InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Aanvulling op uitkering (toeslag bij uitkering)

Aanvulling op uitkering (toeslag bij uitkering)

Arbeidsongeschikte of werkloze werknemers kunnen met hun uitkering van de Ziektewet, de WW of de WIA onder het sociaal minimum zitten. Dan kan de uitkering worden aangevuld met een toeslag. In dit artikel: wat is de Toeslagenwet, wie kan een toeslag krijgen en hoe hoog is de toeslag? Wanneer is er recht op aanvulling op uitkering?

Aanvulling op uitkering

De Toeslagenwet (TW) is een sociale voorziening die wordt uitgevoerd door het UWV. De TW vult inkomens aan tot het sociaal minimum. De Toeslagenwet geldt voor:
  • WW
  • WIA
  • WAO
  • WAZ
  • Ziektewet
  • Wajong

Voorwaarden toeslag

Wie met zijn uitkering onder het sociaal minimum zit, heeft recht op een toeslag op grond van de Toeslagenwet. De toeslag moet worden aangevraagd bij het UWV. Het UWV kijkt naar de uitkering van de aanvrager, maar ook naar het inkomen van de partner met wie hij een gezamenlijke huishouding voert. Een belangrijke voorwaarde voor het krijgen van een toeslag is dan ook dat beide partners onder het sociaal minimum zitten.

Wie heeft recht op toeslag?

Mensen die voldoen aan de voorwaarden hebben in principe recht op toeslag. Maar er gelden uitzonderingen:
  • Thuiswonende jongeren tot 21 jaar hebben geen recht op toeslag.
  • Werknemers met een partner is die geboren na 31 december 1972 hebben geen recht op toeslag, tenzij ze een kind hebben dat nog geen twaalf jaar oud is.

Toeslag aanvragen

Op de website van het UWV is een aanvraagformulier te vinden voor het aanvragen van een toeslag. De toeslag wordt tegelijk met de uitkering betaald. De duur van de toeslag is gelijk aan de duur van de uitkering.

Vermogen en toeslagen

Er wordt niet gekeken naar het vermogen van de aanvrager en zijn partner. Spaargeld en een eigen huis hebben dus geen invloed op de hoogte van de toeslag.

Hoogte van de toeslag

De toeslag is een aanvulling van de uitkering tot het sociaal minimum. Het sociaal minimum is gebaseerd op een fulltime werkweek. Wie parttime werkte voor hij werkloos of arbeidsongeschikt werd, krijgt een lagere uitkering en ook minder toeslag. De hoofdregel is dat de uitkering en de toeslag nooit hoger zijn dan het oude inkomen. Dus zelfs met een toeslag kunnen mensen onder het sociaal minimum komen. In dat geval kan een beroep worden gedaan op aanvullende bijstand. Deze kent echter wel een vermogenstoets.

Hoogte sociaal minimum/ Wat is het sociaal minimum?

In dit artikel zijn we de term “sociaal minimum” meerdere keren tegengekomen. Het sociaal minimum is een bedrag dat u ten minste nodig hebt om in uw levensonderhoud te voorzien. Het sociaal minimum is een percentage van het minimumloon.

LeefsituatieSociaal minimum (percentage van het minimumloon)
Alleenstaande (vanaf 23 jaar)70%
Alleenstaande ouder 90%
Samenwonend of gehuwd100%
Gerelateerde artikelen
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Bij onvrijwillige werkloosheid hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. De hoogte van het bedrag is afhankeli…
Loondispensatie (Wajong)Loondispensatie houdt in dat de werkgever een werknemer met een Wajong of WWB uitkering minder loon hoeft te betalen dan…
UWV Tegemoetkoming arbeidsongeschiktenUWV Tegemoetkoming arbeidsongeschiktenMensen die arbeidsongeschikt zijn krijgen jaarlijks een tegemoetkoming van het UWV. De tegemoetkoming van het UWV wordt…
Bronnen en referenties
  • UWV
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Aanvulling op uitkering (toeslag bij uitkering)"

Reacties

Peter, 22-06-2017 21:03 #6
Ik ben afgekeurd en volgens de arts van het uwv mag ik niet werken ik heb een inkomen van 427€ per maand. Dit is veel te kort om van te leven ik wil gaan werken voor enkele uren per week om mijn inkomen te verhogen mag dat of moet ik naar de arts luisteren en blijven leven van 427@ per maand of heb ik recht op aanvulling.

