InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Niet kunnen plassen in een openbaar toilet

Niet kunnen plassen in een openbaar toilet

Een groot deel van de mensen heeft moeite met het plassen op een openbaar toilet. Wanneer zij willen plassen, blokkeert de blaas. Dit is erg lastig en kan zelfs problematisch worden.

Plassen in het openbaar

Wanneer je geruime tijd van huis weg bent, komt er altijd een moment dat je naar het toilet moet om te plassen. Voor de meeste mensen is dit geen probleem. Zij zoeken het dichtsbijzijnde openbare toilet op, en kunnen zonder problemen hun plas laten lopen. Ze vinden plassen in een openbaar toilet of in een urinoir de gewoonste zaak van de wereld. Echter, voor miljoenen mensen is plassen in het openbaar een groot probleem. Zij hebben te maken met plasangst in het openbaar. Met name voor mannen is het vaak een lastig probleem: plassen in een urinoir, wanneer er één of meerdere mannen naast je staan te plassen lukt lang niet iedere man. Bij vrouwen komt plasangst veel minder voor: zij hebben meer privacy door gesloten toiletdeuren. Toch zijn er vrouwen die last hebben van angst om te plassen op een openbaar toilet. De geluiden om hen heen kunnen storend zijn en het idee dat anderen hen horen plassen kan het laten lopen van de plas bemoeilijken of blokkeren.

Blokkering

Doordat men bang is om te plassen in het openbaar, blokkeert het lichaam, zodat men niet kan plassen. Hoe men ook probeert, er komt niets. De eerste keer dat dit zich voordoet is vreemd en kan meteen angst geven dat het de volgende keer weer gebeurt. Zo kan het probleem steeds groter worden, zodat men op den duur helemaal niet meer in het openbaar kan plassen. Men wil wel en moet ook nodig, maar éénmaal op het toilet komt er niets. Doordat men toch een overvolle blaas heeft kan dit tot zeer vervelende situaties leiden.

Sociaal probleem

Plasangst kan, vooral bij mannen een sociaal probleem opleveren. Een vrouw kan nog op het toilet blijven zitten, totdat er het er wat rustiger wordt of kan wachten tot iemand anders het toilet doortrekt en dan snel haar plas doen. Bij een man is dat wat lastiger. Er is niet altijd een toilet met een gesloten deur op een mannentoilet, vaak is er maar één afsluitbaar toilet beschikbaar en staat er al een rij mannen voor te wachten (ja echt, die hebben hetzelfde probleem als jij). Staan wachten tot er niemand meer in de toiletruimte staat vanzelfsprekend erg raar. Bij sommige mensen is de plasangst zo groot, dat zij in een sociaal isolement terecht komen. Zij durven op den duur de deur niet meer uit, omdat zij bang zijn naar het toilet te moeten. Wanneer ook op het werk het plassen niet meer lukt is er een groot probleem ontstaan.

Hoe kun je van je plasangst afkomen?

Het plassen zal thuis of in een vertrouwde omgeving wel lukken. Ook gezinsleden of goede vrienden zijn vaak geen belemmering. De belangrijkste eerste stap op weg naar overwinning van plasangst is het in vertrouwen nemen van iemand anders, iemand die vertrouwd voor je is. Begin in eigen huis te oefenen met behulp van de persoon die je in vertrouwen hebt genomen.
  • De eerste stap is te plassen op de wc terwijl de ander op de gang op een afstandje van de wc staat. Je houdt de deur op slot.
  • Wanneer deze stap gelukt is, ga je naar de volgende stap: je gaat naar de wc en laat de deur op een kier staan, de ander staat op de gang.
  • Is deze stap ook gelukt, ga dan naar de wc met de door open terwijl de ander halverwege de gang staat.
  • Hierna ga je naar de volgende stap: jij plast op de wc, de ander staat naast je.
  • Als laatste stap ga je met je vertrouwenspersoon naar een urinoir (of voor de dames een openbaar toilet).
Je kunt ook meerdere mensen in vertrouwen nemen over je probleem, vaak zal zelfs blijken dat wanneer je erover begint, anderen zullen toegeven dat zij er ook last van hebben.

Meer informatie

De website www.plasangst.info geeft meer informatie over dit probleem.
Gerelateerde artikelen
Angst om te plassen (paruresis)Angst om te plassen (paruresis)Voor de meeste mensen is het vanzelfsprekend dat als je aandrang voelt om te plassen, dat je probleemloos naar de wc kun…
De leukste wc weetjesDe leukste wc weetjesDe wc heeft meerdere benamingen zoals: toilet, plee, het kleinste kamertje en schijthuis. Per persoon gaan we zo'n zes t…
Hoe doe je iets aan plasangst?Problemen hebben met het plassen in gezelschap of op een openbare plaats kan het leven van iemand ingrijpend bepalen. Is…
Plasangst: de breath holding-techniekPlasangst: de breath holding-techniekJe bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen omdat je last hebt van plasangst (paruresis). Je hebt dan moeite m…
Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Iedereen heeft zich wel eens in een situatie bevonden waarin het praktisch niet mogelijk was om te gaan plassen. Je plas…

