InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Stalking, de duivelse schaduw

Stalking, de duivelse schaduw

Stalking, de duivelse schaduw Jaarlijks zijn tienduizenden vrouwen de prooi van een stalker die in zijn obsessie tot elke prijs gaat om de aandacht van het slachtoffer te behouden of te verkrijgen. Met de komst van Internet is er ook een toename van het zogeheten 'cyberstalken' waarbij de stalker zijn slachtoffer onder meer bestookt met ongewenste e-mails. In de meeste gevallen is de dader een man die zijn frustraties omtrent een verbroken relatie niet kan laten rusten. Hoe pak je een stalker aan?

Wat is stalking?

In Nederland worden naar schatting maar liefst tussen de zeventigduizend en tweehonderdduizend mensen jaarlijks slachtoffer van een stalker (Cijfer: Stichting Criminaliteitbestrijding Nederland). 80% van de slachtoffers is vrouw. Stalking of het Nederlandse woord belaging is het opzettelijk en structureel lastigvallen van iemand waardoor diegene zich langzamerhand in haar vrijheid en veiligheid voelt aangetast. Dit kan op alle mogelijke manieren gebeuren, maar door de sterke opkomst van het Internet is de toename van cyberstalking indrukwekkend te noemen. De stalker die vaak obsessief van aard is, probeert in alle gevallen de controle over het slachtoffer te krijgen en reacties uit te lokken. Het gedrag kan maanden of jaren blijven aanhouden.

Wanneer is er sprake van stalking?

In het algemeen lastig vallen door:
  • Aanhoudend ongewenste brieven, e-mails, telefoontjes, faxen en sms'jes die na verzoek tot stoppen niet ophouden.
  • Opwachten bij voordeur, werk, feesten of andere plek waar je mogelijk kunt worden gezien.
  • Letterlijk achtervolgen van slachtoffer.
  • Bespieden van slachtoffer door bijv. ramen.
  • Bedreigingen, chantage, wraak, ook richting familie en werkgever van slachtoffer.
  • Sterk manipulerend gedrag zoals dreigen met zelfmoord en moord.
  • Sturen van cadeaus of bestellingen doen uit naam van het slachtoffer.
  • Laster: verspreiding van leugens en roddels over slachtoffer bij bijvoorbeeld familie, collega's en vrienden met de bedoeling je te isoleren van je omgeving.
  • Het laten bezorgen van grafkransen, plaatsen van rouwadvertenties en het voor laten rijden van een begrafenisauto bij het huis van het slachtoffer.
  • Beschadigen, vernielen en verplaatsen van eigendommen van het slachtoffer.
  • Bij instanties onder valse voorwendselen informatie inwinnen over het slachtoffer.

Wat zijn de risico's van stalking?

Stalking verstoort het leven van het slachtoffer. Sommigen durven niet meer uit hun huis te komen of naar hun werk te gaan. Anderen worden belemmerd in het aangaan van nieuwe relaties of kunnen niet meer goed functioneren in hun gewone dagelijkse activiteiten. Slachtoffers lijden aan spanningen, depressie, onrust en soms zelfs een posttraumatische stressstoornis na alle ervaringen. Bij de gevaarlijkste groep stalkers, de ex-partners die niet kunnen verkroppen dat de relatie verleden tijd is, is er een risico op geweld ten aanzien van het slachtoffer. Indien de dader ook tot laster overgaat kan dit leiden tot een geruïneerde reputatie van het slachtoffer omdat er altijd mensen zijn die menen dat er een kern van waarheid zit in roddels/leugens. En tenslotte kan stalken bij het slachtoffer leiden tot verhuizingen, het veranderen van baan en het verbreken van nieuwe relaties.

De Nederlandse Wet over stalking

Wetboek van Strafrecht, Artikel 285b
  1. Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
  2. Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.

Verschillende typen stalkers

De afgewezene

De helft van de stalkers valt in deze groep van meest persisterende stalkers. De stalker kan niet verdragen dat hij bij een verbroken relatie is afgewezen, en gaat er soms vanuit dat het slachtoffer nog steeds van hem houdt. Persoonlijke frustraties en verwerkingsproblemen maken het onmogelijk voor de dader om te accepteren dat de relatie werkelijk voorbij is. Het motief bij dit type is dan ook herstel van de relatie of wraak nemen voor de afwijzing. In alle gevallen houdt het stalken in dat de relatie voor de dader nog 'leeft'.

De fan

In 5% van de gevallen betreft het een uit de hand gelopen adoratie voor een beroemdheid bijvoorbeeld een popster. Deze naar intimiteit hunkerende stalker hanteert de typische uitdrukking dat hij en zijn slachtoffer bij elkaar horen en doet er alles aan om dat voor elkaar te krijgen. De dader denkt dat als hij het maar lang genoeg probeert, het slachtoffer uiteindelijk voor hem zal vallen. Meestal zijn het contactgestoorde stalkers die nooit een relatie hebben gehad.

De eiser

Een derde van de stalkers valt in deze categorie van mannen die menen recht te hebben op een relatie. Door middel van stalking proberen ze een relatie ' op te eisen '. Vaak zijn het mannen die geen idee hebben hoe ze op een normale manier een relatie kunnen krijgen. Meestal gaan ze van slachtoffer naar slachtoffer in hun pogingen een relatie af te dwingen. Bij weerstand van het slachtoffer kan de 'eiser' gewelddadig worden.

De wraakzuchtige

De stalker meent dat hem onrecht is aangedaan en probeert op rancuneuze wijze het leven van het slachtoffer, bijvoorbeeld op het werk, te beheersen. Vaak staat het slachtoffer bij dit type symbool voor alle mensen die de wraakzuchtige in het verleden onrecht zouden hebben aangedaan.

De cyberstalker

Dit kan een volslagen onbekende zijn die zonder specifiek einddoel via fora, chatrooms en e-mails het slachtoffer angst probeert aan te jagen. Dit type stalking neemt schrikbarend toe. De cyberstalker opereert vanuit de anonimiteit die cyberspace biedt en kan op eenvoudige wijze zijn 'spel' spelen, in de vorm van het continu lastigvallen van zijn vaak meerdere slachtoffers, het versturen van virussen, het stelen van nicknaam en/of echte naam van het slachtoffer met de bedoeling schade aan te richten en het opsporen van het IP-adres van het slachtoffer met het doel de werk- of huiselijke omgeving van het slachtoffer na te gaan. Het stalken kent vele uitingen zoals het gebruiken van obscene of dreigende taal, persoonlijke beledigingen, ongepaste en uitdagende berichten op messageboards met de bedoeling deze boards te ontwrichten en nog vele andere vormen.

Voorts bestaan er mengvormen van bovengenoemde soorten stalkers.

Wat doe je eraan?

  • Reageer altijd duidelijk. Zodra je merkt dat het belagen een feit is geef je in korte bewoordingen aan dat je geen prijs stelt op (verder) contact. Ga geen onderhandelingen aan maar zeg bijv. ' Ik wil dat je stopt mij te mailen.'
  • Ga niet in op verzoeken om je belager te ontmoeten.
  • Maak niet de fout om na het dertigste telefoontje maar op te nemen, de dader denkt dan immers dat hij gewoon dertig keer moet bellen om in contact te komen en de eenendertigste keer is raak.
  • Verwijder persoonlijke informatie op profielen op Internet.
  • Stel je omgeving op de hoogte van de praktijken van de belager en laat ze geen informatie over jou doorgeven aan de stalker.
  • Als de stalker opbelt laat je iemand anders opnemen of je neemt niet op. Schakel de telefoon niet uit.
  • Bewaar brieven, e-mails en voicemails als bewijs en maak een dossier van gebeurtenissen aan.
  • Maak notities van sms'jes en de inhoud, plus datum en tijd.
  • Parkeer op veilige en goed verlichte plaatsen.
  • Verander je routine en je reisroute naar werk en huis dus wees onvoorspelbaar.
  • Reis liefst samen met anderen.
  • Beveilig deuren en vensters en installeer sloten, laat eventueel de bestaande sloten vervangen.
  • Neem een persoonlijk alarmsysteem en/of videobewakingssysteem in huis.
  • Neem een geheim telefoonnummer en ander e-mailadres.
  • Laat telefoonverbinding van dader afsluiten. Dit gebeurt na herhaalde klachten.
  • Zelfverdedigingscursussen verhogen je eigenwaarde en zelfrespect en zorgen ervoor dat je je minder laat intimideren door de dader.
  • Een waakhond kan ongewenste bezoekers afschrikken.
  • Melding maken bij de politie of officieel aangifte doen dat tot contactverbod van de dader leidt.

Preventie bij cyberstalking

  • Noem online niet je huisadres en telefoonnummers.
  • Neem geen uitdagende en/of geslachtsgebonden nicknaam en/of e-mailadres.
  • Vermijd persoonlijke handtekeningen bij je uitgaande e-mails.
  • Blokkeer en negeer ongewenste gebruikers op fora en in chatrooms.
  • Gebruik je intuïtie en waak voor mensen die te mooi zijn om waar te zijn.

Recht op rust

Als je gestalkt wordt hoef je dat niet te accepteren. Stalken is sinds 2000 strafbaar en sinds dat jaartal zijn er circa tweeduizend mensen door de rechter veroordeeld. Gelukkig hoeft er niet langer gewacht te worden tot er geweld wordt gebruikt en wordt het recht op rust wettelijk erkend. Grofweg kun je twee kanten uit als je gestalkt wordt, negeren of bestrijden. Negeren heeft het risico dat de dader denkt dat je het stalken aanvaardt omdat je er niet tegenin durft te gaan. Het beste is in alle gevallen om je grenzen duidelijk te bepalen en hier niet vanaf te wijken. De aanpak van een stalker vergt soms veel tijd en energie maar is op den duur lonend.

"Everything is alright in the end. If it's not alright, it's not the end."
© 2007 - 2018 Astrid-d-g, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is stalking en hoe kunt u het oplossen?Een ander woord voor stalking is ook wel belagen. Het woord stalking komt af van het Engelse woord 'stalking' wat ook we…
Obsessief gedrag: stalkingHet is over. Jullie passen niet meer bij elkaar, hebben andere toekomstplannen, zijn op elkaar uitgekeken of misschien i…
Als je ex je het leven zuur maaktHet verbreken van een relatie is voor sommige mensen onoverkomelijk, en dat haalt soms het slechtste in hen naar boven.…
Aangifte doen van een delictAangifte doen van een delictJe bent getuige van een strafbaar feit. Er is ingebroken in je huis of je bent beroofd. Je wordt bedreigt. Je wordt gest…
Stalking: als liefde een obsessie wordtStalking: als liefde een obsessie wordtWare liefde, je kunt niet zonder de ander. Je wilt de ander een veilige thuishaven bieden, verzorgen en beschermen. Een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stalking, de duivelse schaduw"

Reacties

Boomsma, 11-10-2018 22:28 #78
Hallo,

Ik heb lange tijd last van een stalker. Het blijft maar doorgaan. Ik heb inmiddels hulptroepen ingeschakeld (mensen in de omgeving laten weten dat hij mij lastig valt) ik ben gewoon de wanhoop nabij. Ik voelde mij zo alleen hierin. Nu is het zo dat mensen deze heer een aardig man vinden en lastig te geloven is dat hij echt een andere kant heeft (typisch kenmerk van een stalker) Echter meneer draait nu de boel om; ik stalk hem, volgens hem. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? En zo ja? Hoe kan je dit aanpakken?

Hoelahoep, 02-07-2018 20:47 #77
Helaas nu nog steeds last van een buur. Hij blijft maar over grenzen gaan. Elke keer denk je of je gek aan het worden bent en je onderhand spoken gaat zien maar hoe volgt mij werkelijk. Pas namelijk nog op betrapt. Ik voelde dat iemand mij in de gaten hield en keek om en zag daadwerkelijk dat hij dat ook deed. Zodra ik deze vent zie gebeurd het. Ik wil dreigen om naar de politie te gaan en hopelijk helpt het… Frustrerend is het zeker. Hij vertoont eng gestoord obsessief gedrag en voel mij onveilig. Ik wil al verhuizen in de toekomst maar door dit gaat dit zeker eerder gebeuren. Ik kijk uit naar de dag dat ik deze vent nooit meer hoef te zien.

Alm, 25-10-2017 23:48 #76
Al lange tijd word ik gestalkt (zoals omschreven in dit artikel) door een medebewoner in hetzelfde trappenhuis van het wooncomplex. Deze vrouw gedraagt zich zoals omschreven. Ze komt in mijn woning en pakt of vernielt persoonlijke spullen. De post wordt achtergehouden en ernstige laster verspreid.

Ze heeft bekenden bij de plaatselijke GGZ en Politie en gedraagt zich oppermachtig. Met een gemene glimlach loopt en fietst ze achter me aan, met mijn verdwenen kleding en spullen. Ze beschikt over allerlei sleutels en komt overal binnen.

Doet heel goed mensen na en fietst of loopt, onherkenbaar verkleed als een man of vrouw, met pruiken, opmaak en kleding, voor of achter me aan. Mogelijk ook bij anderen. Ongelooflijk maar waar. Inmiddels is er al veel schade opgelopen. Er werd post niet of te laat ontvangen; goede kleding is verdwenen; spullen weg of kapot gemaakt en ernstige laster verspreid. Het gaat niet over, maar het wordt steeds erger. Het woongenot is ernstig aangetast.

Welk objectief persoon of instantie kan deze persoon verlossen van dit vreemde obsessieve gedrag? De enige oplossing is momenteel afstand houden, oppassen en verhuizen. Instanties en helpers worden in de maling genomen en geraffineerd misleid. Of ze houden haar een hand boven het hoofd.

Hoelahoep, 19-10-2017 21:33 #75
Ik weet het eigenlijk allemaal niet meer. Ik word al 3 jaar lastig gevallen door een buur. Pas nu merk ik dat ik er last van ga krijgen. Je hoopt dat het gaat stoppen maar helaas het wordt alleen maar erger. Ik vind het een engerd eerste klas en baal enorm dat hij zo dichtbij woont. Elke keer als ik de voordeur open hoop ik hem niet tegen te komen. Het geeft mij steeds meer stress. Ik kan en wil niet te veel in details treden omdat ik bang ben voor herkenning. Ik ben echt bang voor deze vent. Ik heb het een tijdje weggestopt en nog nooit met iemand over gepraat maar krijg steeds meer last van angsten, frustraties noem maar op. Hij is verliefd op mij en ik niet op hem. Hij kan waarschijnlijk de afwijzing niet aan. Hij achtervolgt mij zodra hij mij ziet en ik mijn pas versnel. Het is een engerd en voel mij onveilig. Ik ben serieus toch wel nu bang aan het worden dat hij mij iets aan gaat doen. Ik voel mij zo alleen hier in. Afgelopen 3 jaar bijna niet maar het lijkt steeds erger te worden. Zijn er mensen die tips hebben om hiermee om te gaan? Voornamelijk het gevoel van onveilig voelen. Ik woon hier gelukkig niet naar mijn zin dus ik ga zeker verhuizen. Alleen dit kan nog wel een jaartje duren. Weet het even niet meer. Ben het super zat. Ik wil deze vent gewoon niet meer tegenkomen. Hij treitert mij ook en veroorzaakt overlast qua lawaai. Brrrrrr wat een engerd is het toch. Ik wil wel naar de politie gaan maar helaas doet hij niets wat aantoonbaar is als bewijs dat hij mij lastigvalt.

Jan, 12-05-2017 00:13 #74
Er zijn dus ook mannen die het slachtoffer zijn van stalking door vrouwen. Jammer dat daar helemaal niets voor is op internet en misschien wel helemaal geen hulp voor is. Want wat doe je als negeren helemaal zin heeft en zij maar door blijft gaan? Je steeds niet reageert en toch herhaaldelijk haar whatsapp heb verwijderd en zij zich wel 5 keer achter elkaar in een paar minuten er weer op zet en dan gaat bellen met haar huisnummer en je denkt straks staat ze ook nog voor de deur.

En dan denk je straks gaat het de hele nacht door en je gebruikt je mobiel als wekker dan maar een extra wekker aanschaffen. Nou ja ik hoop maar dat het nog stopt maar zeker ben ik er niet van omdat het al bijna een maand duurt.

Dna, 06-05-2017 08:12 #73
Ik ben een vrouw die wil weten waarom er geen hij én zij staat in het wetboek. Dit is een serieuze vraag.

Jfm, 12-12-2016 19:29 #72
Graag wil ik informatie over dit herkende probleem. Vorig jaar gebroken met mijn familie gebroken. Wegens gezondheidsreden moest ik breken met familie. Mijn ene zus stalkt iedere vrijdag sinds november 2016. Is het verstandig om aangifte te doen? Of veiligheidscamera te plaatsen.
Contact met me zus op te nemen en te zeggen dat ik het niet accepteer? Ik vind het erg moeilijk. Mijn huisarts kon niks doen voor mij maar ik heb wel hulp gekregen van een GGZ psycholoog. Daar praat ik mee. Graag wil ik de mensen die dit probleem hebben veel sterkte wensen.

Anoniem, 12-10-2016 22:47 #71
Er moet eens gekapt worden met doen alsof enkel mannen stalken. Vrouwen kunnen dat net zo goed en vaak nog erger. Bij confrontatie schreeuwen ze om hulp en worden de rollen gewoon omgedraaid. Ik word gestalkt door een vrouw, al 3 jaar lang. Zelfs politie gaat er vanuit dat vrouwen zoiets niet doen, dat vind ik echt kwalijk!

