Het DISC model: omgaan met gele types of invloed types
Het DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je om met het gele of invloed-type?
DISC
Het DISC model kwalificeert elke klant, maar ook elke verkoper, als een bepaald type. Er zijn 4 types: het rode of dominante type, het blauwe of compliante type, het gele of invloed type en het groene of stabiliteit type. Elk type heeft zijn eigen typische karaktertrekken en vereist een specifieke aanpak om een optimaal resultaat te bekomen. Als verkoper is het belangrijk om een klant meteen goed in te schatten en de verkoopstrategie aan te passen. Meer informatie over het DISC model vind je
hier.
Geel type of invloed-type
Omschrijving
Gele klanten komen charmant en enthousiast over. Ze zijn sociaal en optimistisch ingesteld. Een geel type is zelfzeker en geeft vertrouwen aan de andere partij. Gele klanten zijn veelpraters die zich goed voelen bij veel sociaal contact.
Handelingen
Een gele klant heeft een zeer expressieve lichaamstaal waarbij hij veel glimlacht. Hij gaat geen lichamelijk contact uit de weg en komt ontspannen over. Gele klanten zullen vaak grapjes maken en praten honderduit waarbij ze soms van de hak op de tak springen. Typisch voor invloed-types is dat ze vaak overdrijven en superlatieven gebruiken. Ze zijn altijd superenthousiast, ook al zijn ze niet helemaal overtuigd.
Omgaan met een gele klant
Gele klanten zijn zeer aangenaam in de omgang. Ze geven meteen een ontspannen gevoel en door hun praatjes wordt het ijs snel gebroken. Een geel type is zelf zeer enthousiast en verwacht dat ook van de tegenpartij. Ga dus mee in het enthousiasme en het positivisme van de gele klant. Bij een invloed-type is het belangrijk om als verkoper de tijd in de gaten te houden. Gele klanten geven een positieve indruk maar gaan uiteindelijk moeilijk over tot een effectieve aankoop. Daarbij loop je het risico dat je uren aan de klant hebt gespendeerd, zonder resultaat te boeken. Probeer een vleugje humor in het verkoopgesprek te gebruiken en wees niet te formeel. Als verkoper moet je tegenover een geel type zeer gepassioneerd overkomen om hem te overtuigen van je product.
Taalgebruik
Gele types zijn gefocust op hun imago en houden van nieuwe snufjes. Woorden zoals ‘nieuw’,’uniek’,’prestige’ en ‘chic’ hebben een positieve invloed op deze soort klanten. Een gele klant gaat ook op zoek naar waardering van de groep en kan dus overtuigd worden met woorden als ‘geliefd’,’gewaardeerd’ en ‘samen’. Ook ‘gezellig’, ‘sfeer’ en ‘ambiance’ klinken goed in de oren van een invloed-type.
Lees verder