InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Opvoeding - Pubertijd, hoe ermee om te gaan

Opvoeding - Pubertijd, hoe ermee om te gaan

Opvoeding - Pubertijd, hoe ermee om te gaan De pubertijd wordt door veel mensen omschreven als de slechtste periode uit hun leven. Waarom is dat? En waarom zijn er ook mensen die helemaal geen last hebben gehad van puberaal gedrag? Als ouder van een puber is het behoorlijk zwaar. Ze zitten vaak met hun handen in het haar en hebben geen idee hoe ze met hun kind om moeten gaan en wat ze moeten doen. Hieronder zal ik proberen u een beetje inzicht te geven in de gevoelens van pubers. Opvoeden is zwaar voor ouders, dat blijkt keer op keer. Ouders zitten soms met hun handen in het haar en weten niet wat ze met hun kinderen aanmoeten. Opvoeden is één van de moeilijkste dingen die u als ouder moet volbrengen, gepaard gaande met ruzies en constante twijfel. De pubertijd is dan ook zo’n fase waarin ouders en hun kinderen elkaar moeilijk begrijpen. In deze tijd is er vaak ruzie binnen een gezin.

Wat gebeurt er met uw kind?

U merkt het snel genoeg wanneer uw altijd zo rustige zoon of dochter wat tegenstrijdiger wordt. Hij of zij wordt drukker en gaat een flinke discussie niet meer uit de weg. Alles wat u zegt of doet is verkeerd en u heeft het altijd mis als u voor de zoveelste keer een gesprek aanknoopt. Uw kind heeft de fase van de pubertijd bereikt. U maakt zich meer dan eens zorgen over de welzijn van uw kind en probeert het zo goed en zo kwaad mogelijk op het rechte pad te houden. U weet niet meer wat te doen.

Als een kind de pubertijd nadert gebeurt er heel wat in dat lichaam. Alles verandert. Het lichaam krijgt andere vormen, er groeit ineens haar op de raarste plekken, en het kind begrijpt er niet veel van. Natuurlijk heeft het kind wel het één en ander geleerd op school of met klasgenootjes over gepraat, maar om dit alles mee te maken geeft toch een behoorlijke klap op het zelfvertrouwen. Alles is ineens belangrijk. Hoe het eruit ziet, wat voor kleren het draagt. Alles moet volgens de laatste mode, en als dat niet kan dan breekt de hel los thuis.

Juist omdat ze deze verandering ondergaan is het belangrijk dat ze lekker in hun vel zitten. En dan is het prettig als u uzelf kan kleden en eruit kan zien volgens het ideaalbeeld. Dit is natuurlijk maar één van de vele voorbeelden van waar uw kind mee kan worstelen. Vaak worden deze kinderen zo onhandelbaar dat er geen fatsoenlijk gesprek meer mee te voeren is. Wat kunt u dan het beste doen als ouder? Dat is de grote vraag waar veel ouders mee worstelen.

Het antwoord op die vraag ligt voor elk kind anders. Iedereen is immers uniek. En iedereen kent zijn eigen kind het beste. Maar wat heel belangrijk is, is dat er met het kind gecommuniceerd moet worden. In alle opzichten die er maar zijn.
Wees altijd open en eerlijk als het met vragen naar u toe komt. Uw kind moet immers het gevoel hebben dat het met alle problemen naar u toe kan komen, hoe onredelijk het af en toe ook geweest is. Veel ouders vinden het moeilijk om met hun kind bijvoorbeeld over sex of drugs te praten. In dit geval zal uw kind daar dus niet snel met u over praten, maar ermee naar iemand anders gaan. Dat is natuurlijk geen probleem zolang die personen daarin ook te vertrouwen zijn, maar als ouder wilt u natuurlijk op de hoogte zijn met wie uw kind omgaat en met wie het praat. Ik ben van mening dat er over bepaalde onderwerpen het beste met één van de ouders gepraat kan worden over bepaalde onderwerpen, zodat u weet wat u tegen uw kind zegt. U weet immers niet wat een ander uw kind allemaal wijs kan maken.

