InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnen

Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnen

Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnen Als je verlegen bent, kan dit erg vervelend zijn in het dagdagelijkse leven en in sociale situaties. Je kan rood worden, blozen, stamelen en gaan twijfelen aan jezelf. Sociale onzekerheid gaat vaak samen met verlegenheid en een gebrek aan zelfvertrouwen. Verlegenheid, een laag zelfbeeld of een minderwaardigheidscomplex kunnen soms heel onontkoombaar lijken. Toch hoeft dit niet altijd zo te zijn. Verlegen mensen kunnen er in slagen om hun verlegenheid te overwinnen na het volgen van een gerichte therapie, cursus of workshop. Maar ook door middel van enkele eenvoudige tips om verlegenheid te overwinnen kan je meer zelfvertrouwen ontwikkelen en het probleem verminderen. Hoe kan je verlegenheid overwinnen en assertiever worden?

Beschaamd of onzeker?

Liever thuisblijven als er feestjes zijn, sociale contacten vermijden, rood worden als je in de belangstelling komt te staan: het zijn allemaal verschijnselen die verlegen mensen herkennen. Verlegenheid gaat vaak gepaard met een dieper liggend schaamtegevoel en de angst om negatief beoordeeld te worden. Verlegenheid kan ook te maken hebben met een sluimerend minderwaardigheidscomplex.

Is verlegenheid te overwinnen?

Verlegenheid uit zich in sociale situaties die als erg ongemakkelijk en stresserend kunnen ervaren worden. Precies daarom kan de verlegen persoon een angst ontwikkelen om naar feestjes, recepties of bijeenkomsten te gaan. Verlegenheid lijkt voor wie er last van heeft soms zó onontkoombaar dat hij of zij denkt dat het probleem onoplosbaar is. Toch hoeft dit niet noodzakelijk zo te zijn: sommige mensen geraken van hun probleem af door een therapie tegen verlegenheid te volgen, of simpelweg door zich in het dagelijkse leven te oefenen om assertiever te worden. Dit laatste kan bijvoorbeeld aan de hand van de volgende tips..

Onzekerheid overwinnen: tips

Zelfvertrouwen

Een van de oorzaken van verlegenheid is de gedachte dat je minder waard zou zijn dan een ander. De ander lijkt zelfzekerder, sterker en vol zelfvertrouwen en daardoor kan je geïntimideerd geraken. Zet deze gedachte opzij: je bent evenveel waard als een ander. Je hebt je eigen kwaliteiten en gebreken, en ook je eigen waarde.

Laat je niet misleiden door de arrogantie van anderen

Sommige mensen worden onzeker doordat anderen zo arrogant overkomen. Laat je hierdoor niet misleiden: vaak is arrogantie maar een soort van tactiek die mensen gebruiken om zich tegen de buitenwereld te beschermen. Raak hierdoor niet afgeschrikt: ook schijnbaar zelfzekere of arrogante mensen kunnen onzeker zijn. Weet dat geen enkel mens zonder zelftwijfel is: iedereen kent wel eens momenten van onzekerheid.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Laat extreem populaire of luidruchtige mensen hun ding doen; ga je er niet mee vergelijken. Je persoonlijkheid is waarschijnlijk te verschillend om te kunnen zijn zoals hen. En waarom zou je ook willen zijn zoals hen? Iedereen is uniek en vertrekt van hetzelfde startpunt. Ook verlegen mensen kunnen graag gezien zijn en sociaal aanvaard.

