InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Sensitivity training

Sensitivity training

Sensitivity training Er hangt een waas van mysterie rond sensitivity training. Bedrijven boeken dergelijke trainingen voor hun kaderleden, maar ook particulieren schrijven zich vaak ik om aan die sessies deel te nemen.

Waar gaat het over?

Zoals de naam zelf zegt, geeft deze techniek mogelijkheden je eigen gevoeligheid uit te breiden. Het is ook de bedoeling te ontdekken welke vooroordelen ons normaal functioneren belemmert en deze dan weg te werken. Wat oorspronkelijk als sensitivity training begon, is uitgegroeid tot een hele reeks technieken en therapieën, met specifieke accenten, die onder vele namen worden toegepast.

Oorsprong

Sensitivity training is ontstaan in de Verenigde Staten na de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaans geworden Pool Kurt Lewin (1890-1947) wordt meestal gezien als de vader van de sensitivity training.

Doelstellingen

Oorspronkelijk was sensitivity training bedoeld voor leidinggevende personen. Tegenwoordig mikt ze op een ruimer publiek.
Sensitivity training, vaak verkort tot sense training, beoogt het beter functioneren van het individu op zich en in de groep, om aldus zowel de individuele als de groepsperfomanties te optimaliseren.

Principe van de methode

Door provocatie wordt de persoon geleerd de beperkingen die hij zich zelf heeft opgelegd, te overwinnen. In het dagelijks leven zal de persoon vaak dergelijke situaties vermijden, of als ze optreden eraan trachten te ontsnappen. Hier zal de groepsleider zorgen dat er geen uitweg mogelijk is. Men moet er door.

Waarom in groep?

De begeleider heeft de groep nodig om de zwakheden van de verschillende leden tegen elkaar uit te spelen. Hij initieert als het ware conflicten, die dan een eigen leven gaan leiden tussen de groepsleden, die dan over hun remmingen geraken door te uiten wat altijd ten koste van veel energieverlies binnen werd gehouden.

De aanwezigheid en interactie van de groepsleden is niet enkel nodig bij oefeningen met provocatie van de zwakheden. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van tastoefeningen, waarbij de personen lichamelijk contact met de anderen moeten realiseren, om aldus de angst van het ander lichaam te overwinnen.

Resultaat

Na de training, die vaak dagenlang heeft geduurd, heeft de persoon geleerd zijn zelf opgelegde beperkingen inzake uiten van emoties te overwinnen. Wanneer hij dan opnieuw in de buitenwereld in een groep zal moeten functioneren, zoals werkomgeving, gezin, vereniging, enz., zal hij veel efficiënter zijn en beter kunnen communiceren.

Lees verder

© 2008 - 2017 Salilus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sensitivity training"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychotherapie
Schrijf mee!