InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Krediethypotheek en bijstand

Krediethypotheek en bijstand

Krediethypotheek en bijstand Voor huiseigenaren is het bijzonder pijnlijk als zij in de bijstand terechtkomen. Zij moeten tenslotte hun eigen huis “opeten”. Deze vorm van lenen is de krediethypotheek.

Vermogenstoets bijstandsuitkering

Voor de bijstandsuitkering geldt er een inkomenstoets, maar ook een vermogenstoets. Dit houdt in dat de Sociale Verzekeringsbank de bankrekeningen en andere vormen van vermogens van de bijstandsaanvrager screent. Het vermogen moet eerst worden “opgemaakt” tot het bedrag van ongeveer .€5.000.

Vermogen in het huis

Het vermogen of eigen geld dat in het huis zit, bestaat uit de verkoopwaarde van het huis verminderd met de hypotheek die nog niet is afgelost. Voor het eigen vermogen in het huis geldt er een vermogensgrens van ongeveer €45.000 euro. Dit betekent dat een bijstandsaanvrager met een eigen huis maximaal €46.200 aan eigen geld in het huis mag hebben.

Krediethypotheek

Er is een speciale regelingen voor huiseigenaren die bijstand aanvragen en die boven de vermogensgrens uitkomen: de zogenaamde “krediethypotheek”. De krediethypotheek is een lening. De bijstandsgerechtigde ontvangt dus bijstand in de vorm van een lening. Als er zoveel aan bijstand geleend is dat het eigen geld in het huis “op” is, dan gaat de bijstand over in een uitkering.

Het leenbedrag wordt op een aparte rekening gezet en uitbetaald door de Sociale Verzekeringsbank.

Aflossing krediethypotheek

De krediethypotheek is een lening onder zachte voorwaarden. De lening hoeft namelijk pas te worden afgelost als de lener uit de bijstand is. Bovendien wordt er in de tien jaar van de aflossing en tijdens de bijstandsperiode geen rente berekend.

Voorbeeld berekening krediethypotheek

Een echtpaar heeft een eigen huis ter waarde van €180.000 en een hypotheek van €100.000. Het eigen vermogen dat is het huis zit, is dan €80.000. Er geldt een vrijlating van €46.200. Het resterende bedrag is €33.800 Dit bedrag wordt opgenomen in de vorm van een krediethypotheek en moet uiteindelijk worden terugbetaald.

Bijstand en eigen huis

Bijstand en eigen huis voor meer informatie over een bijstandsuitkering en eigen huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijstandsuitkering en eigen huisBijstandsuitkering en eigen huisVoor het aanvragen van een bijstandsuitkering gelden strenge voorwaarden. Het eigen huis behoort ook tot het vermogen en…
Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/…
Huis verkopen in de bijstandHuis verkopen in de bijstandMensen denken vaak dat ze hun huis moeten verkopen zodra ze in de bijstand komen. De kans hierop is echter klein.
Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Alle Nederlanders hebben recht op een basisuitkering. De mensen die geen recht hebben op salaris, winst uit onderneming…
Voorwaarden bijstandsuitkering 2011Voorwaarden bijstandsuitkering 2011De voorwaarden voor een bijstandsuitkering zijn in 2011 wederom aangepast of aangescherpt. In dit artikel zijn alle voor…

Reageer op het artikel "Krediethypotheek en bijstand"

Reactie

Anita, 31-01-2015 14:23 #1
Hoi,
Nou ik krijg van de gemeente een krediethypotheek en ben verplicht om 32 uur te werken
op een sociaal plaats.dus ik werk om mijn eigen geld en zo mijn overwaarde op te maken

gr anita

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Bijstand 2012
Reacties: 1
Schrijf mee!