InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > 12 stappen naar geluk

12 stappen naar geluk

12 stappen naar geluk Geluk: wat betekent gelukkig zijn nu concreet in de praktijk? Wat is geluk? En hoe kan je gelukkig zijn en worden? De dikke van Dale beschrijft geluk als een 'gunstige loop van de omstandigheden' en een 'aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet en vrede heeft met zichzelf en zijn omgeving'. Er zijn een aantal stappen naar geluk die je kunt volgen.

Wat is geluk?

Geluk is een emotionele toestand waar mensen in kunnen geraken. Mensen die zichzelf als gelukkig bestempelen beschrijven vaak dat ze emoties als blijdschap, tevredenheid, vrolijkheid, opgewektheid en ontspannenheid. Het is erg lastig om geluk precies te meten omdat er nog geen objectieve meetmethode voor geluk is. De vraag is ook of die er überhaupt ooit komt omdat niets zo subjectief is als emotie. Gelukkig zijn is voor velen erg belangrijk in het leven.

Waarom is geluk belangrijk?

Geluk heeft een grote toegevoegde waarde aan het leven van een individu. Maar welke voordelen levert een gelukkig leven ons op? Met andere woorden, waarom is geluk belangrijk?

Geluk verbeterd het ons sociaal contact met onze familie, vrienden en de maatschappij. Omdat men positiever in het leven staat straalt men aantrekkelijkheid uit. Zeg nu zelf, een vrolijk persoon is prettiger om mee om te gaan dan iemand die constant een sacherijnig gezicht trekt.

Geluk zorgt voor betere prestaties op het werk. Men wordt creatiever en productiever wanneer men in een goed humeur is wat zorgt voor een hogere kwaliteit van het werk en daarmee een hoger inkomen.

Mensen die zichzelf als gelukkig typeren hebben een sterker immuunsysteem. Hoe dit komt is nog niet onderzocht. Bij knaagdieren heeft men hiermee wel geëxperimenteerd. Wanneer de knaagdieren een extra hoeveelheid van het hormoon oxytocine ingespoten kregen gingen ze hun jongen beter verzorgen, werden ze aanhaliger naar mensen en leefden zijn langer dan hun soortgenoten.

Gelukkige mensen leven gemiddeld langer dan mensen die niet gelukkig zijn. Een ongelukkig gevoel kan resulteren in gevoelens van wanhoop wat in het ergste geval tot suïcide leidt.

Men krijgt grotere sociale beloningen zoals een grotere kans op huwelijk en een kleinere kans op een scheiding. Gelukkige mensen hebben meer vrienden en maken vaak deel uit van een grote ondersteunende groep.

Daarnaast hebben gelukkige mensen een betere emotionele gezondheid. Men heeft minder last van stress en verkeerde cognities en daarmee daalt de kans op symptomen van een psychische aandoening.

Van een gelukkige gemoedstoestand worden mensen bovendien actiever en energieker.

Stappen naar geluk

Volgens psychologen kunnen we concrete stappen nemen om het positieve denken, en dus geluk, in ons leven te brengen, te bevorderen en optimaliseren. Er zijn 12 stappen die we volgens de sociaal psychologen kan ondernemen om geluk in ons leven te brengen. Hoe kan ik gelukkig worden?
  1. Maakt geld gelukkig? Niet direct, zoek een baan die je leuk vindt.
  2. Gedraag je gelukkig. Trek een blij gezicht, doe alsof je optimistisch en extravert bent. Uit experimenten blijkt dat mensen die spelen dat ze een hoge zelfwaardering hebben ook betere gevoelens over zichzelf hebben.
  3. Wees je eigen beste vriend. Hou op met kritiek op jezelf te leveren en van jezelf het onmogelijke te eisen.
  4. Trakteer jezelf dagelijks op iets leuks. Niet omdat je het verdient, maar puur omdat het leuk is.
  5. Breng tijd door met familie en vrienden.
  6. Pluk de dag. Uit een optimistische levensvisie waarin je moeilijkheden niet overdrijft ontstaat een 'kern' waar je geluk omheen kunt bouwen.
  7. Geniet van de leuke dingen des levens. Richt je op hoe mooi de in bloei staande en heerlijk geurende hyacinten zijn. Maak 'mentale foto's' van leuke gebeurtenissen zodat je die later terug kunt 'kijken'.
  8. Beheers je eigen tijd. Deel grote doelen op in kleinere deeldoelen. Bij iedere minideadline die je haalt, krijg je dat heerlijke gevoel van voldaanheid.
  9. Ontwikkel een strategie om met stress en tegenvallers om te gaan. Dit kan een religieuze overtuiging zijn of een positief relativerende boodschap als 'wat je niet doodt maakt je sterker'.
  10. Luister naar muziek. Dit is zowel stimulerend als ontspannend en kan je denkvermogen bevorderen. Dit laatste is uiteraard wel afhankelijk van je persoonlijkheid en het type muziek.
  11. Ga actieve hobby's beoefenen. Lichaamsbeweging maakt het 'gelukshormoon' endorfine aan.
  12. Schaf een stressbal aan om ongewenste stress te verhelpen.
  13. Gebruik 'verknoeide' tijd constructief. Als je op iemand staat te wachten en diegene komt te laat, ga je dan niet ergeren maar gebruik de tijd om een boek te lezen of je gedachten op een rij te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…
Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Hoe word ik gelukkig? Ieder mens wil gelukkig zijn. Maar ondanks dat velen van ons alles hebben zijn we nog steeds ongel…
Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Hoe word ik gelukkig? Op welke manier bereik ik het ware geluk? Wat is geluk eigenlijk? Deze vragen kunnen alleen beantw…
Gelukkig leven volgens Christophe AndréGelukkig zijn, dat is toch wat iedereen graag wil? Maar wat is geluk en hoe kunnen we echt gelukkig worden. Dit zijn de…
Gelukkig zijn volgens EpicurusGelukkig zijn volgens EpicurusEpicurus was een Griekse filosoof uit de vierde eeuw voor Christus. Volgens hem was gelukkig worden heel simpel, maar zo…
Bronnen en referenties
  • Seligman: authentic happiness (2002)
  • http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=geluk
  • http://thehappinessshow.com/HappinessSkillsTheory.htm
  • Diener: Subjective well-being; The science of happiness, and a proposal for a national index Diener (2000)

Reageer op het artikel "12 stappen naar geluk"

Reactie

Marije, 04-08-2008 09:58 #1
Het zijn geen 12, maar 13 stappen naar geluk. Of wordt hier nummer 13 niet genoemd in verband met ongeluk?

Infoteur: Melod
Laatste update: 27-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!