InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Positief denken door cognitieve gedragstherapie (CGT)

Positief denken door cognitieve gedragstherapie (CGT)

Positief denken door cognitieve gedragstherapie (CGT) Onze gedachten bepalen ons gedrag. Negatief denken kan een algemeen gevoel van negativiteit veroorzaken bij een individu en heeft daarnaast een grote invloed op stemming, reacties en vooruitzichten. Cognitieve gedragstherapie of CGT is een psychologische behandeling die reeds heeft aangetoond heel effectief te werken voor vele soorten van emotionele problemen die invloed hebben op het denken en handelen van een individu. Door het veranderen van het denkpatroon en gedrag kan een positief resultaat worden gecreëerd. Volgens CGT gaat geluk gepaard met een gezonde geest.

Cognitieve Gedragstherapie

Door onze manier van denken en gedragen te veranderen is CGT heel nuttig om bepaalde situaties te bekijken op een manier die een positief resultaat kan creëren. CGT is getest en ontwikkeld door tal van wetenschappelijke studies die hun effectiviteit reeds hebben aangetoond. Cognitieve gedragstherapie werkt voor allerhande problemen:
  • Verslaving
  • Woede
  • Angst en paniekstoornissen
  • Body Dysmorphic Disorder (BDD)
  • Depressie
  • Eetstoornissen
  • Obsessieve compulsieve stoornis (OCS)
  • Persoonlijkheidsstoornissen
  • Fobieën
  • Posttraumatische stressstoornis
  • Relatie en sociale problemen

CGT is zodanig ontworpen dat ze hulpmiddelen biedt die helpen om een gerichte aanpak te ontwikkelen. Deze vorm van therapie maakt gebruik van de ABC benadering die helpt bij het herkennen en rangschikken van emotionele problemen waarmee een individu te maken kan hebben:

  • A: Gebeurtenis: Wijst op de feitelijke gebeurtenis die emoties teweeg brengt
  • B: Gedachten: Specifieke gedachten die zich voordoen bij een bepaalde gebeurtenis (A)
  • C: Gevoel en gedrag: Wijst op de gevoelens en handelingen die het gevolg zijn van bepaalde gedachten (B)

Cognitieve gedragstherapie laat je toe om dat gevoel te begrijpen dat leidt tot een bepaalde manier van denken wat op zijn beurt leidt tot een bepaalde manier van handelen. De betekenis die je geeft aan een bepaalde gebeurtenis beïnvloedt je persoonlijke reactie. CGT helpt je te begrijpen dat bepaalde gevoelens niet veroorzaakt worden door andere personen maar omdat je zelf een betekenis hebt toegewezen aan het gedrag van de andere persoon dat gevoelens opwekt die naar boven komen. Eender welke betekenis je toewijst aan die mensen met wie je interactie hebt of aan een bepaalde gebeurtenis, het zal emoties opwekken en ertoe leiden dat je zal reageren op basis van deze emoties.

Positieve gebeurtenissen leiden voor positieve gevoelens. Negatieve gebeurtenissen leiden tot negatieve gevoelens. Waarneming speelt een belangrijke rol in wat we ervaren als positief of negatief. Als onze kijk op iets negatief is maar niet noodzakelijk realistisch of accuraat, kan dit leiden tot gevoelens die ons onnodig zullen belemmeren.

Door te kijken naar de relatie tussen onze gedachten, gevoelens en gedrag en naar denkpatronen die leiden tot negatieve en zelfs destructieve handelingen, kunnen mensen leren om hun gedachten te leiden en hun denkpatroon te veranderen wat zal leiden tot een positieve manier om hiermee om te gaan.

Zaken anders leren bekijken

CGT therapeuten zijn heel probleem- en doelgericht maar vaak heb je zelf nog heel wat werk naast de therapeutische sessies. Verder worden mensen die deelnemen aan CGT sessies ook aangemoedigd om gedachten die plots opduiken in hun gedachten te monitoren en neer te schrijven, dit zijn de zogenaamde automatische gedachten. Hierdoor kunnen zowel patiënt als therapeut zoeken naar bepaalde denkpatronen die kunnen leiden tot negatieve gedachten, negatieve gevoelens en zelfdestructief gedrag.

Als we informatie op een bevooroordeelde manier verwerken, negeren we informatie die niet strookt met reeds lang gekoesterde overtuigingen. We erkennen enkel informatie die past binnen onze eigen waarheden en overtuigingen. Wanneer je dus informatie opneemt die strookt met negatieve gedachten zal dit negatieve denkpatroon worden versterkt. Sommige mensen hebben zelf geen mentale ruimte voor de verwerking van positieve informatie. Dit komt vaak voor bij mensen die moeite hebben met het accepteren van complimenten.

Cognitieve gedragstherapie helpt mensen om de manier waarop ze denken over bepaalde zaken te veranderen zodat ze hun eigen positieve punten zouden kunnen erkennen. dingen veranderen zodat een persoon van hun eigen goede punten kunnen erkennen. Een negatief denkpatroon zal positieve ervaringen en het erkennen van positieve eigenschappen verstoren.

CGT leert mensen om te kijken naar de dingen op een minder negatieve manier door het veranderen van hun negatieve denkpatronen. CGT gebruikt ook praktische dagdagelijkse gewoontes zoals verbeteringen op werkvlak en slaapgewoontes om mensen te helpen omgaan met een depressie of bipolaire stoornis. Deze helpt individuen bij het identificeren van uitdagingen en vervangt het negatief denken wat nutteloos en contraproductief is.
Gerelateerde artikelen
Cognitieve gedragstherapie, de therapie die werkt!Bij cognitieve gedragstherapie worden theorieën van de gedragstherapie en gesprekstherapie toegepast. Deze therapie word…
Cognitieve gedragstherapie bij paniekstoornis met agorafobieCognitieve gedragstherapie bij paniekstoornis met agorafobieVeelvuldig wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat cognitieve gedragstherapie de meest effectieve vorm van psychotherap…
Wat is cognitieve gedragstherapie: de basisprincipesWat is cognitieve gedragstherapie: de basisprincipesCognitieve gedragstherapie wordt ingezet bij uiteenlopende problematiek en is effectief als behandeling van o.a. depress…
Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een veelvoorkomende aandoening. Behandeling van het chronisch vermoeidheids…
DwanghandelingenDwanghandelingenDwanghandelingen zijn er vervelend om te hebben. Het kan iemands leven veranderen. Lees in dit artikel meer over dwangha…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_gedragstherapie
  • Cognitieve gedragstherapie - Judith S. Beck
  • Cognitieve Gedragstherapie Bij Depressie - P. J. Molenaar,F. J. Henk Don

Reageer op het artikel "Positief denken door cognitieve gedragstherapie (CGT)"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 17-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!