InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Narcisme: omgaan met de woede

Narcisme: omgaan met de woede

Narcisme: omgaan met de woede Het leven van de narcist bestaat uit woede en strijd. Hoe kan de partner of de familie van de narcist het beste met deze woede en strijd omgaan?

Woede-uitbarstingen

Wie met een narcist samenleeft, kent ook de telkens terugkerende woede-uitbarstingen van de narcist. De narcist kan ook erg wraakzuchtig zijn, omdat deze niet in staat is om schuldgevoelens te ervaren. De grens tussen boos zijn, woede en wraak nemen is daarom dan ook onduidelijk. Hoe gaat de partner of de familie van de boze narcist het beste om met deze woede uitbarstingen en wraaknemingen?

Kalmte

Soms word er beweerd dat het het beste is om het gedrag van de narcist te spiegelen: om hetzelfde terug te gaan doen. Dus terug te schreeuwen of te gaan dreigen. Echter, dit heeft als enige effect dat de partner of familie van de narcist er alleen maar slechter van zal worden. De narcist zal namelijk hierdoor op wraak zinnen. Dit heeft als reden omdat de narcist niet toe wil en kan geven dat hij/ zij fout is.

Wanneer er een discussie ontstaat over iets, kan men er zelfs woordenboeken, encyclopedieën en Google bij gaan halen, de narcist zal zijn ongelijk nooit toegeven. Hierdoor ontstaat er een grote ruzie, waarvan het onmogelijk is om van te "winnen". Terug schreeuwen kost jezelf alleen maar een hoop energie en verspilde moeiten. Juist wanneer je zelf over de top van je boosheid heen bent, en denkt dat alles uitgesproken is, zal de narcist nog steeds op wraak zinnen.

Weglopen

Het beste is om de narcist te negeren en weg te lopen. Ga niet verder in discussie en lach de narcist ook niet uit om zijn of haar onwetendheid. De beste methode is om gewoon te vertrekken, eventueel de narcist alleen te laten met internet of de encyclopedie. De narcist zal alleen achterblijven met zijn/ haar woede en heeft dan de tijd om alsnog het juiste antwoord op te zoeken. Hoewel de narcist zijn/ haar fout daarna niet toe zal geven, wordt deze zich wel ervan bewust dat men niet altijd gelijk kan krijgen.

Publiekelijk

De narcist is bang om te laten zien wie hij/ zij is. Vooral in publiekelijke omgeving zal de narcist juist charmant zijn, om maar niet aan de buitenwereld te laten zien hoe hij/ zij daadwerkelijk is. Dit maakt het vaak zo moeilijk in een relatie: de buitenwereld snapt er niks van als de partner van de narcist vertelt wat er mis is, want de buitenwereld ziet immers niks? Een wraakactie van de partner van de narcist is om publiekelijk te laten zien hoe hij/ zij in elkaar steekt. Dit is een van de grootste angsten van de narcist. Hoewel ik dit persoonlijk niet aan zou raden, want je haalt je hiermee wel de woede van de narcist op de hals. En deze woede kan lang voortduren. De narcist zal dan wraakacties nemen die soms niet te voorzien zijn.

Relatie beëindigen

Een narcist kan men moeilijk veranderen, wel is het gedrag in sommigen opzichten bij te sturen met psychologische hulp. Medicijnen helpen alleen bij depressies die ontstaan naar aanleiding van het narcisme. Stemmingswisselingen kunnen onderdrukt worden met stemmingsstabilisatoren. Wanneer de relatie uitzichtloos wordt, zal men een keuze moeten maken om de relatie al dan niet te beëindigen. Dit is een weloverwogen keuze waar men ook achter zal moeten staan. De narcist kan namelijk snel omdraaien in gedrag en gaan smeken of bij hem/ haar te blijven en medelijden willen opwekken. Bedenk ook dat de narcist nooit verlaten wil worden, en juist kan omslaan in wraakacties wanneer dit wel gebeurt. Angst voor deze wraakacties mag de partner nooit belemmeren in het maken van een keuze, breng daarom familie en vrienden op de hoogte van de eventueel gemaakte beslissing.
Gerelateerde artikelen
Narcisme herkennenNarcisme herkennenNarcisme kent verschillende variaties, van een grote zelfvoldaanheid tot een zware narcistische persoonlijkheidsstoornis…
Dierenmishandeling als indicatie voor huiselijk geweldDierenmishandeling als indicatie voor huiselijk geweldHet mishandelen van (huis)dieren is een ernstig vergrijp. Het kan daarnaast ook een aanwijzing zijn dat huiselijk geweld…
Zaken die duiden op een ongezonde relatieZaken die duiden op een ongezonde relatieIedere relatie kent zijn ups en downs. Natuurlijk komt het wel eens voor dat jij en je partner niet door een deur kunnen…
Waarom blijft vrouw bij gewelddadige partner ?!Waarom blijft vrouw bij gewelddadige partner ?!Agressieve mannen die hun vrouwen slaan is een probleem van alle tijden, culturen, rangen en standen. Niet elke vrouw he…
Meldpunt voor jongeren en kinderen bij huiselijk geweldMeldpunt voor jongeren en kinderen bij huiselijk geweldHuiselijk geweld gebeurt letterlijk en figuurlijk achter de voordeur. Net als incest denken we dat het niet in onze omge…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-psychiater.nl

