InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Politiek en politieke wetenschap

Politiek en politieke wetenschap

Politiek is te vinden in allerlei organisaties en verenigingen, maar over het algemeen wordt er over politiek gepraat als er sprake is van de sturing van de samenleving, en dan gaat het over samenlevingen met een grondgebied: Staten. Hier worden de variaties in politiek uitgelegd, evenals de regels voor onderzoek binnen de politiek. Tot slot worden de hulpmiddelen van politiek onderzoek nader toegelicht. Definitie van politiek: politiek is alles wat te maken heeft met het besturen van een samenleving/een staat.Staten hebben een grondgebied dat ze intern besturen en eventueel tegen externe vijanden beschermen. De staat is de hedendaagse structuur waarin de sturing van samenlevingen zich afspeelt.

Variaties in politiek

Soorten samenlevingen: Nationale staten zijn niet de enige structuren die de samenleving sturen, ook internationalisering (bv. EU). Inhoud en reikwijdte: In de loop der jaren kwamen er vanuit verschillende sectoren van de samenleving vragen om nieuwe aspecten van de samenleving door de staat te laten regelen. Voorheen veel basaler: alleen justitie, buitenlandse zaken en financien. De samenleving geeft aan wat er wel en niet geregeld mag worden door de politiek (bv. Onderscheid prive vs. publiek) Vormen: Op basis van politieke basisprincipes kan het politiek systeem, of regime, worden afgeleid. Democratische vs. autoritaire regimes:
  • Democratisch: Macht is tijdelijk en verspreid over verschillende groepen. Er zijn volksvertegenwoordigers. Fundamentele rechten worden erkend en beschermd.
  • Unitaire (gecentraliseerd) vs. federale staten (gedecentraliseerd)
  • Specifieker: Variatie in politieke instellingen en procedures (bv. Hoe verkiezingen zijn georganiseerd)

Het doel van de politieke wetenschap is politieke gebeurtenissen en instellingen proberen te begrijpen en te verklaren, analyseren.

Regels voor onderzoek

  • Intellectuele distantie, streven naar objectiviteit.
  • Objectiviteit bereiken dmv wetenschappelijke methoden en technieken.
  • Systematisch data verzamelen om gegevens te vergelijken en classificeren (kwalitatieve benadering vs. kwantitatieve benadering).
  • Openheid, voorwaarde voor transparant, controleerbaar onderzoek.

Politiek wetenschapper maakt gebruik van instrumenten, of hulpmiddelen, die het mogelijk maken om politieke gebeurtenissen te ontleden en te classificeren:
  • Concepten: een begrip, een algemeen verschijnsel dat benoemd wordt met de bedoeling het precies te kunnen afbakenen (bv. Verschil tussen geslacht en gender). Concepten zijn meestal ideaaltypen, de bedoeling is om essentiële kenmerken te beschrijven zodat je verschillen en overeenkomsten kunt ontdekken.
  • Modellen: een voorstelling van de realiteit, maar wel een simplificering daarvan. Door de reductie van complexiteit worden dingen duidelijker (bv. Wegenkaart). Een model benoemt niet alleen, maar geeft ook relaties aan.
  • Theorien: Een theorie is concreter dan een concept of model, het geeft aan hoe politieke verschijnselen met elkaar in verband staan. Theorien zijn het resultaat van onderzoek, maar sturen het ook aan. Dmv een hypothese kan worden nagegaan of een theorie nog klopt.
© 2008 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Conceptueel model voor onderzoekConceptueel model voor onderzoekEen goed conceptueel model geeft een goede richting aan je onderzoek, maar meestal is het lastig om een goed model te ma…
Concerning Uniqueness Claims for Photographic representationConcerning Uniqueness Claims for Photographic representationMet het artikel 'Concerning Uniqueness Claims for Photographic and Cinematographic Representation' wil Noel Carroll de t…
Statistiek  OnderzoekStatistiek OnderzoekTegenwoordig wordt er steeds meer onderzoek gedaan. We weten steeds meer, maar ook worden er steeds meer vragen opgeroep…
Kwalitatieve analyseKwalitatieve analyseEr zijn vele methoden om kwalitatief onderzoek uit te voeren. Kwalitatief onderzoek is inductief van aard. In dit artike…
De X en Y theorie van McGregorMcGregor heeft twee theorieën beschreven. De zogenaamde X-en Y-theorie. De X-theorie gaat uit van het slechte van de men…
Bronnen en referenties
  • Deschouwer, K. & Hooghe M. (2005). Politiek: een inleiding in de politieke wetenschappen. Boom onderwijs: Amsterdam

Reageer op het artikel "Politiek en politieke wetenschap"

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 28-03-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!