A., 23-08-2016 20:00 #70
Hoi ik ben radeloos word al maanden gestalkt door een man die me niet met rust wil laten bedreigd me met de dood als ik aangifte ga doen trekt hij me k… kop eraf zegt hij mijn kist staat al klaar.
hij heeft vandaag mijn ex gebeld en wil zelfs zorgen ik mijn kinderen nooit meer zie. heeft mijn moeder bedreigd en mijn dochter
ik ben radeloos en zie het niet meer zitten als ik er niet meer ben, dan laat hij mijn kinderen in ieder geval met rust.
ik weet het niet meer, ben bang hij staat geregeld mijn tuin in te kijken en volgt me belt en smst me de hele dag slaat me zodra hij me ziet en schelt me uit voor het ergste wat er is. ben echt radeloos.
Anonymus ik zou geen contact meer houden. ik dacht ook het kon maar het gaat even goed en nu is mijn leven volledig naar de knoppen.

Anonymus, 26-03-2016 10:24 #69
Hoi, ik word al een tijdje lastig gevallen. Hij maakt foto's van waar ik heen ga en wat ik doe. Ik werk dagelijks met mannen op me werk. Maar dan durft ie alleen maar foto's te maken. En durft zijn gezicht niet eens te laten zien. Eerst begon hij te dreigen via FB en whatsapp. Daar heb ik heb hem geblokkeerd en verwijderd. Vervolgens maakt hij een valse naam op FB. En neemt blijkbaar een prepaid nummer, om toch in contact te blijven. Vervolgens na enige tijd werd ik het zat en ben maar gaan vragen waarom hij mij constant lastig valt en te schijterig is dat als ik alleen ben, wel durft toe te slaan. Zijn antwoorden waren alleen: ik mis je, ik wil je terug. We hadden het zo mooi samen. Ik woon alleen en heb geen relatie. Kunnen we vrienden blijven? Wat kan ik hier tegen doen?

Geenidee, 03-01-2016 12:03 #68
Hallo,

Hier mijn verhaal; ook ik heb een vervelende stalker die wel heel dichtbij woont. Hij achtervolgt mij in de supermarkt en ook als ik buiten ben. Overal duikt hij op en als ik hem zie probeer ik altijd weg te gaan zodat hij mij niet ziet maar helaas hij ziet mij altijd en overal. Net alsof hij gevoel tentakels heeft gericht op mijn stappen in het leven waar dan ook. Ik vind het een engerd een viezerd maar hij lijkt helemaal gek te zijn op mij. Verschillende keren laten merken totaal GEEN interesse te hebben maar hij luistert niet en gaat maar door met aandacht vragen. Laatste keren ook duidelijk uitgesproken dat hij mij met rust moet laten en ook dat doet hij niet, nee hij wordt zelfs nog opdringeriger. Het is een gelegenheid freak, overal waar een reden voor is om dichterbij te komen, zogenaamd onschuldig pakt hij aan als een gerichte kans om zo dichterbij mij te komen. Je zegt gedag (omdat het een beleefdheid vorm is) hij plakt er gelijk een intieme groetvorm aanvast bv; hoi meis. Dan denk ik meis? Zeg aub alleen gedag. Vanuit daar ben ik hem gaan negeren maar ook hier ziet hij gelegenheid in en komt vragen waarom ik hem negeer? Hoeveel moet ik nog aangeven dat hij mij oprotten? Ik heb echt geen idee.

Bedankt dat ik hier mijn verhaal mocht doen en als iemand advies heeft of ervaring en waarbij het goed werkte, dan graag een tip hoe dit vieze opdringerige gek aan te pakken want hij wordt erg vervelend en kan er ook geen afstand van nemen omdat hij heel dichtbij woont. Hij vertoont steeds gekkere trekken en ben er van overtuigd dat hij mijn:NEE. Gewoon niet accepteert. Reactie infoteur, 11-01-2016
"To be the object of someone's obsession is horrible." ~ Tippi Hedren

Schizo, 23-10-2015 19:20 #67
Had eerst een relatie met een vrouw en 3 kinderen. Die vrouw kon ik heel goed mee praten en soms belde ze me 30 keer achter elkaar en dat vond ik wat drammerig maar heb dat nooit als stalken beschouwd.
toen de relatie over was kon ik ook wel zeggen dat we eigenlijk alles afgehandeld hadden.

Het heeft 6 maand geduurd voor ik me al 3 jaar kennende chatmaatje me hart kon toe vertrouwen.
Het voelde in begin meteen al zo vertrouwd en heerlijk. Het eerste jaar zat ik in de 7de hemel.
Toen begon de ene psychose na de andere te komen.
En zonder echt veel met elkaar open gepraat te hebben in de relatie omdat het nogal veel over dingetjes ging die we deden en niet over hoe we ons voelde is de breuk gekomen na de 3 psychose.
Nu 10 maand later zit ik er nog in en ik ben heel erg beseffend wat mij nu op dit moment aan het overkomen is dag in dag uit.
Me hart snakt nog steeds naar haar. Het gemis heb ik iedere dag weer last van. En in me hoofd tja die probeert mij te sturen richting het springen voor een trein of steeds contact op te nemen met me ex. En ik pas daar voor. Heb al aangegeven euthanasie te willen alleen daar willen ze niet aan meewerken. Alles om me heen is doodstil op moment en het voelt echt weer als een normale herfst. Alleen ik ben mezelf niet meer van me gevoel tot me denkbeeldige vriendje, het is niet meer zoals het geweest is. En mijn lichaam leid daar erg onder. Het ene moment is het net alsof ik gemarteld wordt. En daarna komt me moeder op bezoek en moet ik mezelf bij elkaar pakken om er een leuk gezellig moment van te maken.
Ik weet niet hoelang ik dit nog vol ga houden ik hoop tot het eind. Want heel veel mensen zien ondanks alles toch nog potentie in me.

Carmen, 30-06-2015 11:36 #66
Ik wil graag advies want ik wordt gestalkt door vrouwen. Deze vrouwen komen langs waar ik werk, en maken opmerkingen over mij en blijven me lastig vallen. Ik ken ze niet, en heb geen interesse ze te leren kennen. Ik negeer ze maar schijnt niet te helpen. Ik ben 100% hetero dus begrijp niet waarom deze vrouwen geobsedeerd zijn met mijn persona.

Reactie, 16-06-2015 11:11 #65
Afgewezen mannen kunnen ook vreemd gedrag gaan vertonen hoor. Alleen deze man was geen relatie van mij maar een stille aanbieder. Maar deze stille aanbidder deed zich voor als een goede vriend, waar ik zonder verwachtingen gezellig mocht langskomen voor een kopje koffie of iets anders te drinken. Alleen bleek deze vent toch stiekem meer interesse te hebben dan ik had verwacht en zo was het 'gezellige' zo van echt 'geen' verwachtingen, dus heel stiekem niet de waarheid. Blijk ik hier in getrapt te zijn, want ik wilde wel zonder verwachtingen gezellig een kopje koffie drinken en zeker had ik GEEN andere bedoelingen. Maar voor deze persoon is een kopje koffie drinken een aanleiding geweest om te denken dat ik hem wel zie zitten. Na dat hij begon te flirten met mij ben ik de boot af gaan houden, drink ik thuis wel een zelfgemaakt kopje koffie zonder dit stiekeme gezeur. Meneer bleek hier niet van gediend te zijn en nu volgt hij mij in supermarkt, komt er mij staan want zo toevallig moet hij iets hebben wat ik ook moest hebben. En zo nog veel meer hele irritante situaties en meneer woont ook nog eens heel dichtbij mij dus hij neemt daar dankbaar gebruik van. Hij ziet mij graag en als hij mij ergens ziet vraagt hij zuigende onderzoekende vragen, terwijl ik hem negeer. Zeer vervelend zo`n mannetje. Hij blijft maar doorgaan maar gelukkig wilde ik toch gaan verhuizen. Leuk is het niet!

Dus dames; gezellig bij vrijgezelle man koffie drinken, hij doet alsof hij je gewoon aardig vindt. Trap er niet in. Zo vaak dat mannen andere bedoelingen hebben en de vrouw niet. Kijk er mee uit! Deze vent leek zo sympathiek en dacht echt van zo is hij niet, tot dat hij de laatste keer met zijn fikken aan mij ging zitten, brrrrrrrrr. Nee nooit meer kom ik daar. Dames kijk uit. Vooral als het iemand is die wel erg dichtbij woont. Deze vent begint mij ook lastig te vallen nadat ik afstand genomen heb.

A., 29-05-2015 13:23 #64
Ik wordt al twee jaar lastig gevallen door een vrouw waar mijn man een verhouding heeft gehad. Het begon met een facebook-bericht waarin ze dreigde dat ze het niet liet gebeuren dat ik tussen haar en mijn man zou komen. Daarna heeft ze me anoniem lastig gevallen via Linkedin en twitter. Ik ben naar de politie gestapt, en zij gaven mij twee opties: totaal negeren of alles aan haar man vertellen. Ik heb voor totaal negeren gekozen omdat ik totaal niets met haar of haar familie te maken wil hebben.
Vorige maand stuurde ze mij whatsapps (hoe ze aan mijn nummer is gekomen, weet ik niet) waar ze verklaarde dat ze heel boos was op mijn man en dat hij heel goed wist waarom. Ik heb haar direct geblokkeerd, maar kort daarna ging ze sms-en sturen. Haar laatste actie was dat ze net deed alsof ik haar een sms heb gestuurd waar in staat dat ze op moet houden en wat ze toch met mijn man moet. Nu heb ik alle reden om haar dat te sturen maar dat heb ik echt niet gedaan. Zij stuurt schermafdrukken naar mijn man.
Ik heb al contact gehad met mijn provider, en zij konden ook zien dat ik geen sms had gestuurd. Op de specificatie van mijn telefoonrekening staat haar nummer ook niet. Er is dus ook niet ingebroken op mijn telefoon. Weet iemand hoe dit kan?
Ondertussen spreekt zij ook familie van mijn man aan, terwijl die haar helemaal niet kennen. Ik vrees dat mij nog veel meer te wachten staat, iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken? Ik ben ten einde raad…

Gertjan, 25-03-2015 20:20 #63
Ik heb een ex als buurvrouw.
Die mij nu als stalker aanziet, heel vreemd vind ik!
Wij hadden een korte hevige intense relatie van een jaar ongeveer, waarin we 2 keer uit elkaar zijn geweest!
toen we weer bij elkaar kwamen was ik altijd duidelijk, dat ik voor een relatie ging tussen ons.
De laatste keer toen wij weer bij elkaar kwamen heb ze 2 weken misbruik van mij gevoel gemaakt en zomaar uit het niets een punt achter ons gezet!
Dus als man zijnde mag je er geen reactie er op geven en met een bedankje veder gaan met je leven?
Helaas zit ik zo niet in elkaar en heb haar 6 of 7 mails gestuurd in 3 dagen tijd die volgde! de 1 was heel duidelijk dat zij met me gevoel gespeeld had, en de ander waren een beetje uit boozigheid en de laatste was heel duidelijk dat ik geen contact of wat dan ook wil met der punt!

2 weken was het rustig! tot ik wakker werd s, nachts door haar hakken! en ja hoor ze liep met een jongen naar haar huis>
Helaas kon ik m, n slaap niet meer vatte en ben maar naar buiten gegaan en een rondje wezen lopen!
tot dat ik bij haar huis voorbij liep en haar bezig hoorde met die jongen. ik bleef natuurlijk ff stil staan naast haar schuur op de openbare weg om er zeker van te zijn. voor mij was alles gelijk heel duidelijk! de dag die volgde had ik de moed verzamelt om alles wat van haar was of aan haar deed denken netjes ingepakt en daar voor de deur neer gezet!
daarna heeft ze nooit meer wat van mij gehoord en ik helaas wel van haar? het is nu een maand veder ongeveer en ze heb mij 3 brieven in de bus gedaan, 13 x proberen te bellen en meer als 20 mails 2x aan me deur gestaan misschien wel meer maar was toen thuis, en dan nog slecht praten over mij in de buurt! Ze zal helaas mij nooit met rust laten ben ik bang.
tot op de dag van vandaag nergens meer op gereageerd NERGENS op!

Ik word beschuldigt als stalker, omdat ik mn mening heb gegeven in die mails en volgens haar in haar tuin heb gestaan wat immers niet zo was! er is geen regel die mij doet wijzen dat ik op de openbare weg niet ff stil mag staan!
Ik val haar niet lastig of volg haar niet, val haar vrienden of fam niet lastig!

Wie is nu de stalker?

M,v, g Gertjan

Antonia, 15-03-2015 20:49 #62
Een stalker hoeft niet altijd een afgewezen expartner te zijn. Een ex buurman kan het ook wezen. Waarom? Waarom blijft hij maar bezig? Maar als zo iemand altijd bij houdt waar je bent. Overal zelf (of een ander die voor hem stalkt) opduikt waar je bent: dat is dan toch een stalker? Hij is de hoofd stalker en iedereen die hij steeds weer met een gemak overhaald om met hem mee te doen: stalken! Hoe kan deze man anderen zo makkelijk overhalen? Hij vertelt verhalen dan over je alsof je de grootste slechterik in de wereld bent. Ze omschrijven je steeds weer het zelfde en steeds weer praten ze wat ze zelf doen: goed. En net als de hoofd stalker hebben ook die meelopende stalkers een inhoudloos leven. Want ze bemoeien steeds weer met het leven van een ander ipv zich met hun eigen leven te bemoeien. Maar blijkbaar hebben ze geen eigen leven! De meelopende stalkers blijven de leugens van de hoofdstalker geloven. Deze groepstalkers zeggen dat hun slachtoffer een loser is maar inwerkelijkheid zijn ze zelf de losers!

Linda, 07-02-2015 05:28 #61
Ik ben een vrouw van 35 jaar en mijn vriend heeft het in december vorig jaar uitgemaakt, gelukkig moeten er nog verschillende zaken worden afgehandeld zoals verkoop van het huis en de kapsalon, de verdeling van de boedel etc etc…Ik stel mij zo onredelijk mogelijk op, maak afspraken die ik vervolgens niet nakom… dit maakt hem razend… met als gevolg dat hij begint te dreigen… deze e-mails bewaar ik… en ga ik straks mee naar de politie, en doe aangifte wegen stalking. Dat zal hem leren… hij mag best leven zonder mij… maar niet met een ander.

Julia, 06-01-2015 17:04 #60
Hoi,
ik ben 15 jaar, ik ben dit jaar van school gewisseld voor mijn vriendin. Ik ben erg bang voor haar en daarom zei ik maar ja en ben ik helaas gewisseld van school.
ze vertelde mij wel eens dat ze iemand in groep 7 in elkaar geslagen had. Ik ben vaak naar de mentor over haar geweest en daar is ze achter gekomen en ze is erg boos geworden. ze is nu nog steeds boos. ze post allemaal gemene dingen over me op instagram. ze checkt ook altijd alles. hoe laat ik op whapp online ben geweest enz.
dus ik heb haar nummer verwijderd zodat het niet meer kan zien.
ze werd heel boos dat ik dat deed en appte me gelijk. ik zit ook nog met haar op volleybal, ze serveert vaak ballen op mij expres… ik ga misschien binnenkort weer van school af omdat ik het echt niet langer meer volhoud met haar. ik vind dit wel jammer. dit is namelijk al een jaar dat ik overdoe en ik moet dit jaar echt halen.

An, 06-01-2015 00:40 #59
Hoi Ella,
Ik weet niet welke stappen je allemaal ondernomen hebt met hulpverlening en politie. Ik neem aan dat bureau jeugdzorg ook is betrokken vanwege de kinderen? En ik lees iets over een vonnis naar jouw toe zodat je je houd aan omgang?
Als jij geen contact wilt met je ex is dat jouw recht. Hij mag geen inbreuk maken in jouw levenssfeer. Omdat jullie kinderen hebben moeten jullie communiceren. Het is mogelijk om aan te geven dat jij maar minimaal contact wilt met je ex. Is er naast een vonnis ook een ouderschapsplan? Hier in kun je aangeven hoe vaak jullie communiceren over de kinderen. Bijv. 1x per maand of per 3 of 6 maanden, wat jij fijn vind. Volg dan deze stappenplan:
- Mail hem dan dat jij graag samen naar een mediator wilt om daar afspraken te maken/ vast te leggen betreft wanneer contact over de kinderen. Omdat jij graag rust wilt en niet fijn vind elke dag telefoontjes/mails te ontvangen maar wel graag goede afspraken wilt voor communicatie over de kinderen.
Wilt hij dit niet?
- Mail hem dat jij graag rust wilt en niet meer wenst dat hij jouw elke dag belt en mailt. En dat je 1x per maand of per 3 a 6 maanden contact wilt met hem om over de kinderen te communiceren. Stuur dit ook per post naar hem aangetekend. Bewaar het bewijs hiervan en van de mail. Zo kun je bij politie later bewijzen dat je duidelijk heb aangegeven met rust gelaten wilt worden.
Staat je ex niet open hieraan mee te werken?
- Houd dan vanaf nu een logboek bij met de datum en tijdstippen van de inkomende mails en telefoonoproepen. Reageer absoluut niet op mails en neem geen telefoon op. Als je wel op een mail reageert zal de politie je niet serieus nemen betreft stalking. Spaar het elke maand op en doe dan elke maand aangifte van stalking/belaging. Vanwege het een ex is, is politie vaak niet happig maar zodra jij elke maand terug komt gaan ze zien dat het serieus is.
- laat je bijstaan door familie of vrienden bij overdracht van de kinderen als ze naar vader gaan en weer terug. Zij zijn getuigen.
- schakel steunpunt huiselijk geweld in. Zij werken samen met politie en veiligheidshuis en hulpverleners zodat er samengewerkt kan gaan worden om het stalken te laten stoppen.
- Houd je ex bijvoorbeeld 2x per maand op de hoogte over de kinderen (informatieplicht) geef aan dat je niet reageert op zijn (reactie) mails.
- start een civiele contact en of straat verbod met dwangsommen bij overtreding.
Als hij door blijft gaan met mailen en bellen houd nog steeds je logboek bij en blijf maandelijks aangifte doen. Politie zal zien dat jij alles geprobeerd hebt en dan moeten zij toch echt ingrijpen.

