InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het Peter Pan-syndroom, mannen die niet volwassen worden

Het Peter Pan-syndroom, mannen die niet volwassen worden

Het Peter Pan-syndroom, mannen die niet volwassen worden Bijna iedereen kent in zijn omgeving wel een man die niet volwassen wil worden, terwijl deze man de leeftijd al lang heeft om volwassen te zijn. Ken je niemand uit je omgeving, dan zijn er ook bekende mannen als voorbeeld te noemen, zoals Michael Jackson, Steven Spielberg en Kevin Costner. Deze mannen die maar niet volwassen willen worden, hebben misschien wel het Peter Pan-syndroom ofwel het Pietje Bell-complex. De term Peter Pan-syndroom is voor het eerst in de psychologie gebruikt door psychotherapeut Dr. Dan Kiley in de jaren tachtig van de twintigste eeuw. Hij omschreef dit verschijnsel dat betrekking had op mannen die nooit volwassen wilden en waren geworden, als een gedrag dat voortkwam uit de wens om bemoederd te worden.

De link met Peter Pan

Het Peter Pan-syndroom is door Dr. Kiley bewust naar de bij iedereen bekende Peter Pan genoemd. In de verhalen rondom Peter Pan kan namelijk de behoefte van Peter aan een moederlijk type dat ongeveer zijn eigen leeftijd heeft, worden onderkend. Ook conflicterende gevoelens ten opzichte van bijvoorbeeld Wendy en Tinkelbel, spelen een rol in het verhaal, net als een strijd met een vaderfiguur hetgeen staat voor het oedipuscomplex. Never Never land is het droomland waar Peter Pan zich wel lekker voelt.

Welk gedrag is kenmerkend bij het Peter Pan-syndroom

Mannen die lijden aan het Peter Pan-syndroom, willen en kunnen misschien zelfs niet volwassen worden. Ze zijn qua leeftijd een echte man, maar willen dit niet zijn en voelen zich een jongen die ze echter niet meer kunnen zijn. Het gedrag zelf kan zich kenmerken door onder meer het zich op latere leeftijd puberaal gedragen, angst voor binding, onverantwoord gedrag, narcisme, manipulatie, rebelsheid, afhankelijkheid, moeite met gevoelens, gedrag van een verwend kind, egocentrisch gedrag, macho trekjes en last but not least de wens om bemoederd te worden. Hard werken is voor veel van deze mannen moeilijk, ze dromen liever van succes en een roemrijke carrière dan dat ze hard werken.

Bekende en beroemde personen en het Peter Pan-syndroom

Zoals al gezegd kan verondersteld worden dat Michael Jackson leed aan het Peter Pan-syndroom. Overigens wordt er daarom binnen de psychologie en psychiatrie in plaats van Peter Pan-syndroom, ook wel de term Michael Jackson-syndroom gebezigd. Michael Jackson heeft natuurlijk niet voor niets zijn eigen Neverland, een kinderwereld gebouwd! Kevin Costner en Steven Spielberg zijn mannen die serieus hebben aangegeven zich te kunnen identificeren met het Peter Pan-syndroom. Deze mannen hebben veel bereikt ondanks hun Peter Pan-syndroom, waarschijnlijk omdat ze naast het dromen ook hard hebben gewerkt aan het realiseren van hun dromen.

Kan een Peter Pan volwassen worden?

Omdat het Peter Pan-syndroom in de psychologie onderkend wordt, zijn er diverse therapieën en mogelijkheden om een man met het Peter Pan-syndroom op weg te helpen om volwassen te worden en een (enigszins) hierbij passend gedrag te gaan ontwikkelen. Men moet leren dat men zelf verantwoordelijk is voor zijn leven en dat men er iets voor moet doen, in plaats van alleen maar te dromen. Daarnaast moet men leren beseffen dat de tijd als kind misschien wel heerlijk was vanwege het feit dat men weinig verantwoordelijkheden had en dat alles wel goed kwam, maar dat dit een vergankelijke periode is. Het bouwen van luchtkastelen mag leuk gevonden worden, als men zich maar realiseert dat men er niet in kan wonen!

Hulp van en uit de omgeving aan Peter Pan

Ook enige hulp uit de omgeving is van belang. Wanneer men helemaal meegaat met de man Peter Pan, dan blijft hij hierin steken. Bij het keihard aangaan van de confrontatie, zal hij vluchten. Stapsgewijs kan men echter proberen om minder mee te gaan in het gedrag en de kinddromen van Peter Pan, en hem zodoende ook weer stap voor stap te confronteren met het echte leven. Er zijn overigens diverse boeken en zelfhulpboeken waarin praktische tips worden gegeven over hoe men om kan gaan met een man met het Peter Pan syndroom en hoe men deze man kan helpen toch volwassen te worden.

