InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Sociale cognitie

Sociale cognitie

Sociale cognitie is de manier waarop mensen denken over henzelf en de sociale wereld. Meer specifiek: hoe mensen selecteren, interpreteren, onthouden en informatie gebruiken om dingen te beoordelen en besluiten te nemen. Maar hoe werkt dit? In dit artikel zullen de volgende vraagstukken behandeld worden:
  • Welke factoren beïnvloeden het maken van keuzes? Is dit per individu verschillend?
  • Hoe worden we beïnvloed door stereotypes en is dat handig?
  • Hoe belangrijk zijn zelfreflectie en sociale invloeden bij het maken van besluiten?
  • Hoe groot is het verschil tussen realiteit en zelfreflectie?

Welke factoren beïnvloeden het maken van keuzes? Is dit per individu verschillend?

We onderscheiden twee soorten sociale cognitie. Beide zal ik hieronder bespreken:

Automatisch denken:

Automatisch denken is een proces dat onbewust, zonder moeite en zonder erom te vragen plaats vind. Deze manier van denken helpt ons om situaties goed te begrijpen door ze te relateren aan gebeurtenissen die we eerder meemaakten. Dit doen we door gebruik te maken van schema’s. Deze schema’s zorgen ervoor dat onze kennis gestructureerd wordt in ons hoofd. Het is afhankelijk van de bereikbaarheid van deze schema’s hoe snel we iets zullen herinneren. Wanneer we recentelijk iets mee gemaakt hebben, dan is het schema dat we daar voor creëerden makkelijk bereikbaar. Dit heet priming van het geheugen.

Door automatisch te denken besparen we een hoop tijd, omdat we korte wegen kunnen nemen om een snelle reactie plaatsen. Dit noemt men Judgmental Heuristic. Wanneer we een reactie baseren op de informatie die het eerste bereikbaar was, dan spreken we over Availability Heuristic. Ook zijn we geneigd om onze reactie te baseren op een stereotyp dat we in ons hoofd hebben, Representativeness Heuristic. Een andere factor die van invloed is op ons automatische denken, is waar je vandaan komt. Wanneer je uit Azië komt, ben je eerder geneigd om holistisch te denken, terwijl westerlingen eerder individualistisch denken.

Gecontroleerd denken:

Wanneer we onze gedachten controleren kan dit een aantal redenen hebben. Allereerst kan het zo zijn dat we proberen dingen die in het verleden gebeurden, enigszins te veranderen. Ook kan het zo zijn dat we proberen te vermeiden dat we aan iets denken, wat we liever willen vergeten. Een derde functie van gecontroleerd denken is het checken van onze gedachten. We hebben de neiging om onze eigen gedachten heel erg te vertrouwen. We zijn te verzekerd van onze eigen ingevingen.

Hoe worden we beïnvloed door stereotypes en is dat handig?

Een stereotype is een schema. We gebruiken schema’s om onze kennis te structuren en sorteren. Dat staat ons toe om snel te denken. Stereotypes kunnen ons echter bevooroordelen. Dit kan leiden tot het maken van een te snelle beslissing, met soms een fatale afloop.

Hoe belangrijk zijn zelfreflectie en sociale invloeden bij het maken van besluiten?

De sociale invloeden waaraan je bent blootgesteld zijn erg belangrijk bij het vormen van besluiten. Het hangt bijvoorbeeld af van je woonomgeving of je eerder geneigd bent om holistisch te denken, of om te gaan voor de individuele manier van denken. We baseren verder de schema’s die onze kennis ordenen op dingen we die we meemaken.
Ook zelfreflectie is van belang. Het is gecontroleerde manier van denken, waarmee we onze besluiten
Gerelateerde artikelen
Sociale psychologie: sociale facilitatie en lanterfantenSociale psychologie: sociale facilitatie en lanterfanten'Sociale facilitatie' (social facilitation) en 'sociaal lanterfanten' (social loafing) zijn allebei theorieën die peilen…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
mijn kijk opWaardoor ontstaat stigmatisering?Ik verklaar het probleem, stigmatisering ten aanzien van mensen met een psychische stoornis door de samenleving dat uite…
Diederik Stapel, de frauderende professorDiederik Stapel, de frauderende professorDiederik Stapel kwam in 2011 in het nieuws, omdat hij als hoogleraar cognitieve sociale psychologie gefraudeerd had met…
Bronnen en referenties
  • Social Psychology; Aronson&Wilson&Akert

Reageer op het artikel "Sociale cognitie"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 21-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!