Afmelden voor ongewenste reclame doe je zo
Je bent net aangeschoven aan tafel, gaat de telefoon. Of je een abonnement wilt op een krant of een loterij? Mensen ergeren zich rot aan dit soort vormen van huisvredebreuk. Het staat al jaren in de ergernis top 10. Inmiddels bestaat er het Bel-me-niet Register waar 7 miljoen Nederlanders zich hebben aangemeld. Wanneer je hierin bent geregistreerd word je, als het goed is, niet meer gebeld. Maar, hoe kom je af van de ongevraagde reclame in je mailbox, brievenbus of via de sms? Dit artikel gaat over ongewenste reclame en hoe je daaraan een einde kunt maken.
Allereerst bestaat er een verschil tussen ongevraagde en ongewenste reclame. Ongevraagde reclame is beslist niet altijd vervelend, soms zelfs welkom.
Consuwijzer.nl
De toezichthouder Opta krijgt veel klachten over ongewenste reclame. In 2011 gingen circa 13.000 klachten over telemarketing. Een derde van de klachten ging over bedrijven waarvan de gebelde al klant was. Dan mag je gebeld worden, ook al ben je geregistreerd in het Bel-me-niet Register. Over spam kwamen 27.000 klachten binnen. De Opta heeft inmiddels zo’n 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd aan bedrijven die zich bijvoorbeeld niet aan het Bel-me-niet Register houden. Verder heeft de toezichthouder de site ConsuWijzer.nl in het leven geroepen. Deze site biedt voorlichting over ongewenste reclame en hoe deze te stoppen.
Hoe meld je je af voor ongewenste reclame?
Er zijn verschillende kanalen die bedrijven gebruiken om ongewenste reclame te verspreiden. Voor al deze kanalen staat hieronder hoe je je het meest effectief kunt afmelden.
Afmelden voor reclame via de telefoon
Telemarketing wordt gebruikt door veel bedrijven. Het is niet verboden. De bellers zijn wel verplicht om zich aan de telefoon bekend te maken, te vertellen voor welk doel men belt en u te wijzen op de mogelijkheid u af te melden.
Afmelden voor telemarketing kan eenvoudig door te bellen met
0900-666 1000. U meldt zich dan aan voor het Bel-me-niet Register. Het duurt ongeveer zes weken voordat uw inschrijving effectief is. Dat geldt dan voor het nummer, vast of mobiel, dat u heeft opgegeven. Tot wederopzegging mogen bedrijven u dan niet meer bellen, tenzij u klant bent, of bent geweest.
Wanneer bedrijven u toch bellen, ondanks uw registratie in het Bel-me-niet Register, dien dan een klacht in bij de Opta via
www.consuwijzer.nl of
088-070 70 70.
Afmelden voor reclame via de sms
Ongevraagde reclame via de sms is verboden. Sommige aanbieders hebben echter zeer slinkse methoden om u toch ongevraagd te kunnen smsen. Soms merk je niet dat je een abonnement hebt genomen op een dure sms-dienst. Hoe kom je er alsnog van af?
Wil je een sms-dienst stoppen, sms dan
‘STOP’ naar dezelfde shortcode van vier cijfers waarvan u de sms ontvangt. Daarmee stopt de dienst. Wanneer u helemaal geen sms-diensten meer wilt ontvangen, kunt u uw telefoonnummer (of dat van uw kinderen) gratis registreren op
www.smsdienstenfilter.nl. Naar de daar geregistreerde telefoonnummers mogen geen betaalde smsberichten worden gestuurd.
Wanneer u daarna toch betaalde smsberichten blijft ontvangen, kunt u klagen bij uw telefoonaanbieder. Deze is verplicht u nogmaals de mogelijkheid te geven uw nummer te blokkeren. Helpt dit nog niet, dien dan een klacht in bij de Opta via
www.consuwijzer.nl of
088-070 70 70.
Afmelden voor reclame via de e-mail
Veel bedrijven doen hun uiterste best om uw e-mailadres te krijgen. Wanneer u uw adres op een site achterlaat mag het betreffende bedrijf u e-mails sturen over producten en diensten. Er is inmiddels een hele handel ontstaan in e-mailadressen. Er zijn bedrijven die u op een slinkse wijze uw mailadres weten te ontfutselen. Wees dus voorzichtig met het achterlaten van uw mailadres bij spelletjes, enquêtes en prijsvragen of voor abonnementen op nieuwsbrieven.
Elk bedrijf dat u reclame of een nieuwsbrief mailt, moet u de mogelijkheid bieden om op een eenvoudige manier van het abonnement af te komen. Meestal is in de mail een afmeldlink aangebracht. Wanneer afmelden niet helpt, kunt u een klacht indienen bij
www.spamklacht.nl. Als buitenlandse organisaties achter de spam zitten, wordt het lastig. Helaas valt hier weinig tegen te doen.
Afmelden voor reclame via de brievenbus
Reclamepost naar gekochte adressen, zogenaamde direct mail, is toegestaan in Nederland. Wanneer u zich ervoor wilt afmelden is dat vrij eenvoudig. Hetzelfde geldt voor de ongeadresseerde post (huis-aan-huiskranten en folders). Tegen het ontvangen van geadresseerde reclamepost kunt u zich laten inschrijven in het
Nationaal Post Register. Ga daarvoor naar
www.postfilter.nl. U kunt daar ook selecteren op bepaalde sectoren. Er is bovendien een register om post voor overledenen te weren. Bedrijven waarbij u klant bent of was, mogen u post blijven sturen. Wanneer u daarvan af wilt, kunt u zich het beste, schriftelijk, tot het bedrijf zelf richten.
Huis-aan-huiskranten en folders kunt u gemakkelijk weren door een JA/NEE- of NEE/NEE-sticker op uw brievenbus te plakken. Deze kunt u gratis afhalen bij uw gemeente of via
0900-202 50 85.
Helpt de afmelding niet? Heeft een bedrijf maling aan uw afmelding en blijft het post naar u opsturen? Dien dan een schriftelijk klacht in bij dit bedrijf. Wanneer dit ook niet helpt, kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie,
www.reclamecode.nl.