Politiek: verkiezingen winnen met een sterke campagne
Nieuwe politieke verkiezingen betekenen voor heel wat mandatarissen en nieuw geëngageerde kandidaten verkiezingskoorts. De gevoerde campagne moet immers leiden tot een succesvol verkiezingsresultaat, zowel op vlak van de partij maar ook in het bijzonder voor het individu zelf. Hoe pak je dit nu aan? Verkiezingen winnen doe je met een uitgekiende strategie die je nauwgezet volgt de periode voor de verkiezingen. Een uniek en aantrekkelijk verkiezingsprogramma en een sterk communicatieplan zijn belangrijke troeven. Wees aanwezig in het straatbeeld en ga voor een eerlijke en sportieve campagne om de verkiezingen naar je hand te zetten. Dit zijn de sleutels om samen met de hele ploeg een verkiezingscampagne succesvol om te zetten in een schitterend politiek resultaat.
De verkiezingen komen eraan - hoe pak je het aan?
Stress, zenuwachtigheid en onzekerheid. Het hoort er allemaal bij indien je je engageert voor de verkiezingen. Omwille van de zenuwachtigheid, worden soms foutjes gemaakt en gaat men foutief communiceren over politieke thema’s. Om het eigen resultaat te laten primeren, worden er soms partijleden een hak gezet. Dit zijn allemaal gekende fenomenen naar aanloop van de verkiezingen. Echter een goed resultaat zal pas gerealiseerd worden indien de neuzen bij iedereen in de partij in dezelfde richting staan. Teamgeest is ontzettend belangrijk om het benodigde aantal zetels te behalen. Bij het verkiezingsresultaat wordt eerst het aantal zetels berekend op basis van het aantal unieke stemmen per partij. Het is van groot belang om hier goed te scoren omdat op basis van dit resultaat wordt bepaald of je in aanmerking komt voor de meerderheid of de oppositie. Daarnaast is je persoonlijke score belangrijk om de verkozenen aan te duiden per partij. Zij zullen een mandaat opnemen en de partij vertegenwoordigen omwille van het persoonlijk verkiezingsresultaat.
Opstellen van een plan van aanpak voor de campagne
Een goed verkiezingsresultaat begint met een goed plan van aanpak. Een verkiezingscampagne start voor een volgende verkiezing reeds de dag na de vorige verkiezing. Echter in de realiteit is dat onmogelijk gezien in de periode tussen de verkiezingen beleid moet worden gevoerd, zowel in de meerderheid als oppositiewerk. Een nieuwe campagne start meestal ongeveer een jaar voor de nakende verkiezing. Een select werkgroepje bereidt de verkiezingen voor en start met een plan van aanpak. Wat willen we in de kijker zetten? Waar ligt de burger van wakker? Hoe kunnen we ons differentiëren van andere partijen? Het is belangrijk om op zoek te gaan naar ‘Unique Selling Propositions’ waarmee de partij en de ideologie écht het verschil kan maken. Een plan van aanpak omvat ook de zoektocht naar kandidaten op de lijst, de opmaak van een verkiezingsprogramma en de bepaling van een gemeenschappelijk communicatieplan waar de ‘Unique Selling Propositions’ worden uitgespeeld.
Samenstellen van een politiek verkiezingsprogramma
Een goed verkiezingsprogramma is belangrijk om de kiezers te overtuigen voor je project. Duid enkele focuspunten aan waar je als partij het verschil mee kan of wenst te maken. Haal er ook het verkiezingsprogramma van de vorige verkiezingen bij. Er zijn misschien nog enkele zaken die actueel zijn en nog dringend moeten gerealiseerd worden. Kijk ook eens naar de verkiezingsprogramma’s van andere partijen in de meerderheid en duidt aan wat zij beloofden en niet gerealiseerd hebben. Dit kan van belang zijn om er op te wijzen dat de andere partijen veel beloven, maar geen concrete beleidsdaden hebben gesteld.
Maak je verkiezingsprogramma uniek en aantrekkelijk
Een verkiezingsprogramma dient uniek en aantrekkelijk te zijn. Het moet vlot leesbaar en begrijpbaar zijn voor de burgers. Men moet zich kunnen herkennen in het programma. De oplossingen die je formuleert, moeten een groot draagvlak hebben waardoor de kiezer écht zijn stem aan jou of de partij wil geven. Ga niet voor een snelle oplossing van algemene zaken maar staaf met concrete voorbeelden. ‘Wij willen een groenere omgeving met meer speeltuintjes voor kinderen’. Deze formulering is te vaag. Vertel eerder waarom een groene omgeving zo belangrijk is, waarom kinderen moeten buitenspelen en waar je deze speeltuintjes wil realiseren en welk budget dat daar voor uitgetrokken mag worden. Hoe meer in detail, hoe meer de burger voelt dat er aan het programma is gewerkt en hoe meer vertrouwen hij zal hebben in het voorgestelde project.
