InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Lilith en Eva, de vrouwen van Adam

Lilith en Eva, de vrouwen van Adam

Lilith en Eva, de vrouwen van Adam Wie Adam zegt, zegt Eva. Maar zij was niet de eerste vrouw en dus ook niet per se de enige (mythologische) stammoeder van de wereldbevolking. Voordat God Eva uit Adam creëerde, deelde de eerste man zijn leven volgens een oude tekst namelijk met Lilith. Maar door meningsverschillen was dit niet van lange duur.

Eva was niet de eerste vrouw

De naam van Lilith wordt in het eerste boek van de bijbel (Genesis) niet genoemd, en ook verder wordt er over Adams eerste vrouw weinig vermeld. Dat Eva de tweede vrouw van Adam was, blijkt uit Genesis 2 vers 21-23. Hierin creëert God opnieuw een vrouw, terwijl in Genesis 1 vers 26-28 al is te lezen dat man en vrouw door Hem op de zesde dag van de scheppingsweek zijn gemaakt. Het verhaal over Lilith als eerste vrouw van Adam duikt voor het eerst op in Het Alphabet van Ben Sira (geschreven tussen 700 en 1000 na Christus). Dit joodse middeleeuwse geschrift wordt beschouwd als een satirische tekst. Een onderdeel ervan is de geschiedenis van Lilith, gebaseerd op de twee scheppingsverhalen van de vrouw in de bijbel.

<I>De Schepping</I> door Michelangelo, op het plafond van de Sixtijnse kapel in Vaticaanstad (1508-1512). De vrouw onder de linkerarm van God zou Lilith kunnen voorstellen. / Bron: Michelangelo / Wikimedia CommonsDe Schepping door Michelangelo, op het plafond van de Sixtijnse kapel in Vaticaanstad (1508-1512). De vrouw onder de linkerarm van God zou Lilith kunnen voorstellen. / Bron: Michelangelo / Wikimedia Commons

Lilith en Adam uit de aarde, Eva uit de man

Met Eva zorgde Adam voor het eerst vermelde nageslacht, namelijk Kain en Abel. Adam en Eva waren op het moment dat zij kinderen kregen al verbannen uit de Hof van Eden (ook het paradijs genoemd), omdat zij van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad hadden gegeten terwijl hen dit door God verboden was. Volgens Het Alphabet van Ben Sira verdween Lilith als eerste uit het paradijs, voordat Eva bestond. Lilith wilde zich niet onderwerpen aan de man en vond dat zij gelijk waren aan elkaar. Ze waren door God immers uit dezelfde stof gemaakt en om die reden niet verschillend. De ontstane situatie maakte dat Lilith de Hof van Eden al snel ontvluchtte. God gaf daarna drie engelen opdracht om haar over te halen terug te keren, maar Lilith liet zich niet vermurwen. In Genesis 2 krijgt Adam van God voor de tweede maal een vrouw aan zijn zijde. Deze vrouw, die later Eva wordt genoemd, is gemaakt uit een rib van Adam. Terwijl man en vrouw in het eerste scheppingsverhaal uit dezelfde 'stof uit de aardbodem' (Genesis 2 vers 7) gemaakt waren, is Eva wat dat betreft dus niet de gelijke van Adam.

De vrouw van Kain

De middeleeuwse tekst over Lilith biedt ook een mogelijke oplossing voor het idee dat de zonen van Adam en Eva anders wellicht met hun eigen zussen zouden moeten zijn getrouwd. In Genesis 5 vers 4 staat dat Adam een onbepaald aantal zonen en dochters had. Uit de bijbel wordt echter niet duidelijk wie de vrouw van Kain was, waar zij vandaan kwam en wanneer Kain een relatie met haar kreeg. Nadat hij zijn broer Abel had vermoord, vertrok Kain naar het land Nod. Pas nadat hij in dit oostelijk van de Hof van Eden gelegen land was aangekomen, vermeldt de bijbel dat hij een vrouw heeft. Hiermee wordt de indruk gewekt dat hij deze vrouw in Nod heeft ontmoet en zij een dochter kan zijn geweest van Lilith en Adam, en daarmee een halfzus was van Kain.
© 2011 - 2017 Ddem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen AdamJoodse Bijbel: Kaïn en Abel en nakomelingen AdamDe eerste mensen die geboren worden zijn Kaïn en Abel, de twee kinderen van Adam en Eva (die door G'd geschapen werden).…
Schepping en evolutie?Het boek ‘Genesis, Een spirituele visie op de vroegste geschiedenis’ van Emil Bock (1895 – 1959), een Duitse schrijver e…
De verloren zoon: Lucas 15: 27De verloren zoon: Lucas 15: 27En deze zeide tot hem: Uw broeder is gekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht, omdat hij hem gezond weder on…
Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10Torastudie: Kaïn en Abel - Genesis 4:1-10In Genesis 4:1-10 lezen we over Kaïn en Abel. Eva werd eerst zwanger van Kaïn en daarna van Abel. Kaïn werd landbouwer e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lilith en Eva, de vrouwen van Adam"

