InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong

Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong

Bouw je pensioen op als je een uitkering van het UWV ontvangt? In dit artikel vindt u het antwoord op deze vraag.

AOW rechten opbouwen

Voor alle duidelijkheid gaat het niet om de vraag of er AOW wordt opgebouwd. Iedereen die legaal in Nederland verblijft, bouwt vanaf zijn vijftiende tot aan zijn 65ste AOW-rechten op: 2% per jaar. De enige voorwaarde is "ingezetene" zijn in Nederland. Voor alle uitkeringen geldt dat de opbouw van AOW-rechten gewoon doorgaat. Of er sprake is van een aanvullend pensioen, verschilt per uitkering. Het pensioen is dan gerelateerd aan de hoogte van het laatste loon.

Pensioen opbouwen tijdens WW uitkering

Om pensioen op te bouwen tijdens de WW-uitkering, moet je aan een paar voorwaarden voldoen:
  • Je bent werkloos geworden voor 1 januari 2011
  • Je bent 40 jaar of ouder op de eerste WW-dag

Als je aan deze voorwaarden voldoet, meldt het UWV je aan bij Stichting Financiering Voortzetting Pensioenverzekering. Deze regeling stopt echter na 1 januari 2011.

Pensioen opbouwen tijdens WIA en WAO

De pensioenopbouw bij de WIA en WAO is gebaseerd op het laatste salaris. Dit is het salaris dat de werkgever heeft betaald in het tweede ziektejaar conform de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. Dit kan minder zijn dan het volledige salaris, bijvoorbeeld 70%. Je bouwt dan ook maar over 70% pensioen op.

Bij sommige pensioenfondsen moet worden gemeld dat je een uitkering ontvangt, omdat anders de pensioenopbouw stopt. Ook als er wijzigingen optreden in het arbeidsongeschiktheidspercentage moet dit worden doorgegeven aan de verzekeraar.

Aangepaste functie

Als je vanwege arbeidsongeschiktheid in een aangepaste functie met een lagere pensioenopbouw terecht bent gekomen, is een verzekeringsmaatschappij soms bereid om de pensioenopbouw intact te houden.

Pensioen opbouwen bij WAZ-uitkering

Als je een WAZ-uitkering ontvangt, bouw je geen pensioen op. Het is wel aan te raden om contact op te nemen met de verzekeraar. Omdat je een uitkering hebt, hoef je misschien minder pensioenpremie te betalen. De WAZ-uitkering kan overigens niet meer worden aangevraagd. Het was een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Zelfstandigen die na 1 augustus 2004 arbeidsongeschikt zijn geworden, kunnen een vrijwillige verzekering afsluiten bij UWV of een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een verzekeringsmaatschappij. Zij moeten ook zelf hun pensioen regelen. Voor meer informatie: Pensioen opbouwen als ZZP'er.

Pensioen opbouwen Ziektewet

De Ziektewet is bedoeld voor werknemers zonder vaste werkgever en arbeidsongeschikte werknemers. Over de Ziektewetuitkering bouw je geen pensioen op, maar mogelijk wel via een pensioenfonds als je hierbij aangesloten bent.

Pensioen Wajong

Mensen die een Wajong uitkering ontvangen, bouwen geen aanvullend pensioen op.
Gerelateerde artikelen
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Herkeuring WajongHerkeuring WajongAlle mensen die een Wajong-uitkering ontvangen, worden de komende jaren onderworpen aan een herkeuring. De Wajong blijft…
Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samenParticpatiewet voegt bijstand en Wajong samenDe Participatiewet, de regeling die de Wajong en bijsttand samenvoegt, wordt per 1 januari 2015 ingevoerd. Alle Wajong'e…

Reageer op het artikel "Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong"

Reacties

J. Jager, 13-10-2017 02:16 #17
Goedenavond,

Ik heb een vraag waar u hopelijk een antwoord op kunt geven.

