InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Angstaanvallen: symptomen, behandeling en angst stoppen

Angstaanvallen: symptomen, behandeling en angst stoppen

Angstaanvallen: symptomen, behandeling en angst stoppen Wat zijn angstaanvallen en hoe herken je ze? Angstaanvallen kunnen acuut opkomen en kenmerken zich door een plotselinge golf van intense angst of een intens beangstigend gevoel, die vaak binnen enkele minuten een piek bereikt. Angstaanvallen symptomen kunnen onder meer bestaan uit hartkloppingen, hevig zweten, trillen of beven, het gevoel dat je stikt of ademnood hebt, naar adem snakken, pijn op de borst, enz. Omdat een angstaanval een zeer krachtige ervaring is, kan het lijken alsof je volslagen hulpeloos bent en niet bij machte bent om ze te bestrijden. Angstklachten kunnen behandeld worden met medicijnen, maar ook met cognitieve gedragstherapie. Een combinatie van gesprekken én medicijnen is vaak het best.

Angstaanval symptomen en behandeling

Angstaanvallen kunnen je leven behoorlijk beheersen / Bron: Istock.com/bahadosAngstaanvallen kunnen je leven behoorlijk beheersen / Bron: Istock.com/bahados

Wat zijn de symptomen van een angstaanval?

Verschijnselen

Angstaanvallen en paniekaanvallen zijn hetzelfde. Mogelijke symptomen van een angstaanval zijn:
  • een gevoel van overweldigende angst;
  • het gevoel gek te worden of de controle te verliezen;
  • gevoel dat in groot gevaar bent;
  • gevoel dat je flauwvalt;
  • gevoelens van ademnood of verstikking;
  • de drang om uit de situatie te ontsnappen;
  • duizeligheid;
  • hartkloppingen;
  • beven;
  • zweten;
  • kortademigheid;
  • druk op de borst of pijn op de borst;
  • derealisatie: het gevoel los te zijn van de werkelijkheid (gevoelens van onwerkelijkheid);
  • depersonalisatie: het gevoel vervreemd van zichzelf te zijn;
  • zwak gevoel in de knieën;
  • verdoofd of tintelend gevoel.

Andere klachten angstaanval

De bovenstaande angstaanval symptomen kunnen gepaard gaan met de volgende klachten:
  • het gevoel te stikken;
  • verwardheid;
  • onvermogen om jezelf te kalmeren;
  • knoop in de maag, harde buik;
  • misselijkheid;
  • paniekerig gevoel;
  • plotselinge drang om naar het toilet te gaan (plassen, poepen);
  • braken;
  • gevoel dat je moet huilen.

Angstaanvallen beïnvloeden ieder persoon weer anders

Deze lijst is niet uitputtend. Zoals je kunt zien, zijn er vele fysieke, psychologische en emotionele tekenen en symptomen van angstaanvallen. Angst beïnvloedt elk persoon anders. Bijgevolg kunnen de symptomen van een angstaanval variëren van persoon tot persoon in ernst, intensiteit, duur en frequentie. Als je symptomen niet exact overeenkomen met deze lijst, betekent dat niet dat je gaan last hebt van angstaanvallen. Zo kan een persoon slechts een viertal symptomen van een angstaanval ervaren, terwijl een andere persoon veel meer klachten tegelijk heeft. Alle combinaties en variaties zijn mogelijk.

Stresshormomen

Als gevolg van angst gaat het lichaam stresshormonen aanmaken, welke zijn bedoeld ter voorbereiding van het lichaam om in actie te komen en te reageren op het (vermeende) gevaar. Het lichaam kan als gevolg van deze biochemische veranderingen allerlei reacties gaan vertonen. De symptomen van een angstaanval zijn in feite gewoon zintuiglijke gewaarwordingen van deze biologische reacties. De diagnose angststoornis is relatief gemakkelijk te stellen, maar moet echter niet verward worden met somatische aandoeningen, zoals hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier) of hart- en longaandoeningen.

Hoe lang kan een angstaanval duren?

Angstaanvallen kunnen minder dan enkele minuten duren tot vele uren. De lengte van de aanval wordt meestal bepaald door hoe bang iemand is en hoe hij reageert op de angstaanval. Des te intenser de reactie, des te langer de aanval. Angst beïnvloedt je lichaam, je geest en je handelen.

Zijn angstaanval symptomen gevaarlijk?

De lichamelijke verschijnselen die door een angstaanval worden veroorzaakt, zijn niet gevaarlijk en kunnen geen kwaad. Hoewel de symptomen van een angstaanval zeer krachtig en intens kunnen zijn, waardoor je kunt denken dat je een hartaanval hebt of doodgaat, zijn ze niet schadelijk.

