InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Cibofobie: angst voor eten

Cibofobie: angst voor eten

Cibofobie: angst voor eten Eén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor als je dit hebt?

Cibofobie, angst voor eten

Wanneer je cibofobie hebt ben je bang voor bepaalde voedingsmiddelen, of bang om te eten in het algemeen. Een fobie voor eten wordt vaak veroorzaakt door een negatieve ervaring met eten. Daarnaast kunnen mensen die te maken hebben met slikklachten of mensen die door een of andere oorzaak bijna zijn gestikt bang zijn om te eten. Er is een aantal voedingsmiddelen en oorzaken te benoemen waar mensen bang voor zijn. Hieronder een weergave van de bekendste angsten voor eten.

Angst voor pindakaas

Een fobie voor pindakaas klinkt gek, maar er is wel degelijk een oorzaak voor. Pindakaas kan nogal aan het gehemelte blijven kleven. Veel kinderen vinden dit niet prettig. Voor sommige mensen is de ervaring van aan het gehemelte plakkend pindakaas traumatisch geweest, doordat zij de pindakaas niet wegkregen en daardoor een benauwd gevoel hadden. De angst kan zulke ernstige vormen aannemen, dat men in de winkel niet eens in staat is langs de potjes met pindakaas te lopen.

Angst om ziek te worden

Een fobie om ziek te worden van eten ontstaat vaak nadat iemand één of meerdere voedselvergiftigingen of buikgriepaanvallen heeft gehad. De angst gaat vaak gepaard met angst om over te geven. Veel mensen vinden misselijkheid en overgeven erg naar, maar er kan bij mensen een traumatische ervaring zijn ontstaan door herhaaldelijk overgeven. Bij een fobie om ziek te worden van eten vindt men alle voedingsmiddelen eng. Zo'n fobie is erg problematisch, men gaat het eten van voedsel vermijden met alle schadelijke gevolgen van dien.

Angst voor alcohol

Mensen die ooit een traumatische ervaring hebben gehad die met alcohol te maken had, kunnen bang zijn dat er alcohol in hun eten zit. Hoewel men weet dat er geen alcohol in kan zitten is er toch steeds weer de angst aanwezig dat het voedsel toch alcohol bevat. Mensen die last hebben van een fobie voor alcohol zullen vele malen het eten checken voordat ze overgaan tot consumptie van het voedsel.

Angst voor vergiftiging

Bang zijn dat er gif in het voedsel zit is ook één van de angsten die vallen onder Cibofobie. Men zal liever eerst iemand anders laten eten of proeven en vervolgens zelf aan het eten gaan. Angst voor gif in het voedsel kan iemand ernstig beperken in de voedselinname, waardoor schadelijke gevolgen voor de gezondheid kunnen ontstaan.

Angst voor voedingsmiddelen waar men allergisch voor is

Mensen met een ernstige voedselallergie kunnen een angst opbouwen voor de voedingsmiddelen waar zij allergisch voor zijn. Soms is een allergische reactie op voedsel zo ernstig dat men in kritieke toestand in het ziekenhuis belandt, of zelfs overlijdt. Ook kan er na het eten van het voedsel waar men allergisch voor is, ernstige benauwdheid optreden, wat de angst voor het betreffende voedsel kan versterken. De angst voor bepaald voedsel kan zo sterk zijn dat zelfs de geur van dat voedsel zeer beangstigend en misselijkmakend is.

Angst om te eten in het algemeen

Mensen die ooit bijna gestikt zijn of die problemen hebben met slikken, kunnen een fobie voor het eten zelf ontwikkelen. Men is bang vast voedsel tot zich te nemen. Vloeibaar voedsel wordt meestal wel verdragen. Ook bij deze fobie is de voedselinname vaak dermate beperkt dat er gezondheidsproblemen kunnen ontstaan.

De beperkingen van iemand met een voedselfobie

Iemand met een angst voor voedsel of eten zal zeer beperkt zijn in zijn dagelijks doen en laten. Bij een fobie voor één voedingsmiddel is het nog goed mogelijk zich aan te passen aan de fobie. In de andere gevallen zal de fobie zo'n impact hebben op het dagelijks leven, dat men niet meer van het leven kan genieten. Hulp om de fobie te overwinnen is dan hard nodig.