Ik ben per 1 augustus 2011 na 13 jaar ontslagen. Ik was al die jaren docent. Mijn werkgever was eigenrisicodragend en betaalde mijn ww-uitkering via het UWV. Daarnaast ontving ik ook een bovenwettelijke toelage. Ik had recht op we tot 1 maart 2013.

Op 15 oktober 2012 raakte ik in de ziektewet door een ziekte.
In maart 2014 ben ik bij het UWV gekeurd en ben ik vanaf oktober 2014 voor 80-100% afgekeurd.

Mijn vraag is: Heb ik recht op een (premievrije) pensioenopbouw bij het ABP? Zo ja, heb ik dan ook recht een aanvulling op mijn wia in de vorm van pensioenaanvulling? Ik heb gezien dat mijn pensioenopbouw sinds mijn ontslag een aantal jaar is gestegen.

Hopelijk heeft u hier een antwoord op.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

J. Jager

Ron van den Ham, 26-09-2017 20:02 #16
Geachte,
Deze vraag is namens mijn zoon, hij werkt 40 uur per week en krijgt daarnaast van een Wajong uitkering van het UWV. Dat betekent een deel Wajong en in dit geval het grootste gedeelte van zijn werkgever een Albert Heijn franchise zaak. Daar heeft hij pensioen opgebouwd, dat kunnen we zien in zijn pensioenoverzicht.

Het punt is nu (probleem) dat de franchise zaak is overgenomen door een Albert Heijn Zaandam en deze hanteren met het UWV een andere berekening namelijk zo dat UWV het grootste gedeelte betaalt en AH dit aanvulde tot het loon wat hij verdiende. Omdat voor elkaar te krijgen werd zijn uurloon naar 4,40 per uur gezet (hij is 36 jaar) en dat houdt weer in dat het salaris van AH zo laag is dat hij geen pensioen meer opbouwt. De situatie is nu precies andersom dan bij zijn eerdere werkgever. Het is ingewikkeld ook voor AH en de UWV. Wat kan ik het beste doen?

Ronny, 16-07-2017 11:15 #15
Ik ben een man van 63 Jr. Ik heb een wat uitkering van 100%. nu ben ik van de week verhuisd naar emmerich Duitsland. Draagt uw premie af voor aow.
Ik hoor zoveel negatieve berichten over die 2%. Dat dan later wordt berekend. Wat moet ik doen om toch 100%aow te krijgen. En tot hoelang betaal wij dat 65 of 67 Jr? Ik hoor graag advies uwerzijds.

Jongen Essers, 12-02-2017 16:40 #14
Wordt mijn pensioen doorbetaald als ik een ww uitkering krijg, met een leeftijd van 62 jaar? Bedankt voor het antwoord.

Bart van Halder, 19-01-2016 09:14 #13
Ik wou graag een doorbetaling van pensioen tijdens mijn ww. Ik weet alleen niet hoe. Zie graag een reactie tegemoet

mvgr bart van halder

Jan Ouburg, 09-12-2015 15:50 #12
Goede middag,
Ik ontvang een wia uitkering, in januari 2016 ga ik met pensioen en krijg ik aow. Mijn pensioen krijg ik pas in juli 2016 alleen van aow kan ik niet leven. Ik ben gehuwd maar mijn partner heeft altijd vrijwilligerswerk gedaan en heeft geen inkomen. Kan iemand mij hierover iets melden?

Jgt van Gool, 27-11-2015 20:27 #11
Graag zou ik willen weten of ik recht heb op pensioen, ben namelijk 65 jaar en zit nu in AOW. Heb jaren lang minstens 25 jaar als het niet meer is in de wao UWV gezeten volledig afgekeurd.
Gr ans van Gool

P. G. M. de Coster, 08-10-2015 20:37 #10
Onze dochter uit 1968 heeft een Wajonguitkering en werkt sinds kort twee halve dagen in een kringloopwinkel. Mijn vraag is: bouwt zij toch een pensioen op?

Dank voor uw antwoord.

