Gender ontwikkeling
Je hebt jongens en meisjes, mannen en vrouwen. De geslachtsrol van een persoon wordt gender genoemd. Naast biologische en fysiologische verschillen zijn er ook verschillen in cognitie, sociaal gedrag en socialisatie. Wat zijn deze verschillen en hoe komt deze genderontwikkeling tot stand?
Hoewel jongens en meisjes allebei mensen zijn, worden ze vaak anders bekeken en behandeld door de omgeving. Jongens worden als meer
instrumenteel gezien: actief, competitief, onafhankelijk, agressief en assertief. Meisjes worden als meer
expressief gezien: emotioneel, galant, empathisch, coöperatief en bezorgd om anderen. Waardoor worden deze verschillen veroorzaakt?
Wetenswaardigheden
Rond de 6 à 9 maanden herkennen kinderen het verschil tussen mannen en vrouwen aan de haardracht en de stem.
Rond de leeftijd van 1.5 jaar beginnen kinderen gendertypische verwachtingen te creëren. Tussen de 2e en 3e verjaardag leert het kind in welke gender-groep hij behoort. Op de basisschool gaan kinderen voornamelijk met kinderen van hetzelfde geslacht om en gaan zij kinderen die dit niet doen vermijden. Kinderen ontwikkelen een gendertypische speelvorm. Meisjes overleggen meer over het spel en spelen dichter in de buurt van volwassenen.
Verschillen tussen genders
Er zijn op drie gebieden belangrijke verschillen tussen jongens en meisjes, namelijk op
fysiek,
cognitief en
sociaal gedrag gebied.
Fysiek
Bij geboorte wegen jongens gemiddeld een half pond zwaarder. In de kindertijd groeien beide groepen ongeveer even hard, al zijn jongens iets sterker. De
puberteit is een periode in de ontwikkeling gekenmerkt door de mogelijkheid zich te reproduceren en grote lichamelijke veranderingen Bij meisjes begint de puberteit met borstgroei, de groeispurt, haargroei en de
menstruatie. Dit wordt de
menarche genoemd. Bij jongens begint de puberteit met de groei van de testes, haargroei, de groeispurt, groei van de penis en de mogelijkheid te ejaculeren. Dit wordt de
spermarche genoemd. Afro-Amerikaanse meisjes beginnen eerder met de puberteit en meisjes met een lage proportie lichaamsvet menstrueren gemiddeld later. Meisjes beginnen eerder met menstrueren dan 200 jaar geleden, onder andere door verbeterd voedsel Het lichaamsbeeld van een persoon kan veranderen tijdens de puberteit. Waar jongens en meisjes in de kindertijd meer gescheiden zijn trekken zij in de puberteit weer naar elkaar toe. De
adrenarche is de periode waarin de bijnieren ‘sexhormonen’ gaan afscheiden.
Cognitief
Het
gemiddelde IQ van meisjes en jongens is gelijk. Meisjes zijn verbaal tot hun 6e levensjaar iets sterker en hebben minder problemen met de spraak (zoals stotteren). Dit kan komen doordat ouders meer tegen meisjes spreken dan tegen jongens, mogelijk door het stereotype beeld dat meisjes socialer zijn. In sommige vormen van
ruimtelijke cognitie zijn jongens sterker dan meisjes. Het
ruimtelijk inzicht is in het algemeen gestegen de laatste jaren, mogelijk door de toename van computers. Het
wiskundig inzicht van jongens is groter dan dat van meisjes. Dit kan ook te maken hebben met het beeld dat de kinderen over hun wiskundige capaciteiten hebben. Jongens zijn
gevoeliger voor ontwikkelingsproblemen dan meisjes. Door een
balans probleem met oestrogeen kan een meisjes depressief worden.
Sociaal gedrag
Meisjes tonen hun emoties meer openlijk in gezichtsuitdrukkingen, taal en gebaren en zij lijken toegankelijker te zijn voor sociale cues van anderen. Verschil hierin ontstaat onder andere door biologie en verwachtingen (stereotypen) van anderen. Meisjes zijn beter in
zelfregulatie dan jongens. Meisjes zijn
agressiever in sociale problemen, ze roddelen of verstoten de ander. Agressie wordt bij jongens meer getolereerd dan bij meisjes (“het blijven jongens”). Op jongens die een ‘vrouwelijke’ hobby hebben wordt negatiever gereageerd dan vice versa.
Oorzaken genderverschillen
Er dragen drie factoren bij aan de
oorzaken van genderverschillen, namelijk biologie, socialisatie en cognitie.
Biologische oorzaak gender verschillen
Mannen en vrouwen verschillen in mogelijkheden door de functies die zijn vroeger moesten uitoefenen. Mannen kunnen bijvoorbeeld harder rennen doordat zij vroeger voor voedsel moesten zorgen en daar hard voor moesten kunnen rennen.
Androgenen zijn mannelijke hormonen (vrouwen bezitten deze ook maar in mindere mate) die geassocieerd worden met agressie.
CAH (Congenital Adrenal Hyperplasia) is een conditie bij vrouwen waarbij de bijnieren in hoge mate een hormoon aanmaken dat androgene effecten heeft. Het mannelijk brein is iets groter dan het vrouwelijk brein. Vrouwen hebben echter meer corticaal grijze massa, mannen meer witte massa. Het
corpus callosum (verbinding tussen de twee hemisferen) is groter en bevat meer zenuwen bij de vrouwen. Vrouwen hebben meer zenuwen in de gebieden geassocieerd met verbale intelligentie, mannen in de gebieden geassocieerd met ruimtelijk inzicht.
Socialisatie invloed op gender verschillen
Kinderen worden beïnvloed door het gedrag dat zij observeren. Zij leren ook door de verwachtingen die de omgeving van hen heeft qua gedrag. Subtiele opmerkingen als “jongens voetballen, meisjes balletten” worden
gender-essentialist statements genoemd en impliceren dat deze uitspraken altijd waar zijn voor de desbetreffende groep. De
media (vooral films en tv-programma’s) gebruiken van stereotype personages en ook hier leren kinderen van. Jongens krijgen op een andere manier les op school, zij krijgen onder andere meer directe opdrachten.
Cognitieve bijdragen
Volgens
Kohlberg doorlopen kinderen 3 stadia bij het begrijpen van genderverschillen:
- Gender identiteit: bewustzijn van eigen gender
- Gender stabiliteit: bewustzijn dat gender stabiel is over tijd
- Gender constantie: realisatie dat gender consistent is ondanks inconsistent gedrag
Gender schema’s zijn georganiseerde processen over gender(stereotypes).
Gender zelfsocialisatie is het proces waarmee kinderen zich leren gedragen op de manier die bij hun gender hoort.
Gender scheiding is de sterke neiging van kinderen om contact te zoeken met kinderen van hetzelfde gender en het vermijden van kinderen met een ander gender (naam gegeven door Maccoby).
Genderdysforie of transseksualiteit
Sommige kinderen komen er achter dat zij
in het verkeerde lichaam geboren zijn. Dit wordt genderdysforie of transseksualiteit genoemd. Deze kinderen voelen zich niet thuis in het lichaam dat zij hebben en kunnen zich beter identificeren met het lichaam van het andere geslacht. Bij sommige kinderen is genderdysforie een fase, anderen overwegen of doen werkelijk een geslachtsveranderende operatie. Voor hulp en begeleiding kunnen de ouders en kinderen terecht bij het VUMC Zorgcentrum voor Genderdysforie.