Het is een lange en moeilijke weg. Je ex zal misschien nog bozer of gefrustreerder worden door de stappen die jij neemt. Maar houd vol Ella.

Loloessie, 03-01-2015 03:08 #58
Ik lees zoveel berichten die lijken op mijn verhaal. Na zes jaar had ik eindelijk de moed om door te pakken en de relatie te stoppen. Sindsdien zit ik in een kooi. Ik word in de gaten gehouden en per email benaderd. De politie is op de hoogte en er is een aol (afgaan? Op locatie). Hij stond voor de deur, 112 gebeld maar helemaal niets. Zondags drie uur op bureau gezeten. Er is niet voldoende om hem voor stalking op te halen. Er moet minimaal drie maanden overheen gaan. Ondertussen durf ik mijn huis niet meer uit en heb ik allerlei andere fysieke klachten zoals eczeem van de stress. Ik word langzamerhand zelf dader als dit zo doorgaat want ben zeker niet bang van hem maar wil een leven kunnen leiden! Ik heb iemand ontmoet, die ik al langer ken. We zijn aan de praat geraakt en heb het heel gezellig maar zelfs dit word gedwarsboomd door meneer. En iedere keer weer meld ik bij de politie maar tot op heden doen ze niets. Ik lig woelend in mijn bed en misschien word ik wel paranoïde maar ik kan niet meer tegen deze ellende.
Hij heeft me al laten zitten met schulden, draagt niets bij aan de kinderen maar wil ze wel zien en ga zo maar door. Hij heeft altijd met mijn centen alles gedaan en zelf amper gewerkt en nu verwacht ie ook nog eens dat ik overal maar voor opdraai. We waren niets op papier samen en daardoor heeft hij geen gezag en heb ik het recht hem de kinderen niet mee te geven. Liever zag ik het anders maar ik mag geen leven meer leiden en hij mag allerlei criminele activiteiten erop na houden. Hij heeft me eens gezegd het is je eigen schuld dat ik je geslagen heb want je haalt het bloed onder mijn nagels vandaan.
Mijn vraag is wat doet ie als een van de kinderen niet wil zoals hij wil. Hij wilde naar het buitenland en wilde dood. Ik zou niet graag zoveelste familie drama in de krant worden en wat ik ook aanvoer als bewijzen ik word van het kastje naar de muur gestuurd en er gaan stoppen bij mij springen als er niet op zeer kort termijn word ingegrepen.

Ella, 25-12-2014 16:20 #57
Bij mij wordt ik via mails lastig gevallen door mijn ex man, omdat ik na 7jaar een rotte huwelijk heb gehad, eindelijk de stap heb kunnen nemen om van hem te scheiden (wat hij niet verwachte, dat ik dit keer echt verder ging met de scheiding, werd geïntimideerd, geslagen, stal mijn inkomen, hij werkte niet, zorgde niet voor onze 3 kinderen en hijzelf, nadat ik hem buiten heb gezet heeft hij al 2x bij mij ingebroken, (nu is er verbod) etc.) dus wordt nu continu lastig gevallen met belachelijke vragen, we komen niet overeen, vonnis is dat hij de kinderen om de 2 weken krijgt en binnenkort met overnachting en dit vind hij niet genoeg, ik hou mij aan de uitgesproken vonnis, nooit heeft hij voor onze kinderen gezorgd. Maar alles wat hij toch krijgt is nooit goed genoeg, en verwijt mij voor vanalles, liegen, bedreigen, intimideren. Heb zo vaak gevraagd om mij met rust te laten, hij geeft niet op, hij blijft sturen, scheld mij uit en gebruikt onze kinderen als wraak tegen mij. Ik heb geen strafblad, ben een stabiele moeder, ik zorg van elk van onze kinderen sinds de dag dat ze geboren waren, nooit heeft hij iets van bijdrage gedaan. Tot recent de eerste rechtszaak begon hij co ouderschap te eisen, plots heeft hij interesse in zijn kinderen. Hij heeft leer vast gezeten in ons huwelijk dan vrij, hij heeft zelfs vastgezeten omdat hij mij zo hard had geslagen dat mijn gezicht gewoon verminkt was, hij was (misschien nog steeds, ben ik niet zeker van) een junkie, zware drugs gebruiker, cocaïne, heroïne, alcohol misbruik. Zijn strafblad is letterlijk 20cm dik, en nu wil hij alles op alles eraan doen om onze zonen van mij af te nemen. Ik probeer hem zo vaak te negeren, maar soms is er een punt dat ik gewoonweg mijn eigen niet kan bedwingen om te reageren omdat zijn mails zo erg en absurd zijn, hij maakt mijn leven nog steeds moeilijk, hij blijft mij privé bellen elke dag min 20x en hij beweerd dat hij het niet is, maar als ik opneem dat is hij toch toevalling aan de lijn. Iedereen van familie en vrienden weten dat ze mij niet privé moeten bellen. Vandaag kerstdag heb ik mails ontvangen waar hij mij op uitscheld, verwijt, liegt, intimideert me, uit op wraak omdat ik mij correct en stipt aan de vonnis wil houden, want hij vroeg voor tussentijdse overnachtingen, terwijl wij niet eens overeenkomen. En hij gebruikt heel vaak mijn goede wil, zet er een enorme twist aan dat ten nadele is voor mij, terwijl ik goed ben geweest met hem. Ik zal nooit zijn kinderen afnemen, maar om misverstanden te vermijden, volg ik correct de vonnis op. Ik weet niet wat ik kan doen, ik wordt er gek van, ik functioneer niet normaal, elke dag met schrik, hij is heel slim sluw en smerig, hij is zo'n geweldige prater dat de politie zelfs vaak zijn leugens geloven. Ben radeloos… Iemand misschien advies? Vandaag is het kerstdag, weet niet of ik vandaag nog klacht kan neerleggen en als ik klacht neerleg wat de gevolgen zijn… Ik weet wel dat hij zijn eigen velletje ligt te redden door informant te zijn bij de politie. Mijn belang ligt bij onze kinderen, ik wil niet dat ze ervan weten of eronder lijden, ze zijn alle 3 nog zeer jong. Onze oudste heeft al wat door dat het niet goed gaat tussen de papa en ik, hij is immers 7 jaar en half. Ikzelf ga naar psychologe, maar heb een lange verwerkingsproces te ondergaan…

Alvast dank voor de (hopelijke) reacties,
Fijne feesten.

Gina, 30-06-2014 15:35 #56
Ik word niet zozeer gestalked, als wel via internet in de gaten gehouden. Er worden fake profielen aangemaakt om me te kunnen zien en als dat niet lukt, dan wordt er op eigen naam bij wederzijdse kennissen om informatie gevraagd. En als dat niet de informatie is die verwacht was, worden familie en vrienden rechtstreeks benaderd om het ongenoegen uit te spreken. Deze persoon is op verschillende manieren geblokkeerd, maar omdat via slinkse wijze steeds informatie aan kennissen wordt gevraagd, blijft dit maar doorgaan. Ik weet dat deze persoon dit bij meer mensen doet. Dit speelt over een periode van meer dan 2 jaar. Het ongrijpbare is dat er steeds nieuwe profielen aangemaakt worden. Het is lastig om een IP block op je netwerk zetten. Zeker omdat via omwegen bij personen informatie wordt gevraagd.

Iris, 05-05-2014 01:53 #55
Vraagje, Ik ben nu bijna 2 jaar weg bij mijn ex, ik heb hem laten verwijderen uit huis nadat hij mij had mishandeld. Vervolgens heeft hij een contactverbod gekregen van 10 dagen en een werkstraf van 30 uur. (Tijdens ons huwelijk heeft hij mij ook stelselmatig mishandeld, vernederd en misbruikt, was zo bang dat ik niet durfde weg te gaan) Vervolgens heb ik omwille van de kinderen het contact goed proberen te houden. dit is 1/2 jaar redelijk gegaan totdat hij begon met voor mijn deur te verschijnen als ik niet reageerde op zijn telefoontjes of berichtjes. Toen werd de communicatie grimmiger en ging hij dwarsbomen met de bezoekregeling dit met als gevolg dat mijn beide kinderen hem hebben laten weten dat ze alleen naar hem toe willen als ze daar zin in hebben, als antwoord kregen ze dat ze het konden bekijken. Het probleem is dat hij bij mijn familie nog steeds over de vloer komt en hij probeert een wig te drijven tussen mij en hen, ook verschijnt hij nu dus op iedere verjaardag terwijl hij toen we nog samen waren nooit mee ging. Hij gebruikt mijn familie om info over mij en de kids te krijgen, op verjaardagen is hij constant bezig de aandacht op zich te vestigen, door mij af te katten, opmerkingen te maken, zich zielig voor te doen, melden dat het leven voor hem niet hoeft. Dit is voor mij belastend daar ik ook door mijn huwelijk lijdt aan PTSS. Ik weet dat het contact met mijn familie puur en alleen draait om in mijn leven te blijven en info te vergaren. Helaas valt hier met mijn familie niet over te praten (ik moet me er maar overheen zetten) Nu vraag ik me af is deze vorm van info vergaren en pesten ook een vorm van stalking? Graag antwoord.

Anne, 30-04-2014 05:37 #54
Ik kijk op van onderstaande verhalen. Zelf ben ik ook lastiggevallen door mijn ex. Het lastigvallen bestond uit ophouding bij de woning, dagelijkse en nachtelijke telefoontjes met bedreigingen, verspreiding van laster, klachtenbrieven schrijven naar mijn werkgever etc. Vrij snel heb ik contact opgenomen met de wijkagent (ik wist bij voorbaat al dat vertrekken uit de relatie problemen zou op gaan leveren). De wijkagent heeft mij het protocol "stalking" uitgelegd. Dus het bijhouden van een logboek en op geen enkele wijze reageren op mijn ex. Begin november heeft mijn ex een gesprek op het politiebureau gehad, helaas zonder resultaat. Eind november heeft er nogmaals een gesprek plaatsgevonden op het bureau waar ook ik bij aanwezig was. Mijn ex werd er duidelijk op gewezen dat de volgende stap aangifte zou zijn. In januari heb ik aangifte gedaan. Begin februari zou hij verhoord worden maar is niet verschenen en werd aangehouden. Hij heeft een gesprek gehad met de officier van justitie en kreeg een contactverbod en een dagvaarding. Volgende maand moet mijn ex voorkomen. Daarnaast kreeg ik gisteren wederom telefoon van de politie dat hij voor de tweede keer wordt aangehouden ivm overtreding contactverbod. Al met al vond ik de samenwerking met de politie erg prettig en voel mij vooral ook serieus genomen.

Helene, 11-04-2014 13:33 #53
Al zeven jaar wordt ik lastig gevallen… vandaag heb ik te horen gekregen dat ze zaak geseponeerd wordt… ik mag van de Nederlandse wet gewoon gestalkt worden…

Frieda, 11-03-2014 21:29 #52
Ik word al anderhalf jaar gestalkt door mijn rijinstructeur. het is zo erg dat ik er soms aan denk om een einde aan mijn leven te maken. hij maakt me geestelijk kapot en zorgt ervoor dat ik mezelf kapot maak. hij wil dat ik zelfmoord pleeg en zegt dat hij er alles aan zal doen om mij stuk te maken. hij volgt me overal en scheld me overal voor uit. ik moest me laten opnemen in een psychiatrische instelling omdat ik zijn gepest niet meer aankon. hij is de reden dat ik medicijnen moest slikken en hij heeft me geisoleerd en vervreemd van de buitenwereld. ik kan bijna niet meer normaal denken, hij is er altijd en overal. morgen bel ik de politie om mijn verhaal te doen maar ik heb te weinig bewijs. heeft iemand tips voor me?

Gr,
Frieda

G., 01-02-2014 14:25 #51
Ik ga maar niet meer bij iemand op bezoek, aan de helft van de berichten hier kan je wel opmaken dat je zomaar als stalker te boek kan komen te staan. Er zitten toch iig een paar paranoiden tussen volgens mij.

Ge, 18-01-2014 12:08 #50
Ik heb last van een ex vriend/contact. Hij woont vlakbij mij en belt regelmatig in de nacht aan. Ook op straat valt hij mij lastig en dringt hij zich lichamelijk en geestelijk aan mij op. Hij is zeer dominant en alles wat ik zeg neemt hij niet serieus. Kan ik hier aangifte van doen? Ik ben echt bang voor hem. Hij heeft zelf de contact tussen hem en mij stopgezet maar elke keer begint het weer opnieuw, dan wilt ie ineens wel weer contact. Nu ben ik dat zat en voel ook echt niets meer voor hem, ik wil dat hij uit mijn buurt blijft maar dat neemt hij niet serieus en lijkt zelfs wat agressief te worden. Pas liep ik in het donker en hij kwam er helaas ook aanlopen maar gelukkig kwam er een ander persoon aanlopen en heb daar maar contact mee gezocht, zodat hij uiteindelijk wegging gelukkig. Ik wil gewoon normaal de straat op kunnen zonder lastig gevallen door hem te worden of bang te moeten zijn. Laatste contact bij hem thuis was zeer intimiderend en vernederend( waar ik verder niet teveel over wil zeggen) Hij heeft toen ook het contact stopgezet en daar was ik het zeker mee eens. Maar zoals gewoonlijk wat al vaker is voorgekomen houdt hij zich niet aan zijn woord. Maar voor mij is de koek op. Ook tijdens het contact was hij zeer opdringerig maar de laatste keer liep het echt uit de hand. Vreselijk rot gozer is het, ik walg gewoon van hem, ik haat hem, ik wil dat hij uit mij buurt blijft. Ik wil een nieuw leven en ruimte gaan maken voor een andere man, dat is toch mijn goedrecht? Hoe kom ik van deze man af, ik heb echt alles geprobeerd maar hij luistert niet.

Will, 29-10-2013 10:38 #49
Groepstalken en Mindcontrol bestaan echt! Ik word persoonlijk al jaren gestalkt door een groep psychopaten in Den Bosch en omgeving. Ik weet van lotgenoten dat het in heel Nederland gebeurt. Er is weinig of geen erkenning voor dit probleem vanuit mijn omgeving d.w.z. dat hulpinstanties en politie het ontkennen. Ze worden ook gemanipuleerd, zijn zelf psychopaten of ze zijn over het algemeen te zeer geprogrammeerd om in kadertjes te denken en dus niet meer creatief genoeg om de waarheid te kunnen zien. Er is dus een netwerk van psychopaten actief in Nederland en wereldwijd die ons, met toestemming van de regering, manipuleren. Dit is geen toeval, het word bewust gedaan en aangestuurd door onze eigen regering en de Amerikaanse regering (de z.g. Nieuwe wereldorde).

Anno, 15-07-2013 20:01 #48
Help, ik word ook gestalkt en dat gaat al 7 jaar zo. Door de vader van mijn dochter maar hij is zich goed bewust van wat stalking is. Dat is meteen ook de rede waarom onze dochter er ooit is gekomen. Ik wou van hem weg, en toen heeft hij me snel zwanger gekregen om gebonden te blijven aan hem, (dit in wanneer ik zwak stond en onder enorme druk) Nu 12 jaar en hij misbruikt het nog steeds.
Hij valt me enkel telefonisch lastig. Op die manier kan ik er geen aangifte van doen. Je zou kunnen denken neem de telefoon dan niet op, maar omdat hij altijd wisselende uren heeft moet ik hem spreken over de vakantie en weekendregeling voor mijn dochter. Heb al een advocaat gehad, dan moet alles werkelijk volgens de regeltjes (zolaat daar, is die er niet dan is de verblijfsregeling vervallen). Maar mijn dochter gaat ook graag op bezoek, dus probeer ik toch onderling wat af te spreken. Onlangs begon hij me te vragen of ik mezelf vingerde, omdat ik op dit moment geen partner heb. Daar heeft die geen zaken bij! Dit doet telefonisch ook nog terwijl hij weet dat mijn 12 jarige dochter naast me staat, volgens mij had ze het kunnen horen. Verder manipuleert hij mij, zegt bijvoorbeeld; 'ik word als een verkrachter behanderld' Dat doet hij omdat ik weiger seks met hem te hebben. Heeft er op zich niets mee te maken.
Een nieuw nummer nemen is ook geen optie, mijn dochter zou mijn nummer zo doorgeven. Kan ik een aangifte doen zonder geldige bewijzen, enkel zeggen dat hij vervelend doet daar kan ik volgens mij niets mee.
7 jaar van dat is echt vermoeiend. Ik ben het zo beu!

Verstrepen Lisette, 09-06-2013 05:39 #47
Mijn vriend en ik worden al maandenlang gepest door een bovenbuur en ondanks herhaaldelijke tussenkomst door politie verergert het nog ipv te verbeteren en zijn mama is nog 1000 maal erger.
Die twee zijn zo subtiel, dat als er iemand in de omtrek is ze niets zeggen.Mijn adres staat niet bij mijn vriend, maar ik ben veel bij hem.Maar het pesten wordt iedere dag erger en erger en nu zeggen we het ook tegen andere mensen, want we zijn bang dat hij ons iets gaat aandoen Zijn ma noemen ze "Het belang van Limburg" omdat ze niets doet dan roddelen en haar zoontje misdoet niets, want het zijn altijd de anderen.Waar kunnen wij hulp vinden?

