InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Alles over de Koran

Alles over de Koran

Alles over de Koran De Koran is het meest gelezen boek aller tijden. Elke moslim moet het minimaal één keer per jaar helemaal lezen. De bijbel is misschien wel vaker verkocht maar hoe vaak lees je dat nou eigenlijk? De Koran wordt door moslims gezien als het Woord van God. Hoe is dit bekende boek geschreven en gevormd?

Introductie

De Koran is het heilige boek van Moslims. De naam komt van een Arabische woord dat ‘wat wordt gelezen of voorgelezen’ betekent. In het boek staan de openbaringen van Allah die hij heeft gegeven aan Mohammed. Het wordt gelezen door de 1,2 miljard volgelingen van Mohammed in 2012. Dat is ongeveer 17% van de gehele wereldbevolking. De moslims geloven dat er twee kopieën zijn van de Koran. De een is in de hemel en de ander is bij elkaar gebracht door de volgelingen van Mohammed. Het boek is geschreven in drie verschillende delen.

Hoe en wanneer is de Koran bij elkaar gebracht?

De Koran is geschreven in drie delen:
  1. De openbaringen van de engel, Gabriel. Gabriel vertelde Mohammed over de wil en gedachten van Allah.
  2. De vele jaren die de volgelingen bij Mohammed waren. Die volgelingen maakten aantekeningen over de openbaringen die Mohammed ontving. Zij schreven die op steen en palmtakken en alles wat ze bij de hand hadden.
  3. Na de dood van Mohammed in 632 na Christus, besloten zijn vrienden in 650 om al die aantekeningen bij elkaar te brengen. Al deze aantekeningen werden één boek, genaamd de Koran. Van dat boek werden vier kopieën gemaakt. Die kopieën werden verspreid over vier steden met veel Moslims.

Mohammed

Mohammed is de belangrijkste persoon in de Koran. Hij is de laatste en belangrijkste profeet omdat hij openbaringen kreeg van Allah. Ook was hij de leider van groep mensen die andere mensen moslim probeerde te maken.

Hidjra

Mohammed leefde in Mekka en kreeg daar vele volgelingen. De leiders van Mekka waren bang dat zij hun macht kwijt zouden raken. Zij besloten om hem en zijn volgelingen te vervolgen. Het leven van Mohammed was in gevaar en wanneer delegaties vanuit Yathrib (Medina) in 621 vroegen of hij naar Yathrib wilde komen deed hij dat een jaar later. Mohammed ontsnapte in de nacht nadat hij hoorde dat mensen hem kwamen vermoorden. Hij vluchtte samen met zijn schoonvader Abu Bakr. Abu Bakr zou later de opvolger worden van Mohammed.

Zijn vijanden volgden hem en waren veel sneller want zij hadden kamelen. Mohammed en zijn volgelingen moesten zich verschuilen in een grot. Het was geen goede verstopplek maar er was niets anders in de woestijn. Snel daarna kwamen de achtervolgers. Zij zagen de grot maar stelden vast dat zij daar niet konden zijn. Dat kwam omdat er een spin een spinnenweb en een vogel een nest maakten. “Daar kunnen de afgelopen dagen geen mensen zijn geweest” dachten zijn vijanden.

De vijanden raakten ze kwijt en Mohammed kwam veilig aan in Yathrib dat later ‘Madinat un-Nabi’ zou worden genoemd. Het betekent de stad van de profeet. Het laatste gedeelte ‘un-Nabi’ werd weggehaald en het woord Madinat, dat ‘de stad’ betekent, bleef over. Van ‘Madinat’ komt de Nederlandse naam Medina.

De migratie van Mohammed en zijn volgelingen van Mekka naar Yathrib is bekend als de Hidjra. Het is het beginpunt van de Islamitische kalender. Die begint dus in 622 na Christus volgens onze telling. De Islamitische kalender heeft apart van het startpunt ook een andere telling. Een jaar duurt daar 354 of 355 dagen. Zij kijken namelijk alleen naar de Maan en niet naar de seizoenen. Volgens de Islamitische kalender leven wij nu in het jaar 1433.
© 2012 - 2019 Mayopros, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De oorsprong van de IslamDe oorsprong van de IslamIn dit artikel wordt vertelt over het ontstaan van de Islam. Hoe zag de Arabische wereld er uit voor de openbaringen? Wi…
Islam, de godsdienst die zich overgeeft aan AllahIslam, de godsdienst die zich overgeeft aan AllahDe Islam is de godsdienst die door de Moslims beleden wordt. Zij geloven dat Allah de enige god is. De oprichter van de…
Islam en haar pijlersHedentendage is de Islam een veelbesproken en helaas ook veel bekritiseerde religie. Helaas, omdat het grootste deel van…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Umm SalamaUmm Salama en haar man behoorden tot de eerste mensen die zich tot de Islam bekeerden. Na de dood van haar man nam Moham…
Bidden richting MekkaBidden richting MekkaVaak zijn moslims hier heel bedrijvig mee: het bidden tot Mekka. Dit gebeurt vijfmaal per dag. Wie dit niet doet, mag zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ~crystalina~, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.reonline.org.uk/ks3/topiclist.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koran#Traditionele_visie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Muhammad#Levensloop
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hijra_(Islam)

Reageer op het artikel "Alles over de Koran"

Reactie

Franet (infoteur), 12-10-2012 19:28 #1
De koran is NIET van God! Lees mijn artikel over het ontstaan van de Islam.

Infoteur: Mayopros
Gepubliceerd: 12-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!