Afmelden voor ongewenste reclame doe je zo

Afmelden voor ongewenste reclame doe je zo Je bent net aangeschoven aan tafel, gaat de telefoon. Of je een abonnement wilt op een krant of een loterij? Mensen ergeren zich rot aan dit soort vormen van huisvredebreuk. Het staat al jaren in de ergernis top 10. Inmiddels bestaat er het Bel-me-niet Register waar 7 miljoen Nederlanders zich hebben aangemeld. Wanneer je hierin bent geregistreerd word je, als het goed is, niet meer gebeld. Maar, hoe kom je af van de ongevraagde reclame in je mailbox, brievenbus of via de sms? Dit artikel gaat over ongewenste reclame en hoe je daaraan een einde kunt maken. Allereerst bestaat er een verschil tussen ongevraagde en ongewenste reclame. Ongevraagde reclame is beslist niet altijd vervelend, soms zelfs welkom.

Consuwijzer.nl

De toezichthouder Opta krijgt veel klachten over ongewenste reclame. In 2011 gingen circa 13.000 klachten over telemarketing. Een derde van de klachten ging over bedrijven waarvan de gebelde al klant was. Dan mag je gebeld worden, ook al ben je geregistreerd in het Bel-me-niet Register. Over spam kwamen 27.000 klachten binnen. De Opta heeft inmiddels zo’n 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd aan bedrijven die zich bijvoorbeeld niet aan het Bel-me-niet Register houden. Verder heeft de toezichthouder de site ConsuWijzer.nl in het leven geroepen. Deze site biedt voorlichting over ongewenste reclame en hoe deze te stoppen.

Hoe meld je je af voor ongewenste reclame?

Er zijn verschillende kanalen die bedrijven gebruiken om ongewenste reclame te verspreiden. Voor al deze kanalen staat hieronder hoe je je het meest effectief kunt afmelden.

Afmelden voor reclame via de telefoon

Telemarketing wordt gebruikt door veel bedrijven. Het is niet verboden. De bellers zijn wel verplicht om zich aan de telefoon bekend te maken, te vertellen voor welk doel men belt en u te wijzen op de mogelijkheid u af te melden.

Afmelden voor telemarketing kan eenvoudig door te bellen met 0900-666 1000. U meldt zich dan aan voor het Bel-me-niet Register. Het duurt ongeveer zes weken voordat uw inschrijving effectief is. Dat geldt dan voor het nummer, vast of mobiel, dat u heeft opgegeven. Tot wederopzegging mogen bedrijven u dan niet meer bellen, tenzij u klant bent, of bent geweest.

Wanneer bedrijven u toch bellen, ondanks uw registratie in het Bel-me-niet Register, dien dan een klacht in bij de Opta via www.consuwijzer.nl of 088-070 70 70.

Afmelden voor reclame via de sms

Ongevraagde reclame via de sms is verboden. Sommige aanbieders hebben echter zeer slinkse methoden om u toch ongevraagd te kunnen smsen. Soms merk je niet dat je een abonnement hebt genomen op een dure sms-dienst. Hoe kom je er alsnog van af?
Wil je een sms-dienst stoppen, sms dan ‘STOP’ naar dezelfde shortcode van vier cijfers waarvan u de sms ontvangt. Daarmee stopt de dienst. Wanneer u helemaal geen sms-diensten meer wilt ontvangen, kunt u uw telefoonnummer (of dat van uw kinderen) gratis registreren op www.smsdienstenfilter.nl. Naar de daar geregistreerde telefoonnummers mogen geen betaalde smsberichten worden gestuurd.

Wanneer u daarna toch betaalde smsberichten blijft ontvangen, kunt u klagen bij uw telefoonaanbieder. Deze is verplicht u nogmaals de mogelijkheid te geven uw nummer te blokkeren. Helpt dit nog niet, dien dan een klacht in bij de Opta via www.consuwijzer.nl of 088-070 70 70.

Afmelden voor reclame via de e-mail

Veel bedrijven doen hun uiterste best om uw e-mailadres te krijgen. Wanneer u uw adres op een site achterlaat mag het betreffende bedrijf u e-mails sturen over producten en diensten. Er is inmiddels een hele handel ontstaan in e-mailadressen. Er zijn bedrijven die u op een slinkse wijze uw mailadres weten te ontfutselen. Wees dus voorzichtig met het achterlaten van uw mailadres bij spelletjes, enquêtes en prijsvragen of voor abonnementen op nieuwsbrieven.

Elk bedrijf dat u reclame of een nieuwsbrief mailt, moet u de mogelijkheid bieden om op een eenvoudige manier van het abonnement af te komen. Meestal is in de mail een afmeldlink aangebracht. Wanneer afmelden niet helpt, kunt u een klacht indienen bij www.spamklacht.nl. Als buitenlandse organisaties achter de spam zitten, wordt het lastig. Helaas valt hier weinig tegen te doen.

Afmelden voor reclame via de brievenbus

Reclamepost naar gekochte adressen, zogenaamde direct mail, is toegestaan in Nederland. Wanneer u zich ervoor wilt afmelden is dat vrij eenvoudig. Hetzelfde geldt voor de ongeadresseerde post (huis-aan-huiskranten en folders). Tegen het ontvangen van geadresseerde reclamepost kunt u zich laten inschrijven in het Nationaal Post Register. Ga daarvoor naar www.postfilter.nl. U kunt daar ook selecteren op bepaalde sectoren. Er is bovendien een register om post voor overledenen te weren. Bedrijven waarbij u klant bent of was, mogen u post blijven sturen. Wanneer u daarvan af wilt, kunt u zich het beste, schriftelijk, tot het bedrijf zelf richten.

Huis-aan-huiskranten en folders kunt u gemakkelijk weren door een JA/NEE- of NEE/NEE-sticker op uw brievenbus te plakken. Deze kunt u gratis afhalen bij uw gemeente of via 0900-202 50 85.

Helpt de afmelding niet? Heeft een bedrijf maling aan uw afmelding en blijft het post naar u opsturen? Dien dan een schriftelijk klacht in bij dit bedrijf. Wanneer dit ook niet helpt, kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie, www.reclamecode.nl.
© 2013 - 2024 Lierop69, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat doen met klachten over spam per SMSWat doen met klachten over spam per SMSHet kan voorkomen dat je ongevraagde en/of ongewenste sms’jes krijgt, zoals reclame of het verzoek om geld aan goede doe…
Stop ongewenste telefoontjesStop ongewenste telefoontjesIedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs…
Klachten over SMS-dienstenKlachten over SMS-dienstenVeel klachten over sms-diensten betreffen de kosten die hiermee gepaard gaan. Wanneer men zich bij een sms-abonnementsdi…
Klachten over spam via internetKlachten over spam via internetSpam betekent het versturen en ontvangen van ongevraagde berichten via media als telefoon en internet i.c. mail. Spamber…

NL-Alert – het alarmmiddel met tekstbericht van de overheidNL-Alert – het alarmmiddel met tekstbericht van de overheidDe Nederlandse overheid heeft, naast de sirene die maandelijks door alle gemeenten van het land loeit, eind 2012 een aan…
Afkortingen die jongeren gebruiken op social mediaAfkortingen die jongeren gebruiken op social mediaSoms worden er vooral door jongeren de raarste afkortingen gebruikt op sociaal media. Voor ouders vaak onbegrijpelijk, m…
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl
  • www.consuwijzer.nl
Lierop69 (99 artikelen)
Gepubliceerd: 02-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.