WIA-uitkering: Hoogte, duur en voorwaarden

In dit artikel leest u wat de hoogte is van een WIA-uitkering en welke voorwaarden er gelden om in aanmerking te komen voor een WIA-uitkering. Wat is de WIA-uitkering, hoe kan deze worden aangevraagd, wat is de hoogte en voor hoe lang wordt een WIA-uitkering toegekend?

Wat is de WIA?

WIA is de afkorting van Wet werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen. De WIA zorgt voor een inkomen als een werknemer langer dan twee jaar ziek of arbeidsongeschikt is. De eerste twee jaar geldt er een loondoorbetalingsverplichting bij ziekte voor de werkgever. Als er geen sprake is van een vaste werkgever, valt de werknemer onder de Ziektewet. Na de periode van twee jaar komt hij in aanmerking voor een WIA uitkering.

Verschil tussen WIA en WAO

De WIA kan worden gezien als de opvolger van de WAO (Wet Arbeidsongeschiktheid). Bij de WIA ligt echter het accent op het vinden van werk en terugkeer op de arbeidsmarkt. De WAO was een soepele, vaak riante regeling die werknemers niet voldoende stimuleerde om te gaan werken.

Werknemers die voor de invoering van de WIA (2006) al in de WAO zaten, blijven een WAO-uitkering houden.

Voorwaarden WIA uitkering

Om voor een WIA-uitkering in aanmerking te komen, moet de aanvrager (bijna) 2 jaar ziek zijn en daarom 65% of minder kunnen verdienen van het oude loon.

Aanvragen van de WIA-uitkering

Een WIA-uitkering kan worden aangevraagd met het digitale aanmeldformulier op de website van het UWV. Als u een werkgever hebt, moet u een aantal documenten meesturen, zoals een evaluatieformulier en medische informatie van de bedrijfsarts.

Keuring voor de WIA

Als u de formulieren heeft toegestuurd, wordt u uitgenodigd voor een gesprek met de arts van het UWV. Die zal uw lichamelijke en psychische klachten in kaart brengen. Na het gesprek met de arts volgt er een gesprek met de arbeidsdeskundige. Hij kijkt naar het werk dat u kunt doen en hoeveel u daarmee kunt verdienen. Zo bepaalt hij de mate van arbeidsongeschiktheid. Deze informatie is nodig voor het vaststellen van de hoogte van de uitkering.

Na de beoordeling volgt er een uitspraak van het UWV: de beschikking. Dit is een brief waarin staat of u al dan niet de uitkering toegekend krijgt.

Bezwaar maken

U kunt binnen zes weken bezwaar maken als u het niet eens bent met de beslissing van het UWV.

Hoogte WIA uitkering

Hoe hoog is de WIA-uitkering? Dit hangt af van de mate van arbeidsongeschiktheid.

De WIA kent twee verschillende regelingen, namelijk de IVA (voor volledig arbeidsongeschikten) en de WGA(gedeeltelijk arbeidsongeschikten). In welke regeling de arbeidsongeschikte terecht komt, is afhankelijk van het percentage van arbeidsongeschiktheid.

Hoogte IVA en WGA uitkering

De hoogte van de IVA uitkering is ongeveer 75% van het oude loon.

De hoogte van de WGA uitkering is afhankelijk van de situatie. Als de uitkering loongerelateerd is, bedraagt het de eerste twee maanden 75% van het maandloon na aftrek van het met werken verdiende inkomen en daarna 70%. De looonaanvullende uitkering van de WGA hangt af van het inkomen dat de werknemer nog verdient.
Gerelateerde artikelen
De hoogte van de WW-uitkering berekenenDe hoogte van de WW-uitkering berekenenWerknemers die aan bepaalde eisen voldoen, hebben recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van de…
Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Bij onvrijwillige werkloosheid hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. De hoogte van het bedrag is afhankeli…

IVA uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenIn dit artikel leest u over de hoogte en duur van een IVA uitkering, voor volledig arbeidsongeschiktheid. De IVA uitkeri…
Penitentiair Programma (PP) in laatste fase gevangenisstrafPenitentiair Programma (PP) in laatste fase gevangenisstrafEen gedetineerde kan in de laatste fase van zijn gevangenisstraf in aanmerking komen voor een penitentiair programma (PP…

Reageer op het artikel "WIA-uitkering: Hoogte, duur en voorwaarden"

Reacties

P. Roozeboom, 24-07-2020 13:51 #8
Heeft een weduwepensioen invloed op hoogte wia?

Benno Bekkers, 02-05-2018 13:07 #7
Hoe moet ik mijn vakantie doorgeven?

Ron, 29-03-2018 17:14 #6
Vraag; Berekening van de IVA uitkering. Is dat alleen ongeveer 75% van het salaris of scheelt het ook nog wanneer je al jaren een auto van de baas hebt. Ik bedoel, is die auto ook een vorm van salaris en geeft dat een hogere uitkering?

Bert Wessels, 15-04-2017 21:21 #5
Vraag: welke inkomsten hebben geen invloed op een wia uitkering?

V. Caramia, 11-11-2015 19:21 #4
Vincent 11-11-2015 hallo ik heb een vraag? mijn ouders wonen in Italië, mijn moeder heeft helaas kanker is pas geleden er aan geopereerd maar helaas heb ze niet lang meer met men vader gaat het ook niet goed, dus heb ik ff een groot probleem ben enigst kind dus moet ik daar naar Italië om voor ouders te zorgen, maar ik heb een wia uitkering, ik wil graag meer info hier over of anders een afspraak met spoed om te kijken wat mijn rechten zijn in deze verhaal, heb geen zin in problemen, mijn tel 0626839218 met vriendelijke groet V.Caramia

Priya, 11-04-2013 17:32 #3
Hallo, ik ben Priya. Ik word in oktober ontslagen na een uitval van 2 jaar door mijn werkgever. Ik ben momenteel aan het reintegreren binnen de organisatie en wordt door een traject begeleid voor een aangepaste functie. Ik zou heel graag willen weten wat de hoogte van de WIA- uitkering is als ik aangemeld wordt bij de UWV.

Adrie Neijssen, 13-07-2011 07:46 #2
Hallo, ik ben nu 9 maanden 100% arbeidsongeschikt, wat heeft dit tot gevolg na 2 jaar met mijn uitkering, omdat mijn vrouw ook nog 28 uur werkt. wordt ik dan gekort op mijn uitkering, want ik hoor iedereen ander dingen zeggen.
en is er een site waar dit precies terug te vinden is.
alvast bedankt.
mvg adrie neijssen

Dilek, 31-03-2011 11:08 #1
Wat is de naam van je klachten nog niet bekend is, ondanks al je pogingen om je te laten onderzoeken… ik heb klachten maar ben na 8 ziekenhuizen inmiddels, (3 in NL, 5 in het buitenland) er nog steeds niet achter wat ik heb. ik volg een reintegratietraject. heb inmiddels WIA aangevraagd, Maar kan hij/zij mij op grond van het feit dat er nog niks bekend is, mij helemaal niet/gedeeltelijk afkeuren?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 17-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 8
Schrijf mee!