InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het DISC model: omgaan met gele types of invloed types

Het DISC model: omgaan met gele types of invloed types

Het DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je om met het gele of invloed-type?

DISC

Het DISC model kwalificeert elke klant, maar ook elke verkoper, als een bepaald type. Er zijn 4 types: het rode of dominante type, het blauwe of compliante type, het gele of invloed type en het groene of stabiliteit type. Elk type heeft zijn eigen typische karaktertrekken en vereist een specifieke aanpak om een optimaal resultaat te bekomen. Als verkoper is het belangrijk om een klant meteen goed in te schatten en de verkoopstrategie aan te passen. Meer informatie over het DISC model vind je hier.

Geel type of invloed-type

Omschrijving

Gele klanten komen charmant en enthousiast over. Ze zijn sociaal en optimistisch ingesteld. Een geel type is zelfzeker en geeft vertrouwen aan de andere partij. Gele klanten zijn veelpraters die zich goed voelen bij veel sociaal contact.

Handelingen

Een gele klant heeft een zeer expressieve lichaamstaal waarbij hij veel glimlacht. Hij gaat geen lichamelijk contact uit de weg en komt ontspannen over. Gele klanten zullen vaak grapjes maken en praten honderduit waarbij ze soms van de hak op de tak springen. Typisch voor invloed-types is dat ze vaak overdrijven en superlatieven gebruiken. Ze zijn altijd superenthousiast, ook al zijn ze niet helemaal overtuigd.

Omgaan met een gele klant

Gele klanten zijn zeer aangenaam in de omgang. Ze geven meteen een ontspannen gevoel en door hun praatjes wordt het ijs snel gebroken. Een geel type is zelf zeer enthousiast en verwacht dat ook van de tegenpartij. Ga dus mee in het enthousiasme en het positivisme van de gele klant. Bij een invloed-type is het belangrijk om als verkoper de tijd in de gaten te houden. Gele klanten geven een positieve indruk maar gaan uiteindelijk moeilijk over tot een effectieve aankoop. Daarbij loop je het risico dat je uren aan de klant hebt gespendeerd, zonder resultaat te boeken. Probeer een vleugje humor in het verkoopgesprek te gebruiken en wees niet te formeel. Als verkoper moet je tegenover een geel type zeer gepassioneerd overkomen om hem te overtuigen van je product.

Taalgebruik

Gele types zijn gefocust op hun imago en houden van nieuwe snufjes. Woorden zoals ‘nieuw’,’uniek’,’prestige’ en ‘chic’ hebben een positieve invloed op deze soort klanten. Een gele klant gaat ook op zoek naar waardering van de groep en kan dus overtuigd worden met woorden als ‘geliefd’,’gewaardeerd’ en ‘samen’. Ook ‘gezellig’, ‘sfeer’ en ‘ambiance’ klinken goed in de oren van een invloed-type.

Lees verder

© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkooptechnieken: Het DISC-modelIn de psychologie en de wereld van verkooptechnieken gebruikt men verschillende modellen om klanten in types onder te ve…
Uw dvd-speler regiovrij makenUw dvd-speler regiovrij makenTegenwoordig wordt dvd's op internet bestellen steeds makkelijker. En dan kan het wel eens zo zijn dat u een dvd heeft g…
Het imago van een organisatie sturen met de CI-mixHet imago van een organisatie sturen met de CI-mixVoor een sterk imago van een organisatie moet eerst de identiteit van de organisatie op orde zijn. Dit is wat de corpora…
Het DISC persoonlijkheidsprofiel; samenwerken als teamHet DISC persoonlijkheidsprofiel; samenwerken als teamBinnen de psychologie en sociologie zijn er verschillende gangbare theorieën die gebruikt worden om persoonlijkheden bet…
Omgaan met klantenOmgaan met klantenBepaalde mensen vragen in de verkoop om specifieke aandacht. Dit is wat verkopen een moeilijk vak maakt. De verkoper moe…

Reageer op het artikel "Het DISC model: omgaan met gele types of invloed types"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!