Lia, 13-04-2015 10:31 #9
Hoe is het geregeld met de premie welke als belastingvrij wordt afgetrokken van het dagloon bij in ieder geval WAO als de pensioenopbouw of verminderd naar 70% of tot 0 wordt gereduceerd door het pensioenfonds, feitelijk is pensioenpremie uitgesteld loon.De opbouw stopt wel, de premie wordt in mindering gebracht op het dagloon, gedurende de gehele looptijd van de uitkering terwijl er geen opbouw is? Of zie ik dit verkeerd? Iemand die geen pensioen verzekering heeft in de zelfde situatie a.o een hoger dagloon omdat de pensioenpremie niet wordt afgedragen. Hoe is het eigenlijk gesteld met de toenmalige flexx en VUT regeling, dienen de daglonen niet te worden aangepast met terugwerkende kracht bij het stoppen van verzekeringsopbouw?

Ingrid, 19-02-2015 21:28 #8
Beste medewerker/ster,
Ben in 1977 100 procent afgekeurd, en in de WAZ beland, terwijl ik geen kleine zelfstandige was.
Ik was destijds niet in staat om tijdig een bezwaar in te dienen tegen dit besluit.
Iemand anders heeft de moeite genomen als nog een bezwaar namens mij in te dienen, dat mocht niet baten om dat het termijn verstreken was.
Nog steeds is het mij niet duidelijk waarom ik een WAZ uitkering ontvang.
Nu heeft het besluit ook een negatief, gevolg op de hoogte van mijn pensioen.
Wat kan ik doen, om het tij te keren.
Vriendelijke groet, Ingrid

Jack Ummels, 13-01-2015 09:20 #7
Beste voorheen kon de pensioen opbouw doorlopen tijdens WW via het FVP.
Hoe is dit tegenwoordig geregeld? Ik raak per 01-feb-2015 werkeloos.
met vriendelijke groet,
J.Ummels

F,van der Heide, 19-11-2013 16:14 #6
Mijn vraag is ik word volgend jaar 65 jaar. ik heb bij het uwv een wao uitkering. heb ik dan ook pensioen daar van opgebouwd?

Koster, 26-08-2013 21:25 #5
Ik ben 15 jaar in de WAO geweest. heb ik ook pensioen recht bij uwv?

Bekedam, 09-04-2013 12:53 #4
Als een werknemer in dienst treedt bij een nieuwe werkgever per 1 maart 2013 hoe wordt dan de pensioengrondslag dan bepaalt.

De grondslag per 1 januari 2013 blijft voor het gehele jaar dit bedrag of wijzigt de pensioengrondslag m.i.v. of 1 maart 2014

C. Vlaming, 25-07-2012 13:02 #3
Als je een WW-uitkering krijgt kan je pensioenrechten opbouwen. Als je echter vanuit de WW in de Ziektewet komt, stopt op dat moment de pensioenrechten. Dit geldt ook als je vanuit de ZW, na 2 jaar, in de WIA terechtkomt en een WIA-uitkering of een WGA-loongerelateerde uitkering krijgt. Dat is de situatie nu. Volgens mij is hier sprake van rechtsongelijkheid. Immers men komt niet vrijwillig in de WW en zeker niet in de ZW en daarna in de WIA. Is dit een zaak voor de nationale ombudsman?

Jan Mulder, 15-05-2012 15:12 #2
Goedemiddag, ik ben sinds 2005 geheel afgekeurd en krijg dus een uitkering vanuit de WAO, bouwt het UWV ook pensioen voor mij op?

Jchm Kuijken, 16-01-2011 19:58 #1
Mijn overleden vrouw heeft van 1983 tot haar overlijden in 2004 een WAO uitkering van het UWV ontvangen eerst 70 % later 100% van haar salaris. Krijg ik hier nog een pensioensuitkering van als haar weduwnaar? Zo ja moet ik mij dan ergens melden of krijg ik dit automatisch als ik zelf 65 jaar wordt of eerder.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 17
Schrijf mee!