Het DISC model: omgaan met rode types of dominante types

Het DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je om met het rode of dominante type?

DISC

Het DISC model kwalificeert elke klant, maar ook elke verkoper, als een bepaald type. Er zijn 4 types met elk hun eigen kleur, waarbij de rode kleur voor het dominante type staat. Dominante types zijn extravert, proactief en rationeel ingesteld. De basisinformatie over het DISC model is in dit artikel terug te vinden.

Rood type of dominant type

Omschrijving

Rode types zijn gesteld op controle. Het zijn meestal competitieve en dappere personen met heel wat doorzettingsvermogen. Ze zijn direct en vastberaden. Dominante types zijn vaak resultaatgericht en innovatief om tot een efficiënte oplossing te komen. Onder stress worden rode types wel eens nerveus en te veeleisend.

Handelingen

Rode types komen assertief en soms zelfs agressief over. Ze begroeten je met een stevige handdruk en nemen meteen de leiding over. Een rode klant houdt van een voortdurend oogcontact en praat luid en snel. Dominante types komen meteen to the point en zijn ongeduldig: ze willen hun verwachtingen meteen gerealiseerd zien.

Omgaan met een rode klant

Bij een rode klant is het als verkoper zeer belangrijk om meteen duidelijke grenzen af te bakenen over wat al dan niet mogelijk is. Rode types zullen meestal proberen om over de verkoper heen te lopen en hun eigen wil op te dringen. Als verkoper moet je daar rekening mee houden en de dominante klant beleefd maar kordaat op afstand houden. Rode klanten zijn doortastend, probeer hen dus niets wijs te maken. Om een dominant type tevreden te stellen zal je als verkoper meerdere alternatieven moeten bieden, waaruit de klant zelf de meest efficiënte voor zijn situatie kan kiezen. Dominante klanten willen graag gelijk hebben. Als verkoper zal je dus moeten proberen om jouw idee zo te formuleren dat de klant denkt dat het zijn idee is. Tegenover een rode klant is het aangewezen om aan te geven welk voordeel en nut jouw product heeft voor zijn noden.

Taalgebruik

Bij dominante types klinken woorden als ‘oplossingen,’opties’,’mogelijkheden’ en ‘resultaten’ als muziek in de oren. Rode klanten willen meteen een oplossing en houden daarom ook van woorden als ‘direct’,’actie’ en ‘beslissen’.

Lees verder

© 2011 - 2024 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verkooptechnieken: Het DISC-modelIn de psychologie en de wereld van verkooptechnieken gebruikt men verschillende modellen om klanten in types onder te ve…
Uw dvd-speler regiovrij makenUw dvd-speler regiovrij makenTegenwoordig wordt dvd's op internet bestellen steeds makkelijker. En dan kan het wel eens zo zijn dat u een dvd heeft g…
Het DISC persoonlijkheidsprofiel; samenwerken als teamHet DISC persoonlijkheidsprofiel; samenwerken als teamBinnen de psychologie en sociologie zijn er verschillende gangbare theorieën die gebruikt worden om persoonlijkheden bet…
Omgaan met klantenOmgaan met klantenBepaalde mensen vragen in de verkoop om specifieke aandacht. Dit is wat verkopen een moeilijk vak maakt. De verkoper moe…

Wat is intuïtie?Je hoort vaak dat mensen afgaan op hun ‘intuïtie’ om keuzes te maken of om op een bepaalde situatie te reageren. Wat is…
Type D persoonlijkheidHebt je het gevoel dat je vaak pessimistisch bent of met negatieve emoties rond loopt? En heb je moeite dit met anderen…
Juliedr (165 artikelen)
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.