Kun je ook 's nachts last krijgen van angstaanvallen?

Angstaanvallen kunnen op ieder moment plaatsvinden, ook 's nachts. Angst- en paniekaanvallen kunnen zelfs tijdens de slaap optreden, waardoor je (soms badend in het zweet) wakker schrikt met hevige angstgevoelens. De angstaanvallen treden niet op vanwege dromen of nachtmerries.

Angstaanvallen behandelen en stoppen

Medicatie en therapie

Angstklachten kunnen behandeld worden met medicijnen (SSRI's, tricyclische antidepressiva, MAO-remmers, slaap- en kalmerende middelen en benzodiazepines), maar ook met cognitieve gedragstherapie. Een combinatie van gesprekken én medicijnen is vaak het best. Cognitieve therapie is erop gebaseerd om je duidelijk te maken dat je angst- en paniekgevoelens het gevolg zijn van een onjuiste interpretatie van de lichamelijke sensaties en verschijnselen die met de angstaanvallen gepaard gaan. Gedragstherapie is vooral gericht op het behandelen van het vermijdingsgedrag dat vaak het gevolg is van de angstaanvallen.

CBD-olie

Cannabidiol (CBD) is één van de ruim 60 actieve bestanddelen die behoren tot een soort moleculen genaamd fytocannabinoïden in cannabis. Een groot deel van de cannabisplant bestaat uit CBD. Daar kan CBD-olie van worden gemaakt, waarbij het gehalte aan het psychoactieve THC onder de wettelijke norm wordt gehouden. Een van de meest bekende toepassingen van CBD-olie is ter verlichting van stress- en angstklachten.

Gezonde voeding bij angst en stress / Bron: Oleksandra Naumenko/ShutterstockGezonde voeding bij angst en stress / Bron: Oleksandra Naumenko/Shutterstock

Stress en voeding

In stressvolle situaties is het gemakkelijk om bepaald voedsel te eten als manier om met emoties om te gaan (emotie-eten). Helaas zijn de voedingsmiddelen waar je naar verlangt als je gestrest of angstig bent, meestal erg vet en rijk aan koolhydraten. Als je negatieve emoties ervaart, kan het verleidelijk zijn om een doos met koekjes of een zak chips te verorberen, waardoor het allemaal even kan verdwijnen. Het is inderdaad waar dat het eten van bepaald soort voedsel je kan afleiden en je tijdelijk een goed gevoel kan geven, maar al die suikers die je binnenkrijgt zorgen er uiteindelijk ook voor dat je negatieve gevoelens verergeren (suikercrash). Door verkeerde voeding te eten kan het nog moeilijker worden voor je om de symptomen van stress en angst het hoofd te bieden. Het is daarom belangrijk om bepaalde voedingsmiddelen te eten als je angstig bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Hypochondrie?Wat is Hypochondrie?Iedereen heeft wel eens de angst om ziek te worden. Bij mensen met Hypochondrie beheerst het hun leven. Bij elke klacht…
Therapie tegen angst en stress: biofeedbackTherapie tegen angst en stress: biofeedbackMet je eigen bewustzijn angst en stress onder controle krijgen! Na 7 sessies met de biofeedback zou in principe iedereen…
7 meest voorkomende fobieënEr zijn ontzettend veel fobieën in de wereld. Voor alles wat er op de wereld bestaat kan er een fobie ontwikkeld worden.…
Het behandelen van angstHet behandelen van angstHet behandelen van angst is vaak moeilijker dan iemand op het eerste zicht zou denken. Angst is namelijk een zeer comple…
Angst symptomen, verschijnselen en kenmerkenAngst symptomen, verschijnselen en kenmerkenVeel mensen hebben last van angst, angstgevoelens, angstaanvallen of een angststoornis. De een heeft last van een lichte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maciej Kraus, Flickr (CC BY-2.0)
  • American Psychiatric Association. Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5th Edition. Amsterdam: Boom Psychologie, 2014.
  • www.anxietycentre.com/anxiety-attack-symptoms.shtml
  • www.e-psychiater.nl/psychiatrie/angst-en-dwang/paniekstoornis
  • www.thuisarts.nl/paniekaanvallen/ik-heb-paniekaanval
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/bahados
  • Afbeelding bron 2: Oleksandra Naumenko/Shutterstock

Reageer op het artikel "Angstaanvallen: symptomen, behandeling en angst stoppen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Angststoornis
Schrijf mee!