InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Fobie: grote angst

Fobie: grote angst

Fobie: grote angst Soms ontstaat een fobie zonder dat er een duidelijke verklaring voor is. In principe kan iedere situatie of handeling zich uiteindelijk ontwikkelen tot een fobie. Iemand met een fobie zal altijd de situatie proberen te vermijden waarin de fobie naar boven kan komen.

Wat is een fobie

Een fobie is een angst voor een bepaalde situatie. Die angst is zo groot, dat het de persoon belemmerd in zijn doen en laten. De angst is groter dan men normaal zou mogen verwachten in een bepaalde situatie. Men spreekt dan van een ziekelijke angst.

Ontstaan van een fobie

Soms ontstaat een fobie zonder dat er een duidelijke verklaring voor is. Soms ontstaat een fobie na een traumatische ervaring. Bijvoorbeeld bij een val van een paard, kan er ineens een zeer grote angst voor paarden ontstaan, zodat zelfs de nabijheid van een paard al grote angst geeft. Ook na bijvoorbeeld een auto-ongeluk, kan er een fobie ontstaan. Men ziet dan dat de persoon niet meer in een auto durft te stappen. Bij 20 procent van de mensen komt er wel eens een angst voor, zoals angst wanneer men zich op grote hoogte bevind. Bij 10 procent van de mensen kan deze angst zich gaan ontwikkelen tot een fobie. Dit kan in de kinderjaren ontstaan en later overgaan, maar kan ook op latere leeftijd ontstaan.

Soorten fobieën

Er zijn heel wat fobieën. In principe kan iedere situatie of handeling zich uiteindelijk ontwikkelen tot een fobie. Een bekende fobie is de fobie voor spinnen, dit wordt een arachnofobie genoemd en valt onder de dierenfobies. Vliegangst is ook een bekende fobie. En een fobie voor onweer, deze wordt een brontofobie genoemd. Een angst voor kleine ruimten zoals in een lift, heet claustrofobie. Plankenkoorts, het spreken in het openbaar, is ook een fobie. Hoogtevrees en rijangst zijn ook bekende fobieën

Verder zijn er nog een hoop minder bekende fobieën zoals:
  • angst om te stikken
  • watervrees
  • angst voor dieren
  • angst voor sociale contacten
  • angst om dood te gaan
  • rijangst
  • angst voor paddenstoelen
  • angst voor witte kleuren
zoals te zien is, zijn er ontzettend veel fobieën, veel hiervan worden niet eens als zodanig herkend.

Symptomen

Iemand met een fobie zal altijd de situatie proberen te vermijden waarin de fobie naar boven kan komen. Zoals het vermijden van spinnen bij een spinnenfobie en het vermijden van (grote) hoogten bij hoogtevrees. Verder kan er hyperventilatie optreden wanneer men toch in die situatie verzeild is geraakt. Ook een paniekaanval kan voorkomen. Vaak is men tijdens een paniekaanval bang om flauw te vallen of dood te gaan. Het belangrijkste kenmerk bij een fobie is wel dat de persoon belemmerd word in zijn doen en laten, zodat er geen plezier ervaren kan worden. Bij straatvrees bijvoorbeeld is de persoon altijd aan huis gebonden en leeft zo heel geïsoleerd.

Behandeling

Vaak bestaat de behandeling uit het confronteren met de angstmakende situatie. De angst wordt hierdoor niet altijd weg genomen, maar men leert wel beter omgaan met de situatie of men leert inzien dat het niet zo angstig is als men dacht. Ook laat men de persoon vaak in gedachte denken aan de situatie of plaatjes ervan zien.

Verder wordt soms flooding toegepast, maar dit kan ook juist de fobie verergeren. Hierbij wordt de persoon met de fobie heel lang blootgesteld aan de situatie waarvoor bij angstig is. Bijvoorbeeld aan spinnen. De persoon krijgt dan enorm veel angst te verduren. Het is de bedoeling dat de persoon net zo lang met de spinnen in een ruimte verblijft, totdat de angst uiteindelijk uitdooft. Zo leert de persoon dat de angst ongegrond was. Het gevaar hiervan echter is, dat wanneer de persoon voortijdig ermee stopt, dat de fobie alleen maar groter is geworden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fobie

Reageer op het artikel "Fobie: grote angst"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!