InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wat is de oorzaak van zinloos geweld?

Wat is de oorzaak van zinloos geweld?

Wat is de oorzaak van zinloos geweld? We kunnen ons allemaal wel een voorbeeld bedenken van zinloos geweld. Maar waar komt de term 'Zinloos geweld' vandaan? En wat zijn de oorzaken van zinloos geweld?

Wat is de oorzaak van geweld?

Zestien was Maja Braderic uit Nijmegen toen ze in 2003 vermoord werd. De hoofdverdachte zei dat hij Maja had gedood, omdat hij wilde weten hoe het voelde om iemand te doden. De rechter accepteerde deze reden niet. Er moest meer aan de hand zijn geweest. Ruzie, jaloezie, een trauma uit het verleden, of iets anders. Maar eigenlijk gaf deze dader een heel goede reden om iemand te vermoorden, zo blijkt uit sociologisch onderzoek van de Universiteit Rotterdam.
De verdachte gaf zelfs aan de beste reden. Als je ruzie hebt met iemand zijn er tientallen manieren om dat op te lossen. Moord is er daar misschien een van, maar staat nu niet direct bovenaan. Maar wil je weten hoe het voelt om iemand te doden, dan kun je maar een ding doen: iemand doden.

Dat er mensen zijn die geweld plegen om het geweld, omdat ze het lekker vinden, is een mensbeeld waar we niet aan willen.
Een dader die aangeeft dat hij iemand heeft vermoord omdat hij wilde weten hoe het voelt om iemand te doden, krijgt een hogere straf dan een ander die bijvoorbeeld verklaart dat zijn vriendin vreemd was gegaan en hij daar woedend over was. Uit ditzelfde sociologisch onderzoek van de Universiteit Rotterdam blijkt dat we het niet accepteren dat de reden voor het geweld in het geweld zelf ligt. We zoeken altijd naar een factor als sociale, economische of psychische problemen. Geweld wordt altijd gezien als een middel om een bepaald doel te bereiken. Maar eigenlijk zou er gekeken moeten worden naar het moment van het geweld zelf, naar de beleving daarvan.

Oorsprong van zinloos geweld

Menig Nederlander kan zich nog wel de dood van Meindert Tjoelker op 13 september 1997 herinneren. Deze jongen vierde zijn vrijgezellenavond, maar werd doodgeslagen omdat hij een 4-tal mannen had aangesproken toen deze fietsen aan het slopen waren.
Deze tragische gebeurtenis leidde in Nederland tot het begrip ‘Zinloos geweld’. Tevens werd naar aanleiding van deze gebeurtenis een minuut stilte gehouden in de gehele samenleving. Hiermee wilde men duidelijk maken dat de samenleving zich zorgen maakt over het oprukkende zinloos geweld.
Mede door de massale opkomt van de herdenking en minuut stilte, kreeg het begrip ‘zinloos geweld’ betekenis in Nederland, die tot vandaag de dag gebruikt wordt.

Voetbal hooliganisme

Een van de bekendste vormen van geweld, puur voor de beleving ervan, is het geweld van voetbalsupporters. Deze zogenaamde ‘hooligans’ vinden niet alleen het geweld zelf lekker, maar ze kicken ook op de roes waar ze in belanden door dit geweld. Deze roes is zelfs een reden voor de hooligans om geweld te organiseren. Het leven van een hooligan draait puur en alleen om het plegen van geweld, omdat het ze een lekker gevoel geeft. Ze vechten met de tegenstander, vechten met de politie en slopen treinen.

Bij hooligans is het vechten maar een bescheiden deel van het gehele voetbalgeweld. Het vechten is namelijk binnen een paar minuten voorbij. Het grootste gedeelte van de tijd fantaseren hooligans namelijk over geweld. Elk gesprek van een hooligan gaat over geweld. De hele week leven ze toe naar de wedstrijd van zondag. Zo bedenken ze hoe ze uit handen van de ME en politie kunnen blijven, en maken ze telefonische afspraken met supporters van de tegenpartij om te vechten. De roes die dit met zich meebrengt is voor een hooligan de reden om dit gedrag door te zetten.
Een andere reden voor het aanblijvende voetbalgeweld is het feit dat hooligans met een grote groep zijn. Zo voelen ze zich machtig en hebben ze een onverslaanbaar gevoel. In dit geval komt de term ‘groepsdruk’ kijken. Simpel voorbeeld hiervan is dat wanneer jij een ander een trein ziet slopen, je denkt dat je dat zelf ook wel kan. Gevolg is dat je zelf meedoet aan het slopen van de trein.
Gerelateerde artikelen
De psychologie van geweldDe psychologie van geweldGeweld is iets dat de mensheid al eeuwen lang bezighoudt. De meeste mensen verafschuwen het, maar toch zit het nog in on…
Geweld zonder redenen, maar mét oorzakenIn dit artikel worden eventuele oorzaken van zinloos geweld besproken aan de hand van de vier categorieën van biologisch…
Hooligans, voetbalsupporters en vandalismeHooligans, voetbalsupporters en vandalismeVoor het woord hooligan geeft Winkler Prins als betekenis voetbalvandaal. Dat suggereert dat een hooligan vandalisme uit…
Wat zijn de straffen voor zinloos geweld?Op 4 januari dit jaar werd er op de Vestdijk in Eindhoven een man uit Oirschot zwaar mishandeld. De man werd zonder een…
Wat kun je doen bij huiselijk geweld?Wat kun je doen bij huiselijk geweld?Huiselijk geweld gebeurt letterlijk en figuurlijk achter de voordeur. Net als incest denken we dat het niet in onze omge…
Bronnen en referenties
  • Tussen het Tuig - Bill Buford
  • Wikipedia
  • Dagblad de Limburger

Reageer op het artikel "Wat is de oorzaak van zinloos geweld?"

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 08-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!