InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Checks and balances

Checks and balances

Checks and balances De Amerikaanse politiek is nogal complex. Met het House of Representatives, The Senate, Supreme Court, president en vice-president zijn er redenen genoeg om verdwaald te lopen in deze 'structuur'.

Amerikaanse politiek

Nu, checks and balances, wat is dat nu? Wel, de Amerikaanse politiek is nogal complex. Het congres bestaat uit het House of Representatives (het Huis van Vertegenwoordigers) en the Senate (de Senaat). Enerzijds bestaat het Huis van Vertegenwoordigers uit zo’n 435 mensen, wat neerkomt op 1 persoon per 600.000 mensen. Ten minste 1 persoon van elke staat moet hier zetelen en ze worden om de 2 jaar verkozen. De volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen districten. Een district is een gebied in een staat met ongeveer 600.000 inwoners per district. Hoe meer mensen er in een staat wonen, hoe meer districten er zijn, en dus hoe meer vertegenwoordigers er in het Huis zullen zetelen. De voorzitter van het Huis (de speaker) is een belangrijke figuur in de Amerikaanse politiek. Na de vice-president is hij tweede in lijn van opvolging van de president. Wanneer het Huis en het presidentschap in handen van verschillende partijen zijn wordt de voorzitter van het Huis vaak gezien als oppositieleider.

Senaat

De Senaat daartegen bestaat uit 100 senatoren, 2 voor elke staat. De verkiezingen voor de Senaat zijn ook nogal ingewikkeld: 1/3e wordt om de 2 jaar verkozen voor 6 jaar. Dat wil dus zeggen dat ze doorschuiven in groepen. Bv: in het eerste ambtstermijn zijn er groepen A,B,C en na de verkiezingen zal dat dan groepen B,C,D zijn. Dit doen ze vooral omdat er weinig kandidaten zijn om naar de Senaat te gaan. De vicepresident van de Verenigde Staten is de voorzitter van de senaat.

Congres

Nu, wat doet dat Congres dan wel? Wel, zij zijn de wetgevende macht van de VS en het kan tevens de president ontslaan. Niet zo drastisch is dat het Congres ook de president zijn veto kan overstemmen, wanneer er een meerderheid van 2/3 is binnen het Congres. De senatoren en vertegenwoordigers vertegenwoordigen hun politieke partij in het Congres. Er zijn meerdere politieke partijen in de VS, maar enkel de Democraten en de Republikeinen zijn vertegenwoordigd in het Congres. De meerderheidspartij verkiest de leider of de spreker van het Huis van Volksvertegenwoordigers.

President en vice-president

De uitvoerende macht is wel bekend bij iedereen. De President en vice-president worden om de 4 jaar verkozen en ze kunnen hun veto stellen om wetten af te keuren. De President en de Vice-President worden verkozen via het “Electoral College”, het ‘verkiezingscollege’. Dit college bestaat uit 538 mensen die verkozen zijn om officieel de nieuwe president te verkiezen. Als de mensen dus voor een presidentskandidaat stemmen, gaat die stem niet rechtstreeks naar de kandidaat zelf. Ze gaat naar deze vertegenwoordigers, en die kiezen dan de president. Verder heb je ook nog het Kabinet, dat uit 14 leden bestaat. Zij staan elk aan het hoofd van uitvoerende departementen.

Supreme Court

De rechterlijke macht is dan weer in handen van het Supreme Court (bij ons het Hooggerechtshof). Het is het enige Amerikaanse gerechtshof dat specifiek in de grondwet is opgenomen. Het Supreme Court bestaat uit een Hoofdrechter en 8 andere rechters die allen benoemd zijn voor het leven.

Met enige uitzonderingen worden alleen beroepszaken behandeld door het Supreme Court. Het gaat dan meestal over geschillen over de grondwettelijkheid van handelingen en van wetten, die door het congres of de staten zijn ingevoerd.

Het Congres van de Verenigde Staten van Amerika

SenaatHuis van Volksvertegenwoordigers
Aantal leden100 senatoren (2 van elke staat)435 vertegenwoordigers gebaseerd op de bevolking van de staat (*)
Termijn6 jaar2 jaar
Wanneer verkozen?1/3 wordt om de 2 jaar verkozenHet hele huis wordt om de 2 jaar verkozen
Minimum leeftijd30 jaar25 jaar

Wat zijn nu de rechten en plichten van het Congres?

De primaire taak van het Congres is wetten maken, over wetten discussiëren en deze al dan niet goedkeuren. Over een periode van 2 jaar worden 10.000 wetten voorgesteld in het Congres. Ongeveer 650 worden echt wet. Verder moeten ze de internationale handel en de federale belasting regelen. Ook staan zij in voor het onderhouden van de defensiekrachten en ze kunnen zelfs oorlog en vrede verklaren aan landen.
© 2007 - 2019 Kevain, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Amerikaanse politieke bestelHet Amerikaanse politieke bestelDe Amerikaanse politiek is geheel anders dan de Nederlandse politiek. Maar wat zijn nou de verschillen en de overeenkoms…
Politiek en politieke wetenschapPolitiek is te vinden in allerlei organisaties en verenigingen, maar over het algemeen wordt er over politiek gepraat al…
Guantànamo Bay: ethisch en politiek onverantwoordGuantánamo Bay is een Amerikaanse marinebasis gesitueerd in Cuba, en is vooral bekend vanwege het omstreden gevangenkamp…
Wat is een staat?Wat is een staat?Het woord 'staat' wordt veel gebruikt in het dagelijks taalgebruik. De betekenissen van het woord staat verschillen daar…
Politieke communicatie: deskundigen aan het woordWat is precies politieke communicatie? Om goed inzicht te verkrijgen in de werking van politieke communicatie mag de men…

Reageer op het artikel "Checks and balances"

Infoteur: Kevain
Gepubliceerd: 21-03-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!