InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Communicatie-test - Praat jij (te) veel?

Communicatie-test - Praat jij (te) veel?

Communicatie-test - Praat jij (te) veel? We leven in een communicatie-tijdperk, waarin ongelooflijk veel gepraat, getelefoneerd, vergaderd, gediscussieerd wordt. De één geniet van praten of is een spraakwaterval en zoekt voortdurend mogelijkheden om zijn of haar praatbehoefte te stillen. De ander heeft er moeite mee en beschouwt praten meer als 'nu eenmaal noodzakelijk.’ Weer een ander houdt zich liever op de achtergrond, is een denker, luistert of is liever stil. Wil je weten hoe dit bij jou zit?

Communicatie - Praat jij veel?

  • Communicatiedrang
  • Constante praatbehoefte
  • Spraakwaterval
  • Praten en luisteren
  • Gereserveerd qua communicatie
  • Bescheiden op de achtergrond

Welke van de bovenstaande kwalificaties heeft betrekking op jou? Doe deze test ‘Praat jij veel?’ om hier een beeld van te krijgen. Geef bij onderstaande stellingen het antwoord ja of nee; welke voor jou van toepassing is.

Communicatie-test: Uitspraken

  1. In een groep hoor ik bij de eersten die gaat praten
  2. Waar niet hartelijk wordt gelachen, is het gezelschap saai, bekrompen of verkrampt
  3. Mensen die langzaam praten, mag men onderbreken
  4. Leve de telefoon, want persoonlijke ontmoetingen zijn tijdrovend
  5. Gereserveerde mensen zijn slecht gezelschap
  6. Ik zeg meteen duidelijk waar het op staat
  7. Discussiëren betekent doorpraten totdat iedereen op dezelfde lijn zit
  8. Mensen die niet meepraten, moet men er als het ware bij sleuren
  9. Ik heb mijn mobiele telefoon altijd bij me en zo veel mogelijk aanstaan
  10. Ik was in mijn kennissenkring één van de eersten met een mobieltje (er in elk geval één wilde)
  11. Ik wil altijd en overal bereikbaar zijn
  12. In de auto of in de trein; ik moet me op elk tijdstip kunnen melden
  13. Men toont karakter als men zijn mening aan iemand opdringt

Betekenis resultaten

Tel alle ja antwoorden bij elkaar op

Minder dan 5 punten: Gereserveerd en bescheiden

Je bent gereserveerd wat communiceren of praten betreft en meer een denker. Je bent bescheiden, hebt het besef dat een gesprek geen egotrip dient te zijn en vindt dat anderen zoveel mogelijk aan het woord dienen te komen. Jij bent ook een beetje het ‘stille wateren hebben diepe gronden’ type. En om even in uitdrukkingen en gezegdes te blijven: degenen die ´brutale mensen hebben de halve wereld´ als credo hebben, kunnen soms een voorbeeld aan jou nemen.

5 - 10 punten: Praten en luisteren

Praten en de kunst van het luisteren is bij jou goed in evenwicht. Je praat doorgaans graag, maar luistert ook aandachtig naar wat andere mensen te vertellen hebben. Mensen ervaren jou als prettig qua communicatie en als een luisterend oor. Je bent tevens stimulerend, omdat je anderen uitnodigt tot denken en praten.

Meer dan 10 punten: Te veel praten

Praten en mededelen is een (te) sterke behoefte van jou. Je bent vaak een echte spraakwaterval. Soms merk je niet eens dat je omgeving niet naar je luistert. Soms haal je ook bijdragen van anderen uit de context en gebruikt dit voor je eigen verhaal. Je bent een gezelschapsdier, maar je hebt moeite met luisteren en daarom praat je aan één stuk door. Gezellig praten, aan het woord zijn is prima, maar je communicatiedrang ontneemt soms de meer bescheiden luisteraars de mogelijkheid om iets te zeggen.

Lees verder

© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10. Communiceren is iets wat we dagelijks doen. Praten en luisteren, het lijkt zo simpel. Goe…
Relatieproblemen: Hoe red ik mijn relatie?Relatieproblemen: Hoe red ik mijn relatie?De eerste paar maanden van een relatie lijken allemaal zo leuk en aardig te zijn, tot je elkaar echt leert kennen. Sommi…
Slecht luisterenSlecht luisterenSoms ben je een gesprek aan het voeren en bekruipt je het gevoel dat de ander niet naar je luistert. Vaak kan je echter…
Paralinguale communicatieWat is paralinguale communicatie? Paralinguale communicatie is een onderdeel van non-verbale communicatie en gaat over d…
Verkooptechniek: Luisteren levert vaak meer op dan pratenVerkooptechniek: Luisteren levert vaak meer op dan pratenLuisteren tijdens het verkoopgesprek is belangrijker dan zelf praten. Wil je iemand overtuigen dat jouw aanbieding het w…
Bronnen en referenties
  • Boon, R. Tests voor kwaliteiten, stijlen, eigenschappen en opvattingen van de mens. Swets & Zeitlinger.
  • Weiler, P. (psycholoog). Test u zelf. Kosmos
  • Lauster, P. Test uw Talenten. Ontdek en ontplooi uw Aanleg en Talenten. De Kern

Reageer op het artikel "Communicatie-test - Praat jij (te) veel?"

De infoteur van dit artikel heeft aangegeven wegens omstandigheden moeilijk of niet te kunnen reageren.
Reageren op het artikel of reageren op reacties blijft mogelijk, maar antwoord van de infoteur zal mogelijk uitblijven.

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Sila
Laatste update: 22-07-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!