InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Waardevol “praten over jezelf”

Waardevol “praten over jezelf”

Waardevol “praten over jezelf” De een is uiterst bescheiden en zal niet of nooit over zichzelf spreken en de ander praat maar wat graag over zichzelf en wordt niet zelden als egoïst betiteld. Wel of niet is weinig relevant in deze, waar het om gaat is de toegevoegde waarde als je over jezelf spreekt en hoe je dit vorm kunt geven.

Gelukkig

Steeds meer mensen zeggen dat je “gelukkig zijn” zelf in de hand hebt en feitelijk is dat ook zo. Je bepaald geluk aan de hand van de waarde die jij aan zaken toedeelt, zoals liefde of vrienden, maar ook het al dan niet hebben van kinderen etc. Gelukkig zijn staat los van sec materiële zaken en geld. Immers, als je alleen gelukkig wordt van materiële zaken en geld, is er iets anders aan de hand (wat zeker waard is om uit te zoeken, maar waar het in dit artikel niet om gaat).

Lastig, praten over jezelf?

Uitgaande van het feit dat je geluk zelf bepaald, is een begin relatief eenvoudig te maken door over jezelf te praten. Mogelijk klinkt het vreemd en lang niet gemakkelijk voor menig man of vrouw. Maar maak maar eens een begin door tijdens een discussie over een bepaald onderwerp of het bespreken van een situatie over iemand anders, aan te geven hoe jij iets ervaart of hoe jij het gehanteerd hebt.
Niet denken dat daar een ander niet op zit te wachten, het kan immers van onschatbare waarde zijn als je je ervaring met iemand deelt. Het kan die persoon nieuwe inzichten geven, troost of herkenning. Daarnaast speelt het aspect dat je zelf gelukkiger wordt, als je over jezelf spreekt. En als je zelf gelukkiger voelt, deel je je goede humeur weer gemakkelijker met een anderen.

Waar heeft het zoal betrekking op?

Leren

Als je over jezelf spreekt zet je jezelf als mens ergens neer. Je bepaald zelf waar je kwaliteiten liggen en waar niet, of je een vroege vogel bent of een nachtuiltje en of je sportief type bent of helemaal niet. Noem het een soort verklaring waarom je de dingen doet die je doet en waarom je bepaalde dingen ook niet doet. Je vertelt het een ander, maar tijdens dit proces leer je jezelf steeds beter kennen, geef je toe aan wie je bent en de manier waarop je handelt.
Een neveneffect is het feit dat dit leerproces je ook weer nieuwe inzichten kan bieden over bepaalde situaties rond jezelf. Tevens levert het mogelijk inzichten daar waar het om je gesprekpartner(s) gaat en de bijstand die je hiermee verleent. Betitel het als een soort “eigen wijsheid” maar dan wel gestoeld op ervaringen.

Opluchting

Als je met iemand spreekt over een bepaalde situatie, dan lucht het jezelf op als je je eigen “sores” over dit onderwerp ook mee kunt nemen in dit gesprek. Het geeft troost, lucht en ruimte in het hoofd en schept ordening in je eigen problemen. Je ordent als het ware je eigen problematiek en dat biedt vervolgens weer perspectief.

De opluchting kan tevens van de zijde van je gesprekspartner komen, want door je eigen verhaal te vertellen vergroot je de kans dat de ander ook zijn/haar verhaal doet. Psychologen gebruiken het ook zo nu en dan. Het kan iemand net over de streep trekken. Hetgeen je over jezelf verteld moet uiteraard wel in proportie zijn met de hulp die je je gesprekspartner kunt en wilt bieden.

Vriendschap stimulator

De ene vriendschap is de andere niet en waar de ene vriendschap alles als een automatisme op tafel gooit, zal de ander dit mondjesmaat doen. Feitelijk maakt het niet uit, als het maar enigszins gelijkwaardig is. Daarmee ook meteen de mogelijke scheefgroei aangevend. Deze kan ontstaan als je wel heel erg weinig over jezelf spreekt. Mogelijk wat mysterieus, al dan niet bewust, zal het de vriendschap ten goede komen als je de muur iets laat zakken. Daarmee niet gezegd dat je een spraakwaterval moet worden, maar de balans opzoeken is belangrijk, ook in vriendschappen.

Accepteren wie en hoe je bent hoort uiteraard ook bij vriendschap, maar het hoort ook bij vriendschap dat je iets deelt van wat er in je hoofd omgaat. Dat schept namelijk de band die vrienden hebben.

Zelfvertrouwen

Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond dat over jezelf spreken en of dit nu direct in een face-to-face gesprek is, op schrift of middels plaatjes, goed is voor je zelfvertrouwen. Ook social media als Facebook en Twitter delen dus in dit proces. Maar let hierbij op dat het geen diarree aan woorden of beelden wordt over jezelf. Leuk, lief, schokkend of confronterend … zolang het maar gedoseerd is en dit geldt uiteraard ook in gesprekken.

Tot slot

We nemen elke situatie bij de kop om een gesprek over te voelen. We analyseren alles om er van te leren en dan met name over onszelf. Daar is niets mis mee en biedt tevens de mogelijkheid om dat prettige gevoel te creëren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Communicatie-test - Praat jij (te) veel?Communicatie-test - Praat jij (te) veel?We leven in een communicatie-tijdperk, waarin ongelooflijk veel gepraat, getelefoneerd, vergaderd, gediscussieerd wordt.…
Vier tips om vrouwen te versierenVier tips om vrouwen te versierenVrouwen versieren is voor veel mannen een probleem. Hier lees je enkele tips om het gemakkelijker te maken om vrouwen te…
Zelfrespect: voel jij je onzeker?Zelfrespect: voel jij je onzeker?Wat is zelfrespect? Heb je zelfrespect als je een laag zelfvertrouwen hebt? Heb jij een laag zelfbeeld over jezelf? Heb…
Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Onzekerheid, is er iets tegen te doen?Als je onzeker bent dan voel je je vaak niet prettig. Je bent bang dat anderen je zullen afwijzen, raar vinden of niet a…
Verliefd, maar te nerveus om met hem/haar te praten?Verliefd, maar te nerveus om met hem/haar te praten?Het overkomt iedereen wel eens; je bent tot over je oren verliefd, maar zo gauw je met diegene praat, wordt je zo nerveu…
Bronnen en referenties
  • A. Winston Halfort - psycholoog

Reageer op het artikel "Waardevol “praten over jezelf”"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Communiceren
Schrijf mee!