Reageer op het artikel "Narcisme: omgaan met de woede"

Reacties

Shithappend, 24-01-2013 00:14 #6
Shithappend, 22-01-2013 19:59 #5
Maar hij begint eerst om mij te zeggen dat er geen toekomst tussen ons en ook zeg hij dat ik moet aan mijn ouders vertellen dat nu pas geen toekomst worden. ik vond heel respectloos. wij zijn 4 jaar samen en nu begint hij zoveel probleem maken met mij en ik vind zo lastig en ik begrijp totaal niks van hem. ook zeg hij tegen mij dat ik moet iemand anders trouwen met zelfde geloof en dan zegt ie tegen mij via sms: hou me op hoogte met alles en we houden contact en wij zijn klaar. ga maar met familie praten en trouwen met een man. en vandaag hoor ik dat hij zijn ouders gaat ander vrouw voor hem gaat zoeken en kindje maken. ook was zo ik kapot! ik voel me misbruiken door hem na 4 jaren. maar mijn vraag is is dat wraak? gaat hij wraak nemen als ik ooit ga trouwen met ander? omdat hij zegt hou op me hoogte met alles en houden contact. ik ben zo verwarring. hij is echt moeilijk mens. hij woont nog thuis met zijn ouders. hij is bijna 34 jaar. ik snap niks van hem. hij is moeilijk. zijn gedrag net kind. zijn ouders worden vaker zat van hem. ook ik, maar nu ben ik onverwacht door hem uitgemaakt omdat ik niet wil bekeerd worden met zijn geloof en zonder trouwen wil ik niet eerst kind omdat zijn moeder verplicht hem dat kind moet zijn geloof volgen en achternaam van hem gebruiken als wij niet getrouwd. ik voel me net dat hun willen allleen dat hij vader wordt en kind van hun en niet van mij. mijn leven beroofd en kapot maken. maar gaat hij wraak nemen op mij? omdat hij zo boos op mij dat ik niet voor hem kiezen om kindje maken voor zijn ouders blij maken en moet ik bekering worden. hij is woest dat ik kies voor mijn ouders en familie, want ik wil hun niet kwijt.gister zeg hij via sms dat zijn ouders gaat een vrouw voor hem vinden en kindje maken. ik voel me net rasist. ik heb whatsapp geblokkeerd en twitter ook want ik ben zo zat! heel veel pijn heb ik nu en slecht slapen, hyperventilatie en hartkloppingen. ik heb zo spijt dat ik mijn leven 4 jaren verspild.

Shithappend, 22-01-2013 19:59 #5
Maar hij begint eerst om mij te zeggen dat er geen toekomst tussen ons en ook zeg hij dat ik moey mijn ouders vertellen dat pns geen toekomst worden.ik vond heel respectloos.eij zijn 4 jaar samen.en nu begint hij zoveel probleem maken met mij en ik vind zo lastig en ik begrojp totaal niks van hrm.ook zeg hij.tegrn mij dat ik moey irmsnd anders trouwrn met zelfde geloof.en dan zegt ie tehrn mij vbia sms: hou me op hoogte met alles en we houden contact en eij zijn klaar.ga maar met familie praten en trouwen met ern man.en vandaag hoor ik dat hij zijn oudrrs gaat sndre vroue voor hem zorken en kindje msken.ok was zo kspot!ik voel me misbrioken door hem na 4 jaren.maar mijn vraag is is day wraak?gaat hij wraak nemen als ok ooit ga trouwen met ander?omdat hij zegt hou pp me hoogte mey alles en houden contact.ik brn zoverwarring.hij is echt moeolijk mens.hij woont nog thuis met zijn ouders.hij is bijna 34 jaar.ik snap niks van hem.hij is moeilijk.zijn gedrag net kind.zijn ouders worden vaker zat van hem.ook ik.maar nu brn k onverwacht door hem uitgemsakt omdat ik niet eol brkeerd eorden mey zijn geloof en zonder trouen wil ik niet eerst kind omdat zijn moeder verplicht hem dat kind moet zijn geloof volgen en achtetnasm csn hem gebrioken als wij niet getrouwd.ik voel me net dat hun wollen allleen dat hij vader wordt en kind van hin en niet van mij.mijn leven beroofd en.kapot maken.maar gaat hij wraak nemen op mij?

