InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Iedereen gelukkig?

Iedereen gelukkig?

Geluk, wie wil dit niet? Wat is het begrip “geluk” en hoe wordt het geïnterpreteerd door de samenleving. Je kunt haast wel zeggen dat iedereen naar geluk verlangd. Toch is geluk niet iets wat voor iedereen hetzelfde is. Psychologen en filosofen hebben er het hoofd over gebroken, maar een eenduidige definitie van geluk is niet te geven. Is het het ultieme levensdoel? De letterlijke vertaling van het wordt zegt: “gunstig toeval, gunstige omstandigheid”. De vertaling lijkt zwak uitgedrukt.

Psychologie

Artsen (psychiater en neuroloog) leggen het uit als zijnde fysiologische reactie, de uitkomst van chemische lichaamsprocessen.
Dit kan zo uitgelegd worden, maar degene die geluk kan ervaren moet ook weten hoe ongeluk voelt. Hoewel bij ieder mens de mate van geluk versus ongeluk anders verdeeld is hoor je wel eens waarom iemand zoveel ongeluk moet ervaren in zijn leven. Het lijkt dan op een opeenstapeling van ongeluk. De uitleg hierover is heel divers. Minder snel hoor je als iemand veel geluk in zijn levens kent. Het moet echt wel een zondagskind zijn om op te vallen in de mate van geluk. Is dit dan weer jaloezie of valt er minder te vertellen over iemands ongeluk? Een ieder die het uitspreekt heeft zijn of haar reden waarom dit uitgesproken moet worden, alleen motieven zullen anders zijn.

De klassieke psychologie legt de focus op problemen van mensen en psychische afwijkingen. Positieve psychologie is een andere richting, nl. wat maakt de mensen gelukkig? Humanistisch psycholoog als Abraham Maslow (Amerikaanse psycholoog, 1908-1970) wilde al meer aandacht voor psychologische groei en zingeving.
Eind vorige eeuw kwam het eigenlijk pas echt op de agenda. Martin Seligman (Amerikaanse psycholoog en filosoof, 1942 geboren) is degene geweest die het initiatief genomen heeft.

Wat ervaart de gemiddelde mens als “geluk”?

  • Geen verlangens meer hebben
  • Volledige bewegingsvrijheid/geen enkele vorm van beknelling
  • Specifieke momenten in het leven zoals geboorte, huwelijksdag, nieuwe liefde
Deze informatie komt voort uit onderzoek. Grofweg kan gesteld worden dat het om momenten gaat waar een grote mate van tevredenheid op een bepaald moment beleefd wordt.

Wie?

De grote gemene deler zegt het volgende: getrouwd zijn, een positief zelfbeeld hebben en controle over de eigen persoon. Niet tot de etnische minderheden behoren en vrijetijdsbesteding in een groep zijn aanvullende aspecten die bijdrage aan geluk.
Extravert zijn helpt, omdat positieve signalen van buiten sneller worden opgepakt.
Optimistisch zijn helpt, is het glas immers halfvol of half leeg.
Alle aspecten in je hebben geven echter geen garantie op geluk.

De Chinezen leggen het eigenlijk heel simpel uit;
  • Iemand om van te houden
  • Iets zinvols te doen hebben
  • Iets om op te hopen

Of het nu wetenschappelijk wordt uitgelegd of de ervaringsdeskundigen leggen uit wanneer ze “geluk” ervaren, het blijft moeilijk eenduidig uit te leggen. Fascinerend is het in ieder geval wel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Iedereen gelukkig?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!