InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Verliefd op een collega? Hoe ga je er mee om?

Verliefd op een collega? Hoe ga je er mee om?

Verliefd zijn is een fantastisch gevoel. Maar wanneer je verliefd wordt op één van je collega's kan dat best moeilijk zijn. Niet minder dan één op de drie mensen komt zijn of haar toekomstige partner tegen op de werkvloer. Verliefdheid op het werk komt dus eigenlijk heel veel voor. Zeker als je bedenkt dat er niet altijd een relatie uit voortkomt. Of dat een relatie geheim blijft, omdat één van de twee bezet is bijvoorbeeld. Hoe ga je het beste om met verliefdheid op het werk? Het werk is in eerste instantie een plaats, waar je je geld verdient en persoonlijke ontwikkelingsdoelen nastreeft. Maar het werk is ook een plek, waar je zo'n 8 uur per dag intensief contact hebt met andere mensen in dezelfde omstandigheden als jijzelf. Logisch dus ook dat het voor kan komen dat je meer gaat voelen dan vriendschap voor één van je collega's. Als je bedenkt dat in de psychologie wordt gezegd dat nabijheid leidt tot liefde, is het zelfs bijna niet te vermijden dat mensen in deze setting verliefd op elkaar worden. En wat moet je doen, wanneer je verliefd bent geworden op een andere medewerker?

En dan opeens ben je verliefd...Wat nu?

Wanneer je meer voelt voor een collega is dat niet eenvoudig. Allereerst zul je moeten beslissen of je het de ander wilt vertellen of niet. Soms is het beter om dat niet te doen, terwijl het in andere omstandigheden juist goed kan zijn om het in ieder geval uit te spreken. Als jij bezet bent of de ander heeft al een partner is dat op zijn zachtst gezegd een complicerende factor. Je kunt voor jezelf niet echt goed helder denken, wanneer je verliefd bent, en het is de vraag of je in een impuls dingen moet doen waar je later spijt van krijgt. Verliefdheid op iemand die bezet is brengt automatisch problemen met zich mee en je kunt er zeker van zijn dat er mensen heel, heel erg gekwetst gaan raken. Denk dus heel goed na voordat je iets doet met je gevoelens.

Een vrouwelijke collega, die al meer dan 10 jaar een relatie had en samen met haar vriend een huis aan het bouwen was, werd opeens tijdens een bedrijfsuitje hals over kop verliefd op haar getrouwde collega. Binnen drie maanden woonden ze samen. Haar vriend was ontzettend verdrietig en heel erg geschokt, want ze hadden tenslotte al 10 jaar een prima relatie. Na een jaar bleek de vrouwelijke collega niet meer zo gelukkig over haar keuze: Ze had ontdekt dat de nieuwe man ook gewoon een man was. Ook hij had beperkingen en tekortkomingen net als haar toenmalige vriend destijds had gehad. En wat nog het ergste was: Ze miste haar vriend maar het was te laat om daar nog iets aan te doen.

Wanneer vertel je jouw collega wél dat je verliefd bent?

Wanneer jullie allebei vrij zijn en in principe niet direct samen hoeven te werken is er weinig reden om elkaar niet te vertellen over jullie gevoelens. Het ergste wat je kan overkomen is dat je een blauwtje loopt maar als die ander echt zo bijzonder is zal hij of zij altijd discreet en begrijpend met jouw gevoelens omgaan. En als jouw collega jou net zo leuk vindt is er alle reden om dat zo snel mogelijk aan elkaar te laten weten.

Het is tegenwoordig niet meer zo dat mensen, die een relatie hebben op het werk, niet meer samen zouden mogen werken. Voorwaarde is en blijft dan natuurlijk wel dat jullie professioneel met de situatie omgaan. Dat wil zeggen dat het niet gangbaar is om te gaan vrijen of knuffelen op de werkvloer. Elkaar negeren hoeft echt niet maar overdreven liefdevol contact tussen jullie beiden kan door anderen als storend worden ervaren op de werkvloer. Bewaar dat stukje dus liever voor thuis.

Hoe ga je om met een relatie op het werk?

Het is tegenwoordig niet meer zo dat mensen, die een relatie hebben op het werk, niet meer samen zouden mogen werken. Het is wel raadzaam om het niet stiekem te doen maar eerlijk en open aan jullie collega's te vertellen dat jullie een relatie hebben. Voorwaarde is en blijft dan natuurlijk wel dat jullie professioneel met de situatie omgaan. Dat wil zeggen dat het niet gangbaar is om te gaan vrijen of knuffelen op de werkvloer. Elkaar negeren hoeft echt niet maar overdreven liefdevol contact kan door anderen als storend worden ervaren. Bewaar dat stukje dus liever voor thuis.

Wat wel een probleem kan vormen is wanneer jullie in een hiërarchische verhouding tot elkaar werken. Wanneer hij of zij jouw baas is of omgekeerd kunnen collega's denken dat er iemand wordt voorgetrokken. Ook kunnen ze eraan twijfelen of ze nog wel open kunnen zijn tegen één van beiden zonder dat wat ze hebben gezegd bij de ander terechtkomt. Dit is eigenlijk geen situatie, die aan te bevelen is. In dit geval is het raadzaam dat één van tweeën toch óf een andere afdeling óf een ander bedrijf zoekt om voor te werken.

Wanneer jij en je partner kunnen omgaan met de situatie hoeft er verder geen vuiltje aan de lucht te zijn. Het kan echter zo zijn dat één van beiden het moeilijk vindt om zakelijk en persoonlijk met elkaar omgaan te combineren of juist van elkaar te kunnen scheiden. Gewoon omdat het andere rollen zijn en je niet weet hoe jezelf een houding te geven bijvoorbeeld. Ook in dit geval moeten jullie samen nadenken over de toekomst: Blijven jullie collega's of kiezen jullie ervoor om heel erg close te zijn, wanneer jullie 's avonds allebei thuis komen vanuit een andere werkgever?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verliefd op een collega? Hoe ga je er mee om?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!