InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Bang voor vuurwerk

Bang voor vuurwerk

Bang voor vuurwerk Veel kinderen vinden vuurwerk eng vanwege de harde knallen. En niet alleen kinderen, er zijn ook volwassen die bang zijn voor vuurwerk of er een hekel aan hebben. Voor zowel kinderen als volwassenen kan deze angst de feestdagen rondom Oud en Nieuw grondig verpesten. Maar voor wie hier van af wil is er een uitweg en ook kinderen kunnen heel goed geholpen worden door hun ouders.

Inhoud

Kinderen & Volwassenen

Angst voor vuurwerk komt voornamelijk voor bij kinderen. Zij horen harde knallen en begrijpen soms nog niet goed wat de oorzaak daarvan is. Ze hebben er geen grip op en denken dat de knallen gevaarlijk zijn. Wanneer zij een keer schrikken van een harde knal, kan dat het begin zijn van angst of het kan de angst doen toenemen.

Deze angst kan blijven bestaan wanneer een kind ouder wordt en niet met de angst om leert gaan. Voor een volwassene is deze angst zeer vervelend. Vaak schamen mensen zich er voor. Andere mensen vinden vuurwerk leuk en steken het met plezier af. Een volwassene verstopt om deze reden vaak de angst. Het lijkt zo kinderachtig om bang te zijn voor vuurwerk.

Niet weg stoppen

Voor een ieder die bang is voor vuurwerk is het goed om te weten dat er veel meer mensen zijn die hier last van hebben. Er is absoluut geen reden voor schaamte. Elk mens heeft wel een angst. Het is goed om daarmee naar buiten te komen, zodat er iets aan gedaan kan worden. Zolang iemand niks zegt over de angst, kan er ook niks aan gedaan worden. Wanneer andere mensen lacherig doen over het probleem zijn zij degene die kinderachtig zijn. Zij zijn zelf ook niet zonder angsten, alleen liggen die op een ander gebied.

Hoe uit zich de angst?

Angst voor vuurwerk is er in verschillende gradaties van vuurwerk vervelend vinden tot een fobie. Symptomen kunnen zijn:
  • Buikpijn
  • Braken
  • Zenuwachtig gedrag
  • Wegkruipen
  • Handen voor oren
  • Verkrampen

In ernstige vorm kan iemand gaan trillen, het koud krijgen of hyperventileren. Dan is de angst een fobie geworden. Dit klinkt ernstig, maar het is in dit geval een eenvoudig fobie die heel goed te behandelen is met hulp van een psycholoog.

Moedig zijn

Wanneer anderen mensen angst voor vuurwerk onzinnig vinden, kunnen ze erg kort door de bocht reageren. Vele mensen vinden het onzin. En u mag van geluk spreken als ze zeggen: Gewoon even doorbijten en gaan kijken naar dat vuurwerk. Dan gaat het vanzelf over.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk want angst houdt mensen juist tegen om te gaan kijken naar het vuurwerk. Alles in de angstige mens roept juist om dat niet te doen en het drijft hem of haar er toe om juist weg te willen van het enge vuurwerk. Het liefst in een omgeving waar geen lawaai is. Angst voor iets kan als een berg voor u staan en u belemmeren om wat dan ook uit te voeren. Angst verlamt.

Hoewel ‘gewoon even doorbijten’ kort door de bocht is, hebben mensen die dit zeggen ergens wel een punt. De angst zal een keer onder ogen moeten worden gezien, wil deze overwonnen kunnen worden. En dat vraagt moed en dapperheid. Dapper zijn betekent niet dat we niet meer bang mogen zijn. Het betekent dat we ondanks onze angst toch datgene doen wat we eng vinden. Alleen is het niet zo simpel om maar dapper te zijn, naar buiten te stappen en te doen of de angst er niet is of maar te hopen dat de angst zo over gaat. Verstandiger is om kleinere, doordachte stappen te nemen en zo steeds een klein stukje te overwinnen. Ook bij deze kleine stappen is moed nodig om ze te gaan zetten.

Hoe kunt u deze angst overwinnen?

