InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychologie en godsdienst

Psychologie en godsdienst

Godsdienst is zo oud als de geschreven geschiedenis. Hoe komen dergelijke ideeën tot stand? Waarschijnlijk is er een samenspraak tussen twee verzamelingen van psychische processen . Het ene deel van de hersenen ervaart van alles en nog wat, het andere deel stelt daar een theorie over op. Vervolgens wordt die theorie al dan niet geaccepteerd. onzin? Waarschijnlijk met. Er zijn aanwijzingen voor het bestaan van een dergelijke mentale splitsing.

Temporaal kwab syndroom

Het Temporaal kwab syndroom houdt in dat een bepaalde stoornis aan de zijkant van de hersenschors leidt tot drie verschijnselen die overigens niets met elkaar te maken hebben.
  • De patient heeft de neiging, verwikkeld te raken in bizarre senxuele activiteiten.
  • Hij heeft een bijna onophoudelijke drang tot schrijven ( typografie )
  • Hij is een fervent aanhanger van een religieuze overtuiging, maar die ideeën worden in hoog tempo voor andere ingeruild.

De patient is als het ware wanhopig op zoek naar een theorie over de wereld, en het oordelende, in dit geval beschadigde deel van zijn brein, accepteert kritiekloos elke hypothese die in een ander deel van de hersenen op komt. Men beschouwt dat voortdurend genereren en opschrijven van ideeën als een vorm van epilepsie.

Godsdienst

Wie zich realiseert wat er in zijn lichaam afspeelt en wat er allemaal in de omgeving aan de hand is, wordt overvallen door een geval van verbijstering over de chaotische stoet van taferelen. Van talloze processen die zich afspelen begrijpen we niets. Met ultieme wanorde valt echter niet te leven. Wie zijn hand in het vuur steekt verbrandt hem. Zo zit de fysieke wereld in elkaar. Wie zijn medemens liefdeloos behandelt, zal alleen gelaten worden. Zo zit de sociale wereld in elkaar.

Aan dergelijke regels heeft men echter niet genoeg. De mens heeft behoefte om een algemene theorie te ontwikkelen over de manier waarop de wereld is gebouwd. Zo een verzameling van leerstellingen is een godsdienst of wereldbeschouwing.

In het algemeen gesproken in de structuur van en godsdienst echter niet willekeurig, bovendien is de stabiliteit van het systeem vrij groot. Veel valt af te leiden van de omstandigheden waarin mensen leven.

De conclusie in eenvoudig. Confronteer de hersenen met ordelijke gegevens, en zij scheppen een eenvoudige theorie over het universum, laat chaos ervaren, en er ontstaat een zeer ingewikkeld wereldbeeld. Als het maar even kan probeert de mens echter één principe voor zoveel mogelijk dingen verantwoordelijk te stellen.

De mens moet een theorie over de wereld hebben, Het maakt in principe niet uit of die christen, Mohammed of giranten mechanica heet. Afschuwelijke godsdienstoorlogen zijn in dit kader heel begrijpelijk immers, een godsdienst biedt zekerheid. Twijfelen betekent dat je je bedreigd voelt door een rivaliserende opvatting. Het behoud van het eigen Denk- Systeem is dan belangrijker dan het leven van een ander mens.

Wisselwerking.

Er in natuurlijk een wisselwerking tussen godsdienst' in sociaal''- maatschappelijke omstandigheden. Denk voorbeeld aan in " het zweet uw aanschijn, zult gij uw brood verdienen. Hieruit volgt niet alleen de harde arbeidsmoraal ook het feit dat vanaf de zeventiende eeuw geleerden meetinstrumenten gingen bouwen is hieruit af te leiden ".
Voordat moet je als geleerde alleen maar " denken. Waarschijnlijk hebben de wetenschappelijke revolutie en de snelle groei van kennis en inzicht veel te danken aan de Reformatie.

En de Psychologie?

De wisselwerking tussen geloof, religie en depressies staat als een paal boven water. Vooral " in Calvinistische kringen waar de " voorbestemdheid” uitgangspunt van het wereld lijk leven in, komen percentueel meer gevallen van depressie voor dan in Niet- Calvinistische kringen. Hier komen we later op terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Peter Pan-syndroom, mannen die niet volwassen wordenHet Peter Pan-syndroom, mannen die niet volwassen wordenBijna iedereen kent in zijn omgeving wel een man die niet volwassen wil worden, terwijl deze man de leeftijd al lang hee…
Onderzoek en theorie in godsdienstpsychologieOnderzoek en theorie in godsdienstpsychologieIn een tijdsbestek van ongeveer 100 jaar zijn er duizenden studies gedaan in de godsdienstpsychologie. Ondanks dat al de…
Handboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartrecensieHandboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartHet boek 'Godsdiensten van de wereld' is een standaardwerk op het gebied van godsdiensten in de wereld. Het boek is een…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…

Reageer op het artikel "Psychologie en godsdienst"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 04-01-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Probleem of stoornis
Schrijf mee!