Hulp zoeken om van een fobie af te komen

Wanneer men van een fobie af wil komen, dan heeft men professionele hulp nodig. Raadpleeg je huisarts, wanneer je te maken denkt te hebben met een fobie. De huisarts zal je naar een in fobieën gespecialiseerde hulpverlener, zoals bijvoorbeeld een psycholoog, verwijzen.
Gerelateerde artikelen
Leven met een sociale fobieLeven met een sociale fobieEen sociale fobie is een grote angst voor normale en alledaagse sociale situaties zoals iemand aanspreken, naar een fees…
7 meest voorkomende fobieënEr zijn ontzettend veel fobieën in de wereld. Voor alles wat er op de wereld bestaat kan er een fobie ontwikkeld worden.…
Zeldzame angsten en fobieënZeldzame angsten en fobieënEr zijn vele bekende angsten zoals spinnenfobie, smetvrees, pleinvrees of hoogtevrees. Daarnaast bestaan er ook een hele…
AngststoornissenIedereen is wel eens bang of angstig voor iets. Als deze angst zó erg wordt, vaak voorkomt en soms voor iets onwerkelijk…

Reageer op het artikel "Cibofobie: angst voor eten"

Reacties

Elias Wattimena, 19-08-2014 21:11 #5
Al jaren lang is het een strijd om een ' alledaagse-maaltijd ' te nuttigen. Zelf heb ik heel veel moeite om groentes en sauzen naar binnen te werken.
Ik merk dat wanneer ik in een onbekende omgeving ben het mij minder moeite kost om iets ' nieuws ' uit te proberen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik dat gênant vind. Maar negen van de tien keer ben ik de groentes en de sauzen van mijn bordje aan de kant aan het schuiven.
Voordat mijn vriendin een maaltijd voor ons aan het bereiden was, hadden we voor de zoveelste keer bonje over mijn (toen niet wetende ) eetstoornis. Ik moest enkel een champignon proberen te nuttigen maar kon me er zelf niet toezetten.
Tot grote ergernis ben ik gaan googlen naar oplossingen en ben ik er achtergekomen dat dit een serieus probleem is.
Ik zal morgen na jaren contact opnemen met mijn huisarts en opzoek gaan naar hulp om over deze drempel te komen.

Roy Dictus, 20-01-2014 15:31 #4
Dit is een vrij eenvoudige fobie om aan te pakken met hypnotherapie.

Hypnotherapie is een therapievorm die hypnose gebruikt om de cliënt in een staat te plaatsen waarop hij heel open staat voor nieuwe ideeën en om zijn bestaande ideeën om te vormen. In deze staat worden dan oude overtuigingen (de oorzaak van de angsten) "overschreven" door nieuwe, door een bepaalde ervaring te creëren.

Dus ik raad zeker aan om bij een dergelijk probleem langs te gaan bij een competente hypnotherapeut; dit probleem kan in één of twee sessies opgelost worden.

Diana, 09-08-2013 12:17 #3
Ik heb een zoontje (7), geboren met een koemelkallergie en dit is geëindigd in een eetprobleem. Hij eet, alleen wat hij wil eten. Iets anders komt er niet in. Hij heeft een zeer specifiek eetgedrag. Het ene koekje wel en het andere absoluut niet. Dokters vinden het best, hij groeit toch! Maar als moeder blijf je je zorgen maken, wat voor invloed heeft dit op de langere termijn (gezondheid).

Mark, 03-01-2013 23:58 #2
Er reageert hier bijna niemand, maar toch heb ik ook hier last van denk ik, maar dan in een andere vorm. Ik kan tegenwoordig weinig voedsel nog eten. Ben zo bang voor brood meel producten, pindakaas ivm insecten en wormen in brood.

Kan iemand mij vertellen of dit überhaupt wel voor komt dat het in brood zit etc

Spiritus, 11-08-2009 12:13 #1
Ik wilde even op dit artikel reageren. Ik heb namelijk een vorm van cibofobie. Uit het artikel merk ik op dat het nogal een breed begrip is waaronder verschillende vormen vallen. Zelf heb ik voedselneofobie, wat betekent dat ik bang ben om voor mij 'nieuwe' dingen te eten. De angst zit 'em bij mij voornamelijk in angst voor de smaak, structuur, geur, kleur en hoe het eten eruit ziet. Ik heb deze eetstoornis al heel lang, ongeveer vanaf m'n 5e. Maar sinds een jaar weet ik dat het een naam heeft. Met dit probleem ben ik dan ook naar een psycholoog gegaan. En verder probeer ik nu steeds nieuwe dingen te eten. Dat gaat over het algemeen wel goed, maar soms is het wel een strijd. Het is jammer dat er maar weinig over deze fobie (die tegelijkertijd een eetstoornis is) bekend is. Volgens mij zijn er heel veel mensen die hiermee rondlopen, maar niet weten dat er een naam voor is en dat je er vanaf kunt komen. Zelf heb ik een weblog over mijn eetstoornis/fobie gemaakt, waarop ik beschrijf welke strijd ik soms moet leveren met bepaalde voedingsmiddelen.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 09-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 5
Schrijf mee!