Het DISC model: omgaan met groene types of S-types

Het DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je om met het groene of stabiliteit-type?

DISC

Het DISC model kwalificeert elke klant, maar ook elke verkoper, als een bepaald type. Er zijn 4 types met een bijhorende kleur, afhankelijk van hoe extravert of introvert de persoon is, en hoe denkend of voelend. Elk type heeft zijn typische eigenschappen die een aangepaste aanpak vereisen.Groene of stabiliteit-types zijn introvert en voelend. Wie meer wil weten over het DISC model kan dit artikel lezen.

Groen type of stabiliteit type

Omschrijving

Groene klanten of S-types zijn aangenaam en vriendelijk. Ze hebben meestal veel geduld en komen ontspannen en oprecht over. Groene types houden van een stabiele omgeving en bouwen op langetermijnrelaties. Ze hebben dus graag steeds dezelfde verkoper.

Handelingen

Een groene klant is te herkennen aan zijn ontspannen en voorzichtige houding. Groene types hebben vaak een zwakkere handdruk en onderbreken regelmatig het oogcontact. In een verkoopgesprek luistert het groene type aandachtig en knikt hij vaak instemmend. Hij geeft weinig respons. Als een groene persoon vragen heeft zal hij deze beleefd en zelfs verontschuldigend stellen. Ook twijfels zal hij eerder aarzelend proberen te uiten.

Omgaan met een groene klant

Het is belangrijk om te weten dat een groene klant veel belang hecht aan zijn gevoel. Daar moet een verkoper op inspelen door mee te gaan in het rustige karakter van zijn klant. Een groene klant is snel gebruskeerd door assertieve verkopers, dus is een rustige en zachte aanpak meestal efficiënter. Een groen type vindt vertrouwen en een duurzame relatie belangrijk. Eens je als verkoper zijn vertrouwen gewonnen hebt, zal er veel mogen gebeuren voor dat vertrouwen terug verdwijnt.
Als verkoper is het belangrijk om mee te gaan in het verhaal van de groene klant en om rustig de tijd te nemen om te luisteren. Bij een S-type creëer je best een veilig kader waarin je regelmatig ook iets over jezelf vertelt om het vertrouwen en de sympathie op te wekken. Laat een groen type nadenken over zijn keuze en probeer zoveel mogelijk zekerheden en garanties te bieden.

Taalgebruik

Elk soort klant verkiest een bepaald taalgebruik en is gevoelig voor sommige woorden. Groene klanten horen graag de woorden ‘zekerheid’,’garantie’,’ik heb het gevoel dat..’ en ’in feite verandert er niet veel..’ .

Lees verder

© 2011 - 2022 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verkooptechnieken: Het DISC-modelIn de psychologie en de wereld van verkooptechnieken gebruikt men verschillende modellen om klanten in types onder te ve…
Uw dvd-speler regiovrij makenUw dvd-speler regiovrij makenTegenwoordig wordt dvd's op internet bestellen steeds makkelijker. En dan kan het wel eens zo zijn dat u een dvd heeft g…
Geluidsdragers: de compact discDe compact disc is een uitvinding van het Nederlandse bedrijf Philips. Hij is doorontwikkeld vanuit de door MCA en Phili…
Kumihimo-armbandjes maken: een Japanse knooptechniekHet maken van je eigen Kumihimo-armband is erg leuk en makkelijk om te maken. Je hebt verschillende gradaties in het mak…

Wat is intuïtie?Je hoort vaak dat mensen afgaan op hun ‘intuïtie’ om keuzes te maken of om op een bepaalde situatie te reageren. Wat is…
Type D persoonlijkheidHebt je het gevoel dat je vaak pessimistisch bent of met negatieve emoties rond loopt? En heb je moeite dit met anderen…
Juliedr (165 artikelen)
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.