Oefen je assertiviteit

Assertiviteit betekent dat je makkelijker voor jezelf kan opkomen en verbaal mondiger wordt. Verlegen mensen zijn minder assertief, maar kunnen hieraan werken. Leer jezelf te verdedigen in conflictsituaties en leer publiekelijk te praten. Sociale vaardigheden moet je oefenen zo vaak je kan en niet alleen maar op feestjes. Assertiever worden kan je bijvoorbeeld aan de hand van volgende tips:
  • een gesprek te beginnen met een wildvreemde
  • een gespreksonderwerp te lanceren in een groep
  • een conversatie te leiden
  • improvisatieoefeningen te houden met je vrienden
  • het initiatief te nemen in een sociale situatie: hoe vlotter je een gesprek begint, hoe vlotter het vervolg

Ontspan in een stressvolle situatie

Soms kan verlegenheid heel veel spanning met zich meebrengen voor lichaam en geest. Je gaat stressen in bepaalde situaties en conversaties waardoor je geblokkeerd kan geraken. Daarom is het goed om te ontspannen zodat je spanning kan afreageren. Humor is niet voor niets een manier om spanning, frustratie en irritatie af te leiden.

Gebruik humor als wapen

Probeer een grap te maken in gezelschap en wacht de reacties af. Weet ook dat zelfspot een goede manier is om anderen de gelegenheid te ontnemen om grappen over je te maken of je te kakken te zetten. Want als je bijvoorbeeld zelf zegt dat je rood gaat worden, dan is het voor een ander toch niet meer interessant om er een grap of een opmerking over te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verlegenheid bij kinderenVeel kinderen zijn verlegen wanneer ze zich ergens anders dan de normale leefomgeving bevinden. Waar komt dat vandaan en…
Hoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenHoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenIn het van Dale Handwoordenboek wordt verlegen omschreven als onzeker in zijn gedrag tegenover anderen, bedeesd, beschro…
Angst om te plassen? Tips tegen plasangst of verlegen blaasAngst om te plassen? Tips tegen plasangst of verlegen blaasHoe meer je ervoor vreest dat het niet zal lukken, hoe groter de kans dát het ook mislukt. Dat is een belangrijke vastst…
Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Soms gebeurt het dat je in een grote groep bent zoals bijvoorbeeld een vergadering op het werk en er wordt je plotseling…
Waarom is de mens verlegen?Iedereen is wel eens verlegen. Sommige mensen zijn het maar een klein beetje en alleen bij heel speciale gelegenheden, a…

Reageer op het artikel "Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnen"

Reacties

Marieke, 29-09-2016 14:50 #5
Ik ben sinds een jaar erg onzeker geworden over mijn spreken, eigenlijk wordt het steeds erger. Ik vind zelfs dat ik steeds minder goed kan functioneren op mijn werk, doordat ik niet meer alles zeg en mensen niet meer durf aan te kijken. Mijn probleem is dat ik het gevoel heb dat mijn mond erg droog is en dat ik daardoor ineens niet meer normaal door kan articuleren. Als ik alleen thuis ben en voor de spiegel praat is er geen enkel probleem.
Maar op het moment dat ik één op één met iemand praat lukt dit eigenlijk niet meer, omdat ik er teveel over nadenk. Ik weet zeker dat wanneer we elkaar niet zouden aankijken er geen probleem is. Aan de telefoon heb ik namelijk geen enkel probleem. Ik heb echt geen flauw idee wat ik er mee moet, vooral omdat ik merk dat het vooral tussen mijn oren zit. Het lukt me niet om de knop om te zetten en weer gewoon normaal te gaan praten. Ik heb nooit eerder zulke klachten gehad. Iemand een idee wat ik kan doen?

Gus, 03-06-2014 18:17 #4
Beste Margaret,
Jouw therapeut zit naast; verlegenheid is te overwinnen! Vanuit de neurowetenschap (lees bijvoorbeeld boeken van de Amerikaanse psychiater en psychotherapeut Daniel J. Siegel over Mindsight en Mindfulness - een aantal van zijn boeken zijn vertaald in het Nederlands) is aangetoond dat je kunt de werking van je hersenen beïnvloeden.
Er zijn ook verschillende methoden om verlegenheid te verminderen; lees bijvoorbeeld mijn artikel met de titel "Hulp voor Verlegen Vrouwen" (link: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/80713-hulp-voor-verlegen-vrouwen.html ).
In dit artikel wordt grotendeels een behandelingsmethode van de Amerikaanse psychiater en psychotherapeut Milton H. Erickson (grondlegger van de buitengewone therapie en hypnotherapie) beschreven. Deze behandelingsmethode voor verlegenheid is door verschillende sociale wetenschappers en therapeuten zowel in Nederland als in het buitenland als interessant beschouwd.

