Het DISC model: omgaan met groene types of S-types
Het DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je om met het groene of stabiliteit-type?
DISC
Het DISC model kwalificeert elke klant, maar ook elke verkoper, als een bepaald type. Er zijn 4 types met een bijhorende kleur, afhankelijk van hoe extravert of introvert de persoon is, en hoe denkend of voelend. Elk type heeft zijn typische eigenschappen die een aangepaste aanpak vereisen.Groene of stabiliteit-types zijn introvert en voelend. Wie meer wil weten over het DISC model kan dit
artikel lezen.
Groen type of stabiliteit type
Omschrijving
Groene klanten of S-types zijn aangenaam en vriendelijk. Ze hebben meestal veel geduld en komen ontspannen en oprecht over. Groene types houden van een stabiele omgeving en bouwen op langetermijnrelaties. Ze hebben dus graag steeds dezelfde verkoper.
Handelingen
Een groene klant is te herkennen aan zijn ontspannen en voorzichtige houding. Groene types hebben vaak een zwakkere handdruk en onderbreken regelmatig het oogcontact. In een verkoopgesprek luistert het groene type aandachtig en knikt hij vaak instemmend. Hij geeft weinig respons. Als een groene persoon vragen heeft zal hij deze beleefd en zelfs verontschuldigend stellen. Ook twijfels zal hij eerder aarzelend proberen te uiten.
Omgaan met een groene klant
Het is belangrijk om te weten dat een groene klant veel belang hecht aan zijn gevoel. Daar moet een verkoper op inspelen door mee te gaan in het rustige karakter van zijn klant. Een groene klant is snel gebruskeerd door assertieve verkopers, dus is een rustige en zachte aanpak meestal efficiënter. Een groen type vindt vertrouwen en een duurzame relatie belangrijk. Eens je als verkoper zijn vertrouwen gewonnen hebt, zal er veel mogen gebeuren voor dat vertrouwen terug verdwijnt.
Als verkoper is het belangrijk om mee te gaan in het verhaal van de groene klant en om rustig de tijd te nemen om te luisteren. Bij een S-type creëer je best een veilig kader waarin je regelmatig ook iets over jezelf vertelt om het vertrouwen en de sympathie op te wekken. Laat een groen type nadenken over zijn keuze en probeer zoveel mogelijk zekerheden en garanties te bieden.
Taalgebruik
Elk soort klant verkiest een bepaald taalgebruik en is gevoelig voor sommige woorden. Groene klanten horen graag de woorden ‘zekerheid’,’garantie’,’ik heb het gevoel dat..’ en ’in feite verandert er niet veel..’ .
Lees verder