InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Stalking: als liefde een obsessie wordt

Stalking: als liefde een obsessie wordt

Stalking: als liefde een obsessie wordt Ware liefde, je kunt niet zonder de ander. Je wilt de ander een veilige thuishaven bieden, verzorgen en beschermen. Een wonderlijk en mooi gegeven. Je zit op een roze wolk en beleeft het mooiste gevoel wat er lijkt te bestaan. Maar wat als deze warme gevoelens van liefdevol koesteren omslaan in een obsessie? Het bezitten van de ander, wantrouwig en jaloers zijn, de ander voor jezelf willen hebben, de ander isoleren en in vrijheid beperken.

Obsessieve liefde

Deze soort van liefde, obsessieve liefde, draait niet om bezorgdheid, respect en warme gevoelens voor de ander, maar om bezit, controle en egoïsme. Je wilt diegene in je buurt en het laat je koud of de ander dit nu wel of niet wilt. Vaak hebben dit soort mensen nachtmerries over hoe hun partner hen verlaat en als dit uiteindelijk gebeurt is dan ook geheel en al aan hun eigen gedrag te wijten. Een relatie met een partner die een obsessieve liefde koestert is gedoemd te mislukken, omdat je gewoonweg gek van hen wordt. Een obsessieve partner probeert zijn slachtoffer door middel van bedreigingen aan zich te binden, bedreigingen in de trant van: ''Ik maak je helemaal kapot als je bij me weggaat en pak je alles af wat je lief is.'' Tot de dood ons scheidt... Na het verbreken van de relatie worden ze overspoeld door angst, paniek en boosheid, verdriet en eenzaamheid. Ontkenning speelt een grote rol en zij verwachten daarom dan ook dat de partner vroeg of laat wel weer terugkomt. Dat het verbreken van de relatie een grill van hun partner moet zijn, want zij/hij kan alleen bij hen gelukkig zijn. Als dit niet gebeurt, dan kunnen er andere gevoelens boven komen, want wat als de obsessieve partner dit niet kan verwerken en dit gedrag omslaat in de meest extreme vorm van geobsedeerde liefde, namelijk stalking. De verbroken relatie blijft immers verbroken en de partner komt niet spijtig en met hangende pootjes terug. Zie daar als partner maar mee om te gaan.

Stalking

Je wordt stelselmatig gevolgd en opgewacht. Je hebt het idee dat hij/zij alles van je weet. Je krijgt ongevraagde mail en brieven. Er worden postpakketjes bezorgd die je niet besteld hebt. Je wordt via blogs op internet zwart gemaakt en gebeld, er worden briefjes bij buren, familie en kennissen in de bus gegooid met denigrerende teksten over jou erin vermeld. Er worden spookcontracten via internet op jouw naam afgesloten. Op elke hoek van de straat, bij je huis, je werk, bij en in winkels zie je de gewezen partner. Je werkgever krijgt een brief waarin je zodanig wordt zwartgemaakt, dat je je baan zou kunnen verliezen. Er worden spullen vernield en bedreigingen geuit. Je voelt je nergens meer veilig en ontwikkelt een faal -en straatangst en wordt paranoïde. Uiteindelijk durf je zelfs niet meer alleen over straat en naar je werk. Je gaat zelfs verhuizen maar dat helpt niet, want blootstelling aan stalking kan lang duren. Dit kan zelfs een vreemde zijn, en kan zelfs zover gaan tot het ontvoeren, verminken en/of vermoorden van kinderen of een huisdier, zelfs tot lichamelijke of seksuele geweldpleging aan toe.