Pietje Bell-complex

In Nederland is misschien Pietje Bell wel even beroemd als Peter Pan. De oorspronkelijke verhalen dateren al van meer dan 50 jaar geleden, en Pietje Bell is dan wel een deugniet en belhamel, maar tegelijkertijd een keurige jongen. Het Peter Pan-syndroom wordt ook wel eens het Pietje Bell-complex genoemd, omdat het leven van Pietje Bell erg veel overeenkomsten heeft met dat van de man die niet volwassen wil worden.
Gerelateerde artikelen
Sprookjes - Peter PanSprookjes zijn verhalen die niet waar gebeurd zijn. Het zijn vaak verhalen met pratende en zingende dieren die allerlei…
Chris van Abkoude (Charles Winters)Chris van Abkoude (Charles Winters)Van Abkoude werd vooral bekend door zijn reeks over Pietje Bel, de belhamel met het gouden hart en Kruimeltje, een straa…
Peter Schep - biografiePeter Schep werd geboren op 8 maart 1977 in Lopik. Deze wielrenner is gespecialiseerd in de duuronderdelen op de baan.
White Collar - TelevisieserieWhite Collar - TelevisieserieWhite Collar is een televisieserie uit Amerika en geproduceerd door Fox Television Studios. De serie gaat over een crimi…
Peter Goossens: kok en mediafiguurSinds enkele jaren is Peter Goossens, de chef van driesterrenrestaurant Het Hof van Cleve, niet meer van het televisiesc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Peter Pan-syndroom, mannen die niet volwassen worden"

Reacties

Maria van Empel, 20-08-2018 21:03 #8
Gaat een Oedipuscomplex niet vaak nebenbei?

Jeanny, 28-10-2017 18:32 #7
En hoe heet dat dan bij vrouwen? Ik ken ook meisjes die niet volwassenwillen worden en bv een anorexia ontwikkelen Reactie infoteur, 31-10-2017
Hier is geen vakterm uit de psychologie voor. Vrouwen die deze symptomen vertonen worden vaak als kindvrouwen beschreven.

Funda Aydin, 17-06-2015 21:44 #6
Hoi! interessante informatie, ik ben momenteel op zoek naar de incidentie en de prevalentie van het Peter Pan Sydndroom maar ik kan dit nergens vinden. Is er iemand die me hier meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!

Kindaanhuis, 17-04-2014 23:35 #5
Wel een lekker makkelijk excuus weer voor alle problemen te onderkennen waar deze mannen op deze manier vaak niet aan willen werken…

"Vrouwen kunnen dezelfde problemen hebben, maar dan is het niet het Peter Pan syndroom; een syndroom wat in een man zijn eigen leven en relaties tot diverse problemen kan leiden. Wanneer je als vrouw niet volwassen wilt worden kan natuurlijk vele redenen hebben; er is mij echter niet een syndroom bij vrouwen o.i.d. bekend met de kenmerken van het PP-syndroom."

Beetje vreemd dat een vrouw dezelfde problemen kan hebben, maar dat het dan weer een ander syndroom is. Bij een vrouw wordt dit vaak als borderline gedrag toegeschreven…

H. D., 15-04-2014 08:50 #4
Hoi,
ik ben een man met het PP-syndroom. Eventjes een ánder licht op deze hele toestand van het gehele PP-syndroom.
Vroeger had ik een vader, die mij mijn moeder "afpakte", in de zin van : hij hád het PP-syndroom, echter iedereen gaf aan hèm toe vanwege dat dit de weg van de minste weerstand was vanwege de conflicten die ontstonden als "meneer zijn zin niet kreeg" en dát was uiteráárd verkeerd. Zodoende heb ik nú onterecht een terècht PP-sydroom, omdat ik een vader had die mij "in de weg zat " in mijn ontwikkeling, vanwege zíjn PP-syndroom ten koste van míjn jeugd en kindheid. Vandaar dat ik mijn jeugd moet inhalen via mijn eigen PP-syndroom nú, heden ten dage. Vanwege mijn "verloren" jeugd (aan 'n PP-pa)!
MvG, HD

M. I. E. K. E. Nuis, 14-09-2013 06:55 #3
Kunnen vrouwen ook last hebben van dit syndroom? en in hoeverre?
zelf heb ik nooit volwassen willen worden; vond op 10 jarige leeftijd, dat het in geen enkel opzicht beter worden kon en dat ik er perfect uitzag.

ik ben dus een vrouw, mocht het u niet duidelijk zijn.
wel wilde ik een vriendje, maar dat kon toch ook in je kindertijd, had ik toen het idee. Reactie infoteur, 14-09-2013
Vrouwen kunnen dezelfde problemen hebben, maar dan is het niet het Peter Pan syndroom; een syndroom wat in een man zijn eigen leven en relaties tot diverse problemen kan leiden. Wanneer je als vrouw niet volwassen wilt worden kan natuurlijk vele redenen hebben; er is mij echter niet een syndroom bij vrouwen o.i.d. bekend met de kenmerken van het PP-syndroom.

Dorien de Haan, 07-08-2011 16:48 #2
Tja ik had een man met het peter pan syndroom het is nu uit maar omdat we een bedrijf samen hebben moet ik helaas nog steeds met hem omgaan ik hou nog wel van hem maar het is gewoon onmogelijk om een normaal volwassen gesprek te voeren. En dat heb ik achteraf eigenlijk pas ingezien kan iemand me een boek adviseren?

Peter Pan, 10-01-2011 19:33 #1
Kan de auteur ook enkele zelfhulpboeken aanreiken? Ik stel bij mezelf vast dat ik op z'n minst een lichte vorm van dit syndroom moet hebben, vooral het openstellen qua gevoelens naar anderen toe en het vele dromen maar niet willen hard werken. En ik wil er iets aan doen. Maar het Internet helpt voorlopig niet om één of andere zelfhulpgids te vinden. Reactie infoteur, 12-01-2011
Hoi, zoals in het artikel staat zijn er vooral boeken die de partner van een Peter Pan helpen om te gaan met Peter pan. In het Nederlands zijn er in ieder geval geen mij bekende zelfhulpboeken voor Peter Pan, wellicht wel in het Engels, zoek daarvoor op amazon bijvoorbeeld. succes, Annika

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 8
Schrijf mee!