InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Loondoorbetaling bij ziekte

Loondoorbetaling bij ziekte

Loondoorbetaling bij ziekte Als je als werknemer ziekt wordt, is de werkgever verplicht om het loon door te betalen. Voor hoelang geldt de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever? Hoe hoog is het loon tijdens ziekte?

WULBZ

De Wet Uitbetaling Loon Bij Ziekte (WULBZ) regelt dat het salaris van de werknemer wordt doorbetaald tijdens ziekte. De WULBZ verplicht de werkgever om bij ziekte van de werknemer gedurende 104 weken 70% van het loon door te betalen.

Hoogte loon bij ziekte

Het hoogte van het loon is minimaal 70% van het salaris van de werknemer en mag niet onder het minimumloon komen. In de meeste CAO’s is echter overeengekomen dat de werkgever meer dan 70% van het loon doorbetaald. Meestal wordt in het eerste ziektejaar het loon volledig uitbetaald. In het tweede jaar wordt het salaris wel gekort.

Loon onder sociaal minimum

Als iemand onder het sociaal minimum komt (bijvoorbeeld als gevolg van verminderde loondoorbetaling bij ziekte), kan hij in aanmerking komen voor een toeslag volgens de Toeslagenwet. Hij moet dan een toeslag aanvragen.

Wachtdagen WULBZ

Binnen de WULBZ kunnen de eerste twee dagen wachtdagen zijn. Het loon wordt dan niet doorbetaald. De wachtdagen moeten dan wel in de CAO zijn opgenomen. Als een werknemer binnen vier weken opnieuw ziek wordt, kunnen er opnieuw wachtdagen worden ingehouden.

Verplichtingen werkgever bij ziekte – Wet Verbetering Poortwachter

In de Wet Verbetering Poortwachter staan de regels rondom ziekteverzuim waar de werkgever en de werknemer zich aan moeten houden. De werkgever moet bij ziekte de arbodienst inschakelen. De arbodienst brengt binnen zes weken een advies uit over werkhervatting. Binnen acht weken moet er een plan van aanpak op worden gesteld om de werknemer weer aan de slag te laten gaan. Na 13 weken moet de werkgever het UWV berichten over de ziekte van de werknemer.

WIA aanvragen

Als de werknemer langdurig ziek of arbeidsongeschikt is, krijgt hij na twintig maanden ziekte een aanvraagformulier voor de WIA (Wet Inkomen naar Arbeidsvermogen) toegestuurd. De loonbetalingsverplichting van de werkgever vervalt immers na 24 maanden. Zo wordt de taak van eventuele loondoorbetaling overgeheveld van werkgever naar UWV.
Gerelateerde artikelen
Loondoorbetalingsplicht bij ziekte betekent geen ontslagLoondoorbetalingsplicht bij ziekte betekent geen ontslagZit je ziek thuis dan kun je niet ontslagen worden omdat je ziek bent. De Wet Loondoorbetalingsplicht bij Ziekte legt va…
Uw loon bij ziekteUw loon bij ziekteRondom ziekte en arbeidsovereenkomst bestaan veel misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze in de ziektewet…
Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Hoeveel vakantiedagen & vakantiegeld per jaar?Werknemers in loondienst hebben recht op vakantiedagen en vakantietoeslag. Op hoeveel vakantiedagen heb je recht en hoev…
Werknemersverzekeringen in NederlandNederland kent verschillende wetten die samen het stelsel van sociale zekerheid vormen. Deze kunnen worden onderscheiden…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/64479-toeslag-bij-uitkering-hoogte-voorwaarden-en-aanvragen.html
  • De Kleine Gids Sociale Zekerheid 2010

Reageer op het artikel "Loondoorbetaling bij ziekte"

Reacties

R. B., 19-09-2015 15:09 #3
Ik arbeidsongeschikt voor 100% en krijg een w.i.a uitkering.
Als ik 65 jaar word, dan heb ik volgens de nieuwe regels geen recht op een a.o.w. uitkering.
Mijn vraag is loopt mijn w.i.a uitkering na mijn 65 gewoon door, tot ik wel in aanmerking kom voor een a.o.w uitkering?

Yvonne, 01-05-2015 13:24 #2
Bij de belasting kan je zien wat je opbouw pensioen is nu heb ik helaas in mijn jonge leven een WAO uitkering gehad door ziekte voor een periode van ongeveer 20jaar, nu ik gelukkig weer 7 jaar werk heb ik nu ook pas voor 7 jaar pensioen opgebouwd dit klopt toch niet? Waar kan ik hiervoor terecht? Gr Yvonne

Edith van Duin, 07-06-2012 12:23 #1
Goedemorgen, even een vraag. als je samenwoont en je partner heeft een ww uitkering, en je hebt zelf een uitkering van wet verbetering poortwachter, kan je dan nog een toeslag aanvragen? Wordt het inkomen van alle twee bij elkaar opgeteld en wordt er dan gekeken of je aan het sociaal minimum komt? Zo niet, krijg je dan een toeslag? Of wordt dat per individu bekeken?
gr. edith

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 3
Schrijf mee!