  1. Wilt u de angst overwinnen?: Dit is de eerste vraag die u zichzelf moet stellen voordat u wat anders gaat doen. Wilt u er echt vanaf? Want als u dat wil, heeft dat de consequentie dat u de angst onder ogen zult moeten zien. U kunt er niet meer omheen en moet de confrontatie aan gaan. U kunt er ook voor kiezen het erbij te laten en vuurwerk zo veel mogelijk te vermijden. Dan hoeft u de angst niet te overwinnen. Het zal echter wel altijd bij u blijven en kan hinderlijk zijn. Het is net wat u wil.
  2. Niet meer vermijden: wanneer u besloten heeft dat u de angst wilt overwinnen is de eerste stap dat u zich niet meer verstopt voor de knallen. Doe geen oordopjes meer in, zet geen harde muziek aan. Ga iets relaxed doen zoals een film kijken, maar verstop u niet langer.
  3. Laat uw gevoel niet overheersen: Met uw verstand zult u weten dat vuurwerk niet zo eng is als dat uw angst u vertelt. Het probleem is dat het gevoel van angst overheerst. Deze angst mag er zijn. Want eerlijk is eerlijk: vuurwerk is niet helemaal ongevaarlijk. Het is echter ook goed om realistisch te zijn over de gevaren. Zolang u zelf niks af steekt en uit de buurt blijft, kan er niks gebeuren. U kunt gerust van achter uw raam naar het vuurwerk kijken. Wanneer u uw angst wilt overwinnen, is dit het moment om er eerlijk over te zijn: A) Ik ben bang voor… B) Dat komt omdat ik bang ben dat…. zal gebeuren C) Dat is (lang) niet gebeurt. D) De angst is daarom niet reëel. Ik maak mezelf bang voor iets wat niet gebeurt. Op deze manier leert u de associatie met angst af. Ga niet meer af op uw gevoel, maar denk logisch na. Dit is niet altijd makkelijk en het zal u vast nog eens overkomen dat uw angstgevoel overheerst over uw verstand. Blijf echter vasthoudend hierin en accepteer irreële gevoelens niet langer.
  4. Denk niet te veel na: Wanneer u besloten heeft dat u uw angst voor vuurwerk wilt overwinnen, zal talloze malen de gedachte voorbij komen of dit wel zo’n goede keus is. De angst probeert u te overwinnen. Allerlei gedachten zullen door u heen gaan om u te stoppen dit te gaan doen. Ga hier niet op in, denk niet te veel na en zet stappen. Deze stappen zullen uw vertrouwen sterken.
  5. Vasthoudendheid: Het is belangrijk dat uw besluit om de angst te overwinnen vast staat. U zult momenten hebben dat u zich af vraagt waarom u hier aan begon. Dat zijn de momenten dat uw angst overheerst. Erg belangrijk is dan dat u zichzelf herinnert aan uw besluit en daar niet van af wijkt.
  6. Maak tijd vrij: Neem de tijd en maak rustige momenten vrij om de strijd met de angst aan te gaan. Dit is niet iets wat even tussendoor kan. Het kost u veel energie. Wanneer u eigenlijk weinig tijd heeft, maakt dat de zaak alleen maar extra gecompliceerd. Zorg daarom dat u alle tijd heeft.
  7. Confrontatie: Op zeker moment zult u de confrontatie aan moeten gaan. Zet op een rijtje waar u exact moeite mee heeft. Begin met het punt waar u het minst moeite mee heeft en ga dat aan. Maak het u zelf eerst makkelijk. Kijk eerst eens een filmpje op internet over vuurwerk. Wen eerst aan het geluid zonder u ook maar in de buurt van vuurwerk komt. Wanneer u hier geen moeite meer mee heeft, kunt u de stappen gaan uitbreiden. Ga bijvoorbeeld eens met een vertrouwd persoon naar buiten die u steunt in uw probleem. Wellicht kan deze persoon met de tijd samen met u een klein sterretje aansteken.
  8. Vertrouwen: elke keer dat u een confrontatie aan gaat en ondervindt dat er niets gebeurt, sterkt dat uw vertrouwen. De berg van angst die voor u stond, maakt plaats voor rust. U begint te zien dat de grote angst niet nodig is. Zo bouwt u uw vertrouwen op.
  9. Zoek hulp: Wanneer dit alles u erg veel moeite kost, zoek dan hulp van een vertrouwd persoon of een psycholoog. U kunt een steun in de rug goed gebruiken in een moeilijke periode. Een ander persoon kan u moed inpraten wanneer u het even niet ziet zitten. Dat helpt u om door te gaan.
  10. Vuurwerk leuk vinden hoeft niet: De meeste mensen vinden vuurwerk en knallen prachtig en steken vuurwerk graag af. Dit hoeft u niet te vinden. Ook niet nadat u uw angst hebt overwonnen. Laat u niet gek maken door anderen en trek uw eigen spoor. U kunt gerust zeggen dat u vuurwerk niet zo leuk vindt en dat u afstand wilt houden. Als anderen daar moeite mee hebben, is dat hun probleem en niet het uwe. Niemand is verplicht vuurwerk leuk te vinden!