Doel

Het doel van een stalker is dat hij/zij vastbesloten is zijn/haar slachtoffer kapot te maken en te isoleren. De stalker gebruikt emotioneel geweld om zijn slachtoffer zijn wil op te leggen. Een tweede wapen is dat de stalker zich nergens voor schaamt. Als er niets aan gedaan wordt, maakt het je inderdaad kapot, het zuigt je leeg want uiteindelijk ben je alleen nog maar met de stalker bezig en zul je altijd achterom blijven kijken. De stalker speelt een psychologisch machtsspel waarbij hij/zij ervoor waakt geen moment uit je gedachten te zijn. Negeren heeft geen zin. Een stalker laat zich niet negeren en zal alleen maar denken dat je bang voor hem/haar bent. Je voelt je in je vrijheid beperkt en ernstig in je doen en laten aangetast. Veiligheid en vrijheid zijn voor ieder mens een elementaire levensbehoefte. Om dit gevoel te verliezen, is dan ook het ergste wat je als mens kan overkomen.

Maar deze vrijheid is ieder individu gegeven: althans in onze maatschappij.

Wat kun je zelf ondernemen? Iedere situatie is anders, hieronder enkele tips:

  • Laat je niet provoceren.
  • Geef je grens aan via een aangetekende brief, eventueel via een advocaat. Wees daarin heel duidelijk. Nee is nee!
  • Neem altijd een telefoon mee als je naar buiten gaat.
  • Maak zoveel mogelijk beeldmateriaal van de persoon die jou belaagt.
  • Betrek er derden bij die geen familie zijn en die, indien nodig, kunnen getuigen.
  • Zorg dat de buurtregisseur van jouw woonplaats op de hoogte is. In sommige gemeenten is er een inloopspreekuur.
  • Schrijf zoveel mogelijk op qua data, tijd en plaats waarop je belaagd wordt en door wie. (Logboek.)
  • Maak melding van stalking bij de politie. Zogeheten mutaties om dossier op te bouwen. Denk daarbij ook aan je logboek.
  • Bewaar, kopieer en verzamel zoveel mogelijk aan bewijsmateriaal. Dit kunnen post, voicemailgesprekken en e-mails zijn.
  • Zodra er voldoende aan verzameld bewijsmateriaal is, kan je een straatverbod aanvragen. Dit gaat via een advocaat.
  • Schroom niet om aangifte te doen, zodat eventuele vervolging kan worden ingesteld.
  • Bel 112 als je bedreigd wordt.
  • Laat je niet ompraten en/of chanteren. Ga geen gesprek aan, ook niet via derden, het gedrag van een stalker verandert niet.
  • Speur internet af wat je nog meer kunt doen.
  • Blokkeer je telefoon of neem een ander telefoonnummer.
  • Schakel buren in om een oogje in het zeil te houden op jou, je huisdieren en op je huis wanneer je er niet bent.
  • Haal bij het politie bureau een anti stalkings brief en stuur deze naar je belager. Let er wel op dat je deze aangetekend verstuurt en bewaar het bewijsje goed. Breng wel de politie op de hoogte wannéér je deze brief verstuurt. Dit om de waakzaamheid rondom jouw persoontje/huis te verhogen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Writersblog, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is stalking en hoe kunt u het oplossen?Een ander woord voor stalking is ook wel belagen. Het woord stalking komt af van het Engelse woord 'stalking' wat ook we…
Obsessief gedrag: stalkingHet is over. Jullie passen niet meer bij elkaar, hebben andere toekomstplannen, zijn op elkaar uitgekeken of misschien i…
Stalking, de duivelse schaduwStalking, de duivelse schaduwJaarlijks zijn tienduizenden vrouwen de prooi van een stalker die in zijn obsessie tot elke prijs gaat om de aandacht va…
Last van een stalker?Last van een stalker?Een stalker komt overal voor. Je wordt continu lastig gevallen door dezelfde individu. Hij/zij achtervolgt je op straat…
Aangifte doen van een delictAangifte doen van een delictJe bent getuige van een strafbaar feit. Er is ingebroken in je huis of je bent beroofd. Je wordt bedreigt. Je wordt gest…
Bronnen en referenties
  • Beetje informatie van google
  • Eigen ervaring helaas
  • Gesprekken met de politie
  • Gesprekken met advocaat