Mar, 29-05-2013 00:46 #46
Mijn ex accepteert niet dat ik onze relatie heb verbroken en beweert dat ik nog steeds van hem houd en dat mijn ouders achter mijn keuze zitten. Hij blijft een weg naar binnen zoeken, goedschiks en kwaadschiks. Goedschiks houd in, slijmen en zogenaamd tijd willen doorbrengen met zijn kind en wat dan al niet een creatieveling bedenken kan.
Kwaadschiks houd in, dreigen mij het kind af te pakken, mee te nemen naar het buitenland, dreigen met zelfmoord, rechtszaken enz, enz. De laatste keer wilde hij met de kinderwagen gauw naar buiten lopen en sneerde hij me snel toe "je ziet haar nooit meer terug". En dan heb je nog de slachtofferrol. Dat hij altijd het beste voor me heeft gewild, dat hij van me houd, dat hij het zo zwaar heeft, wat ik hem wel niet allemaal heb aangedaan en wat hij nota bene allemaal voor mij heeft gedaan en heeft opgegeven. Hij is wraaklustig en mag mij dan, het zei recht door zee, of via omwegen, graag laten weten hoe hij zich voelt en wat ik hem heb aangedaan.

In onze relatie, wanneer hij zich onrecht voelde aangedaan of machteloos voelde, ging dat al vlot gepaard met psychisch en fysiek geweld.

Hij teistert mij met smsjes, berichten via een online profielpagina, verspreid roddels die mij ten nadele kunnen zijn ten aanzien van onze baby. (bijv. dat ik hem van zijn kind weer houd, dat ik drugs gebruik, dat ik psychische stoornissen heb en dat mijn baby geen eten krijgt).

Hij blijft erop aansturen dat hij tijd alleen wil met zijn dochter, dat hij daar recht op heeft. Maar mijn moedergevoel schreeuwt dat er iets niet in de haak is, en dat het niet verantwoord is om haar mee te geven.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, ik ben werkelijk radeloos. Hij blijft maar aansturen op ons kindje, die hij in mijn ogen als wapen tegen mij gebruikt.

Johannes Visser, 10-05-2013 10:59 #45
Waarom worden zogenaamd alleen vrouwen gestalkt?

Hij zou goed zijn om bij iedere reactie ook de reden van stalking aan te geven. Vaak ontstaat stalking uit het gevoel van onrecht te zijn aangedaan. Niet alleen een gebroken hart is rede tot stalking. Gerechtelijke ongelijkheden met bescherming van de vrouw (moeder van betrokken kinderen) zijn vaak de aanleiding. Scheiding is in de meeste gevallen op zich gewoon te accepteren. Het vervolg traject dat financieel uitkleden heet bijvoorbeeld, het onthouden van het zien van je kinderen, het begrip pesten en niet naleven van overeen gekomen ouderschap plannen etc. dat leid tot stalken. Zozeer wordt het gevoel van onrecht en onmacht bij de verliezende partner dat zelfmoord neigingen met soms fatale familie drama's tot gevolg zijn. Wat doet de maatschappij aan deze onmacht situatie?

Hansvisser, 29-04-2013 19:02 #44
Ik ben vandaag door mijn schoondochter geblokt. Mijn zoon ligt in scheiding, nadat schoondochter meerdere misstappen heeft begaan. Er is een dochtertje van net 4 jaar in het spel. Mijn zoon en schoondochter hebben in het verleden ongeveer €15000,00 aan goederen gehad in de afgelopen 8 jaar. Hebben een lopende lening van € 15000,00 tbv van een benodigde auto. Allemaal uit liefde en een goed hart, met de bedoeling om hen door de moeilijke en financieel zware tijden van tegenwoordig met creches etc. heen te helpen. Ben een gewone arbeider, heb altijd zuinig geleefd en gespaard. Schoondochter is een vecht scheiding begonnen, gevolg al € 35000,00 advocaatkosten voor ons, om mijn zoon te ondersteunen. Schoondochter heeft een advocaat van onvermogen, en strijd op kosten van de samenleving. Heeft maling aan vonnissen van rechters, en rechtbank en lapt alles aan haar laars. Houd zich niet aan het ouderschapsplan en houd kleindochter bij mijn zoon weg.
Onttrekt zich dus aan ouderlijk toezicht. Hier doet de politie niks mee! Staan onmachtig tegenover onwillige mensen. Zoon kan alleen maar een civiele procedure (peper dure) starten, zonder enig kans op resultaat. Hierover mag je als schoonvader géén mailtjes sturen. Over lopende lening mag je géén mailtjes sturen dat ze moet aflossen etc. Dan heet dat stalken. De zgn stalker slachtoffers zijn vaak de dader, die bloed onder de nagels vandaan halen bij slachtoffers die hierdoor een actie ondernemen waardoor zij van slachtoffer in dader veranderen. Waar ligt de oorzaak, en waarom word de een beschermt en de ander mogelijk aangeklaagd? Zeg mij, in welke rechtstaat leven wij.

Mevr C. Gorissen En Kinderen, 05-04-2013 20:50 #43
Hallo. even in het kort mijn verhaal. er is totaal geen begrip voor slachtoffers die te maken hebben met stalking pesten treiteren en mishandelingen. een buurman uit me flat van 63 jaar vond mij leuk, ik hem niet en heb dat gezegt hij voelde zich af gewezen. en de ellende begon. vanaf november 2010 tot nu i maand geleden houd hij zich rustig.nu is het 5 april 2013 hij houd zich nu rustig vanaf eind februarie. hij heb vrienden tegen mij op gezet met de mededeling dat ik gek was.buren tegen me op gezet. waar ik onterecht ben door uit gescholden omdat de stalker alles omdraait en liegt. burgen gebruikt om mij smorgens vroeg wakker te bellen. de stalker wist dat ik hartpatient bent. die buurvrouw hielp hem. ik ben getreitert gepest. gestalkt gevolgt. hij gebruikte zn zoon om mij te achtervolgen snachts toen iik uit de taxi stapte kwam bij me dochter vandaan. ik ben dj ivm mijn hobby van een radiozender via de pc. hij luisterde daar mee wat ik ook niet zo erg vond hij wist dat ik daar uit zond. maar begon steeds met liefdes liedjes aan te vragen voor mij. en ging elke dag bij mij aan bellen met mij bloemen rozen aan te bieden. heb hem laten staan. en heb hem toen per brief laten weten om mij met rust gte laten wat hij ook niet deed. heb hem gemeld dat ik een vriend heb. en geen behoefte aan hem. toen kwam hij weer bellen azan de deur wou weten of dat waar was denk ik. hij stond steeds in de hal weken lang van het flat. en tegen me brievenbus hangen en van de buurman die hem ook zat was. we konden niet bij de brievenbus. omdat de hal zo erg groot is dat hij er toch tegenaan ging staan. ik moest hem negeren. dat deed ik ook tot dat ik van de wijk agent hoorde dat hij alles loog over mij. ik ben hartpatient dan heb je echt geen fut om een kerel te gaan volgen. ik ben gelukkig gezond tussen me oren hij dus niet. omdat hij zn zin niet kreeg om mij te krijgen heb dit geduurt met 2 jaar meldingen op het politie buro en 8 aangiftes. hij ontkend alles en meneer gaat vrij uit terwijl mij leven kapot is gemaakt. op 29 augustus 2012 was ik boodschap aan het doen in het winkelcentrum kwam een buurvrouw van 65 jaar op me af die drink vaak wel alcohol dat wist ik samen met de stalker ze zei dat ik zou stalken en lp moest donderen uit het flat. ik zei waarom zeg je dat. ze zei dat ik zou stalke en hij niet. of me broek af zakgte. op dat moment sloeg ze mij met een drankfles op me oor en hooft. waren getuige bij. mijn huisarts zat aan de overkant daar ben ik binnen gerend de assistente de politie gebelt wou niet komen omdat het 5 minuten eerder was gebeurt, me kaak erg dik moest koelen. en ik naar huis weer de politie gebelt die kwam toch alles op nemen. me oudste dochter kwam ook nog. savonds ging ik door de klap steeds omrollen of ik tegen de grond zou klappen. heb de avond arts gebelt. moest gelijk komen. ivm ik bloed verdunners slik. zou ik een hersenbloeding kunnen hebben door de klap op me hooft gelukkig was dat niet zo. foto van me kaak was olp gezwollen en niet gebroken. maar had wel een hersen schudding. maar later bleek omdat het nog niet over is de misselijkheid en de duizelingen dat ik een hersenkneuzing heb. kan b lijvend zijn. de geestelijke schade en lichamelijke schade zijn zo erg dat me de rest van me leven kapot is. sta nog steeds onder behandeling. bij de woningbouw ontkend hij ook alles ben daar gewest vorig jaar al dat ik van me huisarts en cardioloog moet gaan verhuizen. met de papieren. de daddr mag blijven zitten ik als slachtoffedr en hart patient moet maar in pakken en weg gaan. in wat voor wereld leven wij. me letsschade advocaat doet niets na het gelezen te hebben van de aan giftes en de vele meldingen. ze zegt er zijn te weinig bewijzen terwijl er genoeg is maar hij ontkend alles. wat ben ik boos dat ik als slachtoffedr ook n og uit gelachen werd dor de agenten bij een aangifte en meldingen. je word gewoon de grond in getrapt in plaats dat de dader veroordeelt moet worden of straf moet krijgen. de buurvrouw uit me flat die mij mishandelde met alle gevolgen van dien. dat is nog steeds in behandeling op het politiburo. zij heb in de tussentijd dat ik naar huis liep van de huisarts naar huis een valse aangifte gedaan. ik kwam een week later op het buro om aangifte te doen tegen haar van mishandeling met de papieren van de huisarts en het ziekenhuis, werd mij gezegt dat ik haar arm open gekrabbelt zou hebben kreeeg een bebloede foto te zien van een elleboog die wat schrammen had. wat ze zelf heb gedaan. ik had niets in me handen om haar te beschadigen. en ook bijt ik erg nagels ook dat kan niet. ook dat is strafbaar. de politie zei jij bent ook dader ik zei WAT ZEGT U. dit is helemaal erg. maar ik zei je roep me maar op hoor want ik hoor nu toch al bij het menbiler hier op het buro. ik heb niets te verstoppen. me advocaat zei als je op geroepen word wat nog niet is gebeurt gaat zij mee. ik heb nog nooit iemand kwaad gedaan in me leven. moet je kijken wat een andedr maar je leven kapot mag maken en nog vrij uit gaat. HET IS ECHT NIET TE GELOVEN HIER IN NEDERLAND. DE SLACHTOFFERS DE DUPE DE DADERS VRIJ UIT. heb iemand nog ad vies voor mij. want ik ben helemaal kapot. ik ben een vrouw alleenstaand van 60 jaar. misschien hoor ik nog van jullie. mevr, gorissen.

Wietse, 27-03-2013 23:34 #42
Ik ben het slachtoffer van groepstalking: het begon met een persoon, en nu worden het steeds meer. Justitie, woningbouwvereniging en GGZ erkennen het fenomeen, maar laten een slachtoffer teveel aan zijn/haar lot over. Ik heb heel lang aan moeten medderen voordat ik uberhaupt begreep wat er aan de hand was. Dat opzich heeft mij veel schade toegebracht. Ik vind dat justitie en woningbouwvereniging het slachtoffer in een vroeg stadium van groepstalking de mogelijkheid moet kunnen bieden met beeld-en geluidmateriaal te komen, om daarmee aan de slag te gaan. Ook vind ik dat zij meer ruchtbaarheid moeten geven aan het fenomeen, er is te weinig bekendheid. En ik vind dat de GGZ slachtofferhulp en beschutting moet kunnen bieden aan slachtoffers. Groepstalking is iets dat steeds vaker (onschuldige) slachtoffers maakt. En waarom? Omdat het zo verdomde gemakkelijk mogelijk is! Kinderen, bejaarden, invaliden die ten prooi vallen: het kost de overheid veel geld. Al die bezoekjes van verwarde slachtoffers aan psychiaters alleen al! Groet

John, 25-10-2012 14:11 #41
"Hallo Marijke, 07-08-2010 22:24"

Ik weet dat dit een beetje een oude post is van Marijke, maar heb je er nog steeds last van je stalkers van het groepje psychologen/collega managers?
Kan ik met jouw in contact komen?

Een medestander

Nathalie, 06-09-2012 11:44 #40
Ik en mijn vriend zijn nu bijna 3 j samen en gaan volgende zomer trouwen. Hij heeft een kind van 9 uit zijn vorige relatie. Hij en zijn ex zijn nu 7j uit elkaar. Toch vindt zij het gebruikelijk om meerdere keren per week banale smsjes te sturen naar hem zogezegd voor het kind. In het begin dat wij samen waren heeft ze ons persoonlijk aangevallen voor een vol terras in bijzijn van zijn dochter. Mij heeft ze tientallen priveberichten gestuurd via facebook om hem slecht te maken en mij van alles door te steken met hun dochter. Ook naar mijn moeder heeft ze al berichten gestuurd via facebook. Op hun dochters verjaardag heeft ze gans mijn gebuurte in rep en roer gezet in bijzijn van onze familie, vrienden, buren en nog andere kindjes. Als zij haar zin niet krijgt omwille uurregeling van het kind dan chanteert ze ons en krijgen wij het kind gewoon niet mee. Wij zijn hiervoor al naar de politie geweest maar niets helpt. Nu hebben we onze advocaat ingeschakeld om een procedure op te starten voor co ouderschap, al heb ik mijn twijfels dat het lastig vallen dan zal stoppen. Ze gebruikt het kind om ons lastig te vallen. Reactie infoteur, 07-09-2012
Hi Nathalie, wat een naar verhaal. Een duidelijk bewijs dat jaloezie mensen tot waanzin kan drijven. Hopelijk zal er straks een positieve verandering komen, want dat dit moet stoppen is helder. Misschien heb je nog iets aan het artikel. Sterkte in elk geval met deze zaak, A.

Carola van den Blink, 15-07-2012 19:18 #39
Heb het aandachtelijk gelezen maar denk dat deze woorden erg makkelijk is gezegt dan gedaan ik wordt al 4 jaar gestalkt en politie kan niets geen bewijzen genoeg maar dan nog het is niet alleen het achtervolgen het weten dat iemand of die twee er vaak zijn erg beangstend. Negeren is geen optie als ze aan je zitten, en dan net niet genoeg voor dna erg lastig. wat moet ik nu dan? Reactie infoteur, 16-07-2012
In het artikel staat uitgebreid beschreven hoe je een stalker aanpakt. Grt, A.

Ziz, 27-04-2012 08:21 #38
Mijn ex-vriend bedroog me, ging toen zelf weg zonder dat ik toen wist waarom en nadat ik erachter kwam dat hij me bedroog, wilde hij op hangende pootjes terug, wat ik geweigerd heb. Intussen was het bedrijf financieel leeggeplunderd, uit het huis al zijn spullen weggehaald, inclusief vele gemeenschappelijke spullen en toen begon het stalken. Eieren, slagroom tegen ramen en deuren, 's nachts op de ramen slaan, werkgever lastig vallen, op me in rijden, kopen onder mijn naam, de dierenbescherming op me afsturen, banden van auto leegsteken, mijn kinderen aanschrijven hoe slecht ik ben, de deur inrammen en de vele smsjes, telefoontjes en vuilsprekerij op internet. Zelfs zijn huidige vriendin zit naast hem in de auto als hij weer eens langs mijn huis/werk rijdt. Hoe ziek… Ik reageer nergens op, geeft hem alleen maar bevestiging als ik zou reageren. Na 2, 5 jaar is hij nog steeds bezig. Zijn straf, na de vele verhoren, zelfs na getuigeverklaringen? 20 uur taakstraf en 10 uur agressie-therapie. Wat een rechtstaat. Deze man gaat vrij-uit en leeft erop los en mijn kinderen en ik leven nog steeds met continue 'achteromkijken'. Reactie infoteur, 28-04-2012
Wat een drama!

Toby Nolden, 14-04-2012 22:27 #37
Zelf ben ik al jaren het slachtoffer van stalking op elke beschreven manier, maar als man ben je verplicht om van dat soort aandacht te moeten genieten, ook het telefoonhacken is nu weer niet serieus genomen, en ben mijn werk en leven letterlijk kwijt door deze stalkers uit de drugsprostitutiemisdaadcircuit die de Nederlandse media als bondgenoot hadden, de N.O.S en dat tuig wat zich anti-facistisch-overleg noemt en dan weer organisatie, met dit en andere excusen die als ernstig laster zijn aan te merken, maar waar de Nationale Ombudsman ook geen antwoord op terug had, toch be

Krissie, 11-04-2012 16:21 #36
Het valt mij op dat er nog steeds mensen slachtoffers van stalking adviseren om niks er aan te doen. Dit irriteert mij werkelijk mateloos. Ik ben zelf ook slachtoffer geweest, werd gestalkt en bedreigd door mijn ex. Met de bewijzen die ik in het begin had (na een week ) ben ik naar de politie gegaan en vervolgens aangifte gedaan. Na verloop van tijd kreeg ik uiteraard nog steeds bedreigingen, mailtjes, tig telefoontjes en smsjes, ik stond overal op internet met foto's telefoonnr, zelfs mijn adres. Elke keer als er weer iets bij kwam ben ik terug naar de politie gegaan om een melding te maken, een aanvulling op de aangifte die er al was. Zij hebben een ander korps in nl gevraagd om bij hem langs te gaan met een waarschuwing, uiteraard luisterde hij niet en ging door. Toen is hij opgepakt voor 2 dagen voor verhoor, er zijn invallen gedaan in zijn huis. En nu ongeveer anderhalf jaar later komt er een rechtzaak. Hij zal worden gestraft voor zijn daden.

Dus lieve mensen geef niet op hoe erg het ook is, en ik ken het gevoel dat je soms de moed wil opgeven maar asjeblieft DOE ER IETS MEE. Reactie infoteur, 12-04-2012
Hi Krissie, waarvan akte! Groetjes, A.

