InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Bekentenistherapie

Bekentenistherapie

Bekentenistherapie Veel mensen lopen gebukt onder een gevoel van schuld of schaamte voor een eigenschap die ze vertonen of een daad die ze ooit hebben gesteld.

Probleemstelling

Anders zijn of slecht zijn

Een groot deel van de mensen in de westerse samenleving heeft een gevoel anders te zijn dan de anderen. Dit gevoel is in vele gevallen bewust of onbewust aangepraat. In andere culturen verloopt de communicatie onder de leden van een gemeenschap vaak veel vlotter, waardoor deze problemen minder voorkomen.

Een ander probleem waar velen onder gebukt lopen, is het feit dat ze een daad hebben gesteld of een gewoonte hebben die strijdig is met hun persoonlijke waarden of normen. In beide gevallen kruipt ontzettend veel zenuwenergie in het onderdrukken of verbergen van deze eigenschappen of dit verleden. Deze problemen kunnen in heel uiteenlopende domeinen liggen. Het kan gaan om een begane misdrijf dat nooit aan het licht kwam, maar ook om een intellectuele, maatschappelijke of culturele achtergrond, een seksuele geaardheid, een mateloosheid in een of ander gewoonte, enz.

Principe

Biechten lucht op!

Gewoon het feit van deze zware last eens met iemand te kunnen delen, kan al voor velen een stuk opluchting betekenen. Deze functie werd in veel gevallen door de psychiater of therapeut overgenomen van de priester.

Individuele therapie

Wanneer de cliënt zijn psychologische rugzak eens kan luchten bij de therapeut, zal de last al minder zwaar worden. Enerzijds vermindert dit de constante inspanning om zijn geheim steeds maar alleen te moeten dragen. Anderzijds zal de feedback van de therapeut ook helend werken. De persoon zal begeleid worden in het hanteren van het probleem. Als het om een misstap gaat, zal hij worden geholpen zichzelf te vergeven, bijvoorbeeld door te aanvaarden dat het verleden niet meer te veranderen is en misschien ook door aangezet te worden positieve daden te stellen die alvast in zijn eigen beleven de negatieve daden kunnen goedmaken. Gaat het om een eigenschap, kan de therapeut duidelijk maken dat dit veel vaker voorkomt dan de persoon wel denkt.

Groepstherapie

Soms worden bekentenisoefeningen gedaan, waarbij ieder een of meer feiten aan de groep moet bekennen, die hij of zij nog nooit eerder met een ander heeft durven delen. Het voordeel van het werken in groep is natuurlijk de interactie tussen de groepsleden. Naast de resultaten die de therapeut persoonlijk realiseert, is er nog de feedback van de andere groepsleden.

Ik ben blijkbaar niet de enige

Het werkt ontzettend bevrijdend, wanneer iemand met veel inspanning en zweten het taboe van het stilzwijgen heeft doorbroken en zijn diepste geheim prijsgeeft, als op dat moment een deel van de anderen in de groep antwoorden dat ze precies dezelfde eigenschap hebben.

Een jonge moeder kan misschien kapot gaan aan schuldgevoel omdat ze af en toe haar baby beu is. Wanneer ze dat dan met de groep deelt, zullen misschien nog moeders antwoorden dat ze dit ook wel eens hebben en dit dit ook normaal is. Onder leiding van de therapeut kan dan worden onderzocht wat de oorzaak is van dit gevoel. Ze kan worden gerustgesteld in het feit dat dit niet betekent dat ze niet voldoende van haar kind houdt, maar dat misschien de gezinstaken eens anders moeten worden verdeeld, dat ze meer moet rusten, enz.

Samenstelling van de groep

De therapeut zal zijn groepen zorgvuldig moeten samenstellen. De groepsleden moeten voldoende op elkaar lijken, maar ook voldoende van elkaar verschillen. De graad van remming mag ook niet te veel verschillen. Uiteindelijk is het natuurlijk van belang dat hun problematiek dicht genoeg bij elkaar ligt om de interactie mogelijk te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bekentenistherapie"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 03-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychotherapie
Schrijf mee!