Een goede teamgeest is cruciaal voor de eenheid binnen de verkiezingsploeg. /
Bron: Anemone123, Pixabay
Op zoek naar sterke kandidaten voor de lijst
Verkiezingen winnen doe je ook met een stevige kieslijst. Ga op zoek naar valabele, gedegen en populaire personen die het verschil kunnen maken. Wees op de hoede voor kandidaten die al op andere lijsten hebben gestaan of voor kandidaten die vooral persoonlijk succes nastreven. Het teamgevoel moet primeren op het individueel belang, ook al is de realiteit vaak anders. Haal de kandidaten uit alle gelederen van de bevolking. Een goede en evenwichtige lijst weerspiegelt de maatschappij. Jongeren, ouderen, zwakkeren, ondernemers, bekende figuren enzovoort verdienen allemaal een plaats op de lijst. Het is aan de lijsttrekker en de toonaangevende figuren in de partij om de ploeg als geheel goed te laten functioneren. De lijstvorming mag niet allesoverheersend zijn. Laat de ‘teamspirit’ niet verloren gaan omwille van een moeilijke toekenning van de plaatsen op de lijst. Gebruik als lijsttrekker je gezond verstand en zorg voor de beste plaats voor iedereen, in functie van de realisatie van een succesvol verkiezingsresultaat.
Sterk communicatieplan
Verkiezingsprogramma
In een verkiezingsprogramma worden de accenten van de partij gelegd rond het beleid dat men wenst te voeren. Dit programma kan gedrukt worden op een flyer of vermeld worden in een verkiezingsboekje, indien de financiële middelen dit toelaten. De kernboodschap moet zijn dat het programma eenvoudig, begrijpbaar en duidelijk verschillend moet zijn van de andere partijen. Verschillend kan ook betekenen dat het meer uitgewerkt is, en professioneler overkomt. Het is een goed idee om het verkiezingsprogramma in de brievenbus van de burgers te krijgen, anderhalve maand voor de verkiezingen.
Voorstelling van de kandidaten
Kandidaten die opkomen voor de verkiezingen moeten bekend zijn bij het stempubliek. Stel ze bij gelegenheid voor met wat ze doen, we ze willen bereiken en hoe ze dat willen bereiken. Enkele mooie quotes en leuke foto’s tijdens hun werkzaamheden staan goed. Breng dit aantrekkelijk bij de mensen in de vorm van een boekje, flyer of stel de kandidaten wekelijks voor in een drukwerk van de lokale gemeente (bij bijvoorbeeld gemeenteraadsverkiezingen). Wees attent voor overbodige informatie van de kandidaat waar niemand een boodschap aan heeft. To-the-point-informatie is erg belangrijk om de partij en de kandidaat naar voren te laten komen tussen het vele drukwerk tijdens de verkiezingsperiode.
Aanwezigheid op evenementen
In verkiezingsperiodes worden evenementen, eetfestijnen, praatavonden, enzovoort georganiseerd. Uiteraard is het belangrijk om hier naartoe te gaan, om jezelf en de partij in de kijker te zetten. Je kan er praten met kiezers over je plannen en je project. Je doet er goed aan om de jaren voorafgaand aan de verkiezingen je al te laten zien in het straatbeeld. Mensen vinden het vervelend dat je enkel belangstelling hebt voor het evenement of de praatavond in een verkiezingsjaar. Ze zullen snel denken dat het verkiezingen zijn en dat je enkel langskomt om stemmen te winnen.
Extra focus de laatste veertien dagen van de campagne
Samen met de hele ploeg kan je beslissen om de laatste veertien dagen van de verkiezingscampagne nog eens extra het gaspedaal in te duwen. Een laatste flyer met een duidelijke boodschap, deur-aan-deur-reclame voor het project, extra aanwezigheid op evenementen zijn enkele mogelijkheden tijdens de laatste weken. Het is belangrijk om als ploeg het vertrouwen te winnen van de kiezer in deze laatste cruciale periode, alvorens deze naar het stemhokje gaat.
Aanwezigheid aan het stemlokaal
Tijdens de verkiezingsdag is het gebruikelijk dat kandidaten zich tonen in het stemlokaal. Een aanwezigheid van een bekend gezicht kan mensen nog overtuigen om op de partij of een persoon te stemmen. Let echter op dat je geen druk zet op mensen om toch hun stem aan jou te geven. Te veel druk kan een verkeerd effect hebben op mensen, waardoor ze toch beslissen om op een andere kandidaat of partij te stemmen.
Winnen van verkiezingen: conclusie
Bovenstaande tips zijn als richtlijn gebruikt om een politieke verkiezingscampagne te kunnen winnen. Echter een garantie op succes is dit niet. Gebruik deze tips, maar kijk vooral goed waar jouw partij belang bij heeft, en wat de noden zijn van de bevolking in de aanloop naar de verkiezingsdatum.