Zolang de communicatie tussen ouders en kind goed is, hoeft u zich niet zoveel zorgen te maken. Als uw kind problemen heeft dan zal het toch als eerste naar u toekomen omdat het immers alles kan bespreken met u. Dat geeft veel ouders een opluchting, omdat ze op de hoogte blijven van wat er op dat moment allemaal speelt in het leven van hun puber.
Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u natuurlijk altijd professionele hulp inschakelen. Ook kan ik u als kinderpsycholoog helpen met uw problemen. U kunt dan een mailtje sturen naar kwulletje1983@live.nl
Dit is uiteraard geheel kosteloos.
© 2008 - 2019 Kwulletje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is opvoeden moeilijker gewordenOpvoeden lijkt de dag van vandaag moeilijker dan vroeger, Toch is het zo dat in de meeste gezinnen er geen opvoedingspro…
Invloed van de omgeving op opvoedenDe gebruikelijke manier van opvoeden vindt niet alleen zijn oorsprong in de sociale en culturele omgeving van het gezin,…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…
Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenJoodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenSommige kinderen zijn heel makkelijk op te voeden. Ze werken mee, zijn gelukkig, flexibel en genieten. Ouders worden gep…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opvoeding - Pubertijd, hoe ermee om te gaan"

Reacties

Nona, 02-09-2017 01:55 #9
Goedemorgen. Ik heb een zoon van net 18… Wij wonen met mijn huidige partner. Dochter is huis al uit. Vorig jaar geen goed schooljaar dus leerplicht enz enz. Wil niet werken alleen maar 'chillen' maar kom nooit met zijn vrienden bij ons. Hij liegt constant. Hij en mijn man 'accepteren' elkaar en ik zit er tussenin. Ik kan hem helaas niet meer volledig vertrouwen. Na het weekend zou hij met school beginnen een nieuwe opleiding maar ik ben bang dat hij niet naar school gaat en dat ik dan met de kosten zit. Ik maak me zorgen om hem.
Groetjes Nona

Roosje, 19-02-2016 12:08 #8
Ik heb een zoon van 11, over 4 maanden 12 hij is al een flinke puber. Grootte mond en alles moet gebeuren wat hij wil iPhone niet uit z'n handen te slaan. PlayStation beneden gehaald omdat hij teveel erop zit. wat een drama's, hij sloop m'n deuren boven.
En gaat tekeer als een beer daarna koelt hij wel weer af maar dat luie ken ik ook heel goed als het kan heel de dag in bed met z'n phone is afwezig in z'n gedrag door al die spelletjes
School niet meer belangrijk toch moet ik wel alles de kop indrukken anders wordt hij de baas en dat willen we niet

André, 11-04-2014 23:56 #7
Een kerel van 14 jaar geeft beloftes af, school doet hij met inzet maar niet teveel, is blijven zitten vorig jaar in havo 2, dit jaar doet hij het over en vanaf december gaat het snel bergafwaarts met hem en komt zijn beloftes niet meer na, spijbelt en zoekt conflicten.
Hij heeft een moeder die geen ruggengraat heeft en een vader die consequent is… maar ze zijn gescheiden op de leeftijd van zijn 1ste jaar.
Vader wil graag structurele sturing, maar moeder is te naïef en denkt dat het allemaal wel goed komt, vader en moeder hebben geen ruzie maar wel andere opvattingen over opvoeden, Mijn zoon gebruikt deze gescheiden situatie door vrienden op te zoeken die een veel ergere situatie hebben met hun ouders (niet meer zien, opvang bij ander gezin, of een stiefvader/moeder die tegen werkt).Zijn moeder ziet het gevaar niet, ook na meldingen van school en vader, nu gaat ze wel reageren want de vader wil zijn zoon voorlopig niet 2 wekelijks opvangen, daar zijn gezinssituatie bestaat uit nog twee kinderen van 10 en 1 1/2 jaar bij zijn vrouw waarmee hij al 13 jaar gelukkig samenwoont, de opvang is structureel en met een onderlinge afspraak goed geregeld. Mijn zoon kwam altijd blij maar ik merk nu dat hij het allemaal niet meer zo leuk vind, wil graag chillen met de gasten zoals eerder besproken, alcohol wordt ook gebruikt, zijn moeder en ik praten veel met hem op een normale begrijpende manier maar geven ook de consequenties af aan hem.
Mijn maat is vol, hij zit tussen ons "beleid" in en ik kan niets anders doen dan kiezen voor het gezin wat ik nu heb, ik heb altijd (via de mogelijkheden als vader met een kind wat bij zijn moeder woont) mijn stinkende best gedaan en wil dit blijven doen, alleen zijn moeder loopt constant achter de feiten aan en er is niets veranderd aan haar karakter/mentaliteit sinds de scheiding… het is dweilen met de kraan open… en mijn kind wordt hier de dupe van in zijn puberteit.
In huis nemen kan ik hem niet, dat is een te grote belasting op mijn huidige gezin, bij mijn ex wonen is ook geen optie.
Hij vind dat milieu waar hij nu zit erg interessant en ik moet hem maar laten gaan… het voelt bij mij als een amputatie… puberteit is moeilijk voor ouders en kind, maar bij gescheiden ouders (die allebei het beste willen) is het veel moeilijker… iemand nog tips?
Hij staat onder behandeling bij Triversum en we zijn aan het kijken waar het gedrag vandaan komt, uitslag is nog niet bekend.

