InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe moeizaam ontvangen wij?

Hoe moeizaam ontvangen wij?

Hoe moeizaam ontvangen wij? Opmerkelijk genoeg heeft de graaicultuur waar we momenteel in leven, niet tot gevolg gehad dat we ook met het grootste gemak ontvangen. We moeten het op koosjere of minder koosjere manier zelf voor elkaar gekregen hebben en als dat niet het geval is, vinden we het lastig. Het ontvangen van en compliment, cadeau of zelfs liefde gaat erg moeizaam. Waarom is dat toch?

Nuchter

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat het in de mens zit “zo is iemand nu eenmaal”. En hoewel dit wellicht voor een deel waar is, heeft het ook met onze nuchtere persoonlijkheid te maken. Handelsgeest, werken voor je geld en er voor gaan. Vooral niet te veel jezelf op de borst kloppen en noem al die superlatieven die we hiervoor op kunnen sommen, maar op. Bang dat je als “watje” wordt gezien, eerst iets presteren (voor je eigen gevoel) en dan iets in ontvangst nemen, zit in de Nederlandse aard ingebakken. Je krijgt het als het ware met de paplepel ingegoten.

Ongemakkelijk

We zijn dan ook zelf ook niet al te scheutig als het gaat om het geven van complimenten. Iemand moet blijkbaar eerst iets presteren, laten zien dat hij/zij iets kan etc. Mensen zeggen zich ongemakkelijk te voelen bij het ontvangen, maar ook het zomaar geven van een compliment wordt als “raar” en “lastig” betiteld.
Dit terwijl iemand iets geven, niet relevant of het een cadeau of een compliment is, net het verschil kan maken. Dat maakt de cirkel weer rond, want wie niet echt kan geven kan niet echt ontvangen en andersom.

Doorbreken van de cirkel

Om wel gemakkelijk dat gemeende compliment te geven, moet je dus die cirkel doorbreken. En om iets te doorbreken moeten eerst alle betekenissen die “we”, de maatschappij, geven aan een compliment, de wereld uit. Enkele misverstanden:
  • als we een compliment krijgen moeten we er een teruggeven
  • aan een compliment geven hangen altijd bijbedoelingen
  • als ik een compliment geef, moet ik alles van de materie afweten
  • bij een compliment ontvangen moet ik me nederig opstellen
  • als ik een compliment ontvang, moet ik uitleg geven
En dit zijn nog maar enkele van de veel gebruikte misverstanden.

Ontvang

Wil je kunnen ontvangen dan is het belangrijk om het tot je door te laten dringen in al je vezels en om dit voor elkaar te krijgen kan je wel een basis leggen en leren ontvangen.

Kenmerken van de slechte ontvanger

Ben je er voor jezelf nog niet uit of je een slechte ontvanger bent, bedenk dan dat er een aantal signaleren zijn die een rol spelen bij de slechte ontvanger, zoals
  • Voel je je bezwaart als iemand je zomaar een compliment geeft of cadeau geeft?
  • Bedank je meerdere malen?
  • Voel je je bloed naar je gezicht getrokken worden en kleur je?
  • Denk je dat je iets terug moet doen?
  • Ga je direct over tot de orde van de dag of is de connectie met de persoon even “anders”?
Als je enkele vragen bevestigend kunt beantwoorden, dan weet je dat je moeite hebt met ontvangen. Maar als je heel bewust met het proces omgaat, kan je dit proces wel keren. De eerste stap, zijnde de bewustwording, heb je namelijk zojuist gezet.

Basis leggen om te leren ontvangen

  • Begin eens met een compliment te geven aan iemand die er leuk uitzien, die iets gedaan heeft wat je als goed of leuk ervaart of een actie die je op prijs stelt. En kijk wat er gebeurt … al is het maar om de spiegel eens voor te houden of juist te leren van iemand die al wel kan ontvangen.
  • Ga eens lekker ontspannen zitten en ervaar je lichaam, je ademhaling, wiebel even met je tenen doe even helemaal niets behalve je lichaam voelen.
  • Visualiseer dat iemand je, out of de blue, een compliment maakt en zeg eens hardop “dank je wel” (bedenk hier maar een voorbeeld vanuit je werk, de vereniging, je gezin etc.).
  • Probeer het “dank je wel” ook zo te voelen in je lichaam. Het prettige gevoel als iemand je iets geeft. *
  • Laat dit gevoel nog even doorsudderen in je lichaam…

* Geen misplaatste schaamte of het gevoel van ben ik het wel waard, ieder mens is van nature goed en is het waard gecomplimenteerd te worden. Dat je iets goeds, liefs of anderszins waardevols hebt gedaan weet iemand gewoon op juiste waarde in te schatten en daar complimenteert hij/zij je voor. Zo simpel is het.

Tot slot

Herhaal deze eenvoudige oefening regelmatig en focus je op het gevoel wat het je geeft en het feit dat je het als mens waard bent. Het helemaal niet vreemd is dat iemand blij is met je en dat dit vervolgens wordt uitgesproken. Ga het meer als “normaal” ervaren (wat het ook is). Je wordt er als mens niet minder nuchter van, want daar zijn we immers zo trots op, maar helpt je wel in het proces rond je eigenwaarde. “Gewoon” een waardevol mens ….

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe geef ik goede complimenten?Hoe geef ik goede complimenten?Complimenten geven heeft een positieve invloed op motivatie en de zelfbeleving van kinderen. Maar sommige complimenten k…
Complimenten geven, hoe doe ik dat?Een compliment hebben we allemaal van tijd tot tijd nodig en het geven van complimenten voelt voor de meeste mensen pret…
Je relatie leuk houden: geven en ontvangenJe relatie leuk houden: geven en ontvangenJe relatie leuk houden, is geven en ontvangen. Maar meer dan dat. Mensen die een gelukkige en leuke relatie hebben, hebb…
Werk: omgaan met kritiekWerk: omgaan met kritiekHoe ga jij om met kritiek op je werk? Schiet jij in de stress als je kritiek ontvangt? Waarom kan je slecht omgaan met k…
Feedback ontvangenFeedback ontvangenDe meeste mensen vinden het niet leuk om te horen dat ze iets verkeerd, of niet goed genoeg gedaan hebben. Het voelt al…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe moeizaam ontvangen wij?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!