InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Dé oplossing tegen onzekerheid tijdens het daten

Dé oplossing tegen onzekerheid tijdens het daten

Dé oplossing tegen onzekerheid tijdens het daten Ben je onzeker als je met iemand aan het daten bent? Ontdek hét geheim tegen onzekerheid tijdens het daten en laat je niet langer tegenhouden!

Spannende eerste stappen

Er zijn maar weinig dingen zo spannend als met iemand gaan daten. Er is al een bepaalde wederzijdse interesse, maar waar het vanaf daar heen gaat weet niemand. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen onzeker worden als ze met iemand gaan daten. ‘Gaat hij of zij me wel leuk vinden? Doe ik het wel goed?’ – allemaal vragen die veelvuldig de revue passeren als iemand aan het daten gaat. Iedereen is onzeker als ze gaan daten, maar wanneer het een obstakel gaat vormen dan moet je je onzekerheid wel aanpakken. Gelukkig zijn hier een aantal technieken voor.

Omarm je onzekerheid

Erkenning is de eerste stap naar het overkomen van onzekerheid. Probeer bij jezelf na te gaan op welke gebieden je onzeker bent, en wat voor rol deze onzekerheid speelt. Je kunt jezelf hierbij de volgende vragen afvragen:

  • Waar ben ik onzeker over?
  • Hoe erg laat ik mij momenteel nog tegenhouden door mijn onzekerheid?
  • Is mijn onzekerheid terecht?
  • Hoe zou ik mij gedragen tijdens het daten zonder mijn onzekerheid?

Nadat je deze vragen voor jezelf beantwoord hebt, heb je een redelijk goed beeld van welke rol onzekerheid speelt tijdens het daten voor jou. Met dit inzicht kun je aan de slag gaan, om ervoor te zorgen dat je onzekerheid geen rol gaat spelen en het daten mogelijk een succes wordt!

Spiegel je onzekerheid

Nu je je onzekerheid erkent en weet welke gebieden hij bestrijkt, is de volgende stap om je onzekerheid te spiegelen. Met spiegelen wordt bedoelt dat je je onzekerheid binnen context plaatst. Hierdoor blijkt het vaak veel minder ernstig dan je in eerste instantie voelde.
Je moet beseffen dat doordat je de persoon waarmee je gaat daten leuk vindt of in ieder geval een bepaalde interesse voor hem of haar hebt, er de neiging ontstaat om die persoon te idealiseren. Dit betekent echter niet dat zij geen onzekerheden hebben tijdens het daten. Dit is een spreekwoordelijke open deur die mensen vaak vergeten.

De volgende stap om je onzekerheid te spiegelen is om na te gaan wat voor rol je onzekerheid speelt tijdens het daten, en door hier op in te spelen. Een manier om dit te doen is om te visualiseren hoe jij je zou gedragen in het daten als ware je onzekerheid niet zou bestaan. Zou je je anders gedragen? Hoe? Visualiseer je ideaalbeeld zodat je weet waar de veranderingen in je gedrag liggen die je misschien nu nog beperken tijdens het daten.

Tackel je onzekerheid

Het spiegelen van je onzekerheid helpt goed om het in context te plaatsen. Veel beter echter is om je onzekerheid voorgoed de nek om te draaien en geen rol te laten spelen tijdens het daten. Dit kun je onder andere doen door het bespreekbaar te maken. Niet per se met je date, maar probeer het wel met iemand te bespreken. Bijvoorbeeld een familielid of goede vriend. Omdat onzekerheden veelal een interne aangelegenheid zijn, blijf je daarin erg beperkt tot je eigen referentiekader. Het bespreken met anderen kan je nieuwe inzichten verschaffen.

Een andere manier om je onzekerheid te tackelen is door je proberen te gedragen naar het ideaalbeeld dat je hebt gevisualiseerd bij de vorige stap. Probeer op te merken welke verschillen er zijn tussen je ideaalbeeld en je huidige situatie, en handel daarnaar. Binnen het daten wordt dit vaak ‘fake it ‘till you make it’ genoemd (veins het tot je het bent).
© 2014 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de wareChristelijk daten is een hot topic in de Christelijke gemeenschap. In de Christelijke gemeenschap is er soms onenigheid…
Daten na een echtscheiding? Vier tips voor succesDaten na een echtscheiding? Vier tips voor succesBen jij net gescheiden en ben je van plan om weer te gaan daten? Lees dan hier een aantal tips voor een succesvolle dati…
Hoe vind je de liefde van je leven?Hoe vind je de liefde van je leven?Hoe vind je de juiste persoon tijdens het daten? Waar moet je op letten tijdens het daten? Tegenwoordig is het daten nie…
Wat te doen als iemand verliefd is op jou?Wat te doen als iemand verliefd is op jou?Via via heb je vernomen dat er iemand verliefd is op jou. De verbazing groeit bij je en je gaat na of dit wel klopt. Je…

Reageer op het artikel "Dé oplossing tegen onzekerheid tijdens het daten"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 14-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!