Jim, 10-03-2012 03:08 #35
Ik wil alleen maar reageren op jullie teksten waar ik uit op moet maken dat stalkers mannen zijn, nou geloof mij, andersom gebeurd het ook en heb je als man ook nog eens het probleem dat niemand het iets interesseerd. Reacties als "wees blij dat je zoveel aandacht krijgt" kun je niet veel mee en vrouwen kunnen nog veel doortrapter zijn als mannen! Reactie infoteur, 10-03-2012
In het artikel staat duidelijk het volgende: "In Nederland worden naar schatting maar liefst tussen de zeventigduizend en tweehonderdduizend mensen jaarlijks slachtoffer van een stalker (Cijfer: Stichting Criminaliteitbestrijding Nederland). 80% van de slachtoffers is vrouw."
Er zijn dus 20% mannelijke slachtoffers van vrouwelijk gestalk, wat neerkomt op vele tienduizenden. Dat is een grote groep, maar relatief klein in vergelijking met het aantal vrouwelijke slachtoffers. A.

Marga, 11-02-2012 12:09 #34
Ik sinds een week lastig gevallen door mijn ex man, we zijn al bijna 2 jaar gescheiden. ik dacht dat we wel goed met elkaar om konden gaan ondanks dat we gescheiden waren en dus nog gewoon samen op bezoek bij de kinderen vond ik geen probleem. ik heb alijd van het goede uit willen gaan wist wel dat hij wat onberekenbaar was maar we hebben wel een relatie van 30 jaar gehad dacht dat dat ook wel wat zei. maar sinds een week geleden heb ik iemand leren kennen waar ik mischien wel mee verder wil dus alleeen maar gepraat. ik heb hem dus ook gezegd dat ik hem niet meer wilde zien en dus ook niet samen naar de kinderen, nu heb ik de pech dat hij mij niet met rust wil laten, hij heeft mij ook in ons huwlijkal jaren geen aandacht geven en komt nu opeens met het zielige verhaal dat hij nog steeds van mij houd. ik weet dat hij nu door heeft dat hij geen controle meer over mij heeft en dat hij daar niet mee kan om gaan. voel voor hem heelemaal niks meer nu mischien alleen nog haat eigenlijk zit ik niet zo in elkaar maar ik wil maar een ding en dat is rust van hem. wil eindelijk mijn eigen leven als dat met een andere partner is is het oke maar is het niet zo is het ook goed. ik wil rust en niet bang zijn wat moet ik doen. Reactie infoteur, 12-02-2012
Hi Marga, dit artikel gaat over stalking, maar jij zegt helemaal niet hoe je wordt lastig gevallen. Kennelijk is je ex-man geschokt nadat hij hoorde dat je een ander had ontmoet. Maar waarom heb je je ex daar meteen over ingelicht… je kent die ander pas een week! Kortom, haal bij hem geen oude wonden open. Je bent je ex niets verschuldigd, ook geen informatie over andere mannen. Ook hoef je hem niet mee te delen dat je niet meer samen met hem bij de kinderen wilt zitten. Dat is een zaak tussen de kinderen en jou, en hij moet zijn eigen regelingen met de kinderen treffen. Rust krijg je door nu consequent niets meer van je te laten horen. De kinderen inlichten over de stand van zaken kun je beter wel doen. Sterkte, A.

Bezorgde Ouders, 10-01-2012 22:26 #33
Mijn zoon van 14 wordt lastig gevallen door berichtjes die op zijn hyves-profielfoto worden geplaatst, ondanks de zender op de blokkeerlijst te hebben geplaatst.
Mijn zoon heeft al een paar keer een ander account gemaakt. Maar via een vriend van hem komen ze toch weer achter zijn hyves… De dader is de nieuwe vrouw (43 jaar) van zijn opa (69 jaar). Wij, en ook onze zoon, hebben duidelijk kenbaar gemaakt dat we geen enkel contact willen. Ondanks dit blijven ze hem lastig vallen. Ze vragen zelfs of hij niet eens langs wil komen… Het zijn geen bedreigingen, maar telkens allerlei smylies, en korte berichtjes zoals leuke foto etc etc. Wij hebben geïnformeerd bij de politie, maar die doen niets zolang er geen strafbare feiten worden gepleegd zoals bedreigingen.
Hyves is op de hoogte. Ondanks dit blijven ze dus berichtjes plaatsen via zijn profielfoto. Deze is voor iedereen zichtbaar, ook al staat diegene op de blokkeerlijst.

Wat kan ik hier nu aan doen? Het recht in eigen hand nemen? Het liefst zou ik ze keihard willen terugpakken. Ik zou al hun "hyves vrienden" kunnen aanschrijven om dit gedrag kenbaar te maken, ik zou ze bij hun huis kunnen "terugstalken". Wie weet raad? Reactie infoteur, 11-01-2012
Hi Bezorgde Ouders, iedereen is daar kennelijk vrij om berichtjes te plaatsen, maar wel vervelend dat je die niet handmatig kunt verwijderen. Let wel: Iemand die berichten plaatst (en het zijn nog aardige ook!) terwijl je deze op de blokkeerlijst hebt gezet, is nog geen stalker. Het beste is om er geen aandacht aan te besteden, want dat is waar het de dader om te doen is. Groetjes, A.

Waren Gelukkig, 06-01-2012 00:22 #32
Ik en mijn vriendin en kenissen nu ook. hebben ook al 3 jaar last van een stalker! maar we weten echt niet wie het nou kan zijn? waar kan ik mijn verhaal kwijt? ik heb wel meer dan 1000 sms bewaard en honderden emails en heb 5 ip adressen?dit gestalk heeft onse relatie nu tot bijna aan het einde gebracht, ik loop bij huis nu in de ziekte wet door hardkloppings en stress enz door dit alles, kan de politie er wat mee doen en hoe lang duurt het dan dat zon zieke gast is gepakt?

kan iemand iets achterhalen zoals een hotmail adres en via de ip adressen die ik heb?

vgr. en alle slachttoffers sterkte! Reactie infoteur, 07-01-2012
Hi Waren Gelukkig, helaas zeg je niet wat zoal de inhoud van die berichten is. Stalking is strafbaar, dus je kunt altijd aangifte doen. Bewijsmateriaal is natuurlijk nuttig. Hoe de politie verder te werk gaat kun je het best aan hen zelf vragen, dit ook wat betreft de IP-adressen van waaraf de ongewenste mails zijn verzonden. Sterkte, A.

Vriendin1970 (infoteur), 19-12-2011 17:32 #31
Mijn nichtje wordt 3 weken lang in de gaten gehouden door een man uit haar straat. Het is een buitenlandse man en spreekt heel slecht Nederlands. Hij gooit allerlei briefjes in haar brievenbus in het arabisch en die hebben we laten vertalen. Het zijn gewoon liefdesbrieven en dreigbrieven ineen. Heel ziekelijk. Wat moet ze hiermee… Reactie infoteur, 20-12-2011
Hi Vriendin1970, helemaal niets. Geen aandacht aan schenken en de man geen blik waardig gunnen. Groetjes, A.

Ineke, 30-10-2011 22:02 #30
Mijn beste vriendin (durft zelf niet te reageren) wordt gestalkt door een verliefde man. Het is een manisch depressief ex SAS commando en na haar eerst via internet te hebben lastiggevallen, dreigen met zelfmoord en zo, kampeert hij nu in het bos t.o.v. haar huis. Na interventie v.d. politie zit hij nu achter haar huis (in Belgie, wonen precies op de grens). Hij is zo watervlug en onzichtbaar dat de politie hem niet eens kan vinden, laat staan er iets aan kan doen. Ze is gaan logeren bij vrienden in het noorden des lands maar de volgende dag was hij ook daar aanwezig (kamperend in een boom!). Ook daar was het onmogelijk voor de politie hem te vinden, die is geen partij voor een Comando. Hij stuurt honderden mailtjes en zelfs van e-mail adres wijzigen helpt niet, de volgende dag is dat achterhaalt. Vermoed ook dat hij gewapend is. Politie heeft gevraagd in militaire kringen maar de stalker blijkt een Brit te zijn en men kan er verder niets aan doen zegt men. Tot dusver heeft de politie steeds op onze klachten gereageerd maar ze zijn het inmiddels ook zat aan het worden om op een voor hen onzichtbare vent te jagen. Ze nemen het nog wel serieus daar ze zijn ondergrondse hut hadden gevonden met daarin honderden foto's van mijn vriendin, daarna is er gejaagd met speurhonden maar dat leidde tot niets, zijn inmiddels behoorlijk wanhopig… Reactie infoteur, 31-10-2011
Hi Ineke, die stalker is niet verliefd, maar geobsedeerd. Dat is iets anders. Het is erg ellendig dat de politie zo beperkt is in mogelijkheden, maar ze hebben wel het een en ander gedaan. Je vertelt helaas de achtergronden niet, en ook niet sinds wanneer dit voortduurt, want zo'n situatie ontstaat niet zomaar. Er moet dus veel tussen je vriendin en hem zijn voorgevallen. Omdat hij steeds bezig is met kamperen in bossen, hutten en bomen, lijkt het nuttig te zijn als je vriendin voor de verandering eens - tijdelijk - in een grote stad gaat wonen. Hij kan moeilijk op straat gaan liggen om dichtbij haar te zijn. Bovendien biedt een grote stad, alleen al gevoelsmatig, veel meer bescherming. Dit zou ik haar aanraden. Verder moet ze natuurlijk op geen enkele manier ingaan op zijn mails, want door te blijven reageren wordt het stalken in stand gehouden. Groetjes, A.

Twilight, 11-10-2011 22:01 #29
Ik wordt gestalkt door mensen die het vroeger al op mij hadden voorzien toen ik jonger was. Ik was bijna kapotgemaakt. Nu het eindelijk weer goed met mij gaat zijn ze weer terug. Ik ben lastig gevallen via een hotmailadres, helaas veel bewijs verloren doordat ze ook in mijn email zijn geweest. via telefoon ed, in mijn telefoon inbreken en dan kusjes in je scherm krijgen. In het begin was het leuk en lief en later werd het duidelijk dat diegene het niet goed voor met mij had. Ik weet dat ze zover zijn gegaan om mij te filmen en ervoor hebben gezorgd dat er iemand bij mij thuis is gekomen. Stom geweest om iemand toe te laten in mijn huis. Ik heb de jongen die aan de overkant van mij woont een camera op mijn huis zien richten. Eerst woonde er niemand volgens mij, ik woon er ook pas sinds oktober. Helaas was op dat moment mijn camera niet opgeladen. Ben zo stom geweest om te laten merken dat ik wist dat hij dat deed, dus haalde hij hem weer weg. Connectie heb ik ondertussen gevonden, ik weet wie hij is en voor wie hij het gedaan heeft, maar echt bewijs? Ik wordt gevolgd vooral in de avonden door dure jeeps ed, met buitenlanders erin en die kijken niet al te vrolijk. Ik heb een enkel kentekens genoteerd. Verder ben ik gevolgd door die personen van vroeger, die mij met meerdere auto's mij achterna reden en stopten bij de parkeerplaats bij mij huis. Ik ben weggereden, want wat doe je tegen 8 mannen. Na 3 keer lukte het mij om mijn deur te bereiken, toen ik bij de deur was zag ik een van de auto's langsrijden en zaten naar mij te kijken dat ik de deur had bereikt. Ik heb diegene een mail verstuurd maar diegene ontkend natuurlijk en probeert mij wijs te maken dat ik niet spoor en gek ben. Ook heb ik ontdekt dat ik tijdens het uitgaan in de gaten wordt gehouden, Diegene heeft mij gefilmd en foto's van mij gemaakt. Later kwam ik erachter dat diegene van hetzelfde soort afkomst is maar dan van een andere woonplaats. Verder heb ik de eerste pooier mogen ontmoeten, in zijn super jeep, vraag mij af waarom de politie zo'n persoon in zo'n ongelofelijke jeep niet aanhoudt en vraagt hoe hij zijn geld verdiend, deze pooier zwaaide met zijn grote handen dat ik naar hem toe moest komen, deed ik natuurlijk niet. Ben politie hiervoor geweest, ach hij deed toch niets strafbaars? Heb helaas van die gast zijn kenteken niet kunnen noteren was ik veels te bang voor. Ik vraag mij af, helpt het als ik merk dat ik achtervolgd wordt dat ik diegene opneem met mijn camera, foto's maak? Ik wil graag aangifte doen maar heb te weinig bewijs, hoe kan ik bewijzen verzamelen, kentekens noteren ed, maar wat kan de politie daarmee het is toch allemaal openbare ruimte… Ik wil graag alles bewijzen, want ik weet dat ze erop uit zijn om mij gek te laten verklaren, alleen zien ze dat ik tegenwoordig sterk ben… Ik wil ook zeker zijn dat de politie dit allemaal serieus neemt als ik bv straks vermist ben… Kan ik bij de politie alvast kentekens doorgeven die nu om mij heen circuleren. Geef mij tips aub… Reactie infoteur, 12-10-2011
Hi Twilight, het lijkt wel een thriller. Natuurlijk kun je kentekens onthouden (!) en later opschrijven, maar beter lijkt het me dat je eens grondig nagaat waarom jij gestalkt zou moeten worden. Het gedoe schijnt al geruime tijd aan de gang te zijn, maar veel meer dan een wenk om naar een auto te komen is het niet geweest. Je zegt dat iemand in je emailbox is geweest, maar dit impliceert dat je wachtwoord niet goed was. Een camera op een huis richten is vreemd, maar zolang je gordijnen potdicht zijn is er niets aan de hand. En gevolgd worden is eng, maar een van die personen een mail sturen is het domste dat je kunt doen. Zo maak je het voor die 'gang' juist interessant om jou te stalken. NOOIT reageren dus. Maken ze foto's of films van jou, dan zetten ze die misschien wel op websites, dus zorg ervoor dat je er veel te fatsoenlijk uitziet. Pooiers en dat soort figuren zoeken een bepaald type meiden, dus wees 'Miss Degelijk' in plaats van hetgeen je nu misschien uitstraalt (geen verwijt, maar enkel een tip). In hoeverre de politie bereid is om zaken te noteren die op zich niet strafbaar zijn, weet ik niet. Je kunt ze natuurlijk inlichten zodat ze het risico op echte problemen kunnen inschatten. Heb je geen familie, vrienden, etc? Je moet zo min mogelijk alleen zijn, en vooral in het uitgaansleven iemand meenemen, het liefst een sterke, potige vriend! ;). Sterkte, A.

Veronique, 15-08-2011 17:24 #28
Wat te doen als de stalker niet bekent is?

Een vriendin van mij wordt al een half jaar voorzien van post, korte briefjes soms met kranten knipsels erbij of nutteloze spulletjes spulletjes erbij.
Knipsels over verdwenen vrouwen… half opgerookte sigaretten, stuivers, knopen… veertjes… Kaarten met superman printjes, en een kinder handschrift… Bloemenkaartjes… stukjes stof enz enz

Geen vervelende exen, of mensen die dusdanig hun mening hebben gegeven over het een of ander? Het komt via de post, geen afz…
De persoon weet de verjaardags datum van haar zowel haar partner…

Er is aangifte gedaan… maar ja, van wat? Van wie?
Inmiddels durft ze niet meer alleen thuis te zijn, houd haar tuindeuren gesloten als ze even naar boven gaat… doet aan de voorkant van de straat de gordijnen niet meer open…
Ze heeft een bedrijf aan huis waardoor ze continu voor haar gevoel in de gaten wordt gehouden… (net verhuisd verbouwd, dus je gaat ook niet zo maar even weg…)

Wat moet je nu met zoiets? Ik wil haar graag helpen… hopelijk heeft iemand hier ervaring mee?

gr V Reactie infoteur, 16-08-2011
Hi Veronique, je vriendin moet die post niet openen, maar verzamelen en om de zoveel tijd afzonderlijk teruggooien in de brievenbus met op elke envelop de volgende tekst erop: RETOUR AFZENDER. Door haar eigen naam en adres moet ze een groot kruis zetten. Zo zal die maffe stalker er op een dag genoeg van krijgen, immers, dan weet hij (of zij!) zeker dat zijn frutsels niet eens worden bekeken. En dan is de lol eraf. Groetjes, A.

Kyra, 14-08-2011 15:03 #27
Mijn vriend wordt meer dan een jaar gestalkt door zijn ex-vriendin. Ze belt en mailt heel vaak, naar hemzelf natuurlijk maar ook naar allerlei verschillende mensen in zijn omgeving (die er gek van worden) om op deze manier informatie over hem te winnen. Ze wil altijd weten hoe het met hem gaat. Met hem wil hij altijd afspreken omdat ze weer 'normaal met hem wil kunnen praten'. Hij heeft daar absoluut geen behoefte aan na al dat gestalk. Hij is bang en wordt er soms helemaal gek van. Ze zocht ook een paar keer contact met mij terwijl ik haar nog nooit ontmoet heb. Hij heeft haar op alle mogelijke manieren geblokkeerd op sociale media en op z'n telefoon e.d. Ze heeft een nieuwe vriend en nu probeert ze via die vriend z'n account te contacten. Ze heeft ook tegen die nieuwe vriend gezegd dat als haar ex haar terug wil dat ze dan weer naar haar ex gaat. Bizar. Ik zie hoe verdrietig mijn vriend ervan wordt en ik ben ten einde raad want ik weet niet wat ik kan doen en het is een echte sfeer-verpester als we met z'n tweeën zijn en zij belt. Wat kan ik doen? Hij wil geen dingen opschrijven/bijhouden van haar contactzoekerij. En aangifte wil hij ook niet doen omdat hij gewoon helemaal niet met haar bezig wil zijn. Maar er moet iets gedaan worden en ik weet niet wat en hoe… Reactie infoteur, 15-08-2011
Hi Kyra, het wat drastischer aanpakken kan door een ander emailadres en ander telefoonnnummer te nemen, zodat het stalken via die toegangswegen stopt. Je vriend heeft haar dan wel geblokkeerd maar schijnbaar belt ze nog steeds op. De sleutel is om NOOIT te reageren, op welke poging dan ook. Dat zijn ex hem terugwil heeft niet eens met hem te maken, maar alles met haar onvermogen om met een afwijzing om te gaan. Dat is wezenlijk iets anders. Mailt ze, dan moeten die mails ongeopend blijven. Belt ze, dan moet je vriend meteen ophangen of niet opnemen, staat ze aan de deur, dan doe je de deur weer voor haar neus dicht. Enzovoorts. DIt consequent volhouden zou het stalken na verloop van maanden of jaren moeten reduceren of laten verdwijnen. Sterkte, A.

