InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het DISC model: omgaan met groene types of S-types

Het DISC model: omgaan met groene types of S-types

Het DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je om met het groene of stabiliteit-type?

DISC

Het DISC model kwalificeert elke klant, maar ook elke verkoper, als een bepaald type. Er zijn 4 types met een bijhorende kleur, afhankelijk van hoe extravert of introvert de persoon is, en hoe denkend of voelend. Elk type heeft zijn typische eigenschappen die een aangepaste aanpak vereisen.Groene of stabiliteit-types zijn introvert en voelend. Wie meer wil weten over het DISC model kan dit artikel lezen.

Groen type of stabiliteit type

Omschrijving

Groene klanten of S-types zijn aangenaam en vriendelijk. Ze hebben meestal veel geduld en komen ontspannen en oprecht over. Groene types houden van een stabiele omgeving en bouwen op langetermijnrelaties. Ze hebben dus graag steeds dezelfde verkoper.

Handelingen

Een groene klant is te herkennen aan zijn ontspannen en voorzichtige houding. Groene types hebben vaak een zwakkere handdruk en onderbreken regelmatig het oogcontact. In een verkoopgesprek luistert het groene type aandachtig en knikt hij vaak instemmend. Hij geeft weinig respons. Als een groene persoon vragen heeft zal hij deze beleefd en zelfs verontschuldigend stellen. Ook twijfels zal hij eerder aarzelend proberen te uiten.

Omgaan met een groene klant

Het is belangrijk om te weten dat een groene klant veel belang hecht aan zijn gevoel. Daar moet een verkoper op inspelen door mee te gaan in het rustige karakter van zijn klant. Een groene klant is snel gebruskeerd door assertieve verkopers, dus is een rustige en zachte aanpak meestal efficiënter. Een groen type vindt vertrouwen en een duurzame relatie belangrijk. Eens je als verkoper zijn vertrouwen gewonnen hebt, zal er veel mogen gebeuren voor dat vertrouwen terug verdwijnt.
Als verkoper is het belangrijk om mee te gaan in het verhaal van de groene klant en om rustig de tijd te nemen om te luisteren. Bij een S-type creëer je best een veilig kader waarin je regelmatig ook iets over jezelf vertelt om het vertrouwen en de sympathie op te wekken. Laat een groen type nadenken over zijn keuze en probeer zoveel mogelijk zekerheden en garanties te bieden.

Taalgebruik

Elk soort klant verkiest een bepaald taalgebruik en is gevoelig voor sommige woorden. Groene klanten horen graag de woorden ‘zekerheid’,’garantie’,’ik heb het gevoel dat..’ en ’in feite verandert er niet veel..’ .

Lees verder

© 2011 - 2018 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkooptechnieken: Het DISC-modelIn de psychologie en de wereld van verkooptechnieken gebruikt men verschillende modellen om klanten in types onder te ve…
Uw dvd-speler regiovrij makenUw dvd-speler regiovrij makenTegenwoordig wordt dvd's op internet bestellen steeds makkelijker. En dan kan het wel eens zo zijn dat u een dvd heeft g…
Wiel: Bontrager Race Lite TLR Disc CLTegenwoordig is er veel veranderd aan de fietsen. Eén wiel waar dat goed aan te zien is, is de Bontrager Race Lite TLR D…
Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fixHet is zeer gebruikelijk om op je Mac Windows te draaien. Maar dit levert soms nog wel eens wat compatibiliteit probleme…
Geluidsdragers: de compact discDe compact disc is een uitvinding van het Nederlandse bedrijf Philips. Hij is doorontwikkeld vanuit de door MCA en Phili…

Reageer op het artikel "Het DISC model: omgaan met groene types of S-types"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!