InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Spreekangst bij kinderen

Spreekangst bij kinderen

Veel kinderen hebben last van spreekangst. Ze worden nerveus bij het idee om hardop een stukje te moeten voorlezen, een beurt te krijgen of een spreekbeurt te moeten geven. Een beetje last hebben van zenuwen kan natuurlijk altijd, maar het wordt vervelender als de angst het leven van het kind beïnvloed.

Wat is spreekangst?

Spreekangst is de angst om te spreken in het openbaar. In de klas komt dit regelmatig voor, bij het krijgen van een beurt, of het houden van een boekbespreking. Er zijn veel kinderen die er last van hebben, maar zelden levert het echt problemen op. Als het wel problemen oplevert, zal een kind zich erg bewust zijn van zijn angst en er veel mee bezig zijn. Ook is er de mogelijkheid dat het kind door zijn angst slechter gaat presteren op school. Hij kan zich misschien minder goed concentreren op de les, omdat hij telkens de angst heeft een beurt te krijgen.
Kinderen met spreekangst kunnen last krijgen van stotteren, zweethanden, blozen, of hartkloppingen. Soms probeert een kind zichzelf af te leiden door bijvoorbeeld met zijn handen te spelen, of naar beneden te kijken.

Verschillende soorten van spreekangst

Er zijn verschillende soorten van spreekangst. Het ene kind is misschien alleen bang om echt voor de klas te staan om een spreekbeurt of boekbespreking te houden. Een kind ziet dan dat alle ogen op hem zijn gericht en dat iedereen aandachtig naar hem luistert. Daardoor slaan de zenuwen toe en komt hij misschien niet meer uit zijn woorden.

Een ander kind kan last hebben van spreekangst wanneer hij iets moet zeggen in de klas. Dit hoeft dus niet meteen te betekenen dat hij vóór de klas moet staan, maar het kan ook voorkomen bij het krijgen van een beurt of een stuk voorlezen. Het praten in de klas en de wetenschap dat iedereen het hoort kan al de kriebels bezorgen.

Oorzaak van de spreekangst

De angst om te spreken in het openbaar kan verschillende redenen hebben. Een kind wordt misschien gepest en is daarom bang om iets te zeggen in de klas, aangezien hij daardoor opvalt en misschien meer pesterijen te voorduren krijgt. Ook kan het kind bang zijn om fouten te maken. Als de leraar vraagt wat het antwoord is op de vraag, kan het voorkomen dat het kind bang wordt. Het antwoordt weet hij niet en daar schaamt hij zich voor en is bang voor de reacties van klasgenoten of leraren. Het kan ook dat het kind een vervelende leraar heeft, waarbij hij zich niet op zijn gemak voelt.

Van de spreekangst afkomen

Er zijn verschillende manieren om van een spreekangst af te komen. Zo kun je met het kind praten om erachter te komen waar de angst vandaan komt. Als het kind alleen last heeft van spreekangst bij een bepaald vak kan het zijn dat hij de stof niet goed beheerst en daarom angst heeft. Bijles kan dan een goede oplossing zijn.

Hoe de ouders en de leraren met de angst omgaan kan ook zeker helpen. Als er goed geluisterd wordt naar het probleem en de angst, zal het kind misschien sneller doorhebben dat er niets is waar hij bang voor hoeft te zijn. Ook kunnen de ouders en leraren er dan wellicht achterkomen of de angsten met pesterijen te maken hebben. Als dat het geval is, kunnen de pesters hierop aangepakt worden.

Indien de spreekangst meer te maken heeft met de gedachtegang van het kind, dan zijn hier diverse therapieën voor te vinden. Het kind leert dan met zijn angsten omgaan en op de juiste manier te denken.

Maak het probleem nooit erger dan het is. Een beetje angst moet kunnen. Laat dit ook altijd goed merken aan het kind. Het was niet erg dat hij stotterde of geen antwoord had. Dat overkomt zoveel mensen. Maak hem duidelijk dat het niets is waar hij zich voor hoeft te schamen.
Gerelateerde artikelen
Stotteren: 1 procent van de ouderen blijft het houdenBij de meeste kinderen gaat stotteren gewoon weer over. Na hun vijfde jaar gaan ze heel gewoon praten zonder te happeren…
Omgaan met spreekangstNiks is vervelender dan dat je niet kan laten zien wat je in je mars hebt. Stel, je wilt een grote groep mensen overtuig…
Hoe overwin je Spreekangst?Hoe overwin je Spreekangst?Presenteren is eng. Je staat voor een volle zaal en alle ogen zijn op jou gericht. Het zweet breekt je al los bij alleen…
Alles over stotterenVijf procent van de kinderen stottert. De meeste kinderen groeien hier overheen. Echter, er bestaat een kans dat een kin…
Spreekbeurt tips voor mensen met een spraakgebrekSpreekbeurt tips voor mensen met een spraakgebrekDe meesten onder ons krijgen al koude rillingen wanneer ze nog maar voor de klas moeten staan, maar extra moeilijk wordt…

Reageer op het artikel "Spreekangst bij kinderen"

Reactie

Brechje, 02-06-2010 17:44 #1
Hallo,
Mijn dochter heeft heel erg veel last van spreekangst. Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen. Want een cursus is nogal lastig te volgen, want ze heeft bijna nooit tijd vanwege haar hoeveelheid huiswerk. Ik hoop echt dat iemand hier een oplossing voor heeft, want het lijkt me heel erg vervelend voor haar om telkens met die spreekangst rond te lopen
Groetjes Brechjee

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 17-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!