InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Belangrijke en indrukwekkende bijbelse personages

Belangrijke en indrukwekkende bijbelse personages

Belangrijke en indrukwekkende bijbelse personages De bijbel is één van de belangrijkste en meest indrukwekkende literatuurwerken aller tijden. Er komen veel personages in voor, maar welke zijn nu de meest belangrijke die je zou moeten kennen? Al is het alleen maar van naam.

Adam en Eva

Volgens de bijbel zijn Adam en Eva de eerste twee mensen op aarde. Uit hen zijn alle mensen voortgekomen die ooit geleefd hebben. Adam en Eva leven in het paradijs totdat Eva een vrucht eet van de boom van “inzicht in goed en kwaad”. Deze handeling maakt ze (en ons) zondig en daarom worden ze uit het paradijs gezet.

Noach

Omdat Noach en zijn familie “de meest rechtvaardige was van zijn generatie”, kiest God hen om de zondvloed te overleven door Noach een ark te laten bouwen. Met deze ark reizen ook vele dierensoorten mee (van elk een mannetje en vrouwtje), zodat ook zij de overstroming overleven en zich zullen kunnen voortplanten.

Abraham

De bijbel heeft veel verhalen over mensen die God ongehoorzaam zijn. Een uitzondering hierop is Abraham, die God’s bevel opvolgt en hiermee zijn thuis verlaat en vertrekt naar een onbekend beloofd land. God beloont hem hiervoor dat zijn nageslacht een groot volk zal worden. Deze belofte komt uit, wanneer Isaak’s zoon Jakob (Isaak is de zoon van Abraham en Jakob dus een kleinzoon) wel 12 zonen voortbrengt die ieder ook 12 stammen oprichten. Deze stammen vormen later het volk dat Israël is.
Er zijn vandaag de dag drie wereldreligies die van Abraham afstammen, namelijk:
  • Het Jodendom
  • Het Christendom
  • De Islam

Mozes

De Tenach beschrijft Mozes als de grootste profeet die ooit geleefd heeft. Mozes (een Israëliet) wordt geboren in een tijd van slavernij en een snelgroeiende bevolking. Hierdoor voelen de Egyptenaren zich bedreigd en de koning beveelt daarom dat alle Israëlitische jongens in de Nijl moeten worden verdronken. De moeder van Mozes is heel bang en besluit Mozes dan maar in een rieten mandje te leggen en deze achter te laten op de rivier de Nijl. De dochter van de Farao vindt Mozes en voedt hem op. Wanneer hij volwassen is, vergeet hij echter nog niet zijn Israëlitische afkomst en brengt hij een Egyptenaar om het leven omdat deze een Israëlitische slaaf slaat. Mozes vlucht weg uit Egypte. Er komt dan een moment dat God aan Mozes verschijnt in een brandende struik en Mozes vertelt dat hij moet terugkeren naar Egypte om de Israëlieten te bevrijden uit de slavernij. Met de hulp van God bevrijdt Mozes de Israëlieten en brengt ze naar de berg van Sinaï waar Mozes de 10 geboden ontvangt van God.

Maria

Maria is de meest vereerde vrouw van de bijbel. Ze wordt op oude leeftijd door mysterieuze omstandigheden zwanger en geeft hierbij het leven aan Jezus. Maria is een bezorgde maar liefhebbende moeder die haar zoon misschien niet altijd begrijpt, maar die hem tot het einde toe steunt.

Jezus

Jezus wordt geboren als zoon van Jozef en Maria, maar eigenlijk als zoon van God. Jezus groeit op in het Romeinse rijk en begint uiteindelijk een beweging die ditzelfde rijk omver zal werpen. Volgens het Nieuwe Testament is Jezus de Messias, de aangekondigde verlosser van Israël, wiens dood aan het kruis verlossing van de zonden brengt. Jezus’ boodschap om te zorgen voor de onderdrukten, aardig te zijn voor vreemden en te houden van je vijanden is door het diepgaande inzicht en de doordringende eenvoud nog steeds geëvenaard.

Paulus

Paulus heet in het begin van de bijbelse vertellingen nog Saul, totdat Jezus hem zijn nieuwe naam geeft. In het begin geloofde Paulus dat de christelijke boodschap strookte met de leer van Tenach, tot op het moment dat Jezus aan hem verscheen en hem vertelt dat hij Gods beloofde Messias is. Paulus spendeert vervolgens de rest van zijn leven om het goede nieuws over Jezus’ leer en leven te verbreiden in de Romeinse wereld. Hierom staat hij nu bekend als de persoon die het christendom heeft verbreidt in het mediterrane gebied van destijds.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bijbel.nl

Reageer op het artikel "Belangrijke en indrukwekkende bijbelse personages"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!