Aanpak bij kinderen

Bij kinderen ligt het iets gecompliceerder dan bij volwassenen. Wanneer kinderen iets eng vinden, willen ze het pertinent niet doen. Ze willen niet naar vuurwerk kijken en ze willen het niet horen. U kunt ze niet dwingen om een angst te overwinnen, maar u kunt ze er zeker wel bij helpen. In zekere zin gelden bovenstaande stappen ook voor kinderen, alleen zijn de stapjes veel kleiner.

Wat tips die u kunt gebruiken:
  1. Maak er geen groot probleem van: Wanneer u zelf uit straalt dat er helemaal niks aan de hand is en dat geknal met u niks doet, stelt dit het kind gerust. Kinderen nemen gedrag van ouders over. Wanneer u zelf bang bent, is het zaak dit niet te laten merken aan uw kind. Troost uw kind niet overmatig en houdt het niet te dicht bij u. Toon begrip, maar ga niet mee in de angst. Handel zoals u normaal handelt wanneer er geen vuurwerk is.
  2. Voorbereiden: Bereid uw kind voor op de periode van Oud en Nieuw. Kijk naar filmpjes over vuurwerk. Luister een cd met vuurwerk geluiden. Maak een mooie tekening of knutsel van kleurig vuurwerk. Bedenk dingen om het leuk te maken, benadruk hoe mooi het is om te zien en breng het leuk en ontspannen. Vertel ook wat er op de avond van Oud en Nieuw gaat gebeuren.
  3. Bang zijn mag: vertel uw kind dat het niet zo erg is om bang te zijn. Iedereen is wel eens bang. Wees hier ontspannen over.
  4. Afleiden: Ga gezellige dingen doen met het kind zoals een film kijken, spelletjes doen, muziek aanzetten enzovoorts. Dit leidt af. Doe dit niet overmatig. Het is goed als het kind toch iets vuurwerk hoort, zodat het een beetje kan wennen in ontspannen sfeer.
  5. Dapper zijn: Zoek mogelijkheden waar uw kind toch iets moet overwinnen, al is het maar heel klein. Als uw kind moeite heeft met een filmpje, laat dat dan opstaan tot het normaal wordt. Vind het kind vuurwerk niet eng met de gordijnen dicht, doe de gordijnen dan een stukje open. Praat er open met het kind over. Zo leert het kind al een beetje dat vuurwerk niet zo eng is als hij denkt en dat hij ook stoer kan zijn en toch iets engs kan doen. Prijs uw kind wanneer het iets overwint. Op deze manier zal het kind voor later leren dat enge dingen overwonnen kunnen worden.
  6. Vuurwerk vermijden: Wanneer de angst extreme vormen aan neemt, kunt u ergens heen gaan waar het vuurwerk minder te horen is. U kunt het kind watjes in de oren doen. Probeer in een dergelijke situatie te zoeken naar iets wat uw kind toch kan overwinnen. Al is het maar dat iemand van het gezin buiten op 20 meter afstand een sterretje aan doet waar uw kind van achter het raam naar kijkt.
  7. Help uw kind verder: Zowel het kind als u is er niet bij gebaat om de angst te accepteren. Doe er alles aan om uw kind verder te helpen, maar doe dit met beleid. Elk klein ministapje is een stap in de goede richting. Het hoeft niet in één keer opgelost te zijn, zolang u er maar bent voor uw kind en hem of haar rustig helpt. Uw kind zal hier in de toekomst zeker baat bij hebben.
© 2011 - 2019 Bubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cibofobie: angst voor etenCibofobie: angst voor etenEén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor…
Angststoornissen bij kinderenAngststoornissen bij kinderenElk kind is wel eens bang en dat is maar goed ook. Angst zet ons aan tot beweging, het motiveert ons tot het uitvoeren v…
Homeopathie bij angst en fobieënHomeopathie bij angst en fobieënBij de meeste mensen is angst een tijdelijke reactie op iets wat spanning oproept. U kunt bijvoorbeeld angstig zijn als…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Bronnen en referenties
  • www.mensworld.be
  • www.dokter.nl