Alice, 28-07-2011 21:46 #26
Sinds 3 jaar wordt ik gestalkt door een man. (ex vriend) Het was ff rustig voor een half jaartje maar het is opnieuw begonnen sinds een week of 2. Narijden opwachten. Erg vervelend. Ben wel bang dat het weer naar het oude niveau van stalken teruggaat. Kan er weinig tegen doen.
Tis n rare stalker. Hij rijdt me na, wacht me op maar er is geen contact.
Voorheen benaderde hij mijn collega's en werkgever met rare verhalen over mij. Heeft me nog bijna mn baan gekost Reactie infoteur, 02-08-2011
Hi Alice, wat een ellende. Het beste is hem niet aan te kijken, en vooral op geen enkele manier in discussie te gaan. Sterkte, A.

Tries, 16-07-2011 09:42 #25
Ik wordt al een jaar lang lastig gevallen via e-mail en hyves en telefoon, op hyves worden nu ook al vrienden van mij lastig gevallen met vieze mailtjes en scheldwoorden met mijn naam eronder, ik heb 4 maanden geleden aangifte gedaan maar ik wordt steeds gezegd we zijn er mee bezig, maar ik krijg steeds mails van vrienden met erge teksten over mij, ik wordt er helemaal moe van terwijl ik er echt niks aan kan doen wie kan me helpen Reactie infoteur, 17-07-2011
Hi Tries, 1. Al je vrienden inlichten zodat ze weten dat dergelijke mails niet van jou afkomstig zijn. 2. Op geen enkele manier de 'post' van je stalker beantwoorden. In de praktijk is het meestal zo dat als je je hieraan houdt het stalken op een dag stopt. Stalking houd je namelijk in stand door steeds te reageren. Lees het artikel grondig. Sterkte, A.

Jacqueline, 19-01-2011 19:32 #24
Wij worden gestalkt door onze buurvrouw. Ze bespied je als je ergens mee bezig bent en bedreigt je, 'het zou nog wel eens slecht met je kunnen aflopen ' e.d. kan je daar ook wat aan doen, ik bedoel, kan je dat ook aangeven, nemen ze mij serieus? Ik woon er verdorie naast, alle ellende begon toen ik zei dat ze geen bomen op de erfgrens mochten planten, van engel naar feeks. onvoorstelbaar. Wie weet raad? Reactie infoteur, 21-01-2011
Hi Jacqueline, geen bomen op de erfgrens is een regel die voor jullie allebei geldt, dus waarschijnlijk zijn er nog andere irritaties. Ik vrees dat je met haar duivelse woorden en gegluur niet veel kunt. Laat het links liggen en doe alsof ze lucht is. Zo stop je het intimidatie-spelletje dat ze met je speelt. Succes, A.

Richard, 13-09-2010 19:31 #23
Ik wordt nu anderhalf jaar gestalkt door mijn ex. Brieven, mail, bedreigingen, beschuldigingen naar mijn werkgever, kapotte banden, besmeurde auto, telefoontjes midden in de nacht, sms-berichten, dumpen van afval voor mijn huis, het bestellen van spullen uit mijn naam, de buren bellen en zeggen dat ik met HIV besmet zou zijn, de familie van mijn vriendin bellen met de melding dat ik haar en de kinderen zou mishandellen enzovoort, enzovoort. Als je bij mij wegggaat, dan maak ik je helemaal kapot, zei ze. En het ergste is; ze heeft mijn kind. Reactie infoteur, 14-09-2010
Hi Richard, ai. Je hebt haar tot in het diepst geraakt met de beeindiging van die relatie, want ik vermoed toch dat dat er achter steekt. Haar bezitsdrang neemt verschrikkelijke vormen aan en hierdoor heeft ze niet enkel jou te grazen, maar ook zichzelf. Want door haar woede zo stelselmatig op jou te richten, leeft ze helemaal in het verleden. In het artikel lees je wat je kunt doen, maar de ellende is dat jullie kind 'ertussen' staat en je om die reden waarschijnlijk nog af en toe contact met haar hebt. Hopeloos! Want om stalking te stoppen, moet juist het contact weg… Sterkte, A.

Brenda, 24-08-2010 13:19 #22
Al jarenlang word ik gestalkt. Eerst via de telefoon, via brieven, kaarten, op mijn werk, etc. Dat is opgehouden, door slimme acties van mijn kant. Nu stalkt hij me op internet, wat kan ik hieraan doen? Het is al meer dan 6 jaar bezig. Ook op dit soort sites zou hij me vinden als ik m'n echte naam neerzet. Profiel op Hyves heb ik helemaal afgeschermd, maar hij geeft vaak commentaar op wat ik op een forum neerzet. Echt te ziek voor woorden. Kan er verder weinig over zeggen, anders wordt het te herkenbaar. Reactie infoteur, 25-08-2010
Hi Brenda, voor stalking op internet zie: http://pc-en-internet.infonu.nl/zoekmachines/51490-ontgooglen-jezelf-uit-google-verwijderen.html
Op fora kun je volledig anoniem te werk gaan dus je stalker hoeft hier niets van te lezen. Doet hij dit toch, dan is de enige remedie negeren. Verandert hij in een cybertroll om je te pesten, lees dan ook nog eens: http://pc-en-internet.infonu.nl/communicatie/12839-internet-trolls-en-flamers.html
Succes, A.

Willemijn, 12-08-2010 23:32 #21
Ik word sinds 4 jaar gestalkt en ben inmiddels doodmoe.
Het meest erge vind ik dat mijn kinderen ook lastig gevallen worden met mails van mijn ex, sms'jes en brieven.
Ik heb als vrouw jarenlang een relatie gehad met een vrouw, inmiddels kwam ik er steeds meer achter dat dit niet mijn weg was.
Toen ik dit probeerde te vertellen begon het fysiek en verbaal geweld.
Uiteindelijk had mijn ex-partner mij zover dat ik dacht dat ik "gek"was en ik bleef.
Samen gingen we in therapie maar ik wilde wel als voorwaarde dat mijn EX in therapie bleef gaan.
Het leek even goed te gaan maar al snel begon het stalken en het verbaal geweld weer.
Ik besefte als ik weg zou gaan ik echt naar een blijf van mijn lijg huis zou moeten gaa.
met 2 puber kinderen doe je dat echt niet zo snel, ik hoopte dat mijn EX een nieuwe partner zou vinden zodat zij mij los zou kunnen laten.
Na zo 2 jaar later gebeurde dit ook, onverwacht uiteindelijk op een zondagochtend pakte zij haar tas en weg was ze.
Dan is je wereld wel geheel anders maar ik was ook opgelucht. Ik hoefde mijn kinderen niet meer te beschermen voor verbaal geweld.
D dagen dan ik mij opsloot in mijn kamer waren eindelijk voorbij. Helaas, vergeet het maar.
Ik werd bont en blauw geslagen, vingers tussen de deur geduwd enz enz.
Toen toch maar aangifte gaan doen, ik wil niet zeggen dat je erg serieus wordt genomen bij politie en zeker niet bij de rechtbank.
Beide zeggen ze doodleuk dat dit nu eenmaal gebeurd bij scheidingen, dus je moet zelf knokken.
Ik woonde nog in het gezamenlijke koopwoning maar moest snel vertrekken omdat ik het huis niet kon betalen.
Uiteindelijk kreeg ik na 7 mnd urgentie en een huisje. Ik heb 9 mnd nadat mijn Ex was weggegaan nog in het huis gewoond.
Dit waren de vreselijkste maanden van mijn leven.
Geweld dagelijks en mijn kinderen die hiermee geconfronteerd werden, vreselijk.
Wat voel je je dan als ouder machteloos.
Gelukkig had ik wel voor ogen, ik ben sterk het gaat je lukken en het wordt er alleen maar beter van.
Pijnlijk dat vrienden het niet begrijpen want waar 2 vechten hebben 2 schuld is nog de mening van de meeste mensen.
Uiteindelijk maakte mijn Ex met heel veel mensen ruzie en kregen steeds meer mensen in de gaten wat er zich afspeelde.
Ik heb gelukkig veel mensen om mij heen gehad die mij steunde en er voor mijn waren en zijn.
De eerste 2 jaar kreeg ik dagelijks hate-mails, sms'jes en telefoontjes maar hoe meer ik mijn grenzen ging aangeven hoe minder het werd.
Wel op onverwachte momenten staat ze weer op de stoep, krijg ik mails en een sms. Ze weet dingen waarvan ik denk, hoe kun je dat weten.
Ze weet dingen over mijn vriend, HOE? Ik zal het niet weten.
Inmiddels mag ze niet meer op school komen bij mijn kinderen. De kinderen gaan niet meer naar haar toe en willen haar niet meer zien.
Recent heeft ze de spaarrekeningen van de kinderen nog weten te plunderen en het stopt niet.
Ze heeft al die tijd zelf een andere vriendin, ik had gehoopt dat ze mij dan makkelijker kon loslaten maar nee, niks is minder waar.
Elke mail die ze stuurt, preekt ze me toe als een DS. Gremdaat maar het komt altijd binnen.
Soms ben ik echt bang, zeker wat betreft de kinderen maar ik probeer het los te laten en mezelf toe te spreken dat ik zelf echt sterk ben en dat we het gaan redden.
Maar steeds als ik denk het wordt minder dan steekt het de kop weer op. Inmiddels weet ik dat het niet snel gaat stoppen, ik ben nog steeds haar bezit, ze heeft het nog over ons gezin.
Het meest teleurgesteld ben ik in justitie ondanks dat er een wet is sinds 2000 wordt het zelden serieus genomen en daar mag wel eens naar gekeken worden. Reactie infoteur, 13-08-2010
Hi Willemijn, zeer vervelende kwestie maar je houdt je goed. Als je ex brieven, mails en sms wil sturen, dan laat je haar gewoon haar gang gaan. Het gaat er natuurlijk om dat je helemaal nergens op ingaat. Staat ze op de stoep, dan is het het beste om je niet te laten verleiden om open te doen. De kunst is om de stalker in een staat van 'verveling' te krijgen, zodat het mettertijd ophoudt. Want mensen doen altijd wat werkt, en kennelijk krijgt jouw stalker nog steeds voldoening van de dingen die ze met jou doet. Laat haar dus niet langer jouw leven zuur maken, maar maak dat van haar zuur. Door zonder uitzondering haar verbale oorlog te laten voor wat het is: Een eindeloze brij loze woorden. Veel sterkte, A.

Esther, 12-08-2010 11:24 #20
Inmiddels word ik nu 8 jr gestalkt en ik ben me echt eindeloos raad; heb inmiddels het gevoel dat er hier in Nederland helemaal niets gedaan word voor slachtoffers. Ik heb al verschillende hulpverlenende instanties gehad maar ze kijken je aan of ze water zien branden. Laster, doodsbedreigingen, achtervolging, ga zo maar door. Zelfs bij instanties wist hij door te dringen en informatie over me te verschaffen. Ook dat mocht ik buiten op straat en in de bus allemaal weer terughoren; mensen die ik zelf niet ken maar die hij wel kent. In de buurt waar ik woon, ben inmiddels al 9 a 10 keer verhuisd, heeft hij ook al weer connecties gelegd om me het leven zuur te maken. En ik maar denken; dat gaat wel over als ik het negeer; nou het word juist alsmaar erger. Inmiddels heeft hij overal waar ik woon tot nu toe alleen nog maar ellende veroorzaakt; in de gaten houden of in de gaten laten houden wat ik doe, waar ik heen ga, post jatten, tuin en toebehoren besmeuren met rommel, en rotzooi in de tuin gooien, autos, van in die tijd nog vrienden of kenissen bekrassen, fiets molestreren bij het station blabla. Inderdaad ben ik inmiddels door de jaren heen ook nog mijn vrienden en familie kwijtgeraakt doordat ook zij door hem benaderd of bedreigd zijn. Dus het isolement kwam ook bij mij naar boven. Hij heeft altijd gezegd dat ik er spijt van zou krijgen als ik bij hem weg zou gaan, nou ik heb spijt dat ik hem ooit in mijn hele leven heb ontmoet. We zijn inmiddels al zoveel jaren verder. Ik heb alle vormen van trijterijen, pesterijen, mishandeling, verkrachting, drogering etc. al doorgemaakt en er ook voor opgenomen geweest; conclusie post traumatische stress stoornis en ppeas ; wat er 7 jaar geleden nog niet was en nooit is geweest ook. Is zwaar om elke dag mee te moeten leven vooral als je het in je uppie moet rooien en je dagen niet slaapt, nachtmerries hebt en herbelevingen. Ik kan door het hele gedoe niet meer normaal werken en wonen. Ik heb altijd hard gewerkt en vond het leuk, nu is alles anders en zou ik graag willen maar kan t niet meer. Ook op mijn werk heb ik al veel ellende gehad door invloeden van hem en ik kan zeggen dat je daar op den duur heel klein van kan worden. Als ik zo lees op dit forum hoeveel vrouwen en mannen dit overkomt dan denk ik; dat laten ze maar lekker zo gaan net zo lang tot er inderdaad iets ergs gebeurd of wat dan ook. Van de week lag er een leuk presentje bij mij op de stoel voor het raam; een verpakking van een revolver. Precies de stoel waar ik altijd zit. Ik vraag me dan af; wanneer is het mijn tijd? En de hoeveelste is dat dan die er gaat zonder blikken of blozen? Reactie infoteur, 13-08-2010
Hi Esther, erg jammer dat de hulpverleners (bv. Slachtofferhulp Ned.?) met lege handen stonden en je eigenlijk geen stap verder bent gekomen. Het mooiste zou zijn om als het ware in rook op te gaan, een verblijfplaats nemen die onbekend is voor je stalker. Je zegt dat negeren averechts werkt, omdat het zelfs erger wordt. Met negeren wordt dan wel bedoeld dat je eerst de grens aangeeft en je daar consequent aan houdt. Het lijkt er helaas nu op dat de stalker er van geniet dat je zo vaak bent verhuisd en je leven overhoop ligt. Heb je niet iemand die je in vertrouwen kunt nemen? Want om dit alleen op te knappen is haast ondoenlijk. Licht je omgeving zo veel mogelijk in, zodat hij niet de enige is die gebruik maakt van 'connecties'. Veel sterkte, A.

Marijke, 07-08-2010 22:24 #19
Ik wordt al 12 jaar gestalkt door een groepje psychologen/collega managers, die alles uit mijn priveleven willen weten om mij zogenaamd te helpen bij mijn priveproblemen. Ze volgen me ook als ik naar het buitenland verhuis, van baan verander of gewoon een sabbatical neem. Mijn buren zijn al door ze ingeschakeld, omdat ik "in de gaten moet worden gehouden, voor mijn bestwil natuurlijk". Het is echt ziek, maar omdat er wel meer mensen zijn die mij een interessante vrouw vinden, is er altijd wel weer iemand te vinden die wil meedoen aan deze Stasi-praktijken. En voor mensen die er wel buiten staan, is het een raar verhaal dat je niet graag wilt vertellen (men gaat namelijk twijfelen aan jou, terwijl die gasten echt ziek zijn). Er zijn wel meerdere mensen geweest die me gewaarschuwd hebben, maar niemand wil me echt helpen. 12 jaar is echt lang. Wie kent dit fenomeen? Zijn er meer mensen die gestalkt worden door psychologen? Ik ben nog nooit in therapie geweest, heb geen trauma's, ben nooit overspannen geweest of langdurig medicijnen gebruikt. Er is kortom geen verleden dat dit rechtvaardigt. Reactie infoteur, 09-08-2010
Hi Marijke, hier heb ik nog nooit van gehoord en ik vind het daarom ook zeer bevreemdend. Ze willen je helpen met je priveproblemen, maar welke deze zijn is me duister. Misschien krijg je reacties van anderen, want ik kan hier in de verste verte niets van maken. Sterkte, A.

