InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Ruzie op feestdagen of op een feestje

Ruzie op feestdagen of op een feestje

Ruzie op feestdagen of op een feestje Waarom maakt iemand steeds ruzie op feestjes? Waarom is er altijd ruzie binnen de familie tijdens de feestdagen? Waarom moet iemand altijd zijn gelijk halen, ook al heeft hij ongelijk? Waarom valt iemand een ander in de rede tijdens het vertellen van een verhaal? Waarom zou iemand met alle geweld moeten bewijzen dat de ander ongelijk heeft?

Ruzie, hoe begint het?

Ruzie tijdens de feestdagen of ruzie op een feestje, hoe begint het? Vaak begint het met een meningsverschil. De een is heilig overtuigd dat de ander ongelijk heeft en doet er alles aan om zijn gelijk te halen. De ander houdt bij hoog en laag vol dat hij gelijk heeft. Als er niet ingegrepen wordt, ontstaat er ruzie.

Tijdens het vertellen van een verhaal

Tijdens een feestelijke bijeenkomst is het niet netjes om ruzie te maken. Waarom zou iemand met alle geweld moeten bewijzen dat een ander ongelijk heeft tijdens het vertellen van een verhaal? Waarom zou iemand met alle geweld moeten bewijzen dat de ander het mis heeft? De ander zou niets meer met je te maken willen hebben en zou je ook niet meer mogen. Waarom zou je de ander niet de kans geven zijn gezicht te redden? Had de ander jou om je mening gevraagd? Goed mogelijk dat de ander geen enkele behoefte voelde om naar jou mening te vragen.

Irritaties

Als de ander tijdens het vertellen van een verhaal onderbroken wordt door iemand die beweerd dat de ander het mis heeft, ontstaan er irritaties. De ander doet zijn best om tijdens het feest de boel gezellig te houden. Door de irritaties is het feestelijke gevoel onder de feestgangers met 1 klap verdwenen. Veel beter is het om het redetwisten te vermijden.

Redetwisten

Er bestaan ware redetwist kampioenen. Mensen die kost wat het kost gelijk moeten hebben. Mensen die over elk puntje struikelen en koppig volhouden dat de ander ongelijk heeft. Vrienden maak je er niet mee en het geeft de omstanders een zeer ongemakkelijk gevoel. Dag feestelijke stemming!

Verbittering

Hoe kan je het beste met een meningsverschil omgaan? Door het redetwisten te vermijden. Redetwisten vergald het feest. Negen van de tien keer eindigt een meningsverschil in een bittere strijd, waar beide partijen heilig overtuigd zijn van hun gelijk. Een ruzie valt niet te winnen, maar een feest valt wel kapot te maken. Als je volhoudt dat de ander ongelijk heeft, zeg je ten overstaande van de feestgangers dat de ander een sukkel is. De verbittering bij de ander zal groots zijn, zijn trots is gekrenkt, hij zal de pest aan je hebben en hij zal het voorval nooit vergeten.

Tegenspreken

Wat is de beste manier om iemand tegen je in het harnas te jagen? Door die iemand tegen te spreken en door vol te blijven houden dat hij ongelijk heeft. Met het tegenspreken, argumenteren en ruzie zoeken bereik je helemaal niets: je maakt er geen vrienden mee en op zakelijk gebied kom je geen stap verder.

Overwinning

Voor sommige kampioenen rede twisters is tegenspraak een gevoel van overwinning: je overwint de ander met argumenteren. Als je inderdaad veel tegenspreekt, ruzie zoekt en argumenteert zal je af en toe misschien een overwinning behalen, maar de wint nooit de welwillendheid van de ander terug. Nooit. Als je de ander ooit nodig hebt in de toekomst, kan je het schudden.

Verlangen

Wat schuilt er achter iemand die zo veel redetwist? Wat bezielt iemand om constant ruzie te zoeken? Waarom valt iemand een ander steeds in de rede? De oorzaak is dat bij zo´n iemand het verlangen om belangrijk te zijn niet is bevredigd. Ieder mens heeft een verlangen om belangrijk gevonden te worden. Iemand die steeds ruzie zoekt wil zijn verlangen om belangrijk gevonden te worden bevredigen. Zodra de belangrijkheid is erkend, zal er een eind komen aan het ruzie zoeken.
Gerelateerde artikelen
Wel of geen ruzie in bed?Wel of geen ruzie in bed?De uitvinder van het bed zou zichzelf in zín graf omdraaien. Het bed is om in te slapen, lekker in te knuffelen of seks…
Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Ruzie maken waar je kinderen bij zijn. Kan dat eigenlijk wel? Ruziënde ouders is in de ogen van veel kinderen het vresel…
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…
Feestdagen en evenementen in TurkijeTurkije, niet alleen in zomer wordt hier feest gevierd. Er worden het hele jaar door festivals georganiseerd. U leest he…
Bronnen en referenties
  • http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1612046
  • http://www.manindezorg.nl/feest-ontaard-in-grote-ruzie/
  • http://partyflock.nl/topic/694692:Kom_je_om_te_feesten_of_om_ruzie_te_zoeken.html
  • http://nos.nl/artikel/248371-gewonden-bij-vechtpartij-communiefeest.html
  • http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/3947

Reageer op het artikel "Ruzie op feestdagen of op een feestje"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 08-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!