InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Gelukkig in 22 regels volgens Arthur Schopenhauer

Gelukkig in 22 regels volgens Arthur Schopenhauer

Gelukkig in 22 regels volgens Arthur Schopenhauer Volgens de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer was het eigenlijk volstrekt onmogelijk om gelukkig te worden. Het leven is een grote hel, met de dood als beloning. Zoals de Boeddha al zei: Het leven is lijden. Toch heeft Schopenhauer ons enkele tips achtergelaten hoe te leven. Tips die in ieder geval een groter ongeluk proberen te voorkomen.

Over Arthur Schopenhauer

Arthur Schopenhauer (1788-1860) stond bekend om zijn pessimistische levensvisie. Echter zijn heldere stijl van filosoferen hebben vele mensen geïnspireerd, niet in de laatste plaats de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche. Schopenhauer studeerde filosofie in Berlijn waar hij ook docent werd. Dat bleek echter geen succes en hij besloot om van het nalatenschap van zijn vader te leven. Het grootste deel van zijn leven kreeg Schopenhauer niet de erkenning die hij zocht. In zijn latere jaren kreeg hij dan toch erkenning voor zijn werk en bracht hij zijn dagen door in Frankfurt am Main, waar hij in 1860 stierf.

Tweeëntwintig regels voor een gelukkig leven volgens Schopenhauer

Hieronder vind je tweeëntwintig regels die volgens Schopenhauer naar een minder ongelukkig leven zouden leiden. Ze zijn te vinden in de verschillende boeken en aantekeningen die hij heeft geschreven.

  • Stop met zoeken naar geluk. Dit omdat het lijden zeer reëel is. Beter is het om het lijden zoveel mogelijk te ontlopen. Daarmee vergroten we in ieder geval dat we niet al te ongelukkig worden.
  • Wees niet jaloers. Heb oog voor hoeveel mensen er onder je staan. Schopenhauer nam deze regel over van Seneca een romeinse filosoof.
  • Weet hoeveel je nodig hebt. Wie hierin geen maat weet, is alsmaar ongelukkig aldus Schopenhauer. Hiermee bedoelde hij niet alleen materiële zaken maar ook immateriële zaken zoals roem en liefde.
  • Wees bereid te doen wat je kunt en te verdragen wat je moet.
  • Denk goed na over wat je doet, maar pieker niet.
  • Kwel jezelf niet met de gedachte dat het anders zou kunnen zijn als het ongeluk je treft.
  • Zorg voor de hoogste graad van gezondheid. Liever een gezonde bedelaar dan een ongezonde koning
  • Stop met denken als je opgewekt bent. Opgewektheid heeft geen rede nodig.
  • Hou de juiste maat tussen leven in het heden, het verleden en de toekomst. Teveel in het heden maakt lichtzinnig, teveel in het verleden weemoedig en teveel in de toekomst bang.
  • Bedenk bij het huidige ongeluk dat het altijd erger kan.
  • Bedenk dat het leven er niet is om van te genieten, maar om het te verdragen.
  • Beteugel je fantasie.
  • Wees je bewust van de veranderlijkheid van gebeurtenissen. Blijf bescheiden bij groot geluk of ongeluk.
  • Het leven is als een schaakspel met het lot. We kunnen een plan maken, maar weten nooit wat het lot gaat doen. Maak plannen slechts op hoofdlijnen.
  • Zoek geen geluk, zoek rust.
  • Bekijk je bezit alsof je het verliest. Je waardeert het dan meer en gaat er voorzichtiger mee om.
  • Kijk meer naar diegene die er slechter voor staan, dan naar diegene die er beter voor staan.
  • Wie gelukkig wil zijn moet iets doen, iets ondernemen of iets leren.
  • Negentig procent van ons geluk berust op onze gezondheid. Leef zo gezond mogelijk.
  • Verlang niet heel gelukkig te worden, dat verzekert je van niet al teveel ongeluk.
  • Accepteer je ongeluk, door dat niet te doen word je dubbel gestraft.
  • Voor geluk is wat je bent veel belangrijker dan wat je hebt of voorstelt. Het grootste geluk is je persoonlijkheid.

Pessimist

Schopenhauer wordt vaak de pessimistische filosoof genoemd. Gezien het bovenstaande is dat niet zo moeilijk te begrijpen. Echter een zekere realiteitszin ten aanzien van het lijden van het leven kunnen we hem toch niet ontzeggen.
© 2011 - 2019 Tom4u, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schopenhauer over liefde en gelukSchopenhauer over liefde en gelukDe zoektocht naar liefde is voor de meeste mensen het belangrijkste in het leven. Ook voor Arthur Schopenhauer (°1788 Da…
Filosoof Arthur Schopenhauer en de kunst om gelukkig te zijnFilosoof Arthur Schopenhauer en de kunst om gelukkig te zijnArthur Schopenhauer (1788 1860) was een Duitse filosoof die een uitermate pessimistische wereldbeschouwing had. Dit pe…
recensieDe Schopenhauer kuur, een roman van Irvin D. Yalom"De Schopenhauer-kuur" is een uiterst leesbare roman van schrijver en psychiater Irvin D. Yalom. In de roman "De Schopen…
Het dier vergist zich nooit volgens SchopenhauerDe 19e eeuwse filosoof Arthur Schopenhauer (1788-1860) staat erom bekend een van de eerste voorvechters voor de rechten…
Arthur's Day - Activiteiten en geschiedenisOp 23 september vieren alle Ieren ter wereld Arthur's Day. De traditie heeft niets te maken met de politiek of godsdiens…
Bronnen en referenties
  • Die welt als wille und vorstellung - A. Schopenhauer
  • Parerga und Paralipomena - A.Schopenhauer

Reageer op het artikel "Gelukkig in 22 regels volgens Arthur Schopenhauer"

Infoteur: Tom4u
Gepubliceerd: 18-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Schrijf mee!