Dringend Hulp Gezocht, 11-07-2010 14:26 #18
Ik wordt al meer dan een jaar gestalked door mn ex, ( ik ben zo moe dat ik dagenlang mn bed niet meer uit kom, heb ook geen zin om maar ergens naar toe tegaan of iets te doen, ik kryg al n paniekaanval en hyperventelatie als ik er al aan denk dat ik boodschappen moet doen en als ik dat dan toch voormekaar gekregen heb dan lig ik uren in bed om by tekomen van vermoeidheid)
Ik heb mn ex 5 jaar geleden leren kennen via een datingsite, hy was erg charmant en open, wel vertelde hy my dat hy een vreselijke jeugd gehad had en er psygische problemen erdoor had. Ik was te verliefd om de relatie af tekappen mn intuiitie zei al dat hy me grootte problemen zou bezorgen maar dat schuivde ik al gauw ver weg en wilde me niet laten leiden door dat stemmetje( waar ik nu dus hele erge spyt van heb).
T eerste jaar ging fantastisch, we gingen samen wonen omdat hy zyn ding niet meer alleen gedraait kreeg( zowel financieel als de dagelijkse dingen) ik ging naar elke okter die hy moest zien, zorgde ervoor dat hy via n instelling van wao toch n par uurtjes in de week kon gaan werken.
thuis was hy altyd moe om wat te doen en zat dan de gehele tyd op zn pc. hy zat contstant op datings sites en msn. nou vooruit ook dat nam ik voorlief want hy had de aandacht nodig wat hy vroeger te kort was gekomen van zn ouders zoals hy t me uitlegde ( ik snapte t geheel), toen begon hy deze vrouwen ook naakt te zien via cam en soms ging hy ook op visite dan bleef hy daar slapen want hy was temoe om naar huis te ryden ( ook slaap apnue).
t werdt steeds erger we ( mn kids en ik ) werden afgezeken en hy belde dan een vriendin op om haar te laten horen hoe ik hm behandelde. ik werd t steeds angstiger voor hem en als de kids naar de vader waren voor weekend ging ik zelfs bidden dat ik goed door t weekend zou komen.
wat hy nog meer gedaan heeft?
bezine over de vuurkorf gooien als mn dochtertje er voor by liep.
me opbellen dat hy in een rivier stond en zelfmoord wilde plegen midden in de nacht reed ik dan er naar toe om hem er uit tehalen waarna hy me opbelde en dan doodleuk zei dat hy gwoon om t hoekje by t huis stond.
op een gegeven moment ging hy naa een vrouw waarby hy sex gehad had zoals hy verteld in geuren n kleuren was er zo ziek van dat ik moest overgeven, heb ook n smsje gelezen dat hy zon lekkere l. had en dat ze heerlijk gen… hebben. ik ging er aan kapot en mijn gevoelens voor hem gingen berg afwaarts. heb hem er n paar keer eruit gegooit na nog meer capriolen maar steeds weer terug genomen.zijn zoon stierf maar ik mocht niet mee, hy nam een vrouw mee die hy al 3 weken kon en het beter begreep als ik ( vrouw had zelf geen kids)
nog naar psygiaters geweest zodat hy hulp kreeg, uiteindelijk wilde hy op zich zelf gaan wonen en we zouden mekaar blijven zien, ik mocht alleen komen als hy geen vrouwelijke visite had. ik heb de knoop door gehakt en ermee gekapt. toen begon t gezeik pas echt, snachts aan de deur, mailtjes, smsjes, brieven, bloemen ect. ik moest hem maar vergeven en met hem doorgaan want hy had nu therapie en t gaat goed met hm. ik probeer niet te reageren maar soms wordt t zo bont dat ik wel reageer. voor hem is alles wat ik zeg negatief maar t zijn dingen die hy niet wil horen. en zoals byna ieder heen ook by my doet de politie niks en meld t nu ook niet meer daar. ik ben zelfs een paar keermet de kids weg gevlucht midden in de nacht( hotel geslapen).
hy ziet op mn hyves dat ik 155 vrienden heb, vrouwen en een paar mannen zy zijn de mannen van mn vriendinnen, volgens mn ex werk ik ze allemaal af. hy beweert dat hyves een dtingsite is waarop ik antwoorde dat ik dan maar de kids accounts moest delete voor de veilgheid, prombt bezuint hy rond dat ik hm overal uitmaak als pedofiel en verteld dan aan vrouwen dat ik tydens zn zoon begravenis met n andere man in bed lag. dit alles vreet zo aan me dat ik niet meer in staat ben om ook maar iets te doen, vermoeidheid, paniekaanvallen ect.
ik kryg ook mails, smsjes dat zijn therapeute vind hy nog een tweede kans moet krijgen zodat ik in zie hoe charmant eerlijk inteligent hy nu is. ik ben in staat die therapeute zelf op te zoeken en mijn kant te vertelllen en zonodig juridisch hulp te zoeken ook naar haar toe maar ook omdat hy spullen ( gestolen uit mn huis) en geld nog verschuldigd is.ik wordt gek van de mails en smsjs wel 20 t0t 75 per dag. ik heb al n paar keer aangegeven dat hy moet stoppen dan wordt hy pisnijdig en hoor hm 1 da niet dan bgint t weer dat hy me nog steeds ziet als zijn vriendin. nu zit ik op t punt dat ik dan maar weer heel af en toe reageer, hy zet me voor blok.
mn spullen en geld kryg ik terug als weekends leuke dingen gaan doen en ik er blijf slapen, dat doe ik niet.
hy wil de relatie goed beeindigen maar dan moet ik op viste komen en als t kan bliven slapen. nee ook dat doe ik niet.ík zit er helemaal door heen, ben mezelf niet meer en weet ook niet meer waar ik hulp moet zoeken, alleen kan ik t niet meer aan ook omdat mn zoon er geregeld hyperventalie van krijgt, mn dochter en ik nachtmerries.en mn dochter er niet wil overpraten omdat t dan erger wordt ( moest ook eens op haar school komen omdat mn ex eens tegen dr gezegd had dat hy my mn kidsen mn moeder wilde vermoorden)
dit zijn nog maar n paar punten wat er zoal gebeurt is, waar toe hy instaat is weet ik niet, wil er ook niet over nadenken eerlijk gezegd.maar dat er dringend hulp nodig is weet ik wel.
en dat t recht systeem in nl krom is heb ik dan ook al meegemaakt, ik zie me zelf niet als slachtoffer doe ik t wel dan heb ik in mn ogen geen leven meer, maar de daders worden wel met respect behandeldt de personen die last van stalkers hebben moeten zich aan alle regeltjes houden.
ik hb n paar vriendinnen waar aan ik alles vertel de rest niet ook niet aan mn moeder, hy verteld t tegen iedereen en zy sturen me ook wel eens mails. 3 van zijn vriendinnen zijn myn vriendinnen geworden waarvan 1 n harts vriendin omdat zy zijn verhalen niet meer geloofde omdat hy ze steeds anders vertelde, wel zegt er 1 dat hy daad werkelijk van me houd, ik vind t meer een obsessie.
ik kan nog meer vertellen maar laat t hierby
aub help me Reactie infoteur, 13-07-2010
Hi Dringend, aan deze griezel moet je geen woord meer verspillen. Niet schriftelijk, niet mondeling. 100% Negeren heeft nu de grootste spoed, dus laat je in geen geval verleiden tot een reactie, ook al voel je je letterlijk gedwongen. Stalking is strafbaar dus de politie heeft hier zeker een taak, maar als zij niets doen houdt het voor een groot deel op. Kennelijk moeten er eerst erge dingen gebeuren voordat ze optreden. Ik acht deze ex serieus gevaarlijk omdat hij blijk geeft grenzeloos te werk te gaan met zijn dreigementen en chantages. Je kunt via de huisarts psychologische hulp krijgen, dus maak daar gerust een afspraak en zeg dat je er geestelijk zwaar onder lijdt. De vriendschappen die je met die andere vrouwen hebt zou ik afkappen, dit omdat zij kennelijk nog in contact staan met je ex en informatie over jou naar hem kunnen doorspelen. Al wat hij over je rondbazuint moet je per heden naast je neerleggen, daarnaast moet je zijn spam-mails nooit meer openen. Eventueel andere mailadressen en telef.nrs. nemen zodat je niet meer in de verleiding komt om te reageren. Want dat is al waar het hem om gaat; als je op hem reageert na bijvoorbeeld zijn 20e poging, dan leer je hem dus dat hij het eerst twintig keer moet proberen voordat hij een antwoord krijgt. Weg met deze kerel, de afvalbak is de enige plek. Succes! A.

Anoniem, 09-07-2010 16:20 #17
Ik word al enige maanden via e-mails gestalkt. Hij gebruikt obcene taal en is zeer beledigend. Ik ken deze man niet. Ik heb een keer op forum/fox gereageerd en zo stom geweest om mijn e-mailadrs in te vullen.
Kan ik anoniem aangifte doen bij de politie, immers ik vertrouw deze kerel niet. Reactie infoteur, 10-07-2010
Hi Anoniem, je hoeft niets te doen, behalve deze mails als spam rapporteren. Open ze liever ook niet meer. Op een gegeven moment zal hij verveeld raken omdat hij geen respons krijgt. En dan is het spel uit. Negeren dus! Groetjes, A.

Anoniem, 31-03-2010 13:51 #16
Ik ben helemaal op. Het stalken is nu ongeveer twee maanden bezig. Ik ben zo ontzettend stom geweest om een man drie keer bij mij thuis te laten komen. Ik ben al heel lang alleen en heb me gewoon mee laten slepen. Ik heb zelfs een paar emailtjes gestuurd met mijn foto. Ik wist van te voren dat dit niet mocht. Het is verboden om een relatie aan te knopen met een bewoner. Na drie keer vond ik toch dat ik het niet kon maken en wilde niet liegen tegen mijn manager. Ik wilde het dus beeindigen. Maar hoe ik ook praatte, het kwam niet aan. Nu dreigt hij alles te gaan vertellen op mijn werk. Ik weet dat ik ontslag krijg en dan raak ik alles kwijt. Mijn huis, mijn inkomen, mijn huisdieren, respect van mijn kids, alles. Hij komt gewoon aan mijn huis en heeft schijt aan alles.
Ik sta met de rug tegen de muur en zou het liefst alles opbiechten aan mijn werkgever maar dan volgt direct ontslag.
Nu probeer ik het tegen beter weten te rekken maar ben op van de zenuwen en ben thuis. Ik heb gezegd dat ik ergens anders ben deze week maar ik heb al boven gezeten omdat hij aan de deur stond.
Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik vind het vreselijk te moeten liegen tegen mijn werkgever en ben zo ontzettend bang mijn baan te verliezen. Hoe heb ik zo stom kunnen zijn. Reactie infoteur, 01-04-2010
Hi Anoniem, een heel moeilijke situatie waarbij het nu gaat om het stellen van je grenzen. Pak het slim aan door hem wel als persoon te erkennen. "Speel" dus alsof je hem graag mag en ziet. Eenmalig kun je hem dan vriendelijk en tactvol zeggen dat je niet buigt voor chantage en dreigementen. Houd daarna voet bij stuk. Hiermee leg je de verantwoordelijkheid bij hem. Want ook hij zal zijn zwakheden hebben, en ik denk niet dat hij op een aangifte bij de politie zit te wachten. Een emotionele chanteur speelt in op iemands zwakke punten of schuldgevoelens. Emotionele chantage is vaak een patroon dat zich tussen twee mensen afspeelt. Voel je je dus gechanteerd, ga dan bij jezelf na of je je eigen grenzen wel goed genoeg in het oog houdt en bewaakt. Het is dus verstandig de ander te wijzen op het feit dat hij manipuleert en duidelijk te maken dat je dat niet accepteert. Dit om jezelf niet te verliezen. Stel je sterk op en laat geen angst doorschemeren. Sterkte! A.

Anoniem, 11-03-2010 22:35 #15
Hallo,
Ik vondt dit een zeer boeiend stuk, vooral omdat het mij ook zo is overkomen. En dan heb ik het zeker over… 3 tot 4 jaar misschien? Ik las dat het bij 80% van de vrouwen gebeurd, dus heel weinig bij mannen. Helaas ben ik één van die weinige mannen.
Mijn relatie met mijn ex toen liep niet lekker (wegens teveel obsessie gedrag bij mijn ex) maakte ik het uit. Het duurde heel lang voordat ze het heeft kunnen accepteren, ze bezocht me vaak thuis of ze kwam bij me stage toen. Ik werd er doodmoe van en heb toen maar een relatie zitten faken in de hoop van haar af te komen. Dit lukte, vlak daarna wou ze geen contact meer opzoeken.
Ze vertelde ook dat bij elke jongen die ze had moest ze aan mij denken, en een kind zelfs naar mij vernoemen.
Daarna bleef het een tijdje stil.
Na meer dan een halfjaar begon het stalken weer. En dit keer meer via cyberstalken op hyves.
Wat eerst begon met een "lief" berichtje of ik weer met haar wou praten, eindigte in vele boze berichten. Ik reageerde er namelijk niet op.
Tot op heden heb ik er soms nog last van, de stalker is het anders gaan aanpakken en laat nu "berichten" achter op mijn hyves waarbij je niet kan zien van wie dit komt. En dan heb ik het over anoniem respects bij foto's. In totaal heb ik nu MEER dan 13 foto's ervan die een anoniem respect hebben gekregen zomaar.
Ik besefte toen dat dit geen toeval meer was en dat ik in de gaten werd gehouden. Je kan namelijk niets bewijzen met anoniem respect wie dit doet. Ik stuurde een mailtje naar de moderators of ze dit konden achterhalen wie dit doet. Helaas niet geholpen…
Ik heb toen maar gedwongen mijn pagina moeten afschermen in de hoop geen rare geheimzinnige berichten te krijgen. Hierbij look ik dus de stalker ook uit om dan wel een andere bericht te sturen waarbij je niet anoniem kan doen, want dan maakt de stalker eindelijk zich bekend. Ook al heb ik sterk het gevoel dat het mijn ex weer is, dit gebeurd allemaal sinds ze mijn pagina heeft gevonden. Ik heb printscreens gemaakt, dus ik heb al heel wat bewijs ervan en zou het ook gebruiken als het nodig is. Op mijn school heb ik dit al moeten doen omdat ze zich probeerde aan te melden daar…
Ik geloof niet dat mijn stalker gevaarlijk is… Maar je kan natuurlijk nooit zeker weten.
Voor alle slachtoffers veel sterkte en blijf sterk staan in je schoenen! Reactie infoteur, 13-03-2010
Hi Anoniem, vermoedens zijn inderdaad iets anders dan bewijzen. Een afwijzing kan voelen als een flinke deuk in iemands ego en zelfbeeld, en de verwerking daarvan kan soms jaren duren, maar daar heb jij nu niets aan. Het is tekenend dat ze bij elke andere man aan jou moet denken, zelfs een kind naar jou wil vernoemen. Dit is het punt waar de aandachttrekkerij griezelige trekjes krijgt, en ik snap heel goed dat je er vanaf wilt. Het best blijft consequent negeren totdat de obsessie haar kracht gaat verliezen. Dank en sterkte, A.

Info, 21-02-2010 18:38 #14
Hoi F.F.
Ik heb ook een stalker gehad. Probeer bij jezelf te raden te gaan of je écht van hem af wilt. Maak de keuze die het beste is voor jou ook al lijkt het moeilijk. Een persoon die zich zo gedraagt kàn geen relatie aangaan ook al zouden jullie dat allebei willen. Ik adviseer je om een tijdje bij bijvoorbeeld een tante te gaan wonen in een ander dorp/stad. Probeer minimaal een half jaar uit zijn omgeving te blijven. Zo kun je beter bepalen wat voor invloed hij werkelijk op je heeft. Het is belangrijk dat je voor jezelf gaat zorgen! Sonja

F. F., 17-02-2010 21:52 #13
Ik ben een meid van 19 jaar en had sinds me 16de een relatie met me ex. Ik heb het uitgemaakt met hem omdat ik erachter kwam dat een ander hem belde en ik een sms kreeg dat hij vreemd mij ging en hij 2 kinderen elders heeft. Ik heb aan zijn zus gevraagd of hij echt een kind of jinderen ergens had en zij zei me dat het zo was. Dus was ik snel klaar met hem. Ik wordt nu al een tijdje gestalkt door me ex en deze week is het extra erg geworden. Hij wil dat ik het goed maak, maar dat kan en wil ik niet meer. Heb dat al zo vaak gedaan. Hij staat elke ochtend 6uur in me straat om me stalken en als ik van we werk kom dan staat die me op te wachten. Zelfs in het weekend ben ik niet veilig. Zo dood moe ben ik hierdoor. Weet niet wat ik moet doen. Met een straatverbod weet ik dat het alleen maar erger wordt want hij is agressief plus vuurwapengevaarlijk. Hij heeft me al een aantal keren bedreigd dat hij me koud maakt als ik het niet meer goed maak. Hou hij het zei: ''Ik mag je hebben of niemand anders.'' Ik ben zo bang om de deur uit te gaan maar ik moet wel. Wat het erger maakt is dat ik thuis woon en ze niet weten wat er speelt. Hij heeft z''n obsessie voor me en dat geeft hij toe. Hij heeft me zelfs al gewurgd en terwijl hij dat deed me kussen. Zo gek is hij. Ik weet het niet meer zit in een dal en weet niet wat ik nu moet. Reactie infoteur, 19-02-2010
Hi F.F., ja die stalker is geestesziek. Waarschijnlijk is hij al talloze malen afgewezen; dat jij het nu ook doet is de druppel. Omdat je ernstig wordt bedreigd en er zelfs een poging tot doodslag is geweest, kun je het best de politie in kennis stellen en vanzelfsprekend ook je ouders. Het gaat om je leven, dus zet de schaamte opzij. Hier en daar maak ik op dat je kennelijk nog met hem spreekt (hij gaf toe dat hij obsessief is), en die communicatie moet natuurlijk per direct stoppen. Volg de adviezen uit het artikel en voed zijn obsessie niet! Succes, A.

Moe Nieuw Vriendje, 20-11-2009 12:17 #12
Ik heb sinds een jaar een nieuwe vriendin die ver bij me vandaan woont. We zien elkaar een keer in de week en bellen en smsen vrijwel elke dag. Ik heb echter altijd het gevoel gehad dat er iets niet helemaal goed zat en dat ze nog steeds contact heeft met haar ex-vriend. Ze heeft me onlangs bekend dat hij haar bedreigde en nog steeds bedreigt. Hij dwingt haar onze relatie uit te maken, omdat hij anders een van ons geweld aan zal doen (hij heeft haar eerder geslagen). Daarnaast stuurt hij me mails met daarin 'belastend materiaal' waaruit zou moeten blijken dat mijn vriendin nog steeds (niet tegen haar zin) van hem is. Dit maakte me erg onzeker en ik ben dan ook blij dat ik de situatie beter begrijp. Ik wil echter heel graag dat hij ermee stopt en vind dat we naar de politie zouden moeten gaan, terwijl zij dit niet wil omdat ze hem, ondanks zijn gedrag, 'een goed mens' vindt. Ze vindt dat hij er niet zoveel aan kan doen. Ik word er echter erg moe van. Weet iemand wat ik kan doen of zijn er mensen met een soortgelijke ervaring? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 21-11-2009
Hi Moe, je vriendin verdedigt haar 'ex' ondanks zijn bedreigingen. Naar de politie wil ze niet, voorts verdenk je haar ervan dat ze nog steeds contact heeft met hem. Ze vindt hem zelfs een goed mens. De eerste vraag is dan: Is hij wel een ex? Zo ja, dan denkt of weet hij in elk geval dat hij nog kans maakt bij haar. Hij probeert een wig te drijven tussen jullie, omdat jij in de weg zit. Oplossing: Omwille van jou moet je vriendin elk contact met haar ex radicaal verbreken. Tenslotte ben je niet gediend van zijn obsessieve mails, laat staan zijn persoonlijke bedreigingen. Hopelijk begrijpt ze dat ze de relatie met jou op het spel zet als ze haar ex op welke manier dan ook nog spreekt of ziet. Zo niet, dan komt het op jouw zelfrespect aan. Sterkte! A.