Reageer op het artikel "Bang voor vuurwerk"

Reacties

Anonymus, 09-12-2017 01:11 #6
Hey! Ik ben zelf bang voor elke knal (boterhamzakjes, ballonnen, vuurwerk, etc.) Ik heb het al sinds ik en mijn ouders ons kunnen herinneren (ben nu 14). Mijn grootste probleem nu is dat ik al in therapie ben, maar er nu alweer voor mijn school vuurwerk wordt afgestoken, ik durf niet meer naar huis te fietsen maar ik zal toch weg moeten😭 Heeft iemand advies/ideeën?
Tegen degenen die vuurwerk afsteken zeggen zal geen optie zijn, ze zijn nogal gemeen en doen er waarschijnlijk vrij weinig mee of gaan juist op me wachten.

Alena, 31-12-2015 16:04 #5
Ik ben 14 en ook bang voor vuurwerk. op school en bij mijn vrienden kan ik dat gerust zeggen. alsnog is het irritant dat ze expres over knallen en vuurwerk praten waar ik bij ben en dan filmpjes met harde geluiden bekijken :(

Stefan, 30-12-2015 18:33 #4
Ik ben 16 jaar en doodsbang voor het geluid op mn zesde is mijn angst begonnen daarvoor vond ik er niks engs aan. en het word elk jaar erger. rond oud en nieuw veranderen mijn vrienden in pestkopen ze gaan dan voor mijn huis het hardst knallende vuurwerk afsteken(illegaal vuurwerk) ik zou er erg graag van af willen.

Barry, 21-12-2013 19:31 #3
Mooi en zeer herkenbaar artikel. Vroeger was ik doodsbang voor vuurwerk. Vervolgens had ik een periode van een aantal jaar dat ik alsmaar de confrontatie aanging. In die periode vond ik vuurwerk zelfs leuk. Toen dacht ik dat ik de angst overwonnen had. Toen kocht ik vuurwerk en kon daardoor langszaam wennen. Nu ben ik daar te oud voor en raak ik die gewenningsperiode kwijt. Hierdoor moet ik elk jaar weer die angst overwinnen. Ik ben er nu niet meer doodsbang voor, maar ik merk wel de stress tijdens de feestdagen. Ik ben eigenlijk niet echt bang voor de knal zelf, maar de angst om te schrikken. Mensen die deze angst niet hebben begrijpen hier helemaal niks van. De schaamte is er zeker!

Sofie, 04-01-2012 02:09 #2
Wauw ik ben blij dat er een artikel is geschreven over vuurwerkfobie, ik ben zo verschrikkelijk bang geweest met oud en nieuw. En toen ik met vrienden even naar buiten ging ben ik huilend weggerend voor het vuurwerk en ben toen ergens in, een steegje op de grond gaan zitten met mijn handen voor mn oren. Ik kom denk ik nooit van deze angst af.

Aaron, 28-12-2011 16:43 #1
Ik ben al van kinds af aan bang voor vuurwerk
Ben vandaag de confrontatie aangegaan met de rotjes.
ging beter dan ik had verwacht
deed geen handen voor me oren en ging steeds stukje dichterbij
Wel schrok ik nog en kreeg ik rillingen door me lichaam
Ben blij dat dit artikel bestaat want het sleept mij er door heen Reactie infoteur, 29-12-2011
Dapper van je dat je de confrontatie aan bent gegaan! Fijn dat je zo concreet wat hebt aan dit artikel.

Infoteur: Bubo
Gepubliceerd: 24-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 6
Schrijf mee!