Reacties

Jimpy, 06-02-2017 12:43 #3
Boom der kennis des goeds en des kwaads

Een satire, die zijn oorsprong heeft vanuit kabbala en mystiek, heeft ervoor gezorgd dat sommigen zijn gaan aannemen in bepaalde kringen dat Adam twee vrouwen had gehad, weliswaar achter elkaar, maar wel twee denkt men.
Zodoende vind men grond om meerdere vrouwen te mogen hebben in een huwelijkshuishouden, maar is dat wel zó?
Wanneer we de bijbelverzen lezen, zien we echter dat YHVH de mens schiep en daar een paar grondregels aan wijdde in Hoofstuk 1 van Genesis en in het tweede hoofstuk over diezelfde tweemens uitweidt.
Dat maakt er niet driemens van, het blijven er twee, die als voorbeeld geschapen zijn in huwelijksrelatie tot elkaar. Twee die zondigen, berouw krijgen, wel de consequenties moeten aanvaarden en als twee verder gaan.
In die tweemens ligt een groot geheim besloten en een afspiegeling van Yeshua en Zijn Bruid, welks bruiloft gaat plaatsvinden in de nog te vervullen najaarsfeesten

Nizam, 09-11-2013 01:20 #2
'De Bijbel is de enige ware bron van alle waarheden. Alle andere boeken zijn niet geïnspireerd door God, en daardoor onbetrouwbaar, althans wat geschiedschrijving betreft. Groeten Franet.'

En moeten wij deze stelling die je als absolute waarheid (zonder enige onderbouwing of wetenschappelijk bewijs) aanzwengelt, zo maar en klakkeloos van je aannemen Franet? Ik dacht het toch echt niet. Dat is de hypocrici van heeeel veeeel religieus gelovigen. Ze beweren iets en zeggen daarbij hooguit dat 'God' of 'Zijn hand' daarachter zit en that's it! Dat is heel erg goedkoop en zeer ongeloofwardig! Daarin zit uiteindelijk ook het failliet van godsdienst en religiositeit verschuild.

De wetenschap bewijst op grond van de vondst van duizenden kleitabletten en andere objecten van de Sumeriërs dat de verhalen in tora, bijbel en koran over de schepping, het paradijs, de zondvloed e.d. heel ordinair ontleend (gestolen) zijn uit de Sumerische mythologie. (Overigens is dat ook een van de grondredenen waarom geëngageerde/missionaristische gelovigen een grote hekel hebben aan het wetenschapsinstituut, de wetenschappelijke benadering en oprechte wetenschappers. Maar dat terzijde.)

Waar verdedigers/verkondigers van deze monotheïstische godsdiensten de mensheid willen laten geloven dat deze verhalen voor het eerst in de tora, bijbel of koran werden opgetekend, verlochenen zij het feit dat deze verhalen duizenden jaren vóór het ontstaan van de bedoelde godsdiensten al door Sumeriërs op tabletten werden opgetekend.

Dus NEE mensen. Laat je niets zo maar wijs maken.
De Bijbel is ZEER BESLIST NIET! de enige ware bron van alle waarheden.
En, het is een regelrechte leugen en belediging/vernedering van heel veel schrijvers van boeken om te beweren dat alle andere boeken onbetrouwbaar zouden zijn omdat zij niet geïnspireerd zouden zijn door God. Deze bewering getuigt ook van onrespect en belediging aan het adres van ongelovigen of atheïsten onder ons. Want deze bewering gaat ervan uit dat mensen die niet in god geloven daarom ook eigenlijk dom zijn. Foei toch! Geëngageerde/missionaristische gelovigen zouden zich hiervoor moeten schamen!

Groeten…

Franet (infoteur), 03-10-2011 11:22 #1
Eva was WEL de eerste en enige vrouw van Adam. Genesis 1 en Genesis 2 spreken elkaar niet tegen: Genesis 1 geeft een verslag van de volgorde der gebeurtenissen. Genesis 2 geeft een meer gedetailleerd verslag van de manier waarop alles is geschied. De Bijbel is de enige ware bron van alle waarheden. Alle andere boeken zijn niet geïnspireerd door God, en daardoor onbetrouwbaar, althans wat geschiedschrijving betreft. Groeten Franet.

Infoteur: Ddem
Gepubliceerd: 19-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 3
Schrijf mee!