InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Rote Armee Fraktion, de geboorte

Rote Armee Fraktion, de geboorte

De Rote Armee Fraktion (RAF), ook wel bekend als de Baader-Meinhof Gruppe, zal velen die geboren zijn in de jaren zestig of eerder, nog wel bekend in de oren klinken. Na aantal jaren niet meer in het nieuws te zijn geweest, was het in maart 2007 opeens weer groot nieuws dat Brigitte Mohnhaupt op 25 maart 2007 vervroegd is vrijgekomen.

Algemeen

In de jaren ’60 en begin jaren ’70 werd West-Duitsland opgeschrikt door een reeks van aanslagen welke werden opgeëist door de Rote Armee Fraktion, de RAF. In de volksmond werd deze groepering ook wel de Baader-Meinhof Gruppe genoemd, vernoemd naar de oprichters van het eerste uur.

De geboorte van de RAF

Andreas Baader (1943-1977), ook wel genoemd de anarchie in eigen persoon, werd geboren op 6 mei 1943, in München, Duitsland. Als 18 jarige wordt hij veroordeelt tot 3 weken jeugd gevangenis. In 1965 krijgt hij samen met zijn vriendin Ellinor Michel een dochter.

Hij ontmoet in 1967 de studente Gudrun Ensslin (1940-1977). Zij zet zich in 1965 samen met haar partner Bernhard Vesper, in voor de verkiezingscampagne van de toenmalige Berlijnse burgemeester Willy Brandt (SPD) voor het kanselierschap.

Binnen de relatie tussen Baader en Ensslin radicaliseren zij in hun opvattingen. Voor hun was heel belangrijk dat de Duitsers moesten voelen wat de bevolking in Vietnam te lijden had door de Amerikanen (de Vietnamoorlog). Tevens was hun strijd tegen het kapitalisme belangrijk, een reden voor Ensslin om te breken met de SPD. Om dit te bereiken plegen zij in april 1968 hun eerste aanslagen, brandstichting in twee warenhuizen, waarbij geen slachtoffers vallen.

In april 1970 wordt Baader opgepakt, en op 14 mei weer met geweld door Ensslin en Meinhof bevrijd; de RAF is geboren. Vanaf deze datum doet Ulrike Meinhof (1934-1976) actief mee binnen de RAF. Meinhof interviewt namens het blad Konkret, Baader en Ensslin, waarmee het eerste contact gelegd was. Haar sympathie was gewekt, welk in haar artikelen tot uitdrukking kwam.

De eerste jaren

In de daarop volgend jaren volgen de RAF leden diverse terreur opleidingen. Waarna hun stadsguerrilla werkelijk begint. Hun eerste dode valt binnen de RAF zelf, op 15 juli 1971 wordt Petra Schelm doodgeschoten door een politieagent, tijdens een zoekactie naar RAF leden. De daaropvolgende aanslagen door de RAF:
  • 22 oktober 1971 doodschieten van politiechef Norbert Schmid bij een controle in Hamburg
  • 11 mei 1972, bomaanslagen op Amerikaanse kazerne in Heidelberg en Frankfurt am Main, 1 dode en 13 gewonden
  • 12 mei 1972, aanslag op het hoofdbureau van politie in Augsburg, 5 gewonden
  • 16 mei 1972, aanslag op de auto van de Bundesrichter Buddenberg in Karlsruhe, 1 gewonde
  • 19 mei 1972, aanslag op het hoofdkantoor van Springer, uitgever van o.a. het (rechtse) blad Bild, 17 gewonden
  • 24 mei 1972, aanslag op het hoofdkwartier van het Amerikaanse leger in Heidelberg, 3 doden en 5 gewonden

In de zomer van 1972 worden Baader en Raspe op 1 juni in Frankfurt , Ensslin op 7 juni in Hamburg, en Meinhof op 15 juni in Hannover gearresteerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Adenauer, Erhard, Kiesinger, Brandt, Schmidt, Kohl, Schröder, Merkel... Dit zijn de namen van de acht naoorlogse Duitse…
Olympische Spelen 1972: bloederige aanslag in MünchenOlympische Spelen 1972: bloederige aanslag in MünchenDuitsland was in 1972 gastland van de Olympische spelen. München kreeg meer stemmen dan Detroit, Madrid en Montreal. Dui…
Terrorisme en terrorismebestrijdingAl een hele tijd terug in de geschiedenis van de mensheid werd er al gebruik gemaakt van terorrisme door groepen en stat…
Wat gebeurde er in 1970?1970 was het jaar dat Feyenoord, als eerste Nederlandse club, de Europacup I wint. Een groep Mariniers “vegen de Dam sch…
Wat gebeurde er in 1972?1972 was het jaar van het gijzelingsdrama bij de Olympische Spelen in München en de start van het Watergate schandaal. O…

Reageer op het artikel "Rote Armee Fraktion, de geboorte"

Infoteur: Storm
Laatste update: 05-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!