InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Onzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunniken

Onzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunniken

Onzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunniken Zo'n 40% van de mensen is vaak wel eens verlegen. De een erger dan de ander uiteraard. Soms is de verlegenheid een beperking voor je functioneren. Je kunt jezelf gelukkig wel verbeteren en aan je zelfvertrouwen werken. En je kunt voor anderen verbergen dat je verlegen en onzeker bent, door o.a. niet met je handen aan je hoofd te wrijven en te frunniken. En door je wat zelfverzekerder voor te doen. Alleen al de geruststelling dat je weet dat een ander je onzekerheid niet kan bespeuren, is goed voor je zelfvertrouwen.

Van verlegenheid kun je afkomen

Een rood hoofd krijgen als je onverwacht iemand tegenkomt. Recepties e.d. uit de weg gaan omdat je bang bent geen goede gesprekspartner te zijn. Grote kans dat er dan sprake is van verlegenheid. Hoewel je het niet moet verwarren met angst voor spreken in het openbaar of opzien tegen een sollicitatiegesprek, want het is vaak logisch dat er dan wel sprake van normale spanning is. Verlegenheid is niet altijd iets dat je van jongs af aan hebt; het kan ook op latere leeftijd ontstaan.

Stop er mee jezelf te vergelijken

Volgens Psychologe P. Dijkstra is het niet de situatie zelf die angst opwekt, maar de verkeerde gedachten die we over de situatie hebben. Die gedachten berusten namelijk op denkfouten. Als je door hebt dat je denkfouten maakt, ben je al een eind op de goede weg. Verlegen personen vergelijken zichzelf bijvoorbeeld met succesvolle mensen. Daarbij benadrukken zij de dingen die zij niet kunnen, waardoor een minderwaardigheidsgevoel ontstaat. Het advies is dan ook om te stoppen met je zelf te vergelijken met anderen die het beter doen. Er kan maar één de Olympische gouden medaille winnen, maar dat wil niet zeggen dat alle anderen er niets van kunnen. Besef dat je in andere opzichten wel beter bent dan die persoon waarmee je jezelf vergelijkt.

Meer zelfvertrouwen

  • Stop ermee om jezelf steeds met anderen te vergelijken. Kijk liever de kunst bij een ander af en probeer ook net zo sociaal vaardig en assertief te zijn. Bedenk dat hij/zij die zo zeker overkomt, misschien ook wel regelmatig onzekere gedachten heeft, maar die onzekerheid weet te camoufleren. Uiteraard blijf je jezelf en ga je niet een ander imiteren. Maar je kunt best wat leren en gebruiken van een ander.
  • Spreek hardop positieve gedachte over je zelf uit. Doe dit vaak en roep uiteraard die dingen waar je achter staat en waarin je ook gelooft. Bijvoorbeeld: “Ik ben goed zoals ik ben”, of “ik ga dat beslist bereiken”. Sportmensen doen constant hetzelfde als ze van de daken schreeuwen dat ze beslist van die persoon of dat team gaan winnen. In het zakenleven gebeurt dat ook als de verkoopleider roept dat ze de grootste gaan worden. En het middel heeft succes, want als je er als sporter of verkoper vanuit gaat dat je misschien verliest zul je nooit winnen. En dat geldt dus ook voor verlegen personen.
  • Let op je lichaamstaal. Ga geen onzekerheid uitstralen naar jezelf en ook niet naar anderen. Dus sta rechtop met opgeheven hoofd en ontspannen schouders waardoor je automatisch een sterker gevoel krijgt. Onderdruk nerveuze bewegingen en zit niet met je handen aan je gezicht te wriemelen.

Nooit aan je gezicht frunniken

Wel eens opgevallen op TV, dat politici en journalisten nooit met hun handen aan hun gezicht wriemelen? Ze weten namelijk dat achter je oren krabben, door je haren strijken, aan je neus wrijven, je kin aanraken etc, heel onzeker overkomt. Dus ook al zijn ze soms, net als ieder ander, toch wat onzeker, zenuwachtig of gespannen, komen ze toch niet aan hun gezicht. Door je hoofd met rust te laten straal je naar je gesprekspartner en al die TV-kijkers zekerheid en zelfvertrouwen uit. Let eens op hoe vaak en wanneer je zelf aan je gezicht zit en stop daarmee als je met iemand in gesprek bent. Dat is volstrekt niet eenvoudig, want vaak vliegt je hand als vanzelf naar je gezicht zodra je een lastige vraag krijgt. Dat zijn nonverbale signalen van onzekerheid die je aanvankelijk moeilijk kunt voorkomen, maar uiteindelijk zal je dat lukken.

Lotgenoten

Praten met lotgenoten helpt natuurlijk ook. Bijvoorbeeld met de vereniging van verlegen mensen: verlegenmensen.nl. Dan kun je ook nog denken aan assertiviteitstraining of ontspanningstraining.

Verlegen kind

Je wilt natuurlijk niet dat je kind een verlegen type wordt. Als het daar aanleg voor heeft werk dan aan z’n zelfvertrouwen. Geef het kind vaak complimentjes, gun het de tijd om aan nieuwe situaties te wennen, stimuleer de sociale vaardigheden. Stuur hem zelf op de dingen af, laat het kind zelf dingetjes regelen. Heb het niet steeds over z’n verlegenheid en wees ook niet te beschermend. Op een teamsport sturen kan ook positief uitwerken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenVerlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenAls je verlegen bent, kan dit erg vervelend zijn in het dagdagelijkse leven en in sociale situaties. Je kan rood worden,…
Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Soms gebeurt het dat je in een grote groep bent zoals bijvoorbeeld een vergadering op het werk en er wordt je plotseling…
Verlegen of onzeker? Tips om meer zelfvertrouwen te krijgenVerlegen of onzeker? Tips om meer zelfvertrouwen te krijgenSnel rood worden of helemaal dichtklappen in sociaal moeilijke situaties: het komt vrij vaak voor bij verlegen mensen. D…
Assertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennisAssertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennisSommige mensen hebben het moeilijk om assertief te zijn, bijvoorbeeld bij het uitoefenen van hun baan. Ze missen het zel…
Waarom is de mens verlegen?Iedereen is wel eens verlegen. Sommige mensen zijn het maar een klein beetje en alleen bij heel speciale gelegenheden, a…
Bronnen en referenties
  • O.a. Libelle

Reageer op het artikel "Onzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunniken"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Spreken in het openbaar
Schrijf mee!