Reageer op het artikel "Stalking: als liefde een obsessie wordt"

Reacties

Trijntje, 04-01-2015 14:38 #2
Inge schrijft als psycholoog en met alle respect, merendeel van de daders komen daar niet eens terecht omdat ze niet geholpen willen worden.
Diegenen die wel geholpen willen worden zijn niet de obsessieve stalkers, die gaan over lijken.
Bij obsessieve stalkers is het een levensbehoefte geworden en zijn zo ver heen/blind dat alleen een verplichte opname misschien nog nut heeft.
Slachtoffers die getraumatiseerd worden voor het leven lopen bij een psychiater. Ga hen maar eens vertellen dat het een ziekte is waar vrijwillig niets aan te doen!
Voel de machteloosheid van de slachtoffers. Het is de omgedraaide wereld: Zij die geholpen moeten worden (daders) weigeren, slachtoffers zijn getekend voor het leven.
Ook politie zit met handen in het haar, want ze willen niet geholpen worden. Zijn ook vaak zo geraffineerd dat ze binnen de lijntjes kleuren. Zie het maar eens voor de rechter te krijgen en een verplichte opname af te dwingen.
Mensen met geestelijke problemen moeten geholpen worden, zodat ze zichzelf en de maatschappij niet belasten.
En dat gebeurt niet en schort eraan.

Inge Versteegt, 01-08-2014 16:11 #1
Ik schrijf hier als psycholoog en ervaringsdeskundige. Het beeld dat hier geschetst wordt van mensen die last hebben van obsessieve liefdesgevoelens is erg eenzijdig. Het zijn volgens dit artikel bijna gevoelloze, egocentrische personen met een stoornis in de richting van narcisme. Hoewel dit zeker voorkomt, is dat bij de meerderheid van stalkers niet het geval. Zij lijden zelf ernstig onder hun eigen gedrag en doen verwoede pogingen om ermee te stoppen, ook in het belang van hun geliefde. In het boek van Susan Forward, Als Liefde een Obsessie wordt, is veel duidelijker de relatie zichtbaar tussen de geknakte persoonlijkheid van een stalker en diens gedrag. De meeste stalkers willen helemaal geen stalker zijn. Ze geven wel degelijk om hun geliefde, maar zij ervaren een gebrek van controle over hun gedrag en zien zichzelf gedwongen om de liefde op deze manier te forceren. Er is een cirkel gaande van obsessief gedrag, afwijzing, en nieuw obsessief gedrag. Meestal is een hechtingsprobleem of afwijzing door een ouder, of problematische relatie met een ouder in de kindertijd, de bron van dit gedrag. Het geeft geen pas om stalkers op deze veroordelende wijze te beschrijven. Zij hebben meestal zelf psychologische hulp nodig. Het bruusk afwijzen van een obsessief persoon kan de problemen soms doen verergeren. Hoewel het zeker nodig is om duidelijk grenzen aan te geven, en in het geval van strafbare feiten geldt dat natuurlijk helemaal, is het kwetsen van iemand die lijdt onder obsessief gedrag in de liefde meestal geen oplossing. Het kan een garantie zijn dat de obsessie zich verder verdiept, omdat afwijzing de motor is achter het hele systeem. Het is niet een rationeel probleem, maar een emotioneel probleem, dus het uitleggen of herhalen van een afwijzing heeft meestal geen enkele zin. Ik beveel van harte het boek van Susan Forward aan, omdat zij zowel aan obsessief verliefden als aan hun slachtoffers, adviezen geeft die wel werken, en die gelden voor mildere vormen van obsessief gedrag en ook voor meer ernstige vormen zoals stalking en lastigvallen.

Infoteur: Writersblog
Laatste update: 13-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Extreem gedrag
Reacties: 2
Schrijf mee!