InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De zin en onzin van ruzie maken

De zin en onzin van ruzie maken

De zin en onzin van ruzie maken De een drijft erop en de ander zal het verafschuwen… en alles wat er tussen zit. Ruzie is van alle tijden, immers oorlogen kennen we al zolang er mensen zijn. Elkaar iets op willen leggen (denk aan het geloof), het niet met elkaar eens zijn, je achtergesteld voelen en noem maar op. Iedereen kan in feite wel een reden hebben om ruzie te maken, maar niet iedereen doet het. Dan doemt de vraag op in hoeverre ruziemaken zinvol is. De meningen lopen uiteen.

Wat is het?

Ruzie maken is een natuurverschijnsel en betreft een opgelopen conflict, ergens onenigheid over en dat meestal in eerste instantie in een verbale situatie. Het kan vervolgens ook nog met fysiek geweld gepaard gaan. De meningen zijn verschillend en gaan al dan niet vergezeld van verschillende belangen. Echter, ieder mens interpreteert ruzie weer anders en de een zal het als een levendige en mogelijk amusante discussie zien en de ander kan zich zomaar regelrecht bedreigt voelen. Je kunt dit niet voor de betreffende personen invullen.

Ruzie maken lucht op

Argumenten

Opluchting is een veel gehoord aspect rond ruziemaken en inderdaad ruzie maken kan erg opluchten. Vertel je verhaal en dit mag best met de nodige passie zolang het maar in duidelijke taal is. Geef vervolgens ook de ruimte aan de andere partij om zijn/haar verhaal te doen. Wil je nadenken over een reactie, laat dan rustig een stilte vallen, maar ga geen rondjes draaien. Argumenten over en weer blijven vertellen om de ander te overtuigen, schiet niet op en laat een ruzie eerder oplaaien.

Verwijten

Behalve elkaar ruimte geven, is het ook van belang om niet met verwijten te komen. Je argumenten mogen wel kracht bijgezet worden en aangeven hoe je zaken ervaart (op een kritische wijze) is ook prima, maar elkaar verwijten voegt niets toe. De kans dat de andere partij “de luiken sluit” wordt op deze manier alleen maar groter. Maak je er een soort wens, dan geef je toch aan hoe je er over denkt, maar houdt je het dicht bij jezelf.

Schelden

Het spreekt bijna voor zich dat schelden niets toevoegt en toch maakt menigeen er gebruik van. Schelden komt meestal voort uit onmacht. Niet de woorden kunnen vinden, iemand proberen te overtuigen of walging over een situatie. Rust vinden om de juiste woorden te zoeken kan helpen. Tel tot tien, maak een pas op de plaats en probeer hetgeen je wilt zeggen in goed Nederlands te verwoorden. Neem daar desgewenst ook de mening van de ander in mee, maar probeer het altijd via woorden duidelijk te maken. Schelden roept op tot terugschelden of de andere partij sluit zich volledig voor je af. In beide gevallen lost het niets op én lucht het ook niet op. Als je toch in scheldkanonnades terecht dreigt te komen, neem dan een time out… en spreekt dit ook uit. Een time out kan een uurtje zijn, maar kan ook zomaar een dag zijn. Niet negeren, maar het gesprek oppakken waar je gebleven bent. Mogelijk heb je intussen hetgeen je wilt zeggen wel goed onder woorden kunnen brengen en dank de andere partij voor de time out voordat je je discussievervolg ingaat.

Voorkom overigens dat als je woorden toch niet toereikend zijn, het fysiek wordt. De deur is dan meestal echt gesloten. Roep er in dat geval professionele hulp bij. Een man of vrouw die van een afstand de situatie kan bekijken en kan helpen om partijen elkaars standpunten duidelijk te maken, eventueel partijen ook weer dichter bij elkaar kan brengen en/of aan een compromis kan werken.

Wat niet te doen?

Een aantal zaken is al voorbij gekomen en enkele nog niet genoemde aspecten zijn samengevoegd in deze lijst.
  • Zorg voor argumenten en geen verwijten.
  • Luister ook naar je gesprekspartner (laat hier ruimte voor).
  • Voorkom schreeuwen en schelden en helemaal fysiek geweld. Als je er niet uitkomt … neem een time out. Spreek af toe de time out eruit ziet.
  • Niet schreeuwen, huilen of weglopen.
  • Tijdens een ruziepartij geen alcohol drinken.
  • Voel je niet te groot als je ziet dat je een fout hebt gemaakt. Geef netjes aan dat je een fout hebt gemaakt of iets verkeerd gezien hebt.
  • Haal er geen andere aspecten bij. Zorg dat je de focus houdt op waar de ruzie over gaat.

Tot slot

Als het niet nodig, voorkom dan een discussie die uitloopt in een ruzie. De ene partij kan zich wellicht goed aan de regels houden, het is niet gezegd dat de andere partij dat ook kan. Probeer discussies/onenigheid altijd op een nette manier onder woorden te brengen. Maan jezelf tot rustig blijven. De kans dat je er op een nette manier uitkomt is zo vele malen groter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ruzie op feestdagen of op een feestjeRuzie op feestdagen of op een feestjeWaarom maakt iemand steeds ruzie op feestjes? Waarom is er altijd ruzie binnen de familie tijdens de feestdagen? Waarom…
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…
Ruzie maken of confronteren?Ruzie maken of confronteren?Overal waar mensen met elkaar te maken hebben ontstaan meningsverschillen. Maar hoe ga je daar goed mee om? Veel mensen…
Kenmerken en signalen van een slecht huwelijk of relatieKenmerken en signalen van een slecht huwelijk of relatieJe hebt relatieproblemen en je relatie of huwelijk zit in grote moeilijkheden. Je vraagt je af of je moet blijven of dat…
Wat kun je doen bij huiselijk geweld?Wat kun je doen bij huiselijk geweld?Huiselijk geweld gebeurt letterlijk en figuurlijk achter de voordeur. Net als incest denken we dat het niet in onze omge…

Reageer op het artikel "De zin en onzin van ruzie maken"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 03-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Communiceren
Schrijf mee!