InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is stalking en hoe kunt u het oplossen?

Wat is stalking en hoe kunt u het oplossen?

Een ander woord voor stalking is ook wel belagen. Het woord stalking komt af van het Engelse woord 'stalking' wat ook wel besluipen in het Nederlands betekend. Stalkers zijn voornamelijk mannen die hun slachtoffer lastig vallen door onder andere op allerlei manieren contact te zoeken terwijl dit niet gewenst is.

Wat is stalking?

Stalking houdt in dat u telkens lastig gevallen wordt door de 'stalker' in kwestie. Er wordt door de stalker constant contact gezocht met het slachtoffer dit kan onder andere zijn door:
  • het slachtoffer steeds te achtervolgen
  • constant te bellen of sms-en
  • brieven te sturen
  • via internetsites als hyves, twitter, facebook en via de mail

Het stalken begint vaak licht en sluipt er langzaam in, wat kan beginnen met af en toe telefonisch contact kan zelfs eindigen in mishandeling of in het ergste geval moord.

Waarom stalkt iemand?

Er zijn meerdere redene waarom iemand gaat stalking maar meestal gaat het om liefde, bewondering, wraak of jaloezie die steeds extremer wordt. Artiesten worden soms gestalkt door mensen die zij totaal niet kennen maar in de meeste gevallen is de stalker bekend.

Als de stalker niet door heeft waar hij/zij mee bezig is en denkt dat hij/zij juist goed doet door extreem veel aandacht te geven valt onder de categorie psychotische stalker. Deze stalker vertoond meestal geen geweld of er gaat een langere tijd over heen.
Als de stalker doelbewust bezig is en weet dat hij/zij het slachtoffer leed aan doet dan valt de stalker onder de categorie psychopatische stalker. Bij de psychopatische stalker is de kans op geweld aanzienelijk groter. Meestal komt de psychopatische stalker voor de buitenwereld normaal over wat het nog erger maakt, niemand ziet namelijk het gevaar in behalve het slachtoffer.

Hoe komt men er van af?

In enkele gevallen komt u van een stalker af door deze te negeren echter kan het daardoor ook zijn dat het stalken enkel zal verergeren omdat de stalker nog kwader wordt. Probeer hulpt te zoeken alleen al erover kunnen praten met iemand lucht in ieder geval even op en wie weet kan diegene u verder helpen.

Alles wat de stalker naar u stuurd of waar u hem/haar tegen komt noteer dat, hou alles bij zodat u een dossier krijgt. Neem eventueel foto's van toegestuurde berichten als bewijs.

Als het zelf niet lukt

Stalking is strafbaar in Nederland echter zijn de procedures meestal lang. Het is strafbaar als iemand stelselmatig een inbreuk doet op uw privacy terwijl dit niet gewenst is. U kunt met de politie een stappenplan samenstellen om iets te doen tegen uw stalker, als de stalker op heterdaad wordt betrapt kan hij/zij aangehouden worden. Eventueel kan er over gegaan worden op een contactverbod of een celstraf.
Gerelateerde artikelen
Obsessief gedrag: stalkingHet is over. Jullie passen niet meer bij elkaar, hebben andere toekomstplannen, zijn op elkaar uitgekeken of misschien i…
Last van een stalker?Last van een stalker?Een stalker komt overal voor. Je wordt continu lastig gevallen door dezelfde individu. Hij/zij achtervolgt je op straat…
Stalking, de duivelse schaduwStalking, de duivelse schaduwJaarlijks zijn tienduizenden vrouwen de prooi van een stalker die in zijn obsessie tot elke prijs gaat om de aandacht va…
Aangifte doen van een delictAangifte doen van een delictJe bent getuige van een strafbaar feit. Er is ingebroken in je huis of je bent beroofd. Je wordt bedreigt. Je wordt gest…
Stalking: als liefde een obsessie wordtStalking: als liefde een obsessie wordtWare liefde, je kunt niet zonder de ander. Je wilt de ander een veilige thuishaven bieden, verzorgen en beschermen. Een…

Reageer op het artikel "Wat is stalking en hoe kunt u het oplossen?"

Reactie

Sunita, 06-03-2013 14:55 #1
Geachte heer, mevrouw,

Ik heb ongeveer 2 en half jaar mijn relatie verbroken, en vanaf dat moment stuurt mijn ex mailtjes, hij beledigt mij en mijn kinderen. Hij heeft mij zelfs voor 2 agenten met de dood bedreigd, daar heb ik een melding van gemaakt en het werd steeds erger, tot ik een aangifte op hem hebt gedaan, zijn dossier was naar het om gestuurd maar die hebben ze geseponeerd, omdat hij mij en mijn kinderen en familie en vrienden beledigd en niet met de dood bedreigd, nu kan de politie niks voor me doen. Twee weken geleden kreeg mijn vriendin een privé bericht via Facebook en weer beledigt hij mijn vrienden en haar kinderen en mij. We zijn naar de politie gegaan en weer kunnen ze niks doen. Ik begin dit zo zat te worden. Wat kan ik doen en waar kan ik terecht? Er zijn al aantal agenten naar zijn huis gegaan om met hem te praten, maar hij blijft doorgaan. Wie kan mij helpen? Er moet toch een instantie zijn waar ik terecht kan, ik wil verder met mijn leven samen met mijn kids.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sunita

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 16-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!