InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Omgaan met onzekerheid

Omgaan met onzekerheid

Omgaan met onzekerheid Onzeker zijn kan om allerlei redenen, bijvoorbeeld over je uiterlijk, over je toekomst, over wie je bent... Iedereen is wel eens onzeker, maar onzekerheid kan ook ongezond worden als het een rode draad wordt in iemands leven. Er zijn verschillende oorzaken waarom iemand met onzekerheid kampt. Dit kan al bijvoorbeeld ontstaan zijn door de opvoeding: een slechte relatie met de ouders kan ervoor zorgen dat iemand zich onveilig voelt en daardoor in de latere levensfasen heel onzeker is. Er kunnen ook lichamelijke, financiële en andere sociale factoren aan de oorsprong liggen. Door onzekerheid kunnen er heel wat fysieke klachten ontstaan. Aan onzekerheid kan je op verschillende manieren werken.

Oorzaken onzekerheid

Slechte relatie met ouders

De oorzaak van (latere) onzekerheid kan reeds in de eerste levensjaren opgebouwd worden. Wanneer een kind tijdens de eerste levensjaren geen veilige hechting kent zal het wantrouwen opbouwen ten opzichte van zijn omgeving. Te strenge en verbiedende ouders zorgen ervoor dat je de omgeving als onveilig gaat aanzien en niet (meer) zelf op verkenning durft te gaan. Dagelijks kritiek krijgen op het functioneren maakt dat het kind een negatief zelfbeeld gaat ontwikkelen en angstig wordt. De relatie met je ouders zal dus een eerste belangrijke rol spelen in het al dan niet ontwikkelen van onzekerheid. Iemand kan een veilige hechting hebben en een goede band hebben met zijn ouders maar toch met gevoelens van onzekerheid kampen. Dit kan te wijten zijn aan lichamelijke, financiële en sociale factoren.

Lichamelijke, financiële en sociale factoren

Lichamelijk

Lichamelijke factoren zoals een ziekte of beperking kunnen er voor zorgen dat je onzekerder wordt over je toekomst. Kan ik nog wel functioneren in de maatschappij en gelukkig zijn?

Financieel

Een voorbeeld van een financiële factor is wanneer je elke maand het moeilijk hebt om de eindjes bij elkaar te knopen. Je wordt erg onzeker of je je kosten nog wel de baas gaat kunnen.

Sociaal

Maatschappelijke druk ervaren is tenslotte een voorbeeld van een sociale factor, waarbij schoonheidsidealen ervoor kunnen zorgen dat je onzeker wordt over je lichaam.

Weinig zelfvertrouwen en bevestiging
Hoe vaak heb je bevestiging gekregen dat je iets goed kan? Hoeveel complimentjes kreeg je wanneer je iets tot een goed einde bracht? Van wie heb je steun ervaren? Hoe meer steun en bevestiging je hebt gekregen toen je opgroeide, hoe meer zelfvertrouwen je hebt ontwikkeld en hoe minder snel je uit je lood bent te slaan, of anders gezegd: hoe minder vatbaar je bent om 'onzeker' te zijn over iets.

Perfectionisme
Ook perfectionisme kan onzekerheid in de hand werken. Alles goed willen doen en anderen niet willen teleurstellen zal er sneller voor zorgen dat je jezelf een knoeier vindt wanneer iets niet lukt. Door steeds aan deze hoge eisen te willen voldoen zorg je er ook voor dat een fout sneller op de loer ligt en je ook sneller breukjes krijgt in je zelfvertrouwen. Deze breukjes zorgen er dan weer opnieuw voor dat er een versterkte kans bestaat dat je onzeker wordt over iets.

Fysieke klachten bij onzekerheid

Stress

Hoewel onzekerheid in eerste instantie naar een mentale toestand verwijst, kan dit ook op fysisch vlak geuit worden. Dit omdat onzekerheid vaak stress veroorzaakt. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Hoge bloeddruk
  • Hartkloppingen
  • Zweten
  • Nagelbijten

Tips tegen onzekerheid

  • Denk eraan dat iedereen wel om een of andere reden onzeker over iets is. Sommige slagen er echter in om dit beter te verbergen naar de buitenwereld maar dit wil daarom niet zeggen dat zij hier geen last van hebben.
  • Ga na waarom je juist onzeker bent? Schrijf eens op of denk eens na over wat je juist onzeker maakt en welke gevoelens je hieromtrent hebt en creëer oplossingen.
  • Mijd zoveel mogelijk negatieve mensen: wanneer je zelf gevoelig bent voor twijfelen of negativiteit is het belangrijk om hier zoveel mogelijk afstand van te nemen. Extra negativiteit en twijfelaars zorgen er alleen maar voor dat je zelf nog meer onzeker wordt.
  • Stel realistische doelen: stap af van je continue drang naar perfectionisme en hou rekening met de mogelijkheid dat fouten maken menselijk is.
  • Wees jezelf: het is niet omdat er in de media 'ideaalplaatjes' worden afgespiegeld dat je je hierdoor onzeker moet voelen. Leef zoveel mogelijk je eigen leven en richt je naar wat jij aangenaam en belangrijk vindt.
  • Wanneer je er zelf niet uitgeraakt kan het interessant zijn om dit te bespreken met je huisarts, psycholoog of psychotherapeut.
Gerelateerde artikelen
Meer zelfvertrouwenMeer zelfvertrouwenMaar liefst acht op de tien mensen zou graag meer zelfvertrouwen willen hebben. Zij verlangen naar meer zelfvertrouwen.…
Onzeker over lichaamOnzeker over lichaamIedereen is wel eens onzeker over zijn of haar lichaam, daar is niets mis mee. Maar het kan zijn dat je zo onzeker bent,…
Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Als je onzeker bent dan voel je je vaak niet prettig. Je bent bang dat anderen je zullen afwijzen, raar vinden of niet a…
Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenHumor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenKen jij ook dat gevoel dat je helemaal door de grond zakt als je rood wordt in een bepaalde situatie? Dan heb je waarsch…
De weg naar meer zelfvertrouwenEen gebrek aan zelfvertrouwen staat meestal niet op zichzelf. Het beïnvloedt ook je relaties en je omgeving. Als je slec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Gedragsproblemen, J.D Van Der Ploeg 2003
  • De wijsheid van onzekerheid, Alan W. Watts 2013

Reageer op het artikel "Omgaan met onzekerheid"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 25-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!