Doeterniettoe, 05-11-2009 21:30 #11
Ik wordt sinds korte tijd gestalkt, weet het zeker. Weet dat deze persoon deze handeling eerder bij iemand heeft gedaan. Ik ben zelf een hulpverlener. Ik wil niet mijn naam en plaats noemen. Hij/zij is ook op internet. Sms jes, ik probeerde uit te vinden of ik hem/haar kon sturen en helpen. Maar vrees dat dit inderdaad niet handig is. Nu negeer ik maar. Reactie infoteur, 10-11-2009
Hi, dat is inderdaad het beste! Niks helpen en sturen, maar wegwezen. Groetjes, A.

Miriam, 21-07-2009 10:54 #10
Hoi mijn ex stalkt mij nu la 2,5 jaar lang onze relatie van 20 jaar is verbroken, hij heeft mij extreem mishandeld.zelfs nu hij een nieuwe relatie heeft valt hij mij lastig niet zo heel vaak meer gelukkig.hij rijdt wel veel door de stad waar ik woon.
ik heb overal aangifte van gedaan justitie seponeerd het gewoon.ook mijn ouders werden gestalkt door hem.ok mijn moeders aangiftes zijn gesoponeerd.ik snap dit niet want hij heeft alls gedaan in zijn strafmaat.

groetjes miriam Reactie infoteur, 23-07-2009
Hi Miriam, bij niet-vervolging wegens gebrek aan bewijs kun je binnen 3 maanden een officiele klacht indienen bij het Gerechtshof. Ook kun je klagen bij de politie zelf, indien je vindt dat zij hun werk niet goed doen. Of dit alles iets zal uithalen is natuurlijk zeer de vraag. Hopelijk vermindert het stalken met de tijd. Sterkte! A.

Anoniem, 22-05-2009 20:54 #9
Ik wordt al 1 jaar lang gestalkt en bedreigd door een jonge veelpleger. Ik ben ouder dan hij en heb, stommer kon ik niet zijn, gedacht dat ik hem kon helpen. Nu dat heb ik geweten… Mijn auto heeft hij in elkaar getrapt. Is mijn woning binnengedrongen door de ruiten in te slaan. Heeft mij bedreigt in mijn eigen huis nota benen. Smst, belt de hele avond. Staat zomaar ineens in de tuin. Te veel om op te noemen. Het heeft mj gesloopt. De politie doet in dit geval wel iets omdat hij vernield. En gelukkig hebben de buren hem herkent. Hij is een veelpleger dus de politie houdt hem in de gaten. Maar de angsten en de vernielingen zijn verschrikkelijk. Niets helpt… geen reactie. Wel een reactie het helpt allemaal niets. Continue die dreiging is zo erg. Nu krijg ik van de omgeving pas een beetje hulp en erkenning voor dit enorme probleem. Ik had hem in huis gehaald dus het was mijn fout volgens mijn familie. Nu ik er bijna aan onderdoor ga en na ieder telefoontje bij de politie aanklop dringt het pas door in mijn omgeving dat het walgelijk is. Hij is een soort van ex dus dat wordt zwaarder gestraft dan een vreemde. Daarom begrijp ik niet Janneke dat justitie jou niet helpt. Ik heb wel het idee dat ik serieus genomen wordt, maar de laatste keer waren ze veel te laat op locatie, ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik hem toen niet tot kalmte heb weten te manen. Alles wat hij tegenkomt op zijn weg naar mij maakt hij kapot. Ramen worden kapot geslagen, deuren worden in getrapt, laptop gooit hij kapot, telefoon tegen de muur. Hij wacht mij op als ik uit mijn werk kom. Parkeer de auto alleen nog onder cameraas. Het is vreselijk. Maar Janneke gewoon aangifte blijven doen. Keer op keer weer. Groetjes Reactie infoteur, 02-06-2009
Hi Anoniem, wat een toestand! Een straatverbod lijkt mij op zijn plaats, maar daar zal hij zich ook wel niets van aantrekken. Je hebt recht op een normaal leven, en wat hij doet is misdadig. Ik krijg ondanks de regelgeving en wet over stalking een akelig gevoel over het rechtssysteem in Nederland, maar daar zal ik wel niet de enige in zijn. Houd vol bij de politie, en ik wens je zeer veel succes. A.

Janneke, 13-05-2009 21:56 #8
Wij hebben al vier jaar last van een stalker en gaan er letterlijk en figuurlijk onderdoor. Mijn dochter van 16 is ernstig getraumatiseerd. De stalking ging en gaat op verschilende manieren waarbij ook geweld niet geschuwd werd en ik in het ziekenhuis moest worden behandeld door een zware mishandeling. Alle raad van slachtofferhulp en andere hulpverleningsinstanties hebben wij opgevolgd, zonder enig resultaat. De politie doet niets en weigert zelfs aangifte op te nemen. Na heel veel aandringen deden ze dat uiteindelijk toch, maar de officier van justitie vindt het een prive probleem omdat het gaat om mijn ex man.
De politie weigert iedere vorm van hulp, ik heb het idee dat dat komt doordat mijn ex een particulier recherche bureau heeft (ouwe jongens, krentenbrood) Ook de dienst justis doet hier niets aan, mijn ex is door zijn beroep zelfs gerechtigd mensen te volgen. Daar zijn normaal wel regels aan verbonden, maar die gelden niet als het gaat om een "prive probleem".
Door alle lasterpraatjes zijn wij volledig in een isolement geraakt en hebben geen familie of vrienden meer over. Kortom: alles geprobeerd en het eind is nog niet in zicht. Wat heb je aan zo'n wet. Reactie infoteur, 17-05-2009
Hi Janneke, ja dit is kwalijk. Ik neem even aan dat hij zich door je afgewezen voelt en wraak wil nemen. Een laatste mogelijkheid is om met onbekende bestemming te vertrekken. In elk geval dien je een verklaring van de politie/justitie te ontvangen waarin staat waarom er niet tot vervolging wordt overgegaan, juist omdat je bewijzen hebt van stalking en zelfs mishandeling. Dat het een ex is doet er niet toe, sterker nog, het is meestal een ex! Sterkte, A.

Sabina, 03-03-2009 04:49 #7
Ik word gestalkt in de chatroom door iemand die beweert dat ik problemen ben, gek ben, weet ik wat allemaal, terwijl deze persoon mij heeft mishandeld en een nacht in de cel heeft gezeten. Op werkplekken word mij het leven zuurgemaakt, hij is in ijn adressenboek gaan neuzen en heeft contact gezocht met vrienden van mij, om daar een wit voetje te halen, ik kan nog wel een hele waslijst opnoemen Het gevolg is dat ik nu thuis zit met een stress stoornis! Heb helemaal geen hulp hier. Het laatste wat hij heeft bedacht is dat IK tegen de politie zou zin, dat zit hij rond te bazuinen! Beetje vreemd he?
Ik heb helemaal niets tegen de politie. Het is natuurlijk in zijn voordeel dat mensen dat denken, plus dat ik bang word om naar de politie te stappen en dat is precies waar hij op uit is! Reactie infoteur, 07-03-2009
Hi Sabina. De obsessieve man test je uit en kijkt waar je grens ligt. Zo te horen heeft hij die echter allang overschreden. Stalking in chatrooms is aan te pakken door elders te gaan chatten en/of een andere nicknaam te nemen, maar deze persoon kent jou ook van real life. Maak het oersaai voor hem. Besteed geen enkele aandacht aan hem, ook niet via anderen. Als hij op je werkplek kan komen gaat het wel erg ver, dus licht je werkgever in. De politie is zeker een optie want stalking is strafbaar en zijn bekendheid met de cel werkt in jouw voordeel. Succes! Groet, A.

Poppydop, 30-01-2009 13:02 #6
Ik heb te maken met een vrouw die beweerd een kind te hebben met mijn man. Mijn man ontkent in alle talen… Vrouw in kwestie is absoluut niet zijn type (maar je weet maar nooit, ogen dicht en HOPPA!). De situatie in huis werd zo erg dat ik mijn spullen en de kinderen heb gepakt en ben weggegaan. Mijn man werd radeloos en weet ook niet wat hij hiermee moet. Langsgaan? Politie doet niks want die vrouw doet niks strafbaars zeggen ze. Onze relatie staat constant op spanning. Ik wil mijn man vertrouwen (en diep van binnen weet ik dat ik hem kan vertrouwen) en hij heeft mij ook geen enkele reden gegeven om hem te wantrouwen.

Daar tegenover: Zoiets verzin je als vrouw toch niet? Blijkbaar wel dus… Ik heb nu SCN ingeschakeld - wie weet houdt het dan op, desnoods via een DNA onderzoek. Reactie infoteur, 12-02-2009
Hi Poppydop, dit is heftig en ik kan me je maatregelen wel voorstellen. Alleen DNA onderzoek kan uitwijzen wie er gelijk heeft en als je man ervanaf wil en niets te vrezen heeft, kan hij daarmee instemmen. Het gaat er om hoe jullie die vrouw kennen, dus in welke relatie ze staat tot je man, en ook op welke manier ze haar beweringen uit. Want inderdaad, een vrouw verzint zoiets niet, zo ja, dan wil ze je man mogelijk aan haar binden, maar dan is er echt meer aan de hand. Veel sterkte, ook voor je man. A.

Verbraeken Kurt, 27-10-2008 21:00 #5
Mijn vrouw wordt nog steeds gestalkt door de vriendin van mijn broer dan nog wel. Dit is nu al bijna een 8 maanden aan de gang. Er zijn al tientallen pv's opgemaakt en het onderzoek is lopende. ze is jaloers op onze relatie en wil een breuk tussen mij en mijn vrouw. In verschillende sms'jes verteld ze tegen mijn vrouw dat ze met mij naar bed wil en dat ze beter in bed is als mijn vrouw. Mijn vrouw is intussen in een depressie terechtgekomen en ik wil dat dit zo snel opgelost geraakt. Het belgische gerecht duurt en duurt maar. Ik hoop dat ze haar opsluiten in een psychische instelling.
Trouwens een puntje hoop: de psycholoog van de politie heeft haar verklaard met een gespleten persoonlijkheid, ze is dus als psychisch gestoord. Reactie infoteur, 03-11-2008
Oei Kurt, dat moet voelen als een wesp die om jullie heen cirkelt! De sleutelfiguur hierin is niet je vrouw of jij, maar je broer. Hij moet de ernst van de situatie inzien en het contact met zijn vriendin staken. Just my thought. Groetjes, A.

Wendy, 06-10-2008 15:25 #4
Ik wordt nog steeds gestalked. Het is een kennis van de familie die ik samen met mijn familie heb bijgestaan toen zijn zoon in coma lag. SIndsdien beweert hij dat er een chemie is tussen ons. Meerdere malen heb ik verzocht mij met rust te laten. natuurlijk doet hij dat niet. Hij wacht mij op op het werk, achtervolgt me als ik weg rij, post een paar straten verderop en loopt in het donker naar mijn huis om de boel te controleren. via de hyves valt hij mijn kinderen lastig. Hun vriendje is ijn zoon en hij gebruikt de hyves van zijn zoon om mij en de kinderen te controleren. Tegen mijn ouders verteld hij adt mijn vriend helemaal niet bestaat, dat hij een verzinsel van mij is en dat hij en ik een geheime relatie hebben, dat wij van elkaar houden en dat er een hoge mate van chemie is. In 4 weken tijd heb ik 122! mailtjes van hem ontvangen. Ik ben verhuisd, heb een ander telefoonnummer genomen. Niets cvan dit alles werkt. Ook een straatverbod aanvragen heft geen zin, zijn exvrouwen hebben dit ook gedaan en hij komt gewoon aan de deur, bedreigd ze en maakt vervoer onklaar. Hij heeft mijn vriend bedreigt (volgens hem geen bedreiging maar een belofte) als mijn vriend tussen mij en hem probeert te komen… Om de 3 dagen staat de bloemist voor de duer met bossen bloemen, die ik gewoon weer wegstuur. waarop hij 's avonds weer voor de deur staat omdat hij niet begrijpt waarom ik niets van hem wil accpeteren omdat hij mij alleen mar wil helpen enzo!
Ik ben ten einde raad! Reactie infoteur, 27-10-2008
Hi Wendy. Wat een irritante situatie! Het best lijkt mij om contacten via Hyves te stoppen. Daarvoor moet je je kinderen wel uitleggen waarom dat is. Laat je vriend de telefoon beantwoorden en de deur openen. Is het de stalker, laat je vriend dan meedelen dat je geen prijs stelt op contact. Daarna CONSEQUENT blijven en nergens op reageren. Het gaat erom dat de animo bij de stalker vermindert en verdwijnt. De man is natuurlijk ziek van geest dus het zal geduld vergen. Veel sterkte, A.

Elmas, 20-04-2008 09:24 #3
Ik werd getalkt door een man wie ik kende, ik heb in october een aangifte gedaan. Dit was bijna een jaar lang. Omdat het via pre-paid kaart was konden ze hem niet aanhouden. IN zijn smsen ging hij met de ziekte van mijn kind bespotte. Ik was hopeloos. Ik stuurde met mijn telefoon een sms waarin hij op moet houden en natuurlijk heb ik ook gevloekt want het ging over mijn zieke kind. HIj is met dit sms naar politie gegaan en heb aangegeven dat ik hem lastig viel. Ik ben er voor aangehouden, ik voel geestelijk ook niet goed. Het is een rijschool houder in Deventer. HIj is slim maar ik ben niet de enige die door hem lastig is gevallen. Het is ongeloofelijk hoe te werk is gegaan, hij heeft mij uitgelokt met de prepaid kaart maar ik ben dom geweest om met mijn eigen telefoon te reageren. Je kan zien dat hij ervaring heeft. Ik ben zo bang, ik heb me maanden lang thuis opgesloten, door angst van achtervolging. Reactie infoteur, 01-07-2008
Het is wonderlijk waar je als mens in kunt belanden. Ik hoop dat je het ergste achter de rug hebt. Groetjes A.

Angelique, 20-02-2008 10:14 #2
Angelique 20-2-2008
Ik heb in 2005 via een datingsite een man leren kennen, ik was net 2 jaar gescheiden na een huwelijk van 21 jaar.
deze man vertelde mij al vrij snel over zijn stalkingverleden en de straf die hij daarvoor gekregen had.omdat ik ook zijn andere kant had leren kennen(lief, attent, zorgzaam) vondt ik dat iedereen een tweede kans verdiende.wij zijn vorig jaar getrouwd, maar kort na huwelijk en 2 miskramen vertelde hij mij dat hij geobsedeerd was door een vrouw(bekende van tv) en op internet had zitten zoeken om alles over haar en haar leven te weten te komen.
terwijl hij mij had beloofd dat hij nooit meer zoiets zou doen. ik ben hierdoor nu erg onzeker en zal altijd bang zijn dat het stalking gebeuren of obsessie voor vrouwen weer gaat spelen
mijn vraag weet iemand hoe groot de kans is dat een (ex) stalker weer in zijn oude gewoonte vervalt en waar moet je allemaal op letten ik kan dit nergens terugvinden op internet.
groetjes angelique Reactie infoteur, 01-07-2008
Hi A, het lijkt erop dat je man al in zijn oude gewoonte is vervallen. Hij heeft duidelijk hulp nodig voor deze obsessieve stoornis. Groet en sterkte, A.

Miranda Laan, 10-12-2007 19:16 #1
Ik wil zeer zeker reageren omdat ik ook wordt gestalkt door iemand via msn. De verhalen komen geheel over met het geen wat jullie beschrijven, haast eng gewoon. Ik heb aangifte gedaan bij de politie in mijn woonplaats met bijgevoegt bewijs op cd-rom. Het is uit handen gegeven maar verder heb ik er nog niks over gehoord. Het is wel rustiger maar weet donders goed dat ik er nog niet van af ben. Heb een persoon leren kennen ook op de chat en heb er goed contact mee, maar na het lezen van dit alles weet ik niet meer wat te doen, die kerel geloven of niet. Ik volg mijn hoofd en hart en zie wel waar het op uit draaid. Geloof toch niet dat alle mannen met de zelfde ideeen rond lopen en dat er ook nog mannen op een chat of zo zijn die het wel allemal goed voor hebben.

Verder nogmaals twee dikke duimen en de info die jullie geven is heel duidelijk. Kreeg deze site door van mijn beste vriendin en ben haar echt heel dankbaar. Mensen ga zo door he en alvast bedankt voor deze info, super gewoon.
Groetjes miranda Reactie infoteur, 21-12-2007
Hi Miranda, hartelijk bedankt voor je waardering. Ik ben blij te horen dat het artikel de informatie bevatte die je zocht en dat die enge stalker zijn gedrag snel zal staken. Groetjes, Astrid.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 24-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 78
Schrijf mee!