Reageer op het artikel "Niet kunnen plassen in een openbaar toilet"

Reacties

Thomas, 01-01-2016 16:09 #8
Hallo,
Ik ben een man van 64.Al vanaf mijn vroegste jeugd heb ik er last van.Denk dat het komt door de conservatieve instelling van de alle scholen van toen.Je mocht niet naast elkaar staan op een urinoir en als je dat wel deed werd je er hardhandig afgetrokken alsof dat een grote zonde was.Vanaf dat moment liet je het wel, en was de schaamte groter dan het kwijtraken van je plas.Als je in de klas zat en nodig moest plassen mocht dat meestal niet zodat je ook nog blokkades door een te volle blaas kreeg, daarna kon je helemaal niet meer plassen ondanks je op knappen stond, pijnlijk en bijzonder vervelend.
Nu is het zo dat ik altijd moeite heb(ook als ik alleen sta)mijn plas kwijt te raken.De angst van vroeger zit er nog steeds in en lijkt naarmate de jaren verstrijken alleen maar groter te worden.Allen thuis in rust wil het normaal gaan, maar ik moet vaak kleine plasjes terwijl het gevoel heb helemaal vol te zitten… erg vervelend en storend.Maakt dat ik niet vaak wegga of moet weten dat er privecy is waar ik rustig kan plassen.

Diana, 24-01-2015 19:56 #7
Hoi allemaal.
Ik ben en vrouw van 25 en heb hier ook heel wat jaren mee rond gelopen. Als ik op stap was of een verre reis moest maken kon ik absoluut niet naar de wc. Ook al moest ik ontzettend erg plassen! Sinds drie jaar heb ik wegwerp catheters. Deze gebruik ik in uiterste nood. Alleen al door het idee dat ik ze bij heb en uiteindelijk mezelf kan catheteriseren gaf veel rust en sindsdien plas ik makkelijker als ik op een drukke locatie ben. Voor alle mensen met plasangst raad ik het absoluut aan. Je kunt er gewoon mee naar een uroloog. Succes!

Ronald, 28-05-2013 14:52 #6
In Nederland hebben de meeste mannen plasangst. Ook zij die toch in sauna's en bij sportclubs elkaar naakt zien. Dat komt door de puriteinse opvoeding. In Duitsland en Engeland is het probleem veel kleiner. Daar zijn ook geen schotjes tussen de urinoirs. In Frankrijk en Italië schamen ze zich helemaal rot. Marokkanen doen het nooit in een urinoir.
Er zijn ook uitzonderingen nl. groepen jongemannen die het heel normaal vinden om met z'n allen tegen een plasplaat te plassen. Ook in militaire dienst leerde je plassen (en ook poepen) een normaal onderdeel van je leven te vinden.

Rick, 12-06-2012 22:49 #5
Toen ik jong was ben ik een keer aangerand op een openbare wc. Sindsdien heb ik hier ook last van.

Sjaak, 29-06-2011 21:30 #4
Het beperkt mijn sociale leven. Naar feestjes, concerten en op de voetbalclub zijn vaak een drama waardoor ik nooit lang blijf of, als ik toch ga, de hele dag bijna niets drink. Moest een keer aan een knie geopereerd worden, mocht pas naar huis als ik geplast had. Heb zo lang opgehouden tot de ruggeprik uitgewerkt was, anders moest ik 'op de steek'. Op het werk schiet ik gauw de wc in als er al iemand bij de potten staat. Ook op de wc lukt het soms niet omdat ik denk dat ze me kunnen horen plassen. Belachelijk dacht ik altijd, maar er zijn dus veel meer mensen met dit probleem. Ik denk erover om met iemand te praten die te vertrouwen is. Zoiets vertel je natuurlijk niet zomaar aan je collega's of op de voetbalclub.

Joost, 05-07-2010 14:37 #3
Misschien voor de zekerheid even laten checken of er niet iets met je prostaat is?

Kees, 24-04-2010 23:56 #2
Ik heb er zelf ook last van. Alcohol helpt vaak wel, doordat je dan minder met je plasangst bezig bent, daarmee lijkt het probleem in de kroeg zich iets te verkleinen.
Wat bij mij helpt is als het echt niet lukt, even die pot door te laten spoelen. Uiteraard is dit lastig als er andere mannen naast je staan. Het heeft voornamelijk te maken met je hersenen. Doordat je er steeds aan denkt, zal het ook erger worden. Probeer jezelf te relaxen. Praat jezelf in dat iemand anders geen fuck geeft om of je nou wel of niet plast, en dat je alle tijd hebt. Het blijft een heel lastig probleem.

Lieven, 15-12-2008 21:44 #1
Ik weet wat het is om dit plasprobleem te hebben, ik "sukkel" er al mee sinds mijn 12 de levensjaar, ik ben ondertussen 42, ik heb de indruk dat het steeds erger wordt, mijn vrouw staat dikwijls 10 minuten op me te wachten in het openbaar toilet. Zeer vervelend in ieder geval, het lukt zelfs niet goed achter gesloten deur, als iemand bepaalde tips heeft buiten de bovengenoemde, zijn ze steeds welkom.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 23-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 8
Schrijf mee!