InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Dit zegt je slaaphouding over jou en over je relatie?

Dit zegt je slaaphouding over jou en over je relatie?

Dit zegt je slaaphouding over jou en over je relatie? Iedereen slaapt het lekkerst op zijn eigen manier. De een ligt graag op zijn zij, terwijl de ander het liefst op de rug slaapt. Lichaamstaal in het dagelijks leven zegt veel over iemand, maar lichaamstaal bij het slapen zou ook een aantal karaktereigenschappen verklappen. In welke houding slaap jij het liefst en wat zegt dit over jou? Heb je een partner? Dan kunnen jullie slaaphoudingen je iets vertellen over jullie relatie.

De verschillende slaaphoudingen

Je kunt op je rug, je buik of op je zij slapen. De slaaphoudingen per ligging zijn:

Rugligging

Koninklijk
De koninklijke slaper ligt op zijn rug en heeft de armen losjes en ietwat gespreid. Mensen met deze slaaphouding zijn over het algemeen zelfverzekerd, hebben een sterk karakter en blaken van het zelfvertrouwen.

Soldaat
Mensen die slapen in de soldaathouding slapen eveneens op hun rug, maar met de armen langs het lichaam. Soldaten zijn perfectionistisch ingesteld en ambitieus. Ze stellen hoge eisen aan zichzelf en aan anderen. Ze zijn rustig, zelfverzekerd en kunnen soms wat arrogant overkomen.

Zeester
De zeester slaapt op zijn rug met de armen langs het hoofd op het kussen. Zeesterren zijn sociaal en betrouwbaar. Ze zijn goede luisteraars en mensen kunnen op ze rekenen. Ze leggen makkelijk contact, maar hoeven niet per se in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Zijligging

Foetus
De foetus ligt op zijn zij met opgetrokken benen en het lichaam opgerold als een bal. De foetus is van binnen angstig en onzeker, ook al doet hij dit tegenover de buitenwereld vaak heel anders overkomen.

Semi-foetaal
In de semi-foetale houding lig je op je zij met de benen half opgetrokken en minder in elkaar gedoken dan bij de foetus. Mensen die in deze houding slapen, zijn zelfverzekerd, sociaal en open.

Houtblok
Het houtblok slaapt op de zij met gestrekte benen. Houtblokken zijn sociaal en niet angstig voor nieuwe personen. Ze zijn een tikkeltje naïef en gemakkelijk te misleiden.

Hunkeraar
De hunkeraar slaapt op zijn zij met de armen vooruit gestrekt, alsof hij iets of iemand wil vastpakken. Hunkeraars kunnen cynisch en wantrouwend zijn. Ze vinden het lastig om beslissingen te nemen, maar als ze eenmaal een beslissing hebben genomen, gaan ze er voor de volle honderd procent voor.

Buikligging

Vrije val
Mensen die de vrije val als slaaphouding hebben, slapen op hun buik met de armen langs hun zijwaarts gedraaide hoofd. Deze mensen hebben de sterke behoefte om controle te hebben over hun omgeving en over gebeurtenissen. Ze zijn sociaal, maar kunnen niet altijd even goed met kritiek omgaan.

De slaaphouding van jou en je partner

De manier waarop jij met je partner in slaap valt, kan iets zeggen over de relatie die jullie hebben. De onderstaande conclusies zijn getrokken door Chris Idzikowski en zijn team wetenschappers, die onderzoeken deden naar het verband tussen slaaphoudingen en karaktereigenschappen. De onderzoeken zijn gedaan met 1000 gasten van een hotel. Uit de resultaten van deze onderzoeken heeft hij een aantal slaaphoudingen gekozen die hij verder heeft uitgewerkt. Veelvoorkomende slaaphoudingen bij stellen zijn:

Lepeltje lepeltje

Beide partners liggen op hun zij met het gezicht in dezelfde richting, eventueel met de arm van degene die achter ligt om de persoon die voor ligt heen. Deze houding geeft aan dat er sprake is van een sterke relatie, waarin vertrouwen en intimiteit de basis vormen.

Ondersteuning

In deze slaaphouding ligt een van de partners op de rug en ondersteunt de andere partner, die op de zij ligt. Jullie vertrouwen elkaar en bieden elkaar hulp wanneer dit nodig is.

Verschillend

Het kan ook zo zijn dat je partner een totaal andere slaaphouding heeft dan jij. Dit kan wijzen op het feit dat jullie geen behoefte voelen om verstrengeld in slaap te vallen. Het kan ook duiden op het gebrek aan vertrouwen of intimiteit.

Omstrengeling

Beide partners slapen op hun zij met de gezichten naar elkaar toe en omhelzen elkaar. Als jullie op deze manier slapen, vertrouwen jullie elkaar en kennen jullie elkaar door en door.

Afgewend

Bij deze houding liggen beide partners op hun zij, maar met hun gezichten in tegengestelde richting. Jullie ruggen raken elkaar hierbij wel aan. Dit betekent dat jullie relatie intiem is, maar dat er ook een behoefte aan ruimte voor jezelf is.
© 2015 - 2018 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen dromen. De een slaapt v…
Je slaaphouding onthult je karakterOverdag spreek je met je lichaamstaal boekdelen, doe je dat ís nachts ook? Slaapdeskundige Chris Idzikowski heeft dit on…
Slaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapSlaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapZwanger zijn is een zware belasting. Letterlijk en figuurlijk. Slaapproblemen ontstaan hierdoor heel makkelijk. Een goed…
Slapen op de linkerzijSlapen op de linkerzijSlapen op de zij is een houding die het meest wordt aangenomen. Voor zwangere vrouwen wordt vaak geadviseerd om te slape…
Dieren: hoe ze slapen en dromenDieren: hoe ze slapen en dromenDe mens heeft gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Maar hoe zit het met dieren? Hoe slaapt bijvoorbeeld een dolfij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.avogel.nl/nieuwsbrief/Slaaphouding.php
  • http://plazilla.com/page/4295040838/wat-zegt-je-slaaphouding-over-jezelf
  • http://www.gezondheidsnet.nl/slapen/dit-zegt-je-slaaphouding-over-jou
  • http://www.lichaamstaal.nl/slaap.html

Reageer op het artikel "Dit zegt je slaaphouding over jou en over je relatie?"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 27-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!