Rick van de Wel, 29-11-2016 16:34 #5
Goedenavond, ik heb geen vraag, want ik zie ook geen antwoorden bij onderstaande vragen, maar wel een opmerking. Ik vind het belachelijk dat ik na 20 jaar fulltime werken en 5 jaar parttime werken nu afgekeurd ben (helaas, het is niet anders) en dan toch voor enkele honderden euro's nog bij de bijstand moet aankloppen omdat het UWV mijn uitkering baseert op mijn laatste parttime werk.

Dus ik moet me nu bij twee instanties verantwoorden. Ik ken iemand van mijn leeftijd, die advocaat is geweest en steeds lagere banen kreeg en op een gegeven moment niet meer kon. Met 45 afgekeurd en nu al enkele jaren een WIA/IVA-uitkering van bijna 1000 euro netto. Degene heeft totaal geen last van de WWB.

Dat is toch niet eerlijk. Ik gun het degene wel, maar ik heb een keuring (voor participatie) kunnen voorkomen omdat ik ooit al eens (toen ik nog werkte) een geschil had met hetzelfde bureau als wat de gemeente inhuurt en ik papieren op tafel 'gooide' waarin zeer duidelijk 100% afkeuring staat. Omdat ik toch 150+ euro krijg van de gemeente, word ik behandeld als ieder ander in de bijstand, terwijl mensen die ook volledig afgekeurd zijn hier niets mee te maken hebben.

Na mijn fulltime werk was ik al afgekeurd, maar ben op eigen initiatief parttime gaan werken (wat dus nu afgestraft wordt) omdat ik het toch nog wilde proberen. Het UWV moet gewoon aanvullen tot het sociale minimum, of men nou als laatste baan fulltime werkte of niet. Wat een onzin dat ik me ook bij de gemeente moet verantwoorden en ik maar net onder een medische keuring van hun kon uitkomen, door een bureau dat niet objectief is (uit een vroegere ervaring).

Vera Schipper, 28-10-2016 11:00 #4
Goede dag, ik ben dit jaar 4 augustus getrouwd en 7 augustus is mijn man overleden, ik woon nu in zijn huis, maar de huur is 823,00 met servicekosten erbij en me weduwepecioen is 833,00 per maand ik wou vragen of ik een aanvulling kan krijgen, want ik betaal de vaste lasten nu met die weduwe uitkering wat ik eenmalig heb gehad.ik hoop dat ik een aanvulling kan krijgen. vriendelijke groetjes vera

C. Tuinman, 30-01-2015 15:38 #3
Ik ben een gescheiden vrouw. Ik heb een WIA uitkering. Als ik een toeslag aanvraag tot het sociaal minimum moet ik dan ook mijn maandelijkse pensioen en weduwe pensioen melden bij mijn inkomsten aan het UWV?
Moet ik een melding maken bij het UWV als mijn volwassen zoon bij mij komt wonen?

Marianne Huinen, 01-10-2014 13:08 #2
Waarom kan ik mijn ingevulde toeslagaanvraag niet online versturen?
Of is er wel 'n mogelijkheid?

groeten Marianne Huinen

Wil, 20-02-2013 00:17 #1
Wat ik een rare wet vind hier in nederland is het volgende. Ik heb een wao uitkering leef samen met mijn kind van net 18 jaar alleen… mijn kind zit op school heeft geen inkomen alleen studiegeld en zorgtoeslag… ik sta nu aangegeven als alleenstaande terwijl ik hier wel voor mijn kind zorg. In mijn ogen ben ik nog steeds een alleenstaande ouder… ik kan niet meer rondkomen met 845, 00 per maand… alles is eraf, kinderkorting, alleenstaande ouderkorting, mijn uitkering is verlaagd… waar gaat dit naartoe in nederland want kinderbijslag heeft mijn kind ook niet meer… ik vind zolang je alleenstaande bent met een kind in huis zonder inkomen en nog op school zit… dan ben je toch alleenstaande ouder… alle voorzieningen van bijzondere bijstand is eraf. Ik vind dit onmenselijk van de politiek… ik mag wel een lening aangaan voor bijzondere bijstand… dat is gewoon mensen in de schulden brengen… stop dan met kinderbijslag naar het buitenland te sturen belachelijk voor woorden… ik voel mezelf hier geen nederlander meer… veel armoede in nederland schandalig gewoon… er moet een nieuwe regeling komen voordat het goed mis gaat met het nederlands volk. Ik ga toch niet naar de supermarkt om een broodje voor mezelf te halen? en mijn kind dan… ik was toch niet voor alleen mezelf. Zijn voorbeelden… er klopt niets van… van heel nederland niet meer… ik discrimineer niet… maar kom voor mezelf en nog meer nederlanders op die in deze situatie zitten…!

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 27-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 6
Schrijf mee!