Iris, 29-01-2014 19:56 #6
Hallo mijn dochter is nu 15 jaar en zit niet lekker in haar vel en is heel emotioneel. Ze weet niet goed wat ze moet beslissen en of ze de goede beslissing heeft gemaakt. Ik probeer haar zo goed mogelijk te adviseren maar ik vind dit heel moeilijk.
Ze heeft een vriendje en weet niet of ze daarmee door moet gaan. Ik weet ook niet goed wat ik haar moet adviseren hierin.
Wat kan ik het beste doen? En zijn er hulpverleners die ons daarbij kunnen helpen?
Wij wonen in Roermond, in Limburg. Reactie infoteur, 04-02-2014
Hallo Iris,

Ik heb een paar linkjes voor je gevonden waarmee je contact kunt opnemen om hulp te krijgen voor je dochter. Er zijn hulpverleners die je dochter hierbij kunnen helpen. Misschien kan ik je adviseren als ik wat meer details heb. Mocht je dat willen voel je dan vrij een mail te sturen naar gsmeets83@gmail.com. Wellicht kan ik je helpen met dit probleem.

Groetjes,

Gerda Smeets

http://www.depressie.org/hulp/inst.htm
http://www.nationalehulpgids.nl/begeleiding/Roermond

Wilma Verdonk, 25-02-2013 11:44 #5
Hallo,
Wij hebben een dochter van 13 en is onhandelbaar.
Als ze haar zin niet krijgt breekt de hel los.
van de week komt ze naar me toe en zegt ik wil een tongpiersing, waarop haar vader en ik zeggen, als jij 18 bent mag je dat doen, waarop zij zegt nou dat praat ik 4 jaar niet tegen jullie allebij, ze is nu bijna 14.
Het is ook niet leuk meer om met haar iets te gaan doen, altijd als we gaan shoppen of iets anders gaan doen verpest zij het weer, nou dan ga ik maar weer naar huis.
komt bijna altijd te laat thuis en dan met allemaal smoesjes.
Ik kan niks tegen haar zeggen of ik krijg een grote mond van haar, ze heeft overal wel een weerwoord op. dit is niet leuk meer.
Gr Hans en Wilma verdonk

I. van Heel, 18-11-2011 11:43 #4
Onze zoon van 12, is onhandelbaar. iedereen maakt fouten behalve hij. overal reageert hij bot op. maar het grootste probleem is dat hij onze andere zoon haat. overal krijgt hij de schuld van hij zegt ook duidelijk dat de jongste zoon maar beter weg moet, zo niet loopt hij nog liever weg. klein huishoudelijke taakjes zijn veel te veel. hij is liever lui dan moe. wij weten ons echt geen raad en zijn bang dat hij de verkeerde dingen gaat doen.

T. Maachi, 31-10-2011 16:37 #3
Ik heb een vraag over het volgende. Mijn dochtertje word over 2 maanden 8 jaar. En heeft nu al een behoorlijke bos schaamhaar bij haar geslachtsdeel. Is dit normaal? Ik dacht namelijk altijd dat dat pas veel later begon. Ik hoor graag van u.

Kerstman, 15-03-2011 13:21 #2
Hoer Puberteit voor meiden: laten we meteen eerlijk zijn het leven van een tiener is best zwaar. Het is de periode in je leven waar je van een klein meisje opgroeit tot een volwassen vrouw. Je zult echter al gauw merken dat je lichaam en geest dramatisch en supersnel veranderen. En toch kun je dit allemaal in één woord beschrijven: puberteit.

Puberteit - of je het nu leuk lijkt of helemaal niet, er is geen ontsnappen aan. Je kunt er echter wel voor zorgen dat het zo relaxed mogelijk en met zo min mogelijk problemen verloopt. En hoe doe je dat? Door er voor te zorgen dat je precies weet wat je te wachten staat.

Hier vind je antwoord op je vragen over het het begin van de puberteit, wat het betekent om een late puberteit te hebben en alle andere puberteitproblemen. Puberteit voor meiden: laten we meteen eerlijk zijn het leven van een tiener is best zwaar. Het is de periode in je leven waar je van een klein meisje opgroeit tot een volwassen vrouw. Je zult echter al gauw merken dat je lichaam en geest dramatisch en supersnel veranderen. En toch kun je dit allemaal in één woord beschrijven: puberteit.

Hier vind je antwoord op je vragen over het het begin van de puberteit, wat het betekent om een late puberteit te hebben en alle andere puberteitproblemen.

Marylou, 27-03-2010 12:41 #1
Is het normaal dat mijn dochter met 9 jaar al dit gedrag vertoont… ook al is er lichamelijk nog niets te zien?

Infoteur: Kwulletje
Laatste update: 08-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 9
Schrijf mee!