Jeroen, 25-05-2014 14:08 #3
Ik ben ook wel onzeker. Maar daarnaast ben ik een enorme lolbroek en vindt het juist leuk om andere mensen te zien lachen, heerlijk. Het is voor mij misschien een manier om mijn onzekerheid te verbergen. Hoe, om te gaan met een onzeker moment zal voor iedereen anders zijn. Voor mijzelf heb ik een methode gevonden om me door een onzeker/genant moment heen te trekken. Als ik me even onzeker voel op een bepaald moment op bv. op het werk span ik mijn buikspieren aan. Het klinkt raar maar als ik dat doe lijkt het wel of alle onzekerheid naar die spieren verdwijnt en kun je de hele wereld aan bij wijze van spreken. Dus, als je merkt dat je terrecht komt in een onzeker gevoel of een genante vertoning moet je maar eens je buikspieren spannen! Ik zou graag willen weten hoe andere mensen hier over denken na het uitgeprobeerd te hebben. Wordt vervolgd ;) Succes Reactie infoteur, 26-05-2014
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je reactie.
Het is interessant dat je humor en grappen maken aanhaalt als een manier om onzekerheid te verbergen. Het is inderdaad zo dat veel lolbroeken diep vanbinnen verlegen zijn of gevoelens van schaamte hebben. Mensen doen lachen is dan zeker een goed middel om een onzeker moment te overwinnen. Kijk ook eens hier over het onderwerp humor en verlegenheid:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/127306-humor-als-wapen-om-onzekerheid-en-verlegenheid-te-overwinnen.html

Een andere manier om de aandacht van je onzekerheid, schaamte of verlegenheid af te leiden is je te richten op een fysieke inspanning. Het is interessant dat je wat dat betreft het aanspannen van je buikspieren beschrijft als middel om een onzeker moment te boven te komen. Vooral omdat stress, angst en verlegenheid vaak een spanning in de buik veroorzaken. Via jouw manier om de buikspieren aan te spannen anticipeer je dus op een mogelijk gevolg van die onzekerheid en haal je er tegelijkertijd je voordeel uit. Interessant!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Henk, 18-03-2014 17:41 #2
Mensen mensen het ligt allemaal aan hoe je over jezelf denkt. Dat projecteer heb de buitenwereld en daarom lijkt het net alsof iedereen continue bevestigd dat wat jij over jezelf denkt waar is. Onzin en kap met denken dat je dit nooit kunt overwinnen.

Margaret Westendorp, 12-02-2014 16:02 #1
Volgens MIJN therapeut zal mijn onzekerheid nooit overgaan, omdat het een familie-erfstuk is. Ik kan alleen leren ermee om te gaan door het in liefde te aanvaarden. Dit doe ik door niet meer te focussen op mijn onzekerheid, maar meer de nadruk te leggen op andere eigenschappen zoals mijn humor e.d. Op die manier wordt mijn onzekerheid door anderen minder snel ‘opgepikt’ en heb ik er geen last meer van! Reactie infoteur, 13-02-2014
Hallo Margaret,

Het is spijtig dat je onzekerheid volgens je therapeut nooit zal overgaan, maar tegelijk is het hoopvol dat je er zelf op een goeie manier mee om weet te gaan, en humor is in dat geval inderdaad een sterk wapen. Aanvaarding kan samen met humor een ideale combinatie zijn om onzekerheid te overwinnen. Alvast veel succes!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Verlegenheid
Reacties: 5
Schrijf mee!