Shithappend, 22-01-2013 19:47 #4
Mijn ex is echt moeilijk mens.zelf speel hjij baas en dwingt dat ikmoet moeder can zijn kind worden en dat ik moet bekeerd worden om met hem gaat trouwen als wij eerste kibd krerijg.door zijn ouders willen opa en oma worden.ik weiger en hij is zo boos op mij dat ik niet akkoord en wil niet bekeerd worden met zijn geloof.ik wol mijn famile niet kwijt raken.en vandaag sms hij dat zojn ouders gaat een vrouw voor herm zoeken en kindje maken.ik vind zo heerl raar

Werner, 14-12-2012 15:28 #3
Ik herken mijzelf hierin. Ikzelf heb narcistische trekken en ik zin inderdaad op enorme wraak jegens mijn ex. Hoe kan ik hiermee omgaan en hoe kan ik haar loslaten? Ik weet dat wraak niets oplost maar ik neem wel wraak. Ik wil haar letterlijk kapotmaken.

Kan iemand mij helpen? Reactie infoteur, 14-12-2012
Het erkennen dat je narcisme hebt is al een hele grote stap. Echter vraag ik mij af of we hier wel te maken hebben met narcisme: de echte narcist zal het Zelf nooit herkennen of inzien. Iedereen lijkt wel in meerdere of mindere mate narcistische karaktertrekken te hebben.

Wraak lost inderdaad niets op. Loslaten is de boodschap. Richt je op totaal andere zaken, ga je ex ook niet nalopen of controleren via facebook, twitter, via sms of op straat nalopen. Jouw leven neemt een nieuwe start aan, zoek leuke bezigheden en nieuwe contacten. Maak jouw leven spannend!

Rik, 13-02-2011 16:51 #2
Heb veel gelezen- geef hier aan hoe ik tegen dingen aan kijk/ervaren heb. Misschien zie ik het ergens niet goed-altijd fijn feedback te krijgen

Heb genoeg meegemaakt dat mijn N vriendin dingen schreef (ruzie-alleen email mogelijk), waarvan je een eng gevoel hebt dat er een verborgen boodschap in zit- heb een paar keer de woorden gespiegeld- uit de reaktie zie je dan dat er idd. een verborgen boodschap achter zit. Vb: -als ik weer poogde af te spreken, om face-to-face te praten na ruzie-: dit kreeg ik dan: we kunnen zondag misschien afspreken, maar dat is dan weer afhankelijk hoe de zaterdag loopt ;-). Spiegelen van deze zin, een jaar later gaf deze reaktie van N: dat je een een date hebt boeit me niet.
Ik had geen verborgen boodschap, maar spiegelde om te kijken of het klopte wat ik aanvoelde dat ze toendertijd wilde laten doorschemeren dat ze een date had.
Heb haar ook geantwoord dat dat niet het geval was; haar reaktie daarop: in mijn bewoordingen betekend dat, dat je een date hebt- maar boeit niet.
Zo kom je er soms achter dat er een verborgen boodschap achter zat- probleem is wel dat je idd. daarna nog meer sarcastische rotzooi over je heen kan krijgen.

Het blijft moeilijk te begrijpen dat een narcist haast nooit iets direkt zegt waar je "grip"op hebt, je voelt vaak dat er een achterliggende bedoeling/boodschap in kan zitten. Zo kom je in een wereld waar realiteit en fiktie door elkaar heen gaat lopen. Daar wordt je gek van.
De narcist creeert dit, dit is zijn werkelijkheid- het gevolg is bijv., dat als je naar je narcistische partner iets warms en positiefs zegt, je misschien van alles over je heen krijgt, omdat ze er iets negatiefs van maken- met als gevolg ruzie uit het niets (?of misschien wel bewust, want heel opvallend is bij ons, dat dat gebeurde in periode dat ik veel voor haar heb betekend?). Hoe meer wantrouwen-hoe onduidelijker werkelijkheid en fiktie.

Wat ik echter hier niet begrijp:
Een narcist wil nooit verlaten worden. Ze heeft het uitgemaakt- ik leg me er bij neer -heb 3 weken niets meer van me laten horen. Als ik er over lees valt me op dat een N exen niet los kan laten. Moet ik er van uitgaan dat ze toch weer probeerd kontakt gaan zoeken?

Caro, 07-07-2010 09:53 #1
Ik zag in dit artikel dat je met een Narcist niet moet spiegelen. Ik ben het daar helemaal mee eens. Bij (ik dacht het artikel kwaardaardig Narcisme) staat dat je dat juist wel moet doen.

Dat vind ik kwalijk dat dat daar staat. Want zoals hier gezegd de narcist zal altijd blijven zinnen op wraak wat je ook doet. En ook met spiegelen zal hij hoogstens even dimmen, om als jij denkt dat alles uitgesproken is te zinnen op de meest mogelijk gemene wraak. Reactie infoteur, 07-07-2010
Hallo Caro, mischien helpt het spiegelen bij een enkele narcist wel, maar het is niet aan te raden. Het is dan kwaad met kwaad vergelden en de meeste narcisten zullen dan juist op wraak overgaan. Probeer daarom kalm te blijven en de narcist alleen te laten uitrazen. Voor beiden partijen een stuk aangenamer.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 6
Schrijf mee!