InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De ideale mens: Zelfkennis

De ideale mens: Zelfkennis

De ideale mens: Zelfkennis Zelfkennis of intra-persoonlijke intelligentie is het vermogen om te begrijpen waarom ons lichaam en geest reageren op prikkels. Het is de zoektocht van de bron op een reactie. Hieronder vind je enkele tips om je zelfkennis uit te breiden. “zelfkennis is het begin van alle wijsheid en het einde van alle illusies” (Gerd de Ley)

Zelfkennis?

Zelfkennis is belangrijk om van onze eigen fouten te leren. Misschien reageren we bij een situatie soms te pessimistisch of juist te naïef? Onderschatten we ons soms of overschatten we ons nu juist? Soms worden we verblind door onze zelfzekerheid en dit kan zorgen voor ruzies, frustraties en uiteindelijk staat het ons succes en geluk in de weg. Het zoeken naar jezelf is niet altijd gemakkelijk want geen enkel mens wil dan ook één van zijn negatieve kenmerken echt bekijken of wil er niet echt iets aan veranderen. Het grootste deel van onze acties gebeurt wel onbewust en vaak worden er later pas redenen aan toegevoegd om toch het gevoel te geven dat we onszelf goed kennen.

Tips

  • Zelfkennis begint logischerwijs bij jezelf. Houd eens een uurtje van de dag vrij om de dag eens op een rij te zetten en te evolueren.
  • Kijk eens wat jouw aandeel was in verschillende situaties. Stel jezelf heel wat vragen zoals: ‘Hoe is dit gebeurd?’, ‘Wat deed ik?’, ‘Wat is het gevolg?’, ‘Kon het anders?’ Durf jezelf echt wel eens vragen te stellen, desnoods voor een spiegel en kijk naar je eigen reactie (zowel verbaal als non-verbaal).
  • Probeer soms eens voor een voorval eerst rustig na te denken voor je reageert om echt te kijken wat jij normaal onbewust zou doen.
  • Probeer echt met meerdere ideeën of oplossingen voor een probleem te spelen en verantwoord voor jezelf waarom jij juist voor dit kiest.

Leren

Zelfkennis is niet iets wat zomaar te leren valt. Het ontstaat eigenlijk allemaal uit ervaringen uit het eigen leven. Soms reageren we misschien te snel kwaad en zien we in dat andere mensen dit niet met open armen ontvangen. Hieruit kunnen we lessen leren. Maar soms kunnen we ook al lessen leren uit iemand anders zijn fouten voordat wijzelf dezelfde fout maken. Goed kijken naar anderen is dus de boodschap.

Verstand versus gevoelens

Waarom vinden sommige mensen bepaalde dingen niet leuk zonder ze te kennen? Intuïtie? Iemand met voldoende zelfkennis kan het onderscheid maken tussen zijn eigen intuïtie en verstand. Is intuïtie nu verkeerd? Neen, in veel gevallen moet je en zal je je gevoelens laten werken. Verstand en intuïtie kunnen heel goed samenwerken maar het is alleen belangrijk dat jij begrijpt waarom je iets doet.

Slot

Vergeet wel niet dat mensen geneigd zijn om zichzelf te centraliseren in de grote mensenmassa. Andere mensen zien niet noodzakelijk alles aan jou dus jij bepaalt ook voor een deel wat je aan de mensen toont en wat niet. De anderen hebben wel informatie die jij zelf niet hebt. Ze kijken naar de dingen die jij doet zonder jouw gedachtegang te kennen. Ze zien ook jouw lichaamstaal die voor jezelf eerder onbewust en onzichtbaar is. Ze bekijken je op een neutrale manier zonder grijze of roze bril. Probeer dus ook naar jezelf te kijken vanaf de buitenkant.
© 2012 - 2019 Mvg2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De ideale mens: Zelfkennis"

Infoteur: